asociale kleding

anna

Bericht door anna »

Als je handig bent met de naaimachine dan kun je zelf ook kleding maken......
Jelle

Bericht door Jelle »

Trouwens ouwe gescheurde en gerafelde troep kan je gerust ook weer uit de voddenmand halen.
Ik zag dat spijkerbroeken met gaten, scheuren en rafels te koop liggen voor 65 euro dus ik zou zeggen haal je oude spullen uit de zak en trek het aan of biedt het te koop aan. Met deze kleding ben je weer helemaal van deze tijd.
:i:i:i:i
147

Bericht door 147 »

We kunnen wel heel braaf tegen globalisering zijn, maar:
* We kopen ons suf aan producten die daardoor ontwikkeld zijn (welke niet is een betere vraag)
* Wat is het alternatief?
* Afgezien van mensenrechten en arbeidsomstandigheden, werken die mensen blijkbaar wel voor dat geld en wij Hollanders niet... So what? Het kale feit dat daar arbeidskrachten worden ingezet voor een tarief dat in Nederland ondenkbaar is, hoeft op zich niets mis mee te zijn. Uiteraard moet eea wel 'menswaardig' zijn...

Idealisme is prachtig, maar is dat al losgelaten op de praktijk??
tineke

Bericht door tineke »

Oorspronkelijk gepost door Rens

Nu moet je eens kleding gaan dragen die bij Zeeman of Hans Textiel vandaan komt.........mens je loopt toch min of meer voor schut????

Hgr. Rens
wat een nonsens dat je dan voor schut loopt, ik koop er af en toe ook wel eens kleren, en ik moet zeggen dat die kleding die ik daar koop vaak langer mooi blijft dan duurdere kleding... ik vind het echt zo'n vreselijk vooroordeel dat dat rare kleding en geen goede kleding zou zijn!
Daphne

Bericht door Daphne »

Ik dacht, kom laat ik es deze topic gaan lezen over asociale kleding. Goed, het eerste wat bij mij boven kwam was: skate kleding etc. maar ABSOLUUT niet aan ESPRIT (wat is er aso aan? de prijs oke maar verder?) Kleding van Zeeman en Wibra zijn bij mij ook niet zo erg favo maar... ASOCIAAL? Neej denk van niet. Zouden we niet eerst een conclusie moeten trekken : Wat verstaan we onder asociaal?????

zomaar effe wat gedachten van mij,

Veeel liefs,

Daphne
:t
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Adje

Bericht door Adje »

als je heel de topic doorleest (dus helemaal onderaan beginnen) wordt het vanzelf wel duidelijk...
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik draag regelmatig ook wel aso kleding, bij warm weer een lange korte broek waarvan ik de pijpen heb afgeknipt en die nu heerlijk rafelt. broek zit behoorlijk onder de vegen en vlekken. Hemd? niet mer schoon te krijgen in de wasautomaat, alleen maar met chloor. maar ja ik gan dan ook met nog een paar klompen aan mijn autootjes wassen.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Oorspronkelijk gepost door 147
* We kopen ons suf aan producten die daardoor ontwikkeld zijn (welke niet is een betere vraag)
Voor zover je er weet van hebt en voorzover je zonder kunt leven, kun je die 'foute' producten boycotten. Onzin om te zeggen dat je Esprit ed. nodig hebt, of dat Douwe Egberts koffie nu eenmaal lekkerder is (misschien wel, maar iets inleveren is in deze welvaartsmaatschappij ook geen ramp). Dat heel veel dankzij de globalisering geproduceerd is, is waar. Dat kun je niet meer ongedaan maken en ik zou dan niet weten waarom je er geen gebruik van kunt maken, voorzover die producten tenminste zonder schending van de mensenrechten gefabriceerd zijn.
Maar voor jezelf kun je ook aan andere dingen grenzen stellen. Voorbeeld dat zo vaak gebruikt wordt is Centerparks. Het merk ís het product/dienst. Als je op vakantie gaat naar Friesland in een vestiging van Centerparks, dan zeg je niet "ik ga een weekje naar Friesland", maar "ik ga een weekje naar Centerparks". Zelfde met macDonalds. Het gaat niet meer om het product; maar om het merk dat het product is geworden. Iedereen, ook mensen die zeggen niet gevoelig te zijn voor merknamen, doet hieraan mee. En dat is denk ik best iets om je zorgen om te maken.
* Wat is het alternatief?
Voor foute producten: wereldwinkel bijvoorbeeld? En wat betreft kleding: 'made in Holland', dan zit het meestal wel goed. Voor producten die dankzij de globalisering tot stand zijn gekomen zijn er meestal weinig alternatieven. Maar je kunt toch doen wat mogelijk is!
* Afgezien van mensenrechten en arbeidsomstandigheden, werken die mensen blijkbaar wel voor dat geld en wij Hollanders niet... So what? Het kale feit dat daar arbeidskrachten worden ingezet voor een tarief dat in Nederland ondenkbaar is, hoeft op zich niets mis mee te zijn. Uiteraard moet eea wel 'menswaardig' zijn...
Ik heb het even nagezocht in wat boeken hierover en een rapport van Amnesty. Het minimumloon in China is 87 ct. per uur. In industriezones in China werd ontdekt dat in vestigingen van bekende merken (Wal-Mart, Ralph Lauren, Ann Taylor, Esprit, Liz Claiborne, Kmart, Nike, Adidas, J.C. Penney, Limited, Guess, Old Navy, Gap) niet meer dan 13 cent per uur werd uitbetaald. Dat is zelfs in een land als China niet bijzonder veel.
Idealisme is prachtig, maar is dat al losgelaten op de praktijk??
Ik las gisteren over een boekje 'Praktisch idealisme' :). Misschien biedt dat hulp. (voor mij is dat nog even de vraag want de boekhandel had 't niet op voorraad..) En ja, ik ben me er prima van bewust dat je in je eentje de wereld niet kunt veranderen. :) Maar 't is hetzelfde effect als stemmen. Alle beetjes helpen.

Groetjes, Lebaoth

[Aangepast op 7/6/03 door lebaoth]
KurtYo

Bericht door KurtYo »

Oorspronkelijk gepost door lebaoth
De fabriek van dr. Martens is naar China verhuisd. In China wordt ongeveer het meest aan kinderarbied gedaan van al die landen.
Dus dat wordt op zoek gaan naar een ander soort schoeisel..

:(:(:(:(:(:(:(:(:(
:i:i:i:i:i:i:i:i
Even voor de duidelijkheid: dr. Martens zijn geen damesschoenen. Ik had ze ook: het zijn schoenen voor man en vrouw (ben mannelijk ja)... Verder vraag ik me af wat asociaal is: ik las ergens over iemand die aan skatekleding maar niet aan espirit dacht. Wat is er asocialer aan skatekleding dan aan espirit? Skatekleding is niet asociaal... kleding is niet asociaal. Het kan anders zijn dan andere kleding en stijlen. Maar asociaal... Er is geen definitie van asociaal... Ik kan er niet goed tegen als mensen anderen asociaal vinden en ze weten niet waarom.. Maar goed: als ik het goed begrepen heb gaat het topic daar niet over... Wat wel asociaal is: kleding die geproduceert is m.b.v. kinderarbeid e.d. Tja mee eens.... Maar inderdaad: ik heb ongunstige lichaamsmaten: vind bij de wibra maar eens kleding (ondergoed uitgezonderd)...
Loïs

Bericht door Loïs »

Wat een idealisme hier.. :+

Ik krijg niet echt last van m'n geweten als ik iets bij mcDonalds koop. Maar omdat ik wéét dat het in principe niet verantwoord is, doe ik het niet.. Je kunt er toch ook niet in alles op letten? Kijk je hebt van die fanatiekelingen die direct een Max Havelaar spijkerbroek kopen (die eigenlijk erg lelijk staat, maar 't is voor zo'n goed doel :D We noemen geen namen uiteraard.) en er overal op letten. Maar ik heb er niet zoveel gevoel voor.. Ik probeer erop te letten, maar m'n geweten is al zover afgestompt dat ik geen slapeloze nachten heb er van.. helaas.

:#
Adje

Bericht door Adje »

Ik krijg niet echt last van m'n geweten als ik iets bij mcDonalds koop. Maar omdat ik wéét dat het in principe niet verantwoord is, doe ik het niet..
Om het even wat breder te trekken: 'moet' je handelen volgens de kennis die je hebt, of volgens het gevoel wat die kennis opwekt?
Loïs

Bericht door Loïs »

Als je volgens je gevoel handelt heb je kans dat medemenselijkheid een nogal vrijblijvende zaak wordt.
Als je volgens je kennis handelt heb je geen leven meer. Althans, ik nog wel enigszins, maar jij en Parsifal en Lebaoth en weet-ik-wie niet.

Lastig!
parsifal

Bericht door parsifal »

Gisteren was ik op een bijeenkomst waar best heel veel Ger-Gemmers waren, vooral studenten en het verbaasde me echt hoeveel esprit kleding er wordt gedragen. Het was in een reformatorische school, daar verbaasde ik me erover dat er geen max-havelaar koffie uit de automaten kwam? Is dit nu niet iets waar we echt in de praktijk zonder veel moeite Christen in kunnen zijn?

Is zelfs dit kleine beetje te veel?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Tijn

Bericht door Tijn »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
Gisteren was ik op een bijeenkomst waar best heel veel Ger-Gemmers waren, vooral studenten en het verbaasde me echt hoeveel esprit kleding er wordt gedragen. Het was in een reformatorische school, daar verbaasde ik me erover dat er geen max-havelaar koffie uit de automaten kwam? Is dit nu niet iets waar we echt in de praktijk zonder veel moeite Christen in kunnen zijn?

Is zelfs dit kleine beetje te veel?
Ik vraag me af of je het niet een beetje te ver door trekt nu. Bovendien, het is een keus van die mensen zelf. Jij doet het niet, zij doen het wel... En gelukkig hoef jij alleen jezelf te verantwoorden...

Verder ben ik het ook eens met Kurtyo's reactie...
Plaats reactie