Dat geldt ook voor de vaders en moeders in de gezinnen,
voor de opa's en oma's die op hun kleinkinderen passen,
voor de oppas die de kinderen 's avonds naar bed brengt als vader en moeder op visite zijn naar goede vrienden,
voor de leidinggevenden op de kinderdagverblijven,
voor de leidinggevenden op de jeugdverenigingen,
ja, voor iedereen die leeft op deze wereld.
Dus ik vind de visie van jou onterecht en eigenlijk ook een beetje overtrokken.
Ik niet hoor. Ik ben het geheel met Samanthi eens.
Wat is ons gebed voor het (reformatorisch) onderwijs dagelijks nodig! Ik heb alleen maar positieve ervaringen met het reformatorisch vervolgonderwijs van onze kinderen o.a. in relatie met de leraren. Maar waar ik me wel grote zorgen om maak is dat ik van onze kinderen hoor dat er enorm wordt gevloekt. En ik zeg het met zeer veel schroom, helaas vooral door kinderen uit gezinnen uit de uiterst rechtse flank van de reformatorische gezindte. Onze kinderen zeggen dat je altijd precies kunt zien wie er thuis streng (helaas regel op regel, gebod op gebod en niet uit een levend geloof) wordt opgevoed en die springen op school uit de band. Terwijl vader en moeder van niets weten.
Een groot aantal van deze leerlingen heeft innerlijk "al lang afscheid genomen van het geloof". Heel diep aangrijpend.
Daarom heb ik erg veel moeite met het "aanname beleid" van de reformatorische vervolgscholen. Kom je uit de achterban dan wordt je direct toegelaten (wel met een vragenlijst over helaas 100% uiterlijke zaken). Ben je bijvoorbeeld (positief) evangelisch dan volgt er eerst een gesprek met het bestuur. Daar wringt het. Leerlingen van 12 uit een hard-corde bible belt gezin maar die zelf al afscheid heeft genomen van het geloof wordt zonder gesprek toegelaten en Evangelischen niet. Ik zou graag zien dat er méér positief ingestelde evangelische op de reformatorische scholen komen. En in het licht van bovenstaande vind ik het verdrietig als de rode lijn in dit draadje gaat over SV/HSV en kledingcodes. Beste mensen, het reformatorisch onderwijs staat in brand en we discussiëren of we een Mercedes of Scania brandweerauto laten komen.
crossmountain schreef:Wat is ons gebed voor het (reformatorisch) onderwijs dagelijks nodig! Ik heb alleen maar positieve ervaringen met het reformatorisch vervolgonderwijs van onze kinderen o.a. in relatie met de leraren. Maar waar ik me wel grote zorgen om maak is dat ik van onze kinderen hoor dat er enorm wordt gevloekt. En ik zeg het met zeer veel schroom, helaas vooral door kinderen uit gezinnen uit de uiterst rechtse flank van de reformatorische gezindte. Onze kinderen zeggen dat je altijd precies kunt zien wie er thuis streng (helaas regel op regel, gebod op gebod en niet uit een levend geloof) wordt opgevoed en die springen op school uit de band. Terwijl vader en moeder van niets weten.
Een groot aantal van deze leerlingen heeft innerlijk "al lang afscheid genomen van het geloof". Heel diep aangrijpend.
Herkenbaar, tegelijkertijd heeft mijn dochter een vrij grote groep vrijgemaakten en "linkse bonders" in de klas waar ze ook mee bevriend is. Die zijn ook erg vrijgevochten en worden ook heel losjes opgevoed. Die springen ook uit de band en vloeken ook behoorlijk. Een gedeelte daarvan is ook (nu al!) afgehaakt. In de opvoeding moet je een balans vinden. Te streng opvoeden werkt niet, te los ook niet. Ik snap je reactie, maar het is wat eenzijdig om maar een uitwas te belichten.
crossmountain schreef:Wat is ons gebed voor het (reformatorisch) onderwijs dagelijks nodig! Ik heb alleen maar positieve ervaringen met het reformatorisch vervolgonderwijs van onze kinderen o.a. in relatie met de leraren. Maar waar ik me wel grote zorgen om maak is dat ik van onze kinderen hoor dat er enorm wordt gevloekt. En ik zeg het met zeer veel schroom, helaas vooral door kinderen uit gezinnen uit de uiterst rechtse flank van de reformatorische gezindte. Onze kinderen zeggen dat je altijd precies kunt zien wie er thuis streng (helaas regel op regel, gebod op gebod en niet uit een levend geloof) wordt opgevoed en die springen op school uit de band. Terwijl vader en moeder van niets weten.
Herkenbaar, tegelijkertijd heeft mijn dochter een vrij grote groep vrijgemaakten en "linkse bonders" in de klas waar ze ook mee bevriend is. Die zijn ook erg vrijgevochten en worden ook heel losjes opgevoed. Die springen ook uit de band en vloeken ook behoorlijk. Een gedeelte daarvan is ook (nu al!) afgehaakt. In de opvoeding moet je een balans vinden. Te streng opvoeden werkt niet, te los ook niet. Ik snap je reactie, maar het is wat eenzijdig om maar een uitwas te belichten.
@Erskinees, helemaal mee eens en wat je schrijft herken ik gedeeltelijk ook wel. Maar juist omdat de discussie in dit draadje werd aangezwengeld vanuit (al dan niet terechte) bedenkingen vanuit de rechterflank is een spiegel soms goed.
Dat geldt ook voor de vaders en moeders in de gezinnen,
voor de opa's en oma's die op hun kleinkinderen passen,
voor de oppas die de kinderen 's avonds naar bed brengt als vader en moeder op visite zijn naar goede vrienden,
voor de leidinggevenden op de kinderdagverblijven,
voor de leidinggevenden op de jeugdverenigingen,
ja, voor iedereen die leeft op deze wereld.
Dus ik vind de visie van jou onterecht en eigenlijk ook een beetje overtrokken.
Ik begrijp je oprecht niet!
Dus als ik het goed begrijp is alleen uiterlijk en geen HSV voldoende.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Inderdaad. Ik ben het er trouwens helemaal mee eens ook, @crossmountain. Laat dat duidelijk zijn, ook al ben ik fel gekant tegen de HSV. Maar als mijn huis in brand staat, zal ik niet kijken welk merk brandweerauto komt om te blussen. Dat kun je rustig van me aannemen. Tenzij het een brandweerwagen is, die blust met benzine, dan weiger ik.
Dat neemt verder helaas niet weg, naast dat de wereldgelijkvormigheid in gepraat en daad, ook de onzedigheid aangaande gewaad en gelaat een ernstige zorg is, die we zeer zeker niet moeten ontkennen.
Ja: het dragen van spijkerbroeken met gaten, ultra-korte rokjes (= gewaad) en het overdadig gebruiken van allerlei make-up en wat dies meer zij (= gelaat).
De ouden zeiden vroeger wel: kleed je zo dat de wereld niet om je lacht en Gods volk niet om je huilt. Begrijp je?
Ja: het dragen van spijkerbroeken met gaten, ultra-korte rokjes (= gewaad) en het overdadig gebruiken van allerlei make-up en wat dies meer zij (= gelaat).
De ouden zeiden vroeger wel: kleed je zo dat de wereld niet om je lacht en Gods volk niet om je huilt. Begrijp je?
Spijkerbroeken met gaten hoeven niet onzedig te zijn, korte rokjes is een ander verhaal, gewoon een broek met een wijde lange bloes?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Wat heeft de SV en kledingcode voor merrwaarde als de docenten de Heere niet kennen?[/quote]
Waar baseer je dat op?
Ik zeg toch ook niet, allemaal leuk en aardig maar de leraren op de scholen die de HSV lezen etc die bedriegen zichzelf en zijn geen kinderen van God.
Dat is in wezen een even gekke opmerking toch?[/quote]
Ik wil er mee zeggen, dat ik erg teleurgesteld ben in het zogenaamde onderwijs wat overeenkomt met thuis... let wel niet op alle scholen en ook niet alle docenten, maar godsvrucht stralen er maar weinigen uit, de grenzen opzoeken deden velen, overtreden van de kledingcode evenzo, de laatste dag voor de vakantie een film, die niets met onderwijs te maken had, laten kijken, tafels leren op house muziek, ik kan niet opnoemen wat er allemaal langs is gekomen, ik ben helemaal niet tegen HSV of het dragen van broeken bij meisjes, wel vind ik dat een refoschool alleen waarde heeft als de docenten de Heere kennen.[/quote]
En dan worden geen films gekeken, tafels gehoused en grenzen opgezocht?[/quote]
House heb ik niet meegemaakt. Wel dat de grens tussen educatief en vermaak mbt wat laat men zien (film, etc) steeds dunner is geworden.
Maar ook nog wat anders en dat speelt m.i. niet alleen op refoscholen maar ook dwars door gemeenten heen. En is de vraag komt het met thuis overeen wel degelijk relevant geworden.
En dat is dit; vroeger had je (gemiddeld)nog een referentiekader op school en in de gemeenten. Je wist bepaalde dingen kunnen eigenlijk niet. Natuurlijk werden er grenzen opgezocht. Ging men er overheen. Maar meestal wist je dat je fout zat. Het gezag (ouders en docenten) om je heen gaven toch wel min of meer duidelijk bepaalde signalen af. Tv was not done. En een tv op je kamer helemaal. Radio in mijn tijd lag wat gemêleerder. Alhoewel het meestal bij cassetterecorder bleef. Bepaalde muziek werd in huis niet getollereerd. En kledingkeuze was ook duidelijk. (Los van de invulling even)
Op dit terein zijn grote veranderingen opgetreden. Waardoor bepaalde leerlingen die onzeker zijn over zichzelf. In de war raken. Want (sorry ik weet het is een stokpaardje misschien, maar ik raak er niet uit voor mijzelf) inmiddels wordt smarthphone waarop alles bekeken wordt door menige leerling toegestaan door ouders op kamer. (Voor mij gelijk aan tv op kamer) en wordt zelfs tegen ouders gezegd dat ze te streng zijn als ze dit niet willen toelaten. ( omdat ze weten dat alles gewoon dan bekeken wordt en hun kind niet met die vrijheid om kan gaan of wel bepaalde parents apps gebruiken) op zijn hoogst wordt er gezegd; denk eraan er is er 1 die meekijkt. Je bent zelf verantwoordelijk etc (zeiden we dat vroeger ook met tv op kamer? Of men komt met ach we zijn allemaal van Adam. Echt waar is letterlijk gezegd )
Of kleding. Broeken waren not done. Nu draagt menig meisje in haar vrije tijd (en echt niet alleen rondom werk of praktische momenten ) een broek. De moeite en de strijd met je kind is rondom deze dingen zwaarder geworden als je eraan vast wil houden.of je wordt voor wettisch versleten of men zegt het is verloren strijd...dus .
Al met al is de veilige referentiekader op refoscholen weg. Dit zijn zomaar een paar voorbeelden.
Dat het kader er wel degelijk wat aan doet bewijst dit: hoofdbedekking kerk geeft nu geen moeite. Iedereen doet het (nog). Maar ik zie dat ook nog wel veranderen. Kijk naar ontwikkelingen in andere gemeenten. Dus ze aanvaarden het nu nog omdat de rest het ook doet. Snap je wat ik bedoel? Maar die broek en afspraken rondom mobiel en wat doe je ermee etc aanvaarden een groot deel niet. Ik denk dat het heel geleidelijk is gegaan. Maar nu best intens is. En doet mij de meerwaarde van reformatorische scholen wel eens betwijfelen. Mijn ervaring is meer en meer dat er mooi gesproken wordt maar de praktijk weerbarstig is. Zo weerbarstig dat ik grote zorgen hebt. Dit zeg ik met pijn en verdriet. En niet om te schoppen. (Want ook theologisch is het een warboel. Of worden dingen moeilijk uitgesproken vanwege de verschillen die er zijn)
De docenten. Vaak ook jong zijn ook mensen van deze tijd)
Ach als een basisschool kiest voor HSV maar daarnaast als docentenkorps samen met de ouders eenduidige beeldvorming geeft naar buiten... als gezagsdragers. Dan zie ik minder problemen als gezagsdragers onder mantel van reformatorisch wennen of gewend zijn aan een levensstijl die haaks staat op een leven met de Heere. En dus gewoon vinden om toe te laten dat kinderen of pubers zich volstoppen met pulp.
Pas zat ik nog te denken. Nog niet zo heel lang geleden werd je gewaarschuwd mbt tot popmuziek en house etc. De gevaren ervan. Nu lijken velen onbelemmerd naar een wereld te mogen luisteren dat schopt tegen gezag. Ik gericht is en anti God.
Hoe kan ik uitleggen naar mijn kinderen dat andere christenen dit wel kunnen verantwoorden? Je zal nu maar puber zijn.[/quote]
Helemaal mee eens. Alles moet maar kunnen, het geeft allemaal niet etc. Erg jammer, maar bovenal, bijzonder giftig voor (let op!) Iedereen...
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Het is pure genade als je kinderen bij de kerk blijven. Tuurlijk liggen er in de opvoeding verantwoordelijkheden, maar voor de rest...
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
refo schreef:Ik heb op een openbare kleuterschool gezeten (dat was om de hoek), op een gewone PC school (op advies van ouderlingen) en op het Christelijk Lyceum in Gouda (niet De Driestar dus, want die ging maar tot HAVO en ik mocht Gymnasium).
Vanaf het begin wist je al dat er mensen waren die anders dachten dan jij (kleuterschool). Later kwam je er achter dat iedere christen ook niet eender dacht (basisschool). Op op het Lyceum werd dat nog erger (vrijgevochten jaren 70, kernkoppen, abortus). Ik mocht niks wat de anderen allemaal wel mochten. Ik zat bij een dochter van de directeur van de Driestar in de klas. De enige die altijd in rok was. (Op de open dag van onze nieuwe kerk was ze de enige in broek, maar dat terzijde). Nou en? Laten de ouders van Driestar-kinderen dat ook duidelijk maken: je bent anders en wat anderen doen, moeten zij weten.
Ik ben maar wat blij dat ik nooit refo-onderwijs heb genoten. Nu kun je in Gouda tot je 22e onderwijs genieten en heb je nog nooit een heiden in het wild gezien.
Ik vraag me bij deze post wel af waarom jij jezelf op dit forum refo noemt. Kun je dat uitleggen?