Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

samanthi

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door samanthi »

@Zeeuw ik schreef duidelijk niet alle docenten en niet alle scholen... maar weet je wat één ervaring doet met een kind?
En het was niet één ervaring, maar meerdere...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
samanthi

Bericht door samanthi »

Lilian1975 schreef:
Vraagt deze ontwikkeling om nieuwe rollen?
Ik denk het wel. Ouders moeten in de eerste plaats op de hoogte zijn van de leefwereld van hun kinderen. Het kan niet zo zijn dat jongeren helemaal in die zelfwereld opgaan zonder dat ouders daar weet van hebben. Hetzelfde geldt voor ambtsdragers. Het gesprek met jongeren over hun zelfwereld is onmisbaar in de opvoeding
Ja alleen ben ik wel op de hoogte. E de k ook steeds meer ouders. Maar de strijd tegen die wereld is min of meer opgegeven. Het enige wat nog een beetje lijkt te landen is als je wijst op de ongezondheid en de psychologische gevolfen. Maar de puber die twijfelt aan de waarheid van het geloof. En daarnaast ziet de dubbele wereld binnen kerk en binnen school raakt niet overtuigd van de zegen om er met voorzichtigheid mee om te gaan. Wat pa en ma zeggen is hopeloos ouderwets. En in de gezinnen die zich ook chrusten noemen kan het allemaal zoveel gemakkelijker.
Dat is altijd geweest, verborgen achter deurtjes of zoals nu meer openlijk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

@Zeeuw docenten gaan er misschien zelfs overheen. En dan vedoel ik niet eens de excessen. Innerlijk. Wat ik bedoel. Er wordt meer begrip gekweekt als afstand van bewaard voor een digitaalleven waar God niet de norm is. Zien de leerlingen nog dat iets wordt uitgezet bij een vloek? Of spoelen we snel door of doen net of we niets horen. (Tijdens lessen en bij Educatief ondersteunende filmpjes) . Docenten die zelf ook ruim omgaan prive of soms ook op school met kleding en alles eromheen. Leerlingen proeven het. En ik weet wel dat door tekorten er soms wat ruimer wordt toegelaten...Docenten die zelf het advies geven: laat maar toe anders ben je ze kwijt.
En nee ik zeg niet je bent er met regeltjes....

Zeggen we dat ook bij het naar bed gaan voor het huwelijk?
Met muziekkeuze via snarthphone dóen we dat wel... (of zijn dit geen manieren meer van de duivel om de geest vol te maken van alles behalve een leven met Hem). Hoe komt het dat ouders de tv op smarthphone wel toelaten en tegen ouders zeggen doe het zelf nu maar ook. Want anders doen ze het bij de ander...
Of omgaan met gezag. Wanneer gezagsdragers zelf het gezag tot een lachertje maken. Hoe kan je dan gezag voor het Woord uitdragen? Het zal allemaal wel erg zwart wit zijn. Maar het zijn wel vragen die opkomen.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

samanthi schreef:
Lilian1975 schreef:
Vraagt deze ontwikkeling om nieuwe rollen?
Ik denk het wel. Ouders moeten in de eerste plaats op de hoogte zijn van de leefwereld van hun kinderen. Het kan niet zo zijn dat jongeren helemaal in die zelfwereld opgaan zonder dat ouders daar weet van hebben. Hetzelfde geldt voor ambtsdragers. Het gesprek met jongeren over hun zelfwereld is onmisbaar in de opvoeding
Ja alleen ben ik wel op de hoogte. E de k ook steeds meer ouders. Maar de strijd tegen die wereld is min of meer opgegeven. Het enige wat nog een beetje lijkt te landen is als je wijst op de ongezondheid en de psychologische gevolfen. Maar de puber die twijfelt aan de waarheid van het geloof. En daarnaast ziet de dubbele wereld binnen kerk en binnen school raakt niet overtuigd van de zegen om er met voorzichtigheid mee om te gaan. Wat pa en ma zeggen is hopeloos ouderwets. En in de gezinnen die zich ook chrusten noemen kan het allemaal zoveel gemakkelijker.
Dat is altijd geweest, verborgen achter deurtjes of zoals nu meer openlijk.
Dat vind ik dus een dooddoener. Verborgen achter deurtjes kwam voor. Maar was niet de gewoonte. Daarnaast gaf men daarmee nog (hoe gek ook) iets aan van aan te voelen dat een niet et het ander te rijmen valt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef:@Zeeuw ik schreef duidelijk niet alle docenten en niet alle scholen... maar weet je wat één ervaring doet met een kind?
En het was niet één ervaring, maar meerdere...
Heel veel. Maar ook de docenten op onze scholen zijn maar mensen. En ze zullen lang niet allemaal de Heere met hun hart kennen. Dat stukje gesprek met de kinderen lijkt me zeer wezenlijk.
samanthi

Bericht door samanthi »

Lilian1975 schreef:
Dat vind ik dus een dooddoener. Verborgen achter deurtjes kwam voor. Maar was niet de gewoonte. Daarnaast gaf men daarmee nog (hoe gek ook) iets aan van aan te voelen dat een niet et het ander te rijmen valt.
Ik bedoel niet alleen de TV maar allerlei dingen, denk je echt dat kerkmensen vroeger beter waren?
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

samanthi schreef:
Lilian1975 schreef:
Ik bedoel niet alleen de TV maar allerlei dingen, denk je echt dat kerkmensen vroeger beter waren?
Nee. Maar de acceptatie van de wereld zonder God. Is nog nooit zo groot geweest.
Ja er werd vroeger stiekum aan dingen meegedaan. Nu is het veel intenser, meer digitaal verborgen. Maar ondertussen breder aanvaard. Omdat de beïnvloeding sterker is. De drempel lager. Dat is zoals ik het ervaar. Als ik eerlijk ben.werd de knop thuis eerder omgedraaid als nu waar we onze kinderen en onszelf mee laten confronteren.

Ik durfde vroeger niet te zeggen dat wij tv hadden thuis. Ik voelde het verschil haarscherp aan. En mensen met tv waren niet echt christelijk. Toch?Ondanks dat ik wist dat er vriendinnetjes op Koninginnedag boven op zolder gingen kijken. Nu worden mijn kinderen aangesproken door leeftijdgenoten uit de reformatorische kerken dat wij hopeloos ouderwets en streng zijn als wij zeggen. Joh, het is beter om die smarthphone beneden te laten. Als er een filter wordt gebruikt. Als je het in he hoofd haalt af en toe mee te kijken. Ze voelen haarscherp aan als docenten dezelfde mening zijn toegedaan.
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 09 jan 2020, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef: Ik heb jaren geleden op een reformatorische school gewerkt, toen waren er al leerlingen waar ze thuis nog geen PC hadden, wat is het hard gegaan.
Je zin klopt nu niet. Waarschijnlijk bedoel je te zeggen dat er vroeger al leerlingen waren waar ze thuis een PC hadden .
samanthi

Bericht door samanthi »

Lilian1975 schreef:
samanthi schreef:
Lilian1975 schreef:
Nee. Maar de acceptatie van de wereld zonder God. Is nog nooit zo groot geweest.
Ja er werd vroeger stiekum aan dingen meegedaan. Nu is het veel intenser, meer verborgen. Maar ondertussen breder aanvaard. Dat is zoals ik het ervaar.

Ik durfde vroeger niet te zeggen dat wij tv hadden thuis. Ik voelde het verschil haarscherp aan. En mensen met tv waren niet echt christelijk. Ondanks dat ik wist dat er vriendinnetjes op koningedag boven op zolder gingen kijken. Nu worden mijn kinderen aangesproken door leeftijdgenoten uit de reformatorische kerken dat wij hopeloos ouderwets en streng zijn als wij zeggen. Joh, het is beter om die smarthphone beneden te laten. Als er een filter wordt gebruikt. Als je het in he hoofd haalt af en toe mee te kijken. Ze voelen haarscherp aan als docenten dezelfde mening zijn toegedaan.
Sorry ik heb het over ergere dingen dan smartphone of TV... bedriegerij, onrecht, gierigheid, misbruik, goddeloosheid.
samanthi

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef: Ik heb jaren geleden op een reformatorische school gewerkt, toen waren er al leerlingen waar ze thuis nog geen PC hadden, wat is het hard gegaan.
Je zin klopt nu niet. Waarschijnlijk bedoel je te zeggen dat er vroeger al leerlingen waren waar ze thuis een PC hadden .
Nee ik bedoelde dat er leerlingen geen PC thuis hadden al vastliepen met sommige opdrachten, ik was idd niet compleet.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef: Ik durfde vroeger niet te zeggen dat wij tv hadden thuis. Ik voelde het verschil haarscherp aan. En mensen met tv waren niet echt christelijk. Toch?Ondanks dat ik wist dat er vriendinnetjes op Koninginnedag boven op zolder gingen kijken. Nu worden mijn kinderen aangesproken door leeftijdgenoten uit de reformatorische kerken dat wij hopeloos ouderwets en streng zijn als wij zeggen. Joh, het is beter om die smarthphone beneden te laten. Als er een filter wordt gebruikt. Als je het in he hoofd haalt af en toe mee te kijken. Ze voelen haarscherp aan als docenten dezelfde mening zijn toegedaan.
Een collega van mij, totaal niet religieus, verbiedt haar dochters ook om 's avonds een smartphone op hun eigen kamer te hebben. Zodra haar kinderen naar bed gaan, gaan de telefoons beneden aan de lader. En dat is niet omdat ze vind dat haar dochters bepaalde zaken niet mogen bekijken, maar omdat ze rust wil creëren.

En mee kijken met wat een kind doet op zijn of haar telefoon, vind ik zelf ook behoorlijk ver gaan. Dat behoort mijns inziens tot de privacy van het kind. Bovendien zijn er tegenwoordig voldoende methodes beschikbaar om onwelgevallige inhoud te blokkeren en om tijdslimieten in te voeren.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

samanthi schreef:
Lilian1975 schreef:
samanthi schreef:
Lilian1975 schreef:
Ja er werd vroeger stiekum aan dingen meegedaan. Nu is het veel intenser, meer verborgen. Maar ondertussen breder aanvaard. Dat is zoals ik het ervaar.

Ik durfde vroeger niet te zeggen dat wij tv hadden thuis. Ik voelde het verschil haarscherp aan. En mensen met tv waren niet echt christelijk. Ondanks dat ik wist dat er vriendinnetjes op koningedag boven op zolder gingen kijken. Nu worden mijn kinderen aangesproken door leeftijdgenoten uit de reformatorische kerken dat wij hopeloos ouderwets en streng zijn als wij zeggen. Joh, het is beter om die smarthphone beneden te laten. Als er een filter wordt gebruikt. Als je het in he hoofd haalt af en toe mee te kijken. Ze voelen haarscherp aan als docenten dezelfde mening zijn toegedaan.
Sorry ik heb het over ergere dingen dan smartphone of TV... bedriegerij, onrecht, gierigheid, misbruik, goddeloosheid.
Ook dat is verhard. Het warme bad bestaat echt niet meer. Overal draait het uiteindelijk om geld. Of het nu om zorg leerlingen of in de zorg gaat.
En de dubbele agenda's zijn groot. Ook wij lopen hier regelmatig tegenaan. (En dit doet pijn) Aan de andere kant moeten we niet doen of dat alleen binnen refo nederland zo is. Maar ik moet toegeven dat ik zwaar teleurgesteld ben in de refowereld. Naast de mooie momenten.
En daarom ook de meerwaarde die voor mij meer en meer vervalt. Zoals eerder gezegd. En ik bang ben dat de verzuiling van indertijd helemáál niet zo positief was. Het heeft men in ieder geval niet weerbaar gemaakt. En de schijn veiligheid van de refozuil is in feite een moeilijkere of heftiger vijand om tegen te vechten dan de wereld die openlijk bepaalde zaken naleeft.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef: Ik durfde vroeger niet te zeggen dat wij tv hadden thuis. Ik voelde het verschil haarscherp aan. En mensen met tv waren niet echt christelijk. Toch?Ondanks dat ik wist dat er vriendinnetjes op Koninginnedag boven op zolder gingen kijken. Nu worden mijn kinderen aangesproken door leeftijdgenoten uit de reformatorische kerken dat wij hopeloos ouderwets en streng zijn als wij zeggen. Joh, het is beter om die smarthphone beneden te laten. Als er een filter wordt gebruikt. Als je het in he hoofd haalt af en toe mee te kijken. Ze voelen haarscherp aan als docenten dezelfde mening zijn toegedaan.
Een collega van mij, totaal niet religieus, verbiedt haar dochters ook om 's avonds een smartphone op hun eigen kamer te hebben. Zodra haar kinderen naar bed gaan, gaan de telefoons beneden aan de lader. En dat is niet omdat ze vind dat haar dochters bepaalde zaken niet mogen bekijken, maar omdat ze rust wil creëren.

En mee kijken met wat een kind doet op zijn of haar telefoon, vind ik zelf ook behoorlijk ver gaan. Dat behoort mijns inziens tot de privacy van het kind. Bovendien zijn er tegenwoordig voldoende methodes beschikbaar om onwelgevallige inhoud te blokkeren en om tijdslimieten in te voeren.
Juist dat is mij dus ook opgevallen. Dat juist de seculiere wereld het normaler vind grenzen op te werpen. Maar wat betreft de apps. Dat weet ik. Gebruiken wij ook. Maar de vijandschap is hierover groot. Want er zijn er maar weinig binnen refo nederland die dit consequent toepassen. De strijd al hebben opgegeven. Meekijken bedoel ik. Als je merkt dat ze een bepaald programma volgen. Je ze met ze bespteekt. Wat geb e urd hier eigenlijk etc . Als je merkt dat er gevloekt wordt in apps, je dat bespreekt. Deel van de jongeren vloeken niet eens meer om te schoppen. Maar gebruiken die taal omdat e alleen nog zo denken. Erg.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef: Juist dat is mij dus ook opgevallen. Dat juist de seculiere wereld het normaler vind grenzen op te werpen.
Ik vind dat anders heel normaal. Nu hebben onze kinderen nog geen telefoon, maar de oudste van 9 heeft al een paar jaar een eigen IPad en daar heb ik zowel een tijdslimiet als inhoudelijke beperkingen op ingesteld. Dat kost een klein beetje geld, maar voorkomt heel veel frustratie en gedoe. Hij weet immers hoeveel tijd hij per dag op zijn IPad kan doorbrengen.
Maar wat betreft de apps. Dat weet ik. Gebruiken wij ook. Maar de vijandschap is hierover groot. Want er zijn er maar weinig binnen refo nederland die dit consequent toepassen.
Nou en? Wat kan mij het schelen wat anderen doen of laten. Ik bepaal de regels in mijn eigen huis. Op de school van onze kinderen, een openbare, heb je ook ouders die hier verschillend mee omgaan. Sommige kinderen mogen kijken wat ze willen en wanneer ze willen en andere ouders stellen grenzen.
Als je merkt dat ze een bepaald programma volgen. Je ze met ze bespteekt. Wat geb e urd hier eigenlijk etc . Als je merkt dat er gevloekt wordt in apps, je dat bespreekt. Deel van de jongeren vloeken niet eens meer om te schoppen. Maar gebruiken die taal omdat e alleen nog zo denken. Erg.
Ik denk dat ik wat betreft inhoud een wat breder spectrum acceptabel vind dan jij.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef: Juist dat is mij dus ook opgevallen. Dat juist de seculiere wereld het normaler vind grenzen op te werpen.
Ik vind dat anders heel normaal. Nu hebben onze kinderen nog geen telefoon, maar de oudste van 9 heeft al een paar jaar een eigen IPad en daar heb ik zowel een tijdslimiet als inhoudelijke beperkingen op ingesteld. Dat kost een klein beetje geld, maar voorkomt heel veel frustratie en gedoe. Hij weet immers hoeveel tijd hij per dag op zijn IPad kan doorbrengen.
Maar wat betreft de apps. Dat weet ik. Gebruiken wij ook. Maar de vijandschap is hierover groot. Want er zijn er maar weinig binnen refo nederland die dit consequent toepassen.
Nou en? Wat kan mij het schelen wat anderen doen of laten. Ik bepaal de regels in mijn eigen huis. Op de school van onze kinderen, een openbare, heb je ook ouders die hier verschillend mee omgaan. Sommige kinderen mogen kijken wat ze willen en wanneer ze willen en andere ouders stellen grenzen.
Als je merkt dat ze een bepaald programma volgen. Je ze met ze bespteekt. Wat geb e urd hier eigenlijk etc . Als je merkt dat er gevloekt wordt in apps, je dat bespreekt. Deel van de jongeren vloeken niet eens meer om te schoppen. Maar gebruiken die taal omdat e alleen nog zo denken. Erg.
Ik denk dat ik wat betreft inhoud een wat breder spectrum acceptabel vind dan jij.
Dat dacht ik ook. Nou en? Maar wanneer je een stevige puber hebt. Die dit helemaal niet nou en vind. Voorwie wat de omgeving op school doet en vindt belangrijker is dan wat ouders zeggen. En als die ouders wijzen op dat bepaalde dingen voor God niet kunnen. Maar andsren in hun omgeving die maar dezelfde kerken gaan dit zonder moeite doen.... dan heb je te maken met vijandschap.

Ik hoop niet dat jij woordgebruik waarin de naam van God misbruikt wordt. Of seksueel getinte worden op straattaal niveau in afkortingen of op zijn marokaans of wat dan ook voor jóu acceptabel is? Want daar heb ik het over.
Plaats reactie