asociale kleding
Hee Parsifal,
Ik heb laatst op 2 Vandaag nog gezien dat HEMA ook op Cuba en nog een aantal andere zeer-lagelonen landen haar kleding produceerde.
Hoofd inkoop wilde echter niet reageren. Maar het is bekend dat HEMA dus ook haar kleding voor een hondeloontje laat produceren....
Dan maar voor de oude warme worst???
Ik ken iemand trouwens die geen Amstel kocht omdat die sponsor was van een of andere homoparade in Rotterdam een paar jaar geleden.
Zo ken ik er nog wel een paar, Heineken laat haar bier ook naar de grofste kroegen gaan en laat ook wat wij noemen 'wereldse festivals' organiseren. Heineken Proms of the Night, was het niet?
Wij blijven onmogelijk met schone handen staan, dus je kan wel een ellenlange lijst opstellen met allemaal bedrijven die niet goed handelen, dan kun je straks niets meer kopen en dat lijkt me niet de bedoeling.
Ik ben het wel met je eens dat je wel moet opletten wat je moet kopen, als je weet van bepaalde bedrijven dat ze nog steeds aan kinderarbeid doen, oke. Maar er ligt ergens een vage grens in een grijs gebied wat voor ieders geweten net weer anders is.
Ik heb laatst op 2 Vandaag nog gezien dat HEMA ook op Cuba en nog een aantal andere zeer-lagelonen landen haar kleding produceerde.
Hoofd inkoop wilde echter niet reageren. Maar het is bekend dat HEMA dus ook haar kleding voor een hondeloontje laat produceren....
Dan maar voor de oude warme worst???
Ik ken iemand trouwens die geen Amstel kocht omdat die sponsor was van een of andere homoparade in Rotterdam een paar jaar geleden.
Zo ken ik er nog wel een paar, Heineken laat haar bier ook naar de grofste kroegen gaan en laat ook wat wij noemen 'wereldse festivals' organiseren. Heineken Proms of the Night, was het niet?
Wij blijven onmogelijk met schone handen staan, dus je kan wel een ellenlange lijst opstellen met allemaal bedrijven die niet goed handelen, dan kun je straks niets meer kopen en dat lijkt me niet de bedoeling.
Ik ben het wel met je eens dat je wel moet opletten wat je moet kopen, als je weet van bepaalde bedrijven dat ze nog steeds aan kinderarbeid doen, oke. Maar er ligt ergens een vage grens in een grijs gebied wat voor ieders geweten net weer anders is.
Tsja, maar voor die kinderen / mensen is hun werk wel hun enige inkomstenbron.
Wij kunnen met ons westerse beeld wel heel makkelijk zeggen dat dat werk onderbetaald is, en dat die kinderen niet mogen werken. Volgens ons westers ideaal is dat zo, maar daar in die landen ligt het anders.j
Daar kunnen de kinderen niet eten als ze dat werk niet hebben.
Niet dat ik het allemaal goedpraat, maar het ligt wel een stuk ingewikkelder dan je denkt.
Wij kunnen met ons westerse beeld wel heel makkelijk zeggen dat dat werk onderbetaald is, en dat die kinderen niet mogen werken. Volgens ons westers ideaal is dat zo, maar daar in die landen ligt het anders.j
Daar kunnen de kinderen niet eten als ze dat werk niet hebben.
Niet dat ik het allemaal goedpraat, maar het ligt wel een stuk ingewikkelder dan je denkt.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Ik weet dat het niet zo eenvoudig ligt, maar misschien is het mogelijk om door middel van druk op deze bedrijven te dwingen tot rechtvaardiger lonen. Het absurde is dat bij een brand (ik meen op de filipijnen) in een zwaar overbezette fabriek meer dan 200 mensen om het leven kwamen veel kinderen onder de 15, in deze fabriek werden de barbiepoppen gemaakt. Toch leuk om te weten dat voor het speelgoed van de westerse kinderen de kinderen in de lage-lonen landen worden uitgebuit. Er is een organisatie die wel eens mensen uit deze lagelonen landen mee neemt naar westerse landen om een verhaal te houden, daarbij laten ze de prijzen zien die voor de schoenen moeten worden betaald die zij hebben gemaakt.
Ook zijn er staatjes van de lonen die de echte makers van de producten krijgen en dat wat de directeur verdient. Het gaat ver als de directeur per dag veel meer aan daadwerkelijke koopkracht krijgt dan een fabrieksarbeider per jaar (bijvoorbeeld disneyproducten).
Maar goed wees voor jezelf overtuigd. Ik geloof dat we zelfs de vrijhandel moeten boycotten in Nederland en daarmee bedrijven dwingen om hun werknemers beschaafde lonen te geven. Maar dat zit er voorlopig niet in en laten we daarom proberen zelf als consumenten iets te doen.
En wat betreft niets meer kunnen kopen. Die kant gaan we toch op. Misschien al voor dat we het teken van het beest missen doordat we een geweten hebben. Nu gaat dat nog te ver, maar ik denk dat een Christen moet weigeren te consumeren over de lijken van anderen, en gaat het niet om lijken dan moeten we heel goed opletten of de mensen nog menswaardig behandeld worden bij de productie van onze consumptie en luxegoederen (wees eerlijk dat zijn sportschoenen en veel merkkleding).
Vaya con Dios,
parsifal
Ook zijn er staatjes van de lonen die de echte makers van de producten krijgen en dat wat de directeur verdient. Het gaat ver als de directeur per dag veel meer aan daadwerkelijke koopkracht krijgt dan een fabrieksarbeider per jaar (bijvoorbeeld disneyproducten).
Maar goed wees voor jezelf overtuigd. Ik geloof dat we zelfs de vrijhandel moeten boycotten in Nederland en daarmee bedrijven dwingen om hun werknemers beschaafde lonen te geven. Maar dat zit er voorlopig niet in en laten we daarom proberen zelf als consumenten iets te doen.
En wat betreft niets meer kunnen kopen. Die kant gaan we toch op. Misschien al voor dat we het teken van het beest missen doordat we een geweten hebben. Nu gaat dat nog te ver, maar ik denk dat een Christen moet weigeren te consumeren over de lijken van anderen, en gaat het niet om lijken dan moeten we heel goed opletten of de mensen nog menswaardig behandeld worden bij de productie van onze consumptie en luxegoederen (wees eerlijk dat zijn sportschoenen en veel merkkleding).
Vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ik heb er laatst een rapport van het CPB over gelezen tijdens een vak dat oa ierover gaat. Het is inderdaad wel wat ingewikkelder dan het lijkt. De lage lonen in sommige landen zijn wel het 'competitiive advantage' van die landen tov andere landen. Zouden de lonen verhoogd worden, dan vertrekken de bedrijven gewoon weer (dat zie jej bijvoorbeeld in derde wereldlanden die wat overeind krabbelen. De lonen beginnen te stijgen ---> bedrijven vertrekken --> land is er weer slecht aan toe.
Wat zijn trouwens beschaafde lonen? Het loon dat de mensen krijgen die in die fabrieken werken, zal gelijk of hoger zijn dan het loon dat ze zouden verdienen als de fabriek er niet zou staan. Anders zouden ze er niet gaan werken.
Wat zijn trouwens beschaafde lonen? Het loon dat de mensen krijgen die in die fabrieken werken, zal gelijk of hoger zijn dan het loon dat ze zouden verdienen als de fabriek er niet zou staan. Anders zouden ze er niet gaan werken.
Vanwege de problemen die jij noemt Quazzy, zeg ik pak de bedrijven aan die associaal weinig betalen, het liefst als regering, of beter nog wereldwijd. Maar wij als consumenten kunnen ook onze invloed laten gelden. Zorg voor Max-Havelaar achtige produkten in kleding en dergelijke.
Asociale lonen zijn die lonen waarbij men verplicht is om ook de kinderen te laten werken om in het levensonderhoud van een gezin te kunnen voorzien. Dit is niet echt een harde definitie, die is ook niet te geven.
Het gaat trouwens niet alleen om lonen, maar ook om secundaire arbeidsvoorwaarden. Zoals goede voorzieningen voor arbeiders, waardoor geen doden hoeven te vallen op de werkvloer, het recht om je bij een vakbond aan te sluiten, geen verplicht overwerk enz.
Toch nog over de lonen: Als de arbeiders echt niets terug zien van de megawinsten die gemaakt worden (of werden) door de bedrijven is er iets goed mis. Het verschil tussen de productiekosten (inclusief arbeid) en de verkoopprijs van veel merkkleding is echt veel te veel. Dat is asociaal, naar mijn idee.
Vaya con Dios,
parsifal
Asociale lonen zijn die lonen waarbij men verplicht is om ook de kinderen te laten werken om in het levensonderhoud van een gezin te kunnen voorzien. Dit is niet echt een harde definitie, die is ook niet te geven.
Het gaat trouwens niet alleen om lonen, maar ook om secundaire arbeidsvoorwaarden. Zoals goede voorzieningen voor arbeiders, waardoor geen doden hoeven te vallen op de werkvloer, het recht om je bij een vakbond aan te sluiten, geen verplicht overwerk enz.
Toch nog over de lonen: Als de arbeiders echt niets terug zien van de megawinsten die gemaakt worden (of werden) door de bedrijven is er iets goed mis. Het verschil tussen de productiekosten (inclusief arbeid) en de verkoopprijs van veel merkkleding is echt veel te veel. Dat is asociaal, naar mijn idee.
Vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Het spijt me ontzettend, maar ik zal toch gewoon Esprit blijven dragen. Das voor mij de enige winkel waar ze leuke spullen hebben die altijd passen. En als je jezelf toch als zo'n Pietje Precies gaat voordoen, zou je in principe ALLE producten die je koopt of reeds in huis hebt moeten doorlichten. En een lekker MacDonalds menuutje ga ik toch ook echt niet laten lopen...... :o
[Aangepast op 29/3/03 door Doortje]
[Aangepast op 29/3/03 door Doortje]
Dan zal je allereerst denk ik de omstandigheden van alle mensen in dat land moeten veranderen. Want de landen waar jij nu op doelt kennen ook zonder westerse fabrieken kinderarbeid.Oorspronkelijk gepost door parsifal
Vanwege de problemen die jij noemt Quazzy, zeg ik pak de bedrijven aan die associaal weinig betalen, het liefst als regering, of beter nog wereldwijd. Maar wij als consumenten kunnen ook onze invloed laten gelden. Zorg voor Max-Havelaar achtige produkten in kleding en dergelijke.
Het is inderdaad zo dat vakbonden buiten Nederland nog een lange weg te gaan hebben. Reden te meer om de vakbonden in Nederland te steunen.Het gaat trouwens niet alleen om lonen, maar ook om secundaire arbeidsvoorwaarden. Zoals goede voorzieningen voor arbeiders, waardoor geen doden hoeven te vallen op de werkvloer, het recht om je bij een vakbond aan te sluiten, geen verplicht overwerk enz.
Ik zie niet echt veel in overheidsdwang om bedrijven meer te laten betalen. Dat is namelijk slechts een verandering in de instituties, van de omgeving van het bedrijf. Het bedrijf kan deze instituties omzeilen door in een ander land te vestigen.Toch nog over de lonen: Als de arbeiders echt niets terug zien van de megawinsten die gemaakt worden (of werden) door de bedrijven is er iets goed mis. Het verschil tussen de productiekosten (inclusief arbeid) en de verkoopprijs van veel merkkleding is echt veel te veel. Dat is asociaal, naar mijn idee.
Vaya con Dios,
parsifal
Het is beter om binnen het systeem zelf te werken. Grote multinationals zouden juist 'normale' landen moeten willen geven. Dit krijg je voor elkaar door betere monitoring (zodat de consumenten weten hoe een bedrijf zijn producten maakt) en door instelling van Max Havelaar achtige keurmerken.
De consument moet de producent dwingen om zijn gedrag aan te passen.
Helaas kan het een groot deel van de consumenten niets schelen hoe het gesteld is met mensen uit de derde wereld. We zijn dan wel bereid om het beetje schuldgevoel dat we hebben wanneer we uitgemergelde kinderen zien die dagen maken van 12 uur af te kopen, zolang het ons plezier en ons leven maar niet teveel verstoort. Het lot van andere mensen is een beetje een ver-van-mijn-bed show. En dat is jammer.