Een stuk nuchter pragmatisme. Wat jij voorstaat, kun je nog handhaven in Kootwijkerbroek, Opheusden en Staphorst. In de Randstad is er net een andere dynamiek.Jantje schreef:Ik kon even geen geschikt draadje vinden; daarom maar hier:
Ik las gisteren in het RD over de reformatorische Gomarusschool te Leiderdorp, die met ingang van 1 januari van dit jaar, de naam en de identiteit heeft veranderd. De basisschool heet nu De Bron, christelijke school bij de Bijbel. De school wil nadrukkelijk ook niet kerkelijke gezinnen aantrekken. Dit alles is gedaan in verband met het feit dat het leerlingenaantal de afgelopen jaren is gekrompen. In verband daarmee zijn ook de kledingregels voor meisjes opgeheven en wordt met ingang van dit jaar uit de Herziene Statenvertaling gelezen.
Ik vind dit heel erg. Is het werkelijk nodig dat wij, vanwege bestaansrecht, onze identiteit over boord moeten gooien?
Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)
-
Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)
-
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Helemaal eens met je opmerking. Denk je dat een medechristen in Noord-Korea zijn broeder/zuster zal bevragen op de keuze van een Bijbelvertaling? Nee, ze zijn blij dat ze elkaar vinden in God en Zijn woord.Zeeuw schreef:Ik denk dat het voor sommige van onze scholen goed zou zijn krimp te voelen. Dan wordt misschien de discussie eens gevoerd over wat echt belangrijk is. En worden veranderingen die nodig zijn sneller doorgevoerd.
Echt Jantje, je hebt geen flauw benul waar het werkelijk om draait. Daarnaast zou ik me eerst maar eens echt verdiepen in een lokale situatie voordat je allerlei kreten uitslaat. Wij hadden hier ooit een GG school, als we daaraan vast hadden gehouden hadden we nu niet meer bestaan (<50 leerlingen).
-
- Verbannen
Tsja, wij hebben een hele andere denkwereld. Dus we zullen het toch nooit met elkaar eens worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Wat heeft de SV en kledingcode voor merrwaarde als de docenten de Heere niet kennen?Jantje schreef:Tsja, wij hebben een hele andere denkwereld. Dus we zullen het toch nooit met elkaar eens worden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
’92-‘98, maar geen examen gedaan in latijn en grieksAmstelodamense schreef:
He, ook op het van Lodenstein College gezeten en Grieks gehad. Welk jaar?
Vind jij dat christelijke richtlijnen/voorschriften/wetten, die gefundeerd zijn op de Bijbel, alleen uitgevoerd kunnen (of hoeven) worden door mensen die de Heere kennen?samanthi schreef:Wat heeft de SV en kledingcode voor meerwaarde als de docenten de Heere niet kennen?
Ik stel het algemeen, dus niet versmald tot kleding of Bijbelvertaling.
-
Waar baseer je dat op?samanthi schreef:Wat heeft de SV en kledingcode voor merrwaarde als de docenten de Heere niet kennen?Jantje schreef:Tsja, wij hebben een hele andere denkwereld. Dus we zullen het toch nooit met elkaar eens worden.
Ik zeg toch ook niet, allemaal leuk en aardig maar de leraren op de scholen die de HSV lezen etc die bedriegen zichzelf en zijn geen kinderen van God.
Dat is in wezen een even gekke opmerking toch?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Ik wil er mee zeggen, dat ik erg teleurgesteld ben in het zogenaamde onderwijs wat overeenkomt met thuis... let wel niet op alle scholen en ook niet alle docenten, maar godsvrucht stralen er maar weinigen uit, de grenzen opzoeken deden velen, overtreden van de kledingcode evenzo, de laatste dag voor de vakantie een film, die niets met onderwijs te maken had, laten kijken, tafels leren op house muziek, ik kan niet opnoemen wat er allemaal langs is gekomen, ik ben helemaal niet tegen HSV of het dragen van broeken bij meisjes, wel vind ik dat een refoschool alleen waarde heeft als de docenten de Heere kennen.HersteldHervormd schreef:Waar baseer je dat op?samanthi schreef:Wat heeft de SV en kledingcode voor merrwaarde als de docenten de Heere niet kennen?Jantje schreef:Tsja, wij hebben een hele andere denkwereld. Dus we zullen het toch nooit met elkaar eens worden.
Ik zeg toch ook niet, allemaal leuk en aardig maar de leraren op de scholen die de HSV lezen etc die bedriegen zichzelf en zijn geen kinderen van God.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
En dan worden geen films gekeken, tafels gehoused en grenzen opgezocht?samanthi schreef:Ik wil er mee zeggen, dat ik erg teleurgesteld ben in het zogenaamde onderwijs wat overeenkomt met thuis... let wel niet op alle scholen en ook niet alle docenten, maar godsvrucht stralen er maar weinigen uit, de grenzen opzoeken deden velen, overtreden van de kledingcode evenzo, de laatste dag voor de vakantie een film, die niets met onderwijs te maken had, laten kijken, tafels leren op house muziek, ik kan niet opnoemen wat er allemaal langs is gekomen, ik ben helemaal niet tegen HSV of het dragen van broeken bij meisjes, wel vind ik dat een refoschool alleen waarde heeft als de docenten de Heere kennen.HersteldHervormd schreef:Waar baseer je dat op?samanthi schreef:Wat heeft de SV en kledingcode voor merrwaarde als de docenten de Heere niet kennen?Jantje schreef:Tsja, wij hebben een hele andere denkwereld. Dus we zullen het toch nooit met elkaar eens worden.
Zou je ook mijn vorige vraag willen beantwoorden?samanthi schreef:(...) wel vind ik dat een refoschool alleen waarde heeft als de docenten de Heere kennen.
Zo zou het inderdaad moeten zijn op alle christelijke scholen. Ik zou er geen enkel bezwaar tegen hebben als mijn kinderen de ene keer les kregen van iemand met een reformatorische achtergrond en een andere keer met een evangelische achtergrond. Ik denk dat de verschillen minder groot zijn dan wij in eerste instantie denken.Mona Lisa schreef:Ik zie het hele probleem niet. Hier op 't dorp hebben we één christelijke (PC) school. En daar gaat iedereen naar toe, van zeer behoudend tot zeer vrijzinnig. Geen enkel probleem, iedereen leert een beetje rekening met elkaar te houden. Kledingvoorschriften zijn niet nodig. Er zijn meisjes die een lange broek aan hebben, er zijn er die rok of jurk ofzo dragen, er zijn er die alleen bij sporten en schaatsen etc. een broek dragen. Vindt niemand gek. Staat ook op geen enkele manier de omgang met elkaar in de weg, vooral ook tussen de kinderen niet. Iedereen snapt dat je er verschillend over kan denken. Hetzelfde geldt voor bijbelvertalingen. Kinderen weten dat de een de ene en de andere een andere gebruikt. Nou en . . . Sommigen hebben moeite met St. Nicolaas, anderen niet. Dus op 5 december komen er alleen zwarte pieten. De een wil een kerstboom, de ander niet. Dus als de kerstviering in een kerk plaatsvindt waar een kerstboom staat blijven de lichtjes uit. Volgend jaar zitten we weer in een andere kerk, zonder boom. Maken we op een andere manier wel weer een kerstsfeertje.Jantje schreef:Ik las gisteren in het RD over de reformatorische Gomarusschool te Leiderdorp, die met ingang van 1 januari van dit jaar, de naam en de identiteit heeft veranderd. De basisschool heet nu De Bron, christelijke school bij de Bijbel. De school wil nadrukkelijk ook niet kerkelijke gezinnen aantrekken. Dit alles is gedaan in verband met het feit dat het leerlingenaantal de afgelopen jaren is gekrompen. In verband daarmee zijn ook de kledingregels voor meisjes opgeheven en wordt met ingang van dit jaar uit de Herziene Statenvertaling gelezen.
Ik vind dit heel erg. Is het werkelijk nodig dat wij, vanwege bestaansrecht, onze identiteit over boord moeten gooien?
Als ik ook laatste tijd weer alle discussies hier lees denk ik wel eens, wat zou het heilzaam zijn als we een beetje leren te accepteren dat je verschillend over dingen kan denken. Dat je niet altijd direct voor je eigen gelijk hoeft te gaan vechten, vaak ook nog door de ander af te schrijven. Dan blijkt zo af en toe ook nog dat je toch dichter bij elkaar staat dan je eerst zou denken.
Onze kinderen gaan naar een prot chr school waar een deel van de kinderen nergens aan doet. Al verschilt het percentage dat nergens aan doet wel per klas. Het percentage kerkelijke kinderen komt uit de PKN ( diverse stromingen), CGK, GKV en diverse evangelische kerken.
Ik heb echt het idee dat je een aantal excessen tot norm verheft. Ik heb dit nooit meegemaakt op mijn Calvijn College. Wel de leerlingen die dit soort dingen deden: want ja, refo-jongeren zijn soms gewoon normale jongeren.samanthi schreef:Ik wil er mee zeggen, dat ik erg teleurgesteld ben in het zogenaamde onderwijs wat overeenkomt met thuis... let wel niet op alle scholen en ook niet alle docenten, maar godsvrucht stralen er maar weinigen uit, de grenzen opzoeken deden velen, overtreden van de kledingcode evenzo, de laatste dag voor de vakantie een film, die niets met onderwijs te maken had, laten kijken, tafels leren op house muziek, ik kan niet opnoemen wat er allemaal langs is gekomen, ik ben helemaal niet tegen HSV of het dragen van broeken bij meisjes, wel vind ik dat een refoschool alleen waarde heeft als de docenten de Heere kennen.HersteldHervormd schreef:Waar baseer je dat op?samanthi schreef:Wat heeft de SV en kledingcode voor merrwaarde als de docenten de Heere niet kennen?Jantje schreef:Tsja, wij hebben een hele andere denkwereld. Dus we zullen het toch nooit met elkaar eens worden.
Ad Anker schreef:En dan worden geen films gekeken, tafels gehoused en grenzen opgezocht?samanthi schreef:Ik wil er mee zeggen, dat ik erg teleurgesteld ben in het zogenaamde onderwijs wat overeenkomt met thuis... let wel niet op alle scholen en ook niet alle docenten, maar godsvrucht stralen er maar weinigen uit, de grenzen opzoeken deden velen, overtreden van de kledingcode evenzo, de laatste dag voor de vakantie een film, die niets met onderwijs te maken had, laten kijken, tafels leren op house muziek, ik kan niet opnoemen wat er allemaal langs is gekomen, ik ben helemaal niet tegen HSV of het dragen van broeken bij meisjes, wel vind ik dat een refoschool alleen waarde heeft als de docenten de Heere kennen.HersteldHervormd schreef:Waar baseer je dat op?samanthi schreef: Wat heeft de SV en kledingcode voor merrwaarde als de docenten de Heere niet kennen?
House heb ik niet meegemaakt. Wel dat de grens tussen educatief en vermaak mbt wat laat men zien (film, etc) steeds dunner is geworden.
Maar ook nog wat anders en dat speelt m.i. niet alleen op refoscholen maar ook dwars door gemeenten heen. En is de vraag komt het met thuis overeen wel degelijk relevant geworden.
En dat is dit; vroeger had je (gemiddeld)nog een referentiekader op school en in de gemeenten. Je wist bepaalde dingen kunnen eigenlijk niet. Natuurlijk werden er grenzen opgezocht. Ging men er overheen. Maar meestal wist je dat je fout zat. Het gezag (ouders en docenten) om je heen gaven toch wel min of meer duidelijk bepaalde signalen af. Tv was not done. En een tv op je kamer helemaal. Radio in mijn tijd lag wat gemêleerder. Alhoewel het meestal bij cassetterecorder bleef. Bepaalde muziek werd in huis niet getollereerd. En kledingkeuze was ook duidelijk. (Los van de invulling even)
Op dit terein zijn grote veranderingen opgetreden. Waardoor bepaalde leerlingen die onzeker zijn over zichzelf. In de war raken. Want (sorry ik weet het is een stokpaardje misschien, maar ik raak er niet uit voor mijzelf) inmiddels wordt smarthphone waarop alles bekeken wordt door menige leerling toegestaan door ouders op kamer. (Voor mij gelijk aan tv op kamer) en wordt zelfs tegen ouders gezegd dat ze te streng zijn als ze dit niet willen toelaten. ( omdat ze weten dat alles gewoon dan bekeken wordt en hun kind niet met die vrijheid om kan gaan of wel bepaalde parents apps gebruiken) op zijn hoogst wordt er gezegd; denk eraan er is er 1 die meekijkt. Je bent zelf verantwoordelijk etc (zeiden we dat vroeger ook met tv op kamer? Of men komt met ach we zijn allemaal van Adam. Echt waar is letterlijk gezegd )
Of kleding. Broeken waren not done. Nu draagt menig meisje in haar vrije tijd (en echt niet alleen rondom werk of praktische momenten ) een broek. De moeite en de strijd met je kind is rondom deze dingen zwaarder geworden als je eraan vast wil houden.of je wordt voor wettisch versleten of men zegt het is verloren strijd...dus .
Al met al is de veilige referentiekader op refoscholen weg. Dit zijn zomaar een paar voorbeelden.
Dat het kader er wel degelijk wat aan doet bewijst dit: hoofdbedekking kerk geeft nu geen moeite. Iedereen doet het (nog). Maar ik zie dat ook nog wel veranderen. Kijk naar ontwikkelingen in andere gemeenten. Dus ze aanvaarden het nu nog omdat de rest het ook doet. Snap je wat ik bedoel? Maar die broek en afspraken rondom mobiel en wat doe je ermee etc aanvaarden een groot deel niet. Ik denk dat het heel geleidelijk is gegaan. Maar nu best intens is. En doet mij de meerwaarde van reformatorische scholen wel eens betwijfelen. Mijn ervaring is meer en meer dat er mooi gesproken wordt maar de praktijk weerbarstig is. Zo weerbarstig dat ik grote zorgen hebt. Dit zeg ik met pijn en verdriet. En niet om te schoppen. (Want ook theologisch is het een warboel. Of worden dingen moeilijk uitgesproken vanwege de verschillen die er zijn)
De docenten. Vaak ook jong zijn ook mensen van deze tijd)
Ach als een basisschool kiest voor HSV maar daarnaast als docentenkorps samen met de ouders eenduidige beeldvorming geeft naar buiten... als gezagsdragers. Dan zie ik minder problemen als gezagsdragers onder mantel van reformatorisch wennen of gewend zijn aan een levensstijl die haaks staat op een leven met de Heere. En dus gewoon vinden om toe te laten dat kinderen of pubers zich volstoppen met pulp.
Pas zat ik nog te denken. Nog niet zo heel lang geleden werd je gewaarschuwd mbt tot popmuziek en house etc. De gevaren ervan. Nu lijken velen onbelemmerd naar een wereld te mogen luisteren dat schopt tegen gezag. Ik gericht is en anti God.
Hoe kan ik uitleggen naar mijn kinderen dat andere christenen dit wel kunnen verantwoorden? Je zal nu maar puber zijn.
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 09 jan 2020, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Je vraag slaat niet op wat ik schreef, als de leerkrachten de Heere niet kennen, dan is alles droge regels en gaat er niets van uit.Hollander schreef:Zou je ook mijn vorige vraag willen beantwoorden?samanthi schreef:(...) wel vind ik dat een refoschool alleen waarde heeft als de docenten de Heere kennen.
Is dit duidelijker?
Helaas Zeeuw, echt niet... hier in Rotterdam zeker nier.Zeeuw schreef: Ik heb echt het idee dat je een aantal excessen tot norm verheft. Ik heb dit nooit meegemaakt op mijn Calvijn College. Wel de leerlingen die dit soort dingen deden: want ja, refo-jongeren zijn soms gewoon normale jongeren.