Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Re: Gereformeerde Gemeenten
Even iets heel anders: ik lees net deze vraag (en nee, die is niet door ondergetekende gesteld!): https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... te-kerken/
Wat een evenwichtig antwoord!
Wat een evenwichtig antwoord!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Daar heb ik ook over nagedacht.Jantje schreef:Nou ja zeg! Dit gaat echt alle perken te buiten, vriend.DDD schreef:En als men niet gaat herzien, dan zal de GG binnen enkele generaties een soort islam worden, waarin mensen Arabisch reciteren zonder dat ze begrijpen wat er staat. Dat is nu voor misschien wel de helft van de mensen al het geval. Ik ben daar niet verantwoordelijk voor. Hun bloed zal zeker niet van mijn hand worden geëist, en het heeft ook helemaal geen zin om mij daar druk om te maken.
Ik vind dit echt een onheuse aantijging ten opzichte van het gehele predikantenkorps van de GG en ook de ambtsdragers van de GBS. Zit je nu te insinueren dat van hen wel het bloed geëist wordt?
Ik vind dit echt veel en veel te gortig worden.
Ik heb geen idee wat er van andermans hand geëist zal worden. Ik heb genoeg aan mijzelf.
Ik zou met zo'n opvatting niet voor Gods rechterstoel durven verschijnen, zei Bogerman ooit in een ander verband. Ik zie dat precies hetzelfde. Dat is geen aantijging. Dat is een eerlijke weergave van hoe ik het zie, zonder dat dat op enig moment manipulatief bedoeld is.
Het kan overigens pas manipulatief zijn als ik macht of invloed heb. Dat heb ik niet. Ik ben gewoon een forumlid.
Toch deel ik Bezorgds bezorgdheid.Amstelodamense schreef:Ik snap wat je schrijft, maar ik denk niet dat Jantje een representant is van de geref gezindte. Valt daarom denk ik nog wel mee. Ik ken genoeg rechtse GG'ers die hier nooit een probleem van zouden maken.Bezorgd schreef:Als we ons toch druk maken om een paar aanpassingen aan het hedendaags Nederlands in een menselijk geschrift als de Apostolische geloofsbelijdenis, is dat weer een teken van verregaande verstolling en verstarring van onze gezindte.
Ik maak me serieus zorgen.
Nog geen één valide argument gelezen.
Zelf heb ik nog gezocht naar een versie van de 12 art. in oude druk. Op internet kan ik deze helaas niet vinden.
Maar ik geloof vast dat het 100 jaar geleden anders geklonken heeft. Moeten we daar naar terug?
Als de achtergrond van al deze kul discussies in onze gezindte maar niet ligt in het verschijnsel: "waar het wezen ontbreekt, houden we de vorm over." En als die vorm er voor zorgt dat we ons 'wat' voelen, wordt het een verstarde traditie die in werkelijkheid niets anders is dan een witgepleisterd graf.
Jantjes reacties zijn misschien erg karikaturaal en voorspelbaar, maar ze weerspiegelen de reactie van veel ambtsdragers in de gereformeerde gezindheid. Dat is best gevaarlijk.
-
- Verbannen
Is dat niet op de persoon?Tiberius schreef:Toch deel ik Bezorgds bezorgdheid.
Jantjes reacties zijn misschien erg karikaturaal en voorspelbaar, maar ze weerspiegelen de reactie van veel ambtsdragers in de gereformeerde gezindheid. Dat is best gevaarlijk.
Ik vind eigenlijk van wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Gebruik het als spiegel ipv als aanval.Jantje schreef:Is dat niet op de persoon?Tiberius schreef:Toch deel ik Bezorgds bezorgdheid.
Waarom zou dat op de persoon zijn? Iemand zegt alleen dat er (te) veel ambtsdragers zijn, die het met jou eens zijn.Jantje schreef:Is dat niet op de persoon?Tiberius schreef:Toch deel ik Bezorgds bezorgdheid.
Als iemand anders zou beweren dat het zorgelijk is dat er veel dominees het met mij eens zijn -wat overigens niet zo is- dan is dat net zo min op de persoon.
-
- Verbannen
De dikgedrukte gedeelten vind ik niet heel erg aardig en ook op de persoon. Je zou als gevolgconclusie kunnen trekken dat ik gevaarlijk ben in mijn uitspraken. Nou, daar ben ik het absoluut niet mee eens.Tiberius schreef:Toch deel ik Bezorgds bezorgdheid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Ik snap wel wat je bedoelt, maar als je onzinnige dingen uitkraamt, dan kun je dit verwachten. Als Geert Wilders in de Tweede Kamers onzin uitkraamt, kan hij ook stevige feedback verwachten. Zo moet je dit ook ongeveer opvatten.Jantje schreef:Is dat niet op de persoon?Tiberius schreef:Toch deel ik Bezorgds bezorgdheid.
Het is gevaarlijk als je ambtsdrager zou zijn. Dan gebeurt namelijk precies datgene waar Bezorgd bezorgd om is.Jantje schreef:De dikgedrukte gedeelten vind ik niet heel erg aardig en ook op de persoon. Je zou als gevolgconclusie kunnen trekken dat ik gevaarlijk ben in mijn uitspraken. Nou, daar ben ik het absoluut niet mee eens.Tiberius schreef:Toch deel ik Bezorgds bezorgdheid.
En nee, het is niet op de persoon. Maar we moeten als forum duidelijk aangeven dat we het gevaar van dergelijke uitspraken onderkennen en er afstand van nemen.
Het onderwerp van de zin is : de reacties van Jantje voorspelbaar.Jantje zelf is niet het onderwerp van de zin.Jantje schreef:De dikgedrukte gedeelten vind ik niet heel erg aardig en ook op de persoon. Je zou als gevolgconclusie kunnen trekken dat ik gevaarlijk ben in mijn uitspraken. Nou, daar ben ik het absoluut niet mee eens.Tiberius schreef:Toch deel ik Bezorgds bezorgdheid.

Dus kunnen inderdaad naast dat jij geen ambtsdrager bent de conclusie dat het gevaarlijk is etc. niet op jou slaan.
Maar blijven dit soort reacties wel gevaarlijk. Dit vanwege het feit dat of wat Bezorgd onderbouwd heeft geschreven.
Serieus?Tiberius schreef:Het is gevaarlijk als je ambtsdrager zou zijn. Dan gebeurt namelijk precies datgene waar Bezorgd bezorgd om is.Jantje schreef:De dikgedrukte gedeelten vind ik niet heel erg aardig en ook op de persoon. Je zou als gevolgconclusie kunnen trekken dat ik gevaarlijk ben in mijn uitspraken. Nou, daar ben ik het absoluut niet mee eens.Tiberius schreef:Toch deel ik Bezorgds bezorgdheid.
En nee, het is niet op de persoon. Maar we moeten als forum duidelijk aangeven dat we het gevaar van dergelijke uitspraken onderkennen en er afstand van nemen.
Ik vond dit citaat op internet. Ik weet niet of het de vertaling van de griekse versie is die bekend is.
Een van de vroegst bekende aanzetten voor het Apostolicum is terug te vinden in de geschriften van Ireneüs van Lyon (overleden circa 200). In een van zijn teksten, daterend uit het jaar 170 formuleert hij de geloofsartikelen als volgt: ( cursief staat die wij gebruiken)
Wij geloven:
in één God en Vader Almachtig, die hemel en aarde maakte, en de zee en al wat daarin is;
en in één Christus Jezus, de Zoon van God, onze Heer;
Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.
En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onzen Heere;
die vlees geworden is uit de maagd tot ons behoud;
die ontvangen is van den Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;
en in Zijn lijden onder Pontius Pilatus;
Die geleden heeft onder Pontius Pilatus,
en in Zijn dood en opstanding;
is gekruisigd, gestorven en begraven,
nedergedaald ter helle; ten derde dage wederom opgestaan van de doden;
en in Zijn lichamelijke vaart ten hemel;
opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods, des almachtigen Vaders;
en in Zijn wederkomst uit de hemel in de heerlijkheid van de Vader om alle dingen onder één Hoofd te vergaderen en over allen een rechtvaardig oordeel uit te spreken;
vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
en in de Heilige Geest;
Ik geloof in den Heilige Geest.
en dat Christus zal komen van de hemel om alle vlees op te wekken, en de goddelozen en onrechtvaardigen te verwijzen naar het eeuwige vuur;
en om aan de rechtvaardigen en heiligen onsterfelijkheid en eeuwige heerlijkheid te geven.
Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;
vergeving der zonden;
wederopstanding des vleses;
en een eeuwig leven.
Amen
Πιστεύω εἰς θεὸν πατέρα, παντοκράτορα, ποιητὴν οὑρανοῦ καὶ γῆς.
Καὶ εἰς Ιησοῦν Χριστόν, υἷον αὑτοῦ τὸν μονογενῆ, τὸν κύριον ἠμῶν,
τὸν συλληφθέντα ἐκ πνεύματος ἀγίου, γεννηθέντα ἐκ Μαρίας τῆς παρθένου,
παθόντα ἐπὶ Ποντίου Πιλάτου, σταυρωθέντα, καὶ ταφέντα, κατελθόντα εἰς τὰ κατώτατα,
τῇ τρίτῃ ἠμέρᾳ ἁναστάντα ἀπὸ τῶν νεκρῶν,
ἀναβάντα εἰς τοὺς οὐρανούς, καθεζόμενον ἐν δεξιᾷ θεοῦ πατρός παντοδυνάμου,
ἐκεῖθεν ἐρχόμενον κρίναι ζῶντας καὶ νεκρούς.
Πιστεύω εἱς τὸ πνεῦμα τὸ ἅγιον,
ἁγίαν καθολικὴν ἐκκλησίαν, ἁγίων κοινωνίαν,
ἄφεσιν ἁμαρτιῶν,
σαρκὸς ἀνάστασιν,
ζωὴν αἰώνιον. Αμήν.
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 22 jan 2020, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen
Serieus? Die vraag stel ik ook.Wim Anker schreef:Serieus?Tiberius schreef:Het is gevaarlijk als je ambtsdrager zou zijn. Dan gebeurt namelijk precies datgene waar Bezorgd bezorgd om is.Jantje schreef:De dikgedrukte gedeelten vind ik niet heel erg aardig en ook op de persoon. Je zou als gevolgconclusie kunnen trekken dat ik gevaarlijk ben in mijn uitspraken. Nou, daar ben ik het absoluut niet mee eens.Tiberius schreef:Toch deel ik Bezorgds bezorgdheid.
@Tiberius, eigenlijk zeg je dat je liever hebt dat ik die uitspraken niet meer bezig op het forum. Maar dan zou ik in ernstige gewetensnood komen hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Het is heel goed dat deze dingen besproken worden, maar ik vind jouw standpunten net zo gevaarlijk als jij de mijne.
Dat is toch niet op de persoon?
Dat is toch niet op de persoon?
Zeker serieus.
Het gaat niet zozeer om de uitspraken an sich, maar over het totale gebrek aan onderbouwing en het negeren van tegen-argumenten.
Dat vind ik gevaarlijk, zeker als je in een positie zou komen te verkeren waarin je gezag kan uitoefenen over anderen. Omdat het dan niet langer alleen over je eigen geweten gaat, maar je bindt ook dat van anderen.
M.i. is dat een heel nieuwe ontwikkeling in onze gezindte.
Het gaat niet zozeer om de uitspraken an sich, maar over het totale gebrek aan onderbouwing en het negeren van tegen-argumenten.
Dat vind ik gevaarlijk, zeker als je in een positie zou komen te verkeren waarin je gezag kan uitoefenen over anderen. Omdat het dan niet langer alleen over je eigen geweten gaat, maar je bindt ook dat van anderen.
M.i. is dat een heel nieuwe ontwikkeling in onze gezindte.