Turks als basisvak op school

tukkertje
Contacteer:

Turks als basisvak op school

Bericht door tukkertje »

Waar gaat dit naar toe. Directeur van Vught van de Utrechtse school komt met het plan om Turks als vak in te voeren.
Turks en Arabisch zijn volwaardige moderne vreemde talenâ€
Jelle

Bericht door Jelle »

Laten ze de Turkse kinderen en ouderen eerst maar eens goed Nederlands leren lezen en schrijven.
Als het Turks op school gegeven wordt is men helemaal niet meer bereid om Nederlands te leren.
Een beetje vreemd deze situatie, trouwens wel heel erg vreemd.

Volgens mij kunnen ze dan ook wel Pateriaans gaan leren lezen en schrijven.
Barak

Bericht door Barak »

Heel vreemd ook dat het gemotiveerd wordt met het feit dat Turkije bij de EU gaat horen. Dat is nog niet eens voor vast besloten. Binnenkort komen er 10 landen bij met 10 talen waarvan polen het groots met 38 miljoen pools sprekende mensen (volgens Encarta). Dan is dat ook een reden om pools te gaan leren.

Kortom echt onzin dus. Hadden ze nou maar nooit aan die toren begonnen met bouwen :%
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Vind ik ook. Snap niet dat iemand zoiets naar buiten brengt. Dom.
aupin

Bericht door aupin »

Ik lees vanmorgen in de krant: Kamer ziet niets in verplichte Turkse lessen. Het is onbegrijpelijk, bizar en ronduit belachelijk. De Kamer heeft geen goed woord over voor de plannen van de St Gerardus Majella Mavo in Utrecht om volgend jaar Turks verplicht te stellen in de eerste klas. (op zich wel handig als je er een keer op vakantie gaat :,)
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Alleen het idee al om Turks te leren.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Ronduit belachelijk

Dan zou je ook alle andere talen moeten gaan leren, maar nee dit land moet weer zonodig koploper zijn met dit soort rare ideeën

Ze doen er echt alles aan om nederland totaal te laten vervreemden Let op over een jaar of 50 bestaat er geen nederlandse cultuur meer maar zijn we een koeterwaals sprekend landje waarin je alleen in de geschiedenis boeken iets kunt lezen wat of een nederlander was
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Goed idee!:bou:
Liever Turks dan Paaps
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Naar wat ik begrijp wordt het echt als vreemde taal gegeven, zoals op een gymnasium Latijn en Grieks als vreemde talen verplicht zijn. Dat is ook niet zozeer bedoeld om daarin met elkaar te gaan babbelen.

Aan de ene kant geef ik Jelle wel gelijk als hij zegt dat 'ze' eerst maar eens Nederlands moeten leren. Aan de andere kant: kinderen in Friesland krijgen behalve Nederlands ook Fries op school. Nu zitten we hier natuurlijk niet in Turkije, dat scheelt..
Ik praat met mensen die ik goed ken ook in dialect, waarom zouden mensen van Turkse afkomst onderling geen Turks mogen praten?
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

waarom zouden mensen van Turkse afkomst onderling geen Turks mogen praten?

??? Het gaat hier om een verplicht vak op school. Geen keuzevak ofzo. Mensen mogen onderling best turks praten. Dat is heel wat anders Denk dat de Nederlanders in Canada ook gewoon Nederlands praten onder elkaar.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Oké, dan begreep ik het een beetje verkeerd, ik dacht dat je dat ook afkeurde. Maar Frans en Duits zijn toch ook verplichte vakken, daar beginnen sommige scholen ook al op de basisschool mee. Wat is dan in principe het verschil?
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Heb geen idee waarom vroeger voor deze vakken gekozen is, maar Duits en Frans, maar zeker Engels zijn wereldtalen.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Turks staat ook op een hoge plaats bij de meest gesproken talen ter wereld.
Het is logischer om kinderen Chinees of Spaans te leren dan Frans, dus wat is het probleem nu precies?
limosa

Bericht door limosa »

volgens NU.nl :

Mavo in Utrecht ziet af van verplicht Turks

Uitgegeven: 10 november 2003 23:23

DEN HAAG - De St. Gerardus Majella Mavo in Utrecht ziet af van verplichte lessen Turks in de brugklas. Het vak wordt nu een van de drie moderne vreemde talen waaruit de leerling er twee moet kiezen. Dat zei directeur T. van Vught maandagavond in het televisieprogramma Nova. Uit financiële overwegingen zei hij de verplichting van Turks in het eerste jaar voor volgend schooljaar te hebben geschrapt.

De Tweede Kamer reageerde afgelopen weekeinde afwijzend op het plan van de mavo. Minister Van der Hoeven van onderwijs wees er maandag op dat de wet scholen de ruimte laat zelf een lesprogramma te kiezen. Als de ouders ook hun woordje hebben mogen doen, staat de school verder niets in de weg.

De voornaamste aanleiding om Turks te gaan geven op de mavo in Utrecht is de toestroom van een aantal Turkse leerlingen van twee scholen die door een gebrek aan leerlingen dichtgingen. Nu is ruim de helft van de scholieren St. Gerardus Majella Mavo van buitenlandse afkomst.

Volgens Van Vught vragen ook andere leerlingen of ze Turks kunnen krijgen of Arabisch kunnen gaan volgen. Van belemmering van integratie is volgens hem geen sprake. Dat argument gebruik je volgens hem ook niet bij Duits of Frans.

Onderwijsbonden AOb en de Onderwijsbond CNV willen zich niet met het lesprogramma van een school inlaten. Ze stellen dat scholen heel goed zelf kunnen bepalen hoe zwaar hun onderwijs wordt. Verder vindt de Onderwijsbond CNV dat Turks gewoon een moderne Europese taal is als Turkije lid van de Europese Unie is geworden. "Dan is het logisch dat je het de leerlingen ook aanbiedt als een van de moderne vreemde talen", vindt CNV-bestuurder E. de Jong.
Egbert

Bericht door Egbert »

Zou ik leerling [of docent] op die school zijn geweest, ik had mij vast opgegeven voor Turkse les. Niet dat mij turks nou zo interesseert maar er is niets zo frustrerend dan constant om je heen een taal te horen die je niet verstaat, wie weet wat ze zeggen. Ik heb een collega die een goed stukje Arabisch spreekt en kan dus een groot deel van de taal inde metro volgen, wat ze daar allemaal zeggen, ook over jou als passagier, wil je niet weten.

ps. ik lees mijn eigen stukje als een contradictie, klopt dat?

[Aangepast op 11/11/03 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Plaats reactie