Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Nasrani

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

refo schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Veel meer reformatorische scholen worstelen met kleding regels.
Zeker na de befaamde 'Legging' discussie komt men er achter dat veel van dit soort discussies vaak heel fel kunnen zijn, maar vaak ook tijdelijk.
Je zult de komende jaren zien dat dit soort regels op veel refo scholen anders gehanteerd gaan worden. Zeker op scholen waar kinderen zitten uit verschillende kerkverbanden.
Ook HSV gebruikt op scholen zal natuurlijk veel breder worden.
Dit soort punten vind ik niet zo erg. Heel begrijpelijk eigenlijk. Een school ontwikkeld door de jaren heen. 100 jaar terug sloeg men nog ;)

Erger is dat voorheen bloeiende scholen te klein worden en bijna geen bestaansrecht meer hebben.
Dat is zorgelijk.
Dat dikgedrukte zal op de middelbare scholen en op het reformatorische mbo (in Zeeland althans) in ieder geval nog lang niet gebeuren...
O, jawel. We noteren de datum van vandaag: 8 januari 2020. Voor 8 januari 2025 zal dat ook in Zeeland een feit zijn.
Voor zover ik weet wordt daar nu ook zeker al wel gebruik van gemaakt. Niet officieel met een besluit, maar wel individueel.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Nasrani

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Mistig schreef: Uit mijn eigen Hoornbeeck tijd weet ik (toen bestond de HSV overigens nog niet) dat bij de godsdienstlessen de vertalingen met elkaar werden vergeleken om ons als leerlingen te laten zien dat de SV de enige betrouwbare bijbelvertaling is. Ik maak geen grapje, hier werden echt 2-3 lessen aan besteed.
Inderdaad. Ik weet dat ook nog; en mijn middelbare schooltijd is nog niet eens zo heel erg lang geleden. Het gebeurt op het Calvijn College ook nu nog steeds.
Ik heb dit op het Calvijn College nooit meegemaakt.
Daar zijn wij te oud voor.... :)
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
Dus voeg je blijkbaar informatie toe, die niet zo makkelijk te vinden is, aan openbare informatie. Waarschijnlijk inderdaad zoals Ambtenaar schreef, om daarmee te duiden dat ze niet snel naar de HSV over zullen gaan. Ik vind het een sneue manier van discussiëren.
Ik vind het heel relevante informatie. Wat is er sneu aan? Het laat zien dat het bestuur een bepaalde ligging heeft, en dat is relevant in deze discussie. Of het ook verstandige bestuurders zijn, is een heel ander verhaal.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
Dus voeg je blijkbaar informatie toe, die niet zo makkelijk te vinden is, aan openbare informatie. Waarschijnlijk inderdaad zoals Ambtenaar schreef, om daarmee te duiden dat ze niet snel naar de HSV over zullen gaan. Ik vind het een sneue manier van discussiëren.
Ik vind het heel relevante informatie. Wat is er sneu aan? Het laat zien dat het bestuur een bepaalde ligging heeft, en dat is relevant in deze discussie. Of het ook verstandige bestuurders zijn, is een heel ander verhaal.
Je laatste zin vind ik net zo suggestief als het toevoegen van het kerkverband bij maar de helft van de lijst van personen in een bestuur/raad.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Je laatste zin vind ik net zo suggestief als het toevoegen van het kerkverband bij maar de helft van de lijst van personen in een bestuur/raad.
Het is natuurlijk wel relevant om te weten wat de achtergrond is van de leden van deze raad. Daar geheimzinnig over doen dient wat mij betreft geen enkel doel.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Jantje schreef:Ik las gisteren in het RD over de reformatorische Gomarusschool te Leiderdorp, die met ingang van 1 januari van dit jaar, de naam en de identiteit heeft veranderd. De basisschool heet nu De Bron, christelijke school bij de Bijbel. De school wil nadrukkelijk ook niet kerkelijke gezinnen aantrekken. Dit alles is gedaan in verband met het feit dat het leerlingenaantal de afgelopen jaren is gekrompen. In verband daarmee zijn ook de kledingregels voor meisjes opgeheven en wordt met ingang van dit jaar uit de Herziene Statenvertaling gelezen.

Ik vind dit heel erg. Is het werkelijk nodig dat wij, vanwege bestaansrecht, onze identiteit over boord moeten gooien?
Ik zie het hele probleem niet. Hier op 't dorp hebben we één christelijke (PC) school. En daar gaat iedereen naar toe, van zeer behoudend tot zeer vrijzinnig. Geen enkel probleem, iedereen leert een beetje rekening met elkaar te houden. Kledingvoorschriften zijn niet nodig. Er zijn meisjes die een lange broek aan hebben, er zijn er die rok of jurk ofzo dragen, er zijn er die alleen bij sporten en schaatsen etc. een broek dragen. Vindt niemand gek. Staat ook op geen enkele manier de omgang met elkaar in de weg, vooral ook tussen de kinderen niet. Iedereen snapt dat je er verschillend over kan denken. Hetzelfde geldt voor bijbelvertalingen. Kinderen weten dat de een de ene en de andere een andere gebruikt. Nou en . . . Sommigen hebben moeite met St. Nicolaas, anderen niet. Dus op 5 december komen er alleen zwarte pieten. De een wil een kerstboom, de ander niet. Dus als de kerstviering in een kerk plaatsvindt waar een kerstboom staat blijven de lichtjes uit. Volgend jaar zitten we weer in een andere kerk, zonder boom. Maken we op een andere manier wel weer een kerstsfeertje.

Als ik ook laatste tijd weer alle discussies hier lees denk ik wel eens, wat zou het heilzaam zijn als we een beetje leren te accepteren dat je verschillend over dingen kan denken. Dat je niet altijd direct voor je eigen gelijk hoeft te gaan vechten, vaak ook nog door de ander af te schrijven. Dan blijkt zo af en toe ook nog dat je toch dichter bij elkaar staat dan je eerst zou denken.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Je laatste zin vind ik net zo suggestief als het toevoegen van het kerkverband bij maar de helft van de lijst van personen in een bestuur/raad.
Het is natuurlijk wel relevant om te weten wat de achtergrond is van de leden van deze raad. Daar geheimzinnig over doen dient wat mij betreft geen enkel doel.
Wanneer het gaat over de dubbelfuncties wel. Kerkverband vind ik anders. Niemand is er geheimzinnig over. Maar als je zo ver gaat op een forum kerkelijke achtergrond te vermelden, waarvoor je best wat moet zoeken, ga je m.i. ver om een punt te bewijzen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Dat zou kunnen, maar het komt op mij onprettig over. Ik ken behoorlijk wat van deze mensen, niet dat dat er veel toe doet, maar ik vind het absoluut niet netjes en totaal overbodig om ze hier met naam en kerkgenootschap te noemen.
Volgens mij betreft het gewoon openbare informatie.
Dat heb ik niet ontkend. Maar dit geldt niet voor het kerkgenootschap. Dit is nl niet te vinden op de site van het Hoornbeeck.
Deze privacy-gevoelige gegevens heb ik verwijderd.
Jantje
Verbannen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Veel meer reformatorische scholen worstelen met kleding regels.
Zeker na de befaamde 'Legging' discussie komt men er achter dat veel van dit soort discussies vaak heel fel kunnen zijn, maar vaak ook tijdelijk.
Je zult de komende jaren zien dat dit soort regels op veel refo scholen anders gehanteerd gaan worden. Zeker op scholen waar kinderen zitten uit verschillende kerkverbanden.
Ook HSV gebruikt op scholen zal natuurlijk veel breder worden.
Dit soort punten vind ik niet zo erg. Heel begrijpelijk eigenlijk. Een school ontwikkeld door de jaren heen. 100 jaar terug sloeg men nog ;)

Erger is dat voorheen bloeiende scholen te klein worden en bijna geen bestaansrecht meer hebben.
Dat is zorgelijk.
Dat dikgedrukte zal op de middelbare scholen en op het reformatorische mbo (in Zeeland althans) in ieder geval nog lang niet gebeuren...
O, jawel. We noteren de datum van vandaag: 8 januari 2020. Voor 8 januari 2025 zal dat ook in Zeeland een feit zijn.
Voor zover ik weet wordt daar nu ook zeker al wel gebruik van gemaakt. Niet officieel met een besluit, maar wel individueel.
Dat is dan tegen de statuten en tegen de regels in. Als ouders hier bezwaar tegen maken, is er wel een probleem, kan ik je vertellen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Mona Lisa schreef:
Jantje schreef:Ik las gisteren in het RD over de reformatorische Gomarusschool te Leiderdorp, die met ingang van 1 januari van dit jaar, de naam en de identiteit heeft veranderd. De basisschool heet nu De Bron, christelijke school bij de Bijbel. De school wil nadrukkelijk ook niet kerkelijke gezinnen aantrekken. Dit alles is gedaan in verband met het feit dat het leerlingenaantal de afgelopen jaren is gekrompen. In verband daarmee zijn ook de kledingregels voor meisjes opgeheven en wordt met ingang van dit jaar uit de Herziene Statenvertaling gelezen.

Ik vind dit heel erg. Is het werkelijk nodig dat wij, vanwege bestaansrecht, onze identiteit over boord moeten gooien?
Ik zie het hele probleem niet. Hier op 't dorp hebben we één christelijke (PC) school. En daar gaat iedereen naar toe, van zeer behoudend tot zeer vrijzinnig. Geen enkel probleem, iedereen leert een beetje rekening met elkaar te houden. Kledingvoorschriften zijn niet nodig. Er zijn meisjes die een lange broek aan hebben, er zijn er die rok of jurk ofzo dragen, er zijn er die alleen bij sporten en schaatsen etc. een broek dragen. Vindt niemand gek. Staat ook op geen enkele manier de omgang met elkaar in de weg, vooral ook tussen de kinderen niet. Iedereen snapt dat je er verschillend over kan denken. Hetzelfde geldt voor bijbelvertalingen. Kinderen weten dat de een de ene en de andere een andere gebruikt. Nou en . . . Sommigen hebben moeite met St. Nicolaas, anderen niet. Dus op 5 december komen er alleen zwarte pieten. De een wil een kerstboom, de ander niet. Dus als de kerstviering in een kerk plaatsvindt waar een kerstboom staat blijven de lichtjes uit. Volgend jaar zitten we weer in een andere kerk, zonder boom. Maken we op een andere manier wel weer een kerstsfeertje.

Als ik ook laatste tijd weer alle discussies hier lees denk ik wel eens, wat zou het heilzaam zijn als we een beetje leren te accepteren dat je verschillend over dingen kan denken. Dat je niet altijd direct voor je eigen gelijk hoeft te gaan vechten, vaak ook nog door de ander af te schrijven. Dan blijkt zo af en toe ook nog dat je toch dichter bij elkaar staat dan je eerst zou denken.
Heel herkenbaar. Mooi om te lezen. En je laatste zin is echt waar! Dan gaat het echt niet over Jantjes' HSV.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Zolang het personeels(toelatings)beleid niet wijzigt - volgens mij is dat in Leiderdorp zo - vind ik het een mooi initiatief. De school blijft immers gewoon een christelijke school met een reformatorische identiteit. Lijkt me ook een goede manier om bijv. verontruste bijbelgetrouwe (ex)vrijgemaakten en traditionele evangelischen aan te trekken.

Wellicht wat off-topic: jammer dat het wegtrekken van reformatorische christenen in het westelijk randstadgebied nog steeds bezig is. Leiden, Den Haag, Delft en Zoetermeer etc. Juist nu de randstad erg in trek is voor jonge stellen en er veel werk te vinden is zou je verwachten dat er ook jonge reformatorische gezinnen zich weer in die regio vestigen en de kerken weer wat groeien of tenminste stabiliseren. Ook mooie steden (m.u.v. Zoetermeer :haha).
Bruna

Bericht door Bruna »

Nasrani schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Mistig schreef: Uit mijn eigen Hoornbeeck tijd weet ik (toen bestond de HSV overigens nog niet) dat bij de godsdienstlessen de vertalingen met elkaar werden vergeleken om ons als leerlingen te laten zien dat de SV de enige betrouwbare bijbelvertaling is. Ik maak geen grapje, hier werden echt 2-3 lessen aan besteed.
Inderdaad. Ik weet dat ook nog; en mijn middelbare schooltijd is nog niet eens zo heel erg lang geleden. Het gebeurt op het Calvijn College ook nu nog steeds.
Ik heb dit op het Calvijn College nooit meegemaakt.
Daar zijn wij te oud voor.... :)
Ik ook blijkbaar. Heb dit ook niet meegemaakt.
Dacht nog wel dat ik van de leeftijd van Jantje was.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Maanenschijn

Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:Dus voeg je blijkbaar informatie toe, die niet zo makkelijk te vinden is, aan openbare informatie. Waarschijnlijk inderdaad zoals Ambtenaar schreef, om daarmee te duiden dat ze niet snel naar de HSV over zullen gaan. Ik vind het een sneue manier van discussiëren.
Goed, dan zal ik het anders zeggen (die informatie is namelijk wél bekend): de voorzitter van de Identiteitsraad van het Hoornbeeck College is dat ook voor de GBS. En de vice-voorzitter zit ook in het hoofdbestuur van deze stichting.
En wees er van overtuigd dat die voorzitter de grote woorden van @Jantje zeker niet in de mond zal nemen. Want die voorzitter ken ik dan weer toevallig.

Het belang voor scholen waar onze kinderen les krijgen binnen de verantwoorde kaders van onze doopbelofte wordt van de wezenlijke belangrijker zaak dan het platgetreden zijpad van de HSV.

Vanuit een bijbelse visie onze jeugd onderwijzen en voorleven in de vragen van de huidige maatschappij, als verlengstuk van het gezin en kerk is erg belangrijk.

(Bericht aangepast n.a.v het door mij zelf herlezen en daarna het verwijderen van de zure toon....)
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 08 jan 2020, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik probeer er al een aantal keren op te wijzen, en er van weg te komen, @Maanenschijn. Maar het lijkt een dankbaar onderwerp.
Mij niet gezien.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Ambtenaar schreef:
En de docent beheerste het Grieks?

Ik kan me van mijn tijd op het Van Lodenstein College herinneren dat we een pagina Grieks uit het NT moesten vertalen naar het Nederlands.
He, ook op het van Lodenstein College gezeten en Grieks gehad. Welk jaar :D ?
Plaats reactie