Dood Door Schuld?!

Pim
Contacteer:

Dood Door Schuld?!

Bericht door Pim »

„Elke 7 seconden sterft er een kind door hongerâ€
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Kan ik er wat aan doen dan. Als ik het kon zou ik het doen.

Vind raar dat je direct weer met bijbelteksten gaat strooien.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Pim
„Elke 7 seconden sterft er een kind door honger”

Vanavond zal deze kop ergens in het RD staan...... Wat een aanklacht!!! DOOD DOOR SCHULD?! Hebben we ons wel eens gerealiseerd dat als wij 5 minuten staan te wachten (en te zuchten dat het zo lang duurt) bij de snackbar of als het eten thuis niet op tijd klaar is dat er dan all over the world mensen sterven ELKE 7 SECONDEN!!!

En wij als Christenen? Wij hebben een bijbel met onder andere de volgende teksten:

"34 Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechter hand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beërft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.
35 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.
36 Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven?
38 En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed?
39 En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?
40 En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.
41 Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.
42 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven;
43 Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht.
44 Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?
45 Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan.
46 En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven."

en

"12 En Hij zeide ook tot dengene, die Hem genood had: Wanneer gij een middagmaal of avondmaal zult houden, zo roep niet uw vrienden, noch uw broeders, noch uw magen, noch uw rijke geburen; opdat ook dezelve u niet te eniger tijd wedernoden, en u vergelding geschiede.
13 Maar wanneer gij een maaltijd zult houden, zo nood armen, verminkten, kreupelen, blinden;
14 En gij zult zalig zijn, omdat zij niet hebben, om u te vergelden; want het zal u vergolden worden in de opstanding der rechtvaardigen."

Wat doen we met deze aanklacht en opdracht.....................................?

Mhg,
Pim.
Zie ook de door mij geopende topic "Waar was je............."

Een 'breekje' van Breekijzertje
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door tukkertje

Ja, raar hè, dat er zoveel over dit soort zaken in de bijbel te vinden is.......................?

Zou het dan tòch belangrijk zijn.........................???

Vortigern

Bericht door Vortigern »

Ik snap niet helemaal de vraag. Het is erg, maar ik kan niet heel de wereld voeden. Wel heb ik me voorgenomen om meer voor mijn minder bedeelde naaste te betekenen. Maar hoe wil je ze gaan helpen?
lo-ruchama

Bericht door lo-ruchama »

Wel apart dat een reactie in jouw trant ook in de Bijbel genoemd word...
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Als we nu gewoon in de golf gaan rijden en niet in een BMW, hoe mensenleven kunnen we met dat geld uitsparen? Als we nu eens 3 weken op vakantie gaan voor in de plaats 6 weken, hoeveel mensenleven kunnen we dan sparen?
Anders verwoord laten we wat normaler gaan leven dan straalt er licht van uit! Licht voor het dagelijks leven (en hemelse leven).

Hier speelt ook mee dat het niet altijd mogelijk is het geld op de goede plaats te krijgen.

Tja heeft ongeveer dezelfde inhoud als in topic 'rijkdom refo!?'.

[Aangepast op 16/10/03 door kridje]
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door kridje
Als we nu eens gewoon in de golf gaan rijden en niet in een BMW, hoe mensenleven kunnen we met dat geld uitsparen? Als we nu eens gewoon 3 weken op vakantie gaan voor in de plaats 6 weken, hoeveel mensenleven kunnen we dan sparen?
Anders verwoord laten we wat normaler gaan leven dan straalt er licht van uit! Licht voor het dagelijks leven (en hemelse leven).

Tja heeft ongeveer dezelfde inhoud als in topic 'rijkdom refo!?'.
Zeer kort door de bocht allemaal, maar volgens mij komt het uit een goed hart........ :D

Jij rijdt een VW Golf zeker?? :D

By the way, jij bent toch leraar??
Toch geen leraar nederlands naar ik mag hopen............????

kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Zeer kort door de bocht allemaal, maar volgens mij komt het uit een goed hart........ :D

Gelukkig geen leraar Nederlands!
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje

Gelukkig geen leraar Nederlands!
'k Had al zo'n bang vermoeden.....................................
M.a.w. 't zou triest zijn als het wel zo was.........................

Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door lo-ruchama

Wel apart dat een reactie in jouw trant ook in de Bijbel genoemd word...
Maar zijn jullie dan allemaal heiligen? :pu

Je kan nu wel mekaar lekker zwart zitten maken maar daardoor komt er niet meer eten bij die kindertjes. Natuurlijk is het erg, maar wat voor effect zal dit bericht hebben?

Met berichten als deze schiet je toch niets op. Je geeft de eerst volgende keer wat meer aan de collecte maar je blijft nog steeds met een boogje rond de "junk op de hoek" lopen. Een kleinere auto is het toch ook niet.

Ik heb niet eens 6 weken vakantie, dus kan ik er ook geen 6 op vakantie gaan.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Vind dit echt weer zo'n discussie van "dit en dat moet je doen". Ik moet helemaal niks. Ja, mijn naaste helpen. En dat doe ik zoveel als ik kan. Maar desondanks zullen er nog steeds veel mensen sterven van de honger. Dat is erg, maar wat kan ik nog meer doen dan.

Laat een ieder bij zichzelf te rade gaan.

[Aangepast op 16/10/03 door tukkertje]
Olli

Bericht door Olli »

Als we nu gewoon in de golf gaan rijden en niet in een BMW, hoe mensenleven kunnen we met dat geld uitsparen?
Nou das ook niet waar want als we allemaal in een Golf zouden rijden dan zou de Golf ook niet meer te betalen zijn omdat de vraag naar die dingen dan veel te groot zou zijn! :D:D:D:D
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik begrijp heel goed wat Pim hier bedoelt maar het is een onmogelijke taak met zeer veel problemen.
Ik weet nog goed dat er jaren geleden ook in Etiopie honger was en dat er duizenden tonnen graan en voedsel naar Ethiopie werden verscheept en gevlogen.
Wat was het eind resultaat? Dat het voedsel voor meer dan de helft lag weg te rotten op het vliegveld en in de haven om dat er geen vervoer was het binnenland in. Geen vrachtwagens genoeg maar ook geen wegen.
Vreselijk als we dan zien en horen hoe mensen stervenvan de honger, terwijl er elders voedsel ligt te verrotten.
Neem tniet weg dat dit een rede mag zijn om dan maar niets te doen. Zeker zullen we moeten zorgen dat daar alle hulp geboden wordt en dat zal dan oko wel moeten gebeuren vanuit een organisatie die dergelijke zaken regelt. Als enkeling kunnen we weinig doen, maar met elkaar kunnen we veel doen.
Minder eten helpt niet want drie boterhammen opsturen werkt niet, ook daardoor sterven er niet minder mensen.

Ik denk zelfs dat het geen probleem is om financieel deze mensen te helpen, ik denk dat er voldoende geldelijke middelen zijn om voedsel daar te brengen, maar buiten dat alles zal er voor gezorgt moeten worden dat er een infrastructuur komt waardoor iedereen te bereiken is. Het grootste probleem blijft hoe bereik ik daar de mensen, maar ook een probleem is dat er vaak in dergelijke landen verschillende groepen zijn die elkaar- maar ook tegen de regeringen strijden. Ook hierdoor wordt hulp bijzonder moeilijk.
Toch neemt dit niet weg dat we dan maar rustig moeten blijven zitten afwachten er rust op ons een dure plicht om ook de nooddruftige mensen bij te staan en niet alleen dat maar ookm zeker om hen te behoeden voor een hongerdood. Ondenkbaar en schandalig dat dit in deze eeuw nog kan voorkomen. Omkomen van de honger terwijl er op de wereld in overvloed en wellust gegeten en gedronken wordt.

Toch vraag ik me af als er voldoende geld binnenkomt of dan de honger ook echt voorbij zou zijn. Ik denk dat er meer voor nodig is dan alleen geld. Maar wat dan? en hoe? dat weet ik zo snel ook niet.
We zien hier wel wat de dominee bij ons ook al eens zei: Wij vragen ons hier wel eens af van wat zullen wij vandaag nu weer eten, maar er zijn hele bevolkigen die zich afvragen" zullen wij vandaag wel wat eten.
Een roepstem voor ons allemaal.

[Aangepast op 16/10/03 door Jelle]
limosa

Bericht door limosa »

Pim,

't Is een aanklacht, absoluut. Als je je realiseert wat er staat: Elke 7 seconden . . ., wat een leed zit daar achter!

Dirk,

Als we nu gewoon in de golf gaan rijden en niet in een BMW . . .
Je bedoelt het ongetwijfeld goed maar ik ben bang dat je geen idee hebt van de schaalgrootte van de problemen. Jouw suggestie is echt zinloos volgens mij.

Er moet volgens mij een veel meer structurele oplossing komen. Die arme landen moeten vele meer geholpen worden met hun politieke structuur. De meeste van die landen hebben een staathoofd dat privé een grotere balans heeft dan het land waarvan hij aan het hoofd staat. Als je daar wat aan doet, dat zet zoden aan de dijk. Er zal gewerkt moeten worden aan onderwijs, ze zullen als volwaardige handelspartner beschouwd moeten worden. Er moet een infrastructuur aangelegd worden, heel basaal, maar in landen met asfalt is geen honger! Dan kan er structureel wat veranderen. Met balen rijst sturen als het mis gaat lijken we wel heel medelevend maar als we verder niks doen laten we die mensen uiteindelijk in hun ellende zitten.

Als dit bericht een aanklacht is (en dat is het) dan is tie gericht aan het welvarende deel van de wereld als geheel. Er zal vanuit het westen georganiseerde hulp op de schaal van tenminste 10 keer de marshall-hulp moeten komen (schat ik maar ff in . . . ) .

Het leed is trouwens dichterbij dan je denkt. Vanochtend op de radio een reportage over de voedselbank. Moeders die huilend een doos met voedsel aanpakken, dan kunnen ze eindelijk weer een paar dagen normaal eten met hun kindertjes. 't Gebeurt, ook in Nederland!

Op die site van de Voedselbank staat een quote: "Wat me het meest ergert, is niet dat er rijken en armen bestaan, het is de verspilling" (Moeder Theresa)

Stephan

[edit]
weer zo'n post over hoe je wereld kunt verbeteren, da's waar. maar de schaalgrootte is er de oorzaak van dat de oplossing wereldwijd gezocht moet worden
[/edit]

[Aangepast op 16/10/03 door limosa]
Plaats reactie