Maar dit laatste wisten we allemaal al lang. Het doet me denken aan de opschudding die er was rond de laatste presidents verkiezingen in Amerika. Hierover had vooraf geklaagd moeten worden, niet pas toen er een ongunstig besluit werd genomen of aan zat te komen. Met het eerste ben ik het eens, maar dat maakt de synode al een hele tijd onwettig, terwijl wij als hervormden hierover gezwegen hebben (en ik ook).Oorspronkelijk gepost door Pied
"1 was de hervormde synode wettig?" Deze synode was overduidelijk niet wettig. Elke synode die handelt in strijd met Gods Woord is onwettig.
Bovendien heeft het systeem een grote mate van onrechtvaardigheid, want grote gemeenten en kleine gemeenten tellen even sterk mee. Een stemming op het grondvlak, per lid, had wellicht een heel andere uitslag gegeven.
Vraag over cathegesatie in de toekomst van de NHK
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Waarom komen de afgevaardigen dan toch opdagen?Oorspronkelijk gepost door Pied
"1 was de hervormde synode wettig?" Deze synode was overduidelijk niet wettig. Elke synode die handelt in strijd met Gods Woord is onwettig.
Bovendien heeft het systeem een grote mate van onrechtvaardigheid, want grote gemeenten en kleine gemeenten tellen even sterk mee. Een stemming op het grondvlak, per lid, had wellicht een heel andere uitslag gegeven.
Als hij niet wettig was dan kun je de besluiten dus herroepen!
Lekker suggestief; wellicht een heel andere uitslag gegeven........ maak dat eens concreet hoeveel doopleden/belijdende leden werden er per synodelid vertegenwoordigd. En hoe stemde die vertegenwoordiger!
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Oorspronkelijk gepost door tsjongeWaarom komen de afgevaardigen dan toch opdagen?Oorspronkelijk gepost door Pied
"1 was de hervormde synode wettig?" Deze synode was overduidelijk niet wettig. Elke synode die handelt in strijd met Gods Woord is onwettig.
Bovendien heeft het systeem een grote mate van onrechtvaardigheid, want grote gemeenten en kleine gemeenten tellen even sterk mee. Een stemming op het grondvlak, per lid, had wellicht een heel andere uitslag gegeven.
Als hij niet wettig was dan kun je de besluiten dus herroepen!
Lekker suggestief; wellicht een heel andere uitslag gegeven........ maak dat eens concreet hoeveel doopleden/belijdende leden werden er per synodelid vertegenwoordigd. En hoe stemde die vertegenwoordiger!
Tsjonge een klein beetje rekenen! Alhoewel ik er weinig zin in heb laat ik hieronder een berekening zien van een zekere Verhoeven uit Ridderkerk:
Aan het moderamen en aan alle synodeleden van de Nederlandse Hervormde Kerk
L.S.,
Ondergetekende wilt u nogmaals, vanwege verbeterde gegevens, door middel van dit schrijven zijn grote zorg kenbaar maken over de nood waarin onze Nederlandse Hervormde Kerk zich bevindt.
Volgens de jongste gegevens zou de N.H.K. nu 640.971 lidmaten en 841.748 doopleden tellen. Dat is dus 1.482.719 leden.
Dat is 35.542 leden minder dan een jaar eerder. Dat is ongeveer 2,39 % ledenverlies in 1 jaar!
U weet dat de synode van de N.H.K bestaat uit 75 leden, dan zou ieder lid van deze synode 19.769 leden moeten vertegenwoordigen.
Op dit moment vormen de Waalse gemeenten in de N.H.K. 1 classis.Deze gemeenten hebben nu 652 lidmaten en 69 doopleden .Dat is dus 721 leden. In de synode zijn deze gemeenten met 1 lid vertegenwoordigd. Deze gemeenten zijn dus duidelijk in de synode oververtegenwoordigd!
Als deze kleinste classis als uitgangspunt zou worden genomen voor een evenredige vertegenwoordiging, dan zou de synode van de N.H K. 2056 leden behoren te hebben, in plaats van de 75 leden nu.
Volgens het artikel van ds. J. Jeltema in het blad “Woord & Dienstâ€
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Beste ndonselaar, wil je dit berichtje nog even beantwoorden?Oorspronkelijk gepost door RachmaninovWil je daar eens wat voorbeelden van geven?Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Wie zich enigszins bezig heeft gehouden met kerkgeschiedenis weet dat er veel fusies zijn geweest in het verleden en dat veel gemeenten niet meegingen en gewoon de kerk(naam) voortzetten.
Nee, waarom denk je dat ik het vraag:eurOorspronkelijk gepost door Pied
Ik zou het niet weten, Tsjonge. Jij wel?
.
Ik kan mij voorstellen dat bijv. classis Bommel, Dordrecht, Gorinchem, Alblasserwaard, Katwijk e.o. met slechts 5 afgevaardigden misschien wel tienduizenden meer vertegenwoordigen dan recht evenredig mag worden verwacht
[Aangepast op 16/12/03 door tsjonge]
Ik mag toch aannemen dat je wel weet van deze onrechtvaardigheid in het systeem, Tsjonge; dat geef je nu trouwens ook zelf aan.
En als je het wat preciezer uitgedrukt wilt hebben, dan kijk je maar naar de brief die Ndonselaar hier gepost heeft.
Vanwaar dan die uitroep dat het allemaal zo 'lekker suggestief' is, wat ik zei?
En als je het wat preciezer uitgedrukt wilt hebben, dan kijk je maar naar de brief die Ndonselaar hier gepost heeft.
Vanwaar dan die uitroep dat het allemaal zo 'lekker suggestief' is, wat ik zei?
Oorspronkelijk gepost door Pied
Ik mag toch aannemen dat je wel weet van deze onrechtvaardigheid in het systeem, Tsjonge; dat geef je nu trouwens ook zelf aan.
En als je het wat preciezer uitgedrukt wilt hebben, dan kijk je maar naar de brief die Ndonselaar hier gepost heeft.
Vanwaar dan die uitroep dat het allemaal zo 'lekker suggestief' is, wat ik zei?
Ik kan uit die brief nog niet opmaken over hoeveel lidmaten/doopleden het gaat per tegenstem!!!!!:i
Oorspronkelijk gepost door Pied
Ik mag toch aannemen dat je wel weet van deze onrechtvaardigheid in het systeem, Tsjonge; dat geef je nu trouwens ook zelf aan.
En als je het wat preciezer uitgedrukt wilt hebben, dan kijk je maar naar de brief die Ndonselaar hier gepost heeft.
Vanwaar dan die uitroep dat het allemaal zo 'lekker suggestief' is, wat ik zei?
Pfoe, dat is niet mis Zeeuw.Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2
Die stap dient m.i. ook dan persoonlijk voor mij als GGer worden overwogen.
Zeker!!"Waarom zou dat trouwens een probleem zijn? Wat doet de naam er toe? Laten ze het aub noemen 'nederlands hervormde gemeenten', daarmee aangevend dat het gáát om de gemeente, plaatselijk. Daar waar het Woord bediend wordt krijgt de kerk gestalte."
Van harte mee eens.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Bedankt Zeeuw voor je beantwoording. Eigenlijk was dat mijn taak!
Zelf had ik het nog willen aanvullen met een voorbeeld uit het 'Gereformeerd Kerkrecht' van Dr. Bouwman. Dit voorbeeld komt heel dichtbij wat we nu vinden rondom de NHK. Ik heb het al eens eerder geplaatst:
Toch is het wel interessant dat deze situatie zich ook in Schotland rond 1900 heeft voorgedaan. Daar verenigde de Free Church zich met de United Presbyterian Church tot de United Free Church. Toen de synode had besloten tot fusie is ongeveer een derde niet meegegaan en heeft de synode voortgezet als wettige voortzetting van de Free Church. Dit omdat de belijdenis van de nieuwe kerk niet de huidige belijdenis was en zij wilden blijven staan op de huidige belijdenis. Dit heeft verschillende rechtzaken opgeleverd en is uiteindelijk gewonnen door de diegenen die niet meegingen en dus de wettelijke Free Church bleven. Het argument tenslotte van de Lords was dat de Free Church (die bleven!) de kerk wilden voortzetten en dat juist de anderen een fusie wilden en dus de kerk verlieten.
Bron: Gereformeerd kerkrecht van Dr. Bouwman, pag. 275
Een opmerkelijk zin: 'uitgaande van de letterlijke bewoordingen van de constitutie van de Free Church, waarbij de trouw aan de oude belijdenissen (kerkorde NHK art. X??) werd verklaard als een fundamenteel stuk van de constitutie van de kerk van Schotland, werd door de Lords verklaard, dat de meerderheid het oude standpunt had verlaten, en dat dus de minderheid, die zich hield aan de oude belijdenis en kerkregering, was de Free Church of Scotland en dat dus haar de kerkgoederen toekwamen en haar recht op de ouden naam de Free Church of Scotland.
Groeten,
Zelf had ik het nog willen aanvullen met een voorbeeld uit het 'Gereformeerd Kerkrecht' van Dr. Bouwman. Dit voorbeeld komt heel dichtbij wat we nu vinden rondom de NHK. Ik heb het al eens eerder geplaatst:
Toch is het wel interessant dat deze situatie zich ook in Schotland rond 1900 heeft voorgedaan. Daar verenigde de Free Church zich met de United Presbyterian Church tot de United Free Church. Toen de synode had besloten tot fusie is ongeveer een derde niet meegegaan en heeft de synode voortgezet als wettige voortzetting van de Free Church. Dit omdat de belijdenis van de nieuwe kerk niet de huidige belijdenis was en zij wilden blijven staan op de huidige belijdenis. Dit heeft verschillende rechtzaken opgeleverd en is uiteindelijk gewonnen door de diegenen die niet meegingen en dus de wettelijke Free Church bleven. Het argument tenslotte van de Lords was dat de Free Church (die bleven!) de kerk wilden voortzetten en dat juist de anderen een fusie wilden en dus de kerk verlieten.
Bron: Gereformeerd kerkrecht van Dr. Bouwman, pag. 275
Een opmerkelijk zin: 'uitgaande van de letterlijke bewoordingen van de constitutie van de Free Church, waarbij de trouw aan de oude belijdenissen (kerkorde NHK art. X??) werd verklaard als een fundamenteel stuk van de constitutie van de kerk van Schotland, werd door de Lords verklaard, dat de meerderheid het oude standpunt had verlaten, en dat dus de minderheid, die zich hield aan de oude belijdenis en kerkregering, was de Free Church of Scotland en dat dus haar de kerkgoederen toekwamen en haar recht op de ouden naam de Free Church of Scotland.
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Tja Zeeuw, misschien is hierin toch de kerkelijke weg om op de ledenvergadering de 'acte van afscheiding en wederkeer' ter sprake te brengen en vragen of de vergadering zich uit kan spreken voor aansluiting bij de .... enz.
Misschien heeft iemand wat meer kennis van het kerkrecht.
Heeft trouwens iemand de 'acte van afscheiding en wederkeer' paraat?
Gr.
Misschien heeft iemand wat meer kennis van het kerkrecht.
Heeft trouwens iemand de 'acte van afscheiding en wederkeer' paraat?
Gr.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Acte van Afscheiding of Wederkeering
13/14 oktober 1834 te Ulrum
Wij ondergetekenden Opzienderen en litmaten der Gereformeerde Gemeente van Jezus Christus te Ulrum; sedert geruimen tijd opgemerkt hebbende, het bederf in de Nederlansche Hervormde Kerk, zoo wel in verminking of verlochening van de leer onzer vaderen gegrond op Gods woord, als in de verbastering van de bediening der Heilige Sacramenten naar de verordineering van Christus in zijn woord; en in het bijna volstrekte verzuim der kerkelijke tucht; welke stukken allen naar onze Gereformeerde belijdenis Art: 29 kenmerken zijn der ware kerk; door Gods genade eenen Herder en Leeraar ontvangen hebbende die ons naar den woorde Gods de zuivere leer onzer vaderen voorstelde, dezelve zoo wel in het bijzonder als in het algemeen toepaste; werd de gemeente daardoor meer en meer opgewekt om zich in belijdenis en wandel te richten naar den regelmaat des Geloofs en van Gods Heilig woord Galaten 6:16. Philp: 3:16. en ook afstand te doen van het dienen van God naar menschelijke geboden omdat Gods woord ons zegt dat dit te vergeefs is Matth: 15:9 En tevens te doen waken voor de ontheiliging van tekenen en zegelen van Gods eeuwig genadeverbond: hierdoor leefde de gemeente in rust en vrede, doch die rust en vrede werd gestoord, door de hoogst onrechtmatig(e) en ongoddelijke schorsing van onzen algemeen geliefden en geachten Herder en Leeraar; ten gevolge van zijn openbaar getuigenis tegen de valsche leer en verontreinigde openbare Godsdienstoefeningen; Stil en kalm heeft de gemeente zich met hunnen Herder en Leeraar tot hiertoe gedragen, onderscheidene allerbillijkste voorste(ll)en werden gedaan (en) door onze(n) Herder en Leeraar en door de overige Opzienderen der gemeente, meermalen werd onderzoek en oordeel op grond en naar Gods woord gevraagd doch alles te vergeefs; classicale Provintiale en Sinodale Kerkbesturen hebben dit allerbillijkste verzoek geweigerd, en integendeel gevorderd, berouw en leetwezen zonder aanwijzing van misdrijf uit Gods Heilig woord, en onbepaald onderwerping aan Sinodale regelmenten en voorschriften, zonder aanwijzing dat die op Gods woord in alles gegrond zijn, daardoor heeft nu dit Nederlandsche Kerkbestuur zich gelijk gesteld aan de door onze vaderen verworpene paapsche Kerk; dewijl niet alleen het vroeger opgenoemde verderf word oopgemerkt, maar daarinboven Gods woord wordt verworpen of krachteloos gemaakt door kerkelijke wetten en besluiten Mathh: 15:4, 23:4. Markus 7:7,8. en zij vervolgd die godzalijklijk willen leven in Christus Jesus naar zijne eigenen voorschriften in zijn woord opgetekend Matth: 2:13. 5:11; 12. 10:23. 23:34. Lukas 11:49. 12:12 Joh: 5:16. 15:20. Handl. 7:52, 9:4. 22:4.7. 26:11,14,15. Rom: 12:14. 1ste Corinten 5:12. 2de Cor: 4:9. 12:10 Gal: 5:11 6:12. 2de Tess: 1:4. 2de Timotheus 3:11,12. en de contientie der menschen gebonden; eindelijk is op gezag van het Provintiaal Kerkbestuur de Prediking van het woord Gods door een openbaar erkend Kerkleeraar in ons midden de WelEW: Zeer Gel: Heer H.P. Scholte Gereformeerd leeraar te Dovren en Gindren in het land van Heusden en Altena Provintie Noordbraband verboden geworden, en de onderlinge bijeenkomsten de(r) geloovigen welke met open deuren werden gehouden, werden met geldboeten gestraft: uit dit alles tezamen genomen is het nu meer als duidelijk geworden, dat de Nederlandsche Hervormde Kerk niet de ware, maar de valsche Kerk is volgens Gods woord en Art. 29 van onze belijdenis, weshalve de ondergetekenden met dezen verklaren dat zij overeenkomstig het ampt aller gelovigen Art. 28 zich afscheiden van de gene die niet van de Kerk zijn, en dus geen gemeenschap te willen hebben, met de Nederlansche Hervormde Kerk, tot dat deze terug keert tot de waarachtige dienst des Heeren en verklaren tevens gemeenschap te willen uitoefenen met alle ware Gereformeerde ledematen, en zich te willen vereenigen met elke op Gods onfeilbaar woord gegronde vergadering, aan wat plaatze God dezelve ook vereenigd heeft, betuigende met dezen, dat wij ons in alles houden aan onze aloude Formuieren van eenigheid NL: de blijdenis des geloofs. de Heidelbergsche Chatechismus en Canones van de Sinode van Dortrecht gehouden in den jare 1618, 1619 onze openbare Godsdienstoefeningen te richten naar de aloude kerkelijke Liturgie en ten opzichte der Kerkdienst en bestuur ons voor het tegenwoordige te houden aan de Kerkenordening opgesteld door de voornoemde Dortrechtsche Sinode, eindelijk verklaren wij bij dezen dat wij onzen onrechtmatig geschorsten Predikant als onzen wettig geroepen en geordenden Herder en Leeraar blijven erkennen.
Ulrum 13 october 1834
J.J. Beukema, ouderling
K.J. Barkema, ouderling
K.A. van der Laan, diaken
D.P. Ritsema, diaken
Geert K. Bos, diaken
op 14 oct. “geteekend door 49 leden, 18 lidematen ‘die in den tijd der schorsing werden bevestigt, of door ds Heeren Gees den Heere Jezus ingelijfd en nu door den kerkeraad dezer gemeente aangenomen zijn’,
en 63 hoofden van huisgezinnen, ‘die geene ledematen zijn, maar echter wenschen zich te voegen met de hunnen bij de Gereformeerde gemeente’ Deze laatsten alleen gaven het aantal hunner kinderen op. Daardoor telde de gemeente bij haare stichting minstens 247 zielen.â€
13/14 oktober 1834 te Ulrum
Wij ondergetekenden Opzienderen en litmaten der Gereformeerde Gemeente van Jezus Christus te Ulrum; sedert geruimen tijd opgemerkt hebbende, het bederf in de Nederlansche Hervormde Kerk, zoo wel in verminking of verlochening van de leer onzer vaderen gegrond op Gods woord, als in de verbastering van de bediening der Heilige Sacramenten naar de verordineering van Christus in zijn woord; en in het bijna volstrekte verzuim der kerkelijke tucht; welke stukken allen naar onze Gereformeerde belijdenis Art: 29 kenmerken zijn der ware kerk; door Gods genade eenen Herder en Leeraar ontvangen hebbende die ons naar den woorde Gods de zuivere leer onzer vaderen voorstelde, dezelve zoo wel in het bijzonder als in het algemeen toepaste; werd de gemeente daardoor meer en meer opgewekt om zich in belijdenis en wandel te richten naar den regelmaat des Geloofs en van Gods Heilig woord Galaten 6:16. Philp: 3:16. en ook afstand te doen van het dienen van God naar menschelijke geboden omdat Gods woord ons zegt dat dit te vergeefs is Matth: 15:9 En tevens te doen waken voor de ontheiliging van tekenen en zegelen van Gods eeuwig genadeverbond: hierdoor leefde de gemeente in rust en vrede, doch die rust en vrede werd gestoord, door de hoogst onrechtmatig(e) en ongoddelijke schorsing van onzen algemeen geliefden en geachten Herder en Leeraar; ten gevolge van zijn openbaar getuigenis tegen de valsche leer en verontreinigde openbare Godsdienstoefeningen; Stil en kalm heeft de gemeente zich met hunnen Herder en Leeraar tot hiertoe gedragen, onderscheidene allerbillijkste voorste(ll)en werden gedaan (en) door onze(n) Herder en Leeraar en door de overige Opzienderen der gemeente, meermalen werd onderzoek en oordeel op grond en naar Gods woord gevraagd doch alles te vergeefs; classicale Provintiale en Sinodale Kerkbesturen hebben dit allerbillijkste verzoek geweigerd, en integendeel gevorderd, berouw en leetwezen zonder aanwijzing van misdrijf uit Gods Heilig woord, en onbepaald onderwerping aan Sinodale regelmenten en voorschriften, zonder aanwijzing dat die op Gods woord in alles gegrond zijn, daardoor heeft nu dit Nederlandsche Kerkbestuur zich gelijk gesteld aan de door onze vaderen verworpene paapsche Kerk; dewijl niet alleen het vroeger opgenoemde verderf word oopgemerkt, maar daarinboven Gods woord wordt verworpen of krachteloos gemaakt door kerkelijke wetten en besluiten Mathh: 15:4, 23:4. Markus 7:7,8. en zij vervolgd die godzalijklijk willen leven in Christus Jesus naar zijne eigenen voorschriften in zijn woord opgetekend Matth: 2:13. 5:11; 12. 10:23. 23:34. Lukas 11:49. 12:12 Joh: 5:16. 15:20. Handl. 7:52, 9:4. 22:4.7. 26:11,14,15. Rom: 12:14. 1ste Corinten 5:12. 2de Cor: 4:9. 12:10 Gal: 5:11 6:12. 2de Tess: 1:4. 2de Timotheus 3:11,12. en de contientie der menschen gebonden; eindelijk is op gezag van het Provintiaal Kerkbestuur de Prediking van het woord Gods door een openbaar erkend Kerkleeraar in ons midden de WelEW: Zeer Gel: Heer H.P. Scholte Gereformeerd leeraar te Dovren en Gindren in het land van Heusden en Altena Provintie Noordbraband verboden geworden, en de onderlinge bijeenkomsten de(r) geloovigen welke met open deuren werden gehouden, werden met geldboeten gestraft: uit dit alles tezamen genomen is het nu meer als duidelijk geworden, dat de Nederlandsche Hervormde Kerk niet de ware, maar de valsche Kerk is volgens Gods woord en Art. 29 van onze belijdenis, weshalve de ondergetekenden met dezen verklaren dat zij overeenkomstig het ampt aller gelovigen Art. 28 zich afscheiden van de gene die niet van de Kerk zijn, en dus geen gemeenschap te willen hebben, met de Nederlansche Hervormde Kerk, tot dat deze terug keert tot de waarachtige dienst des Heeren en verklaren tevens gemeenschap te willen uitoefenen met alle ware Gereformeerde ledematen, en zich te willen vereenigen met elke op Gods onfeilbaar woord gegronde vergadering, aan wat plaatze God dezelve ook vereenigd heeft, betuigende met dezen, dat wij ons in alles houden aan onze aloude Formuieren van eenigheid NL: de blijdenis des geloofs. de Heidelbergsche Chatechismus en Canones van de Sinode van Dortrecht gehouden in den jare 1618, 1619 onze openbare Godsdienstoefeningen te richten naar de aloude kerkelijke Liturgie en ten opzichte der Kerkdienst en bestuur ons voor het tegenwoordige te houden aan de Kerkenordening opgesteld door de voornoemde Dortrechtsche Sinode, eindelijk verklaren wij bij dezen dat wij onzen onrechtmatig geschorsten Predikant als onzen wettig geroepen en geordenden Herder en Leeraar blijven erkennen.
Ulrum 13 october 1834
J.J. Beukema, ouderling
K.J. Barkema, ouderling
K.A. van der Laan, diaken
D.P. Ritsema, diaken
Geert K. Bos, diaken
op 14 oct. “geteekend door 49 leden, 18 lidematen ‘die in den tijd der schorsing werden bevestigt, of door ds Heeren Gees den Heere Jezus ingelijfd en nu door den kerkeraad dezer gemeente aangenomen zijn’,
en 63 hoofden van huisgezinnen, ‘die geene ledematen zijn, maar echter wenschen zich te voegen met de hunnen bij de Gereformeerde gemeente’ Deze laatsten alleen gaven het aantal hunner kinderen op. Daardoor telde de gemeente bij haare stichting minstens 247 zielen.â€