asociale kleding

parsifal

asociale kleding

Bericht door parsifal »

Er zijn in de reformatorische kringen wel discussies over rokken voor de dames en ik zag wel dat de laatste badmode hier ook besproken werd. Maar kijken we ook naar de merken van onze kleding? Hoe is onze kleding geproduceerd? Het is bekend dat bedrijven als Nike, Reebok, Adidas en ook Esprit hun kleding in de exportzones van lagelonen landen laten produceren voor ongeveer een kwart van het minimumloon in die landen zelf. Er zijn heel wat erge voorbeelden daar. In China zijn leveranciers van Esprit waar de arbeiders bij een grote bestelling gerust 24 uur moeten werken. Waarvan ze 10 uur uitbetaald krijgen wat bij elkaar net een dollar per dag oplevert. (En dat is ook in China weinig). Leveranciers van Nike kennen in geval van drukte voor zwangere vrouwen het systeem van abortus of ontslag. Er is huisvesting voor de arbeiders bij de fabrieken zelf. Met z'n vieren in een stapelbed, waarbij de ruimte om je naast het bed om te kleden net aanwezig is.
Volgens mij zie ik ook wel eens refo's met esprit kleding. Is dit niet iets waar we veel eerder op moeten letten als Christenen?

Enige tijd geleden bracht de consumentenbond een lijst van Nederlandse verdachte bedrijven uit, heeft iemand die lijst? Ik weet in ieder geval zeker dat H&M er op staat.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Origineel geplaatst door parsifal
Er zijn in de reformatorische kringen wel discussies over rokken voor de dames en ik zag wel dat de laatste badmode hier ook besproken werd. Maar kijken we ook naar de merken van onze kleding? Hoe is onze kleding geproduceerd? Het is bekend dat bedrijven als Nike, Reebok, Adidas en ook Esprit hun kleding in de exportzones van lagelonen landen laten produceren voor ongeveer een kwart van het minimumloon in die landen zelf. Er zijn heel wat erge voorbeelden daar. In China zijn leveranciers van Esprit waar de arbeiders bij een grote bestelling gerust 24 uur moeten werken. Waarvan ze 10 uur uitbetaald krijgen wat bij elkaar net een dollar per dag oplevert. (En dat is ook in China weinig). Leveranciers van Nike kennen in geval van drukte voor zwangere vrouwen het systeem van abortus of ontslag. Er is huisvesting voor de arbeiders bij de fabrieken zelf. Met z'n vieren in een stapelbed, waarbij de ruimte om je naast het bed om te kleden net aanwezig is.
Volgens mij zie ik ook wel eens refo's met esprit kleding. Is dit niet iets waar we veel eerder op moeten letten als Christenen?

Enige tijd geleden bracht de consumentenbond een lijst van Nederlandse verdachte bedrijven uit, heeft iemand die lijst? Ik weet in ieder geval zeker dat H&M er op staat.

Vaya con Dios,

parsifal
Vooral bikini's van Esprit zijn zeer gewild onder de refo's!:,

Maaruh....even zonder dollen.
Als je expliciet weet dat deze kleding onder genoemde omstandigheden wordt geproduceerd, vind ik voor mijzelf gesproken dat ik er dan op moet letten welk merk ik aanschaf.

Grote vraag is echter: Hoe kom je erachter dat "jouw" merk niet besmet is??

Esprit bijvoorbeeld wordt in die puisant dure refozaken grif verkocht.
En al die rijke refo's slepen er tassen vol van weg!

Wat voor kleding opgaat, gaat natuurlijk nog voor heel veel andere artikelen op.
Denk aan fruit, koffie.
Zelfs bepaalde automerken kun je hier onder scharen.

Al met al is het een complex gebeuren.

Maar nogmaals, als je het weet (bijvoorbeeld doordat het door de media naar buiten komt), moeten we er onze ogen niet voor sluiten.

Een 'breekje' van Breekijzertje
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Laat ik voorop stellen dat het dragen van de genoemde kledingmerken niet goed is. Ook wat dit betreft moeten we christelijk zijn. Dus weet je het zeker=niet kopen.

Verder werd er twee keer opgemerkt dat Refo's met tassen vol van zulke merken weglopen. Ik denk zeker dat ze regelmatig esprit, nike of adidas kopen. Maar zeker niet meer dan mensen uit de 'wereld' of evangelische kringen.

Ook vindt ik dat je als koper niet eindeloos moet nagaan of een product 'besmet' is of niet. Je moet hier een beetje reeel in zijn.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Reëel inderdaad Waarheidsvriend. Dus dat betekent gewoon heel reëel geen MacDonalds, geen Espirit e.d. En dat betekent ook wél Max Havelaar :in koffie, ecologisch vlees etc. Ik vind dat je ook in de laatste dingen zeker christen moet zijn.

Trouwens Parsifal, H&M was een misverstand. Stond wel op de lijst maar hoorde er niet.

:in Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Mac Donalds?
Ecologisch vlees?
verklaar je nader. Voordat ik ergens niet meer kom, moet ik toch wel iets meer weten.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Nou, MacDonalds gaat niet helemaal zuiver om met mensen in de derde Wereldlanden, dat is volgens mij algemeen bekend. Anders moet je even zoeken bij Amnesty International, die weten daar veel meer over dan ik. :) (ik zag trouwens bij Breekijzertje z'n lijst eten staan dus toen dacht ik hieraan).

Ecologisch vlees lijkt me duidelijk toch? Hoe er met dieren omgegaan wordt in Nederland is ook niet helemaal fris.

Groetjes, Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Loïs

Bericht door Loïs »

Is Max Havelaar koffie nu echt lekkerder? Zomaar een vraagje tussendoor hoor. Dat het beter is staat vast, maar is het ook echt betere koffiekwaliteit?
JonaGOLD

Bericht door JonaGOLD »

Reactie:

Ik denk dat vooral wij als christenen kleding niet moeten kopen waarvan je weet dat ze op de manier die parsifal noemde gemaakt worden. Helaas is dat velen niet bekend en let ik er zelf ook niet zo op als ik kleding koop. Max Havelaarkleding moet nog uitgevonden worden. :eur. Noem maar een voorbeeld als ijsjes (geen kleding dus) van magnum geloof ik. Die maken reclame met de zonde daarin verwerkt. Zoiets is helemaal te sot voor woorden en als wij als christenen die ijsjes niet kopen, heeft Magnum aan ons dus al niets.

Een andere kant is weer dat sommige kledingzaken de consument bedriegen en uitmelken. Bvb:
Toen een bekende pas uit een Hugobosswinkel naar de C&A stapte, hing daar exact dezelfde stropdas voor 10% van de Hugobossprijs. Of dat een winkelier in mijn woonplaats pakken inkocht bij de C&A en voor veel duurder verkocht. Alleen was hij zo dom om het C&A kaartje er in te laten zitten.:sne.
Zulke dingen komen ook voor!

de diepste oorzaak licht natuurlijk bij de val van de Mensheid.
Maar wij als christenen kunnen er in iedergeval tegen werken door niet te consumeren bij een merk of winkel waarvan je weet dat het er fout is.
Loïs

Bericht door Loïs »

Er bestaan wel Max Havelaar spijkerbroeken hoor!
an3sdej

Bericht door an3sdej »

hennepblouses
wpv

Bericht door wpv »

Origineel geplaatst door Loïs
Is Max Havelaar koffie nu echt lekkerder? Zomaar een vraagje tussendoor hoor. Dat het beter is staat vast, maar is het ook echt betere koffiekwaliteit?
Nee dus. :(:?
Maar we hebben helaas niet anders op m'n werk. Het is alleen te drinken met een berg suiker en melk.
de Paus

Bericht door de Paus »

Ik kan me ook wel eens irriteren aan al die dure kleding van refo's. Natuurlijk vind ik dat je er netjes bij moet lopen, maar soms maakt men het wel heel bont.

Maar ja... wat kun je er aan doen?
Jelle

Bericht door Jelle »

Ook van kleding kunnen we een afgod maken. En onder het mom van wij refo's doen toch al niets, geen bioscoop, geen theater, geen noem maar op, daarmee proberen we dan te vergoelijken dat we b.v. juist aan kleding of andere zaken bijzonder veel geld besteden. Ik denk dat we allemaal geneigd zijn om het van andere te zien maar van ons zelf niet.

Maar letten op producten de gemaakt worden op een manier waar wij niet achter kunnen saan is zeker een reden om deze niet te kopen.
peentje

Bericht door peentje »

Origineel geplaatst door parsifal

Vaya con Dios,

parsifal
Je moet daar niet naar kijken het gaat daar niet om.
Die merken worden verafgood, en dat is de fout.:sne

[Veranderd op 18/2/03 door peentje]
Plaats reactie