Heb je hem wel eens gehoord? Je zult verbaasd staan.Jantje schreef:Ik weet eigenlijk niet zo goed met wat voor bril ik punt 4 van @DDD zijn reactie moet lezen. Die argumentatie slaat namelijk werkelijk helemaal nergens op.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
En niet alleen bij punt 4.Jantje schreef:Ik weet eigenlijk niet zo goed met wat voor bril ik punt 4 van @DDD zijn reactie moet lezen. Die argumentatie slaat namelijk werkelijk helemaal nergens op.
Overigens vind ik de manier van reageren van GGotK zeer positief.
-
Ik zou over Henk Binnendijk maar niet zo hard oordelen! Ik denk dat velen er een voorbeeld aan kunnen nemen over zijn omgang met God. En hij separeert wel! Integer persoon.GGotK schreef:Ik zal een paar voorbeelden noemen:DDD schreef:Heb je twee voorbeelden van punten waarop de gemeente dichter bij de evangelische dan bij de reformatorische traditie staat?GGotK schreef: Omdat de gemeente is ontstaan vanuit het evangelisatiewerk vande GG (Lelystad) vergelijk ik in de eerste plaats de prediking in de Wegwijzer met wat ik binnen de GG beluister. Ik constateer behoorlijk wat wezenlijke verschillen over zaken als uitverkiezing, visie op het genadeverbond, kinderdoop etc.
Deze gemeente staat ook qua leer veel dichterbij een evangelische gemeente dan een reformatorische gemeente.
De gemeente heeft ook gepoogd om aansluiting te vinden bij CGK/NGK, maar dat is ook mislukt.
Ik kan trouwens ook de vraag andersom stellen: is er binnen de GG een verlangen dat deze gemeente terugkeert naar zijn 'roots'?
Of een andere vraag: kan een gemeente die ontstaat vanuit evangelisatiewerk van de GG echt een 'doorsnee' GG worden of zal zo'n gemeente uiteindelijk toch geen aansluiting kunnen vinden bij de GG?
Wat betreft dat laatste: dat kan wel, maar het zijn over het algemeen vruchteloze pogingen. De CGK hebben veel meer vruchten op hun werk, gewoon omdat ze dat beter doen en God in de middellijke weg werkt.
Daarom geef ik ook geen geld meer aan landelijke evangelisatieactiviteiten van de GG. Het is mijns inziens bijna weggegooid geld.
1. het uiterlijk vertoon, liturgie, geen afzondering van de wereld
2. Er is weinig/geen dogmatiek
3. weinig aanspreken en separeren bekeerden/onbekeerden; Over het toeleidende werk van de Heilige Geest, als het overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel wordt veel minder gesproken als bij de reformatorische kerken
4. aan de sprekers aldaar, zoals Henk Binnendijk
@GGotK:
Het woord traditie was onnodig multi-interpretabel, inderdaad. Je had het zelf over de reformatorische leer, en daar reageerde ik op. Maar het punt van de traditie kan even interessant zijn.
De objectieve maatstaven zijn de drie formulieren van eenheid. Dat zijn de gereformeerde belijdenisgeschriften en deze zijn het enige criterium of iemand wel of niet gereformeerd is. Ik zou althans geen ander criterium weten.
Het woord traditie was onnodig multi-interpretabel, inderdaad. Je had het zelf over de reformatorische leer, en daar reageerde ik op. Maar het punt van de traditie kan even interessant zijn.
De objectieve maatstaven zijn de drie formulieren van eenheid. Dat zijn de gereformeerde belijdenisgeschriften en deze zijn het enige criterium of iemand wel of niet gereformeerd is. Ik zou althans geen ander criterium weten.
Laatst gewijzigd door DDD op 19 dec 2019, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wilde er eigenlijk niet te diep op ingaan,maar ik vond het ook een opmerking die iets liet zien van onwetendheid.crossmountain schreef:
Ik zou over Henk Binnendijk maar niet zo hard oordelen! Ik denk dat velen er een voorbeeld aan kunnen nemen over zijn omgang met God. En hij separeert wel! Integer persoon.
We zouden, als het gaat om de omgang met de Heere , veel kunnen leren van deze broeder. Heel veel.
(iets dat overigens ook door zeer rechtse GG ouderlingen wordt beaamt)
-
- Verbannen
Ik kwam gisterenavond tot de ontdekking dat ik zelfs predikanten in mijn eigen kerkverband nog nauwelijks gehoord heb, dus nee, dan deze voorganger zeker niet.Bezorgd schreef:Heb je hem wel eens gehoord? Je zult verbaasd staan.Jantje schreef:Ik weet eigenlijk niet zo goed met wat voor bril ik punt 4 van @DDD zijn reactie moet lezen. Die argumentatie slaat namelijk werkelijk helemaal nergens op.
Eens met @Erasmiaan. Ik vind de visie van @DDD vanavond nogal lakend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Wat allemaal?Bezorgd schreef:Ik wilde er eigenlijk niet te diep op ingaan,maar ik vond het ook een opmerking die iets liet zien van onwetendheid.crossmountain schreef:
Ik zou over Henk Binnendijk maar niet zo hard oordelen! Ik denk dat velen er een voorbeeld aan kunnen nemen over zijn omgang met God. En hij separeert wel! Integer persoon.
We zouden, als het gaat om de omgang met de Heere , veel kunnen leren van deze broeder. Heel veel.
(iets dat overigens ook door zeer rechtse GG ouderlingen wordt beaamt)
En wie beamen dat?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
De naam van Henk Binnendijk wordt door mij aangedragen om er mee te onderstrepen dat de Wegwijzer meer bij de evangelische traditie staat dan bij de reformatorische. Dit naar aanleiding van een vraag van DDD. Ik heb niets gezegd over de integriteit van de persoon. Ik heb wel bezwaren tegen de inhoud van zijn preken, maar dat is een andere discussie.crossmountain schreef:Ik zou over Henk Binnendijk maar niet zo hard oordelen! Ik denk dat velen er een voorbeeld aan kunnen nemen over zijn omgang met God. En hij separeert wel! Integer persoon.GGotK schreef:Ik zal een paar voorbeelden noemen:DDD schreef:Heb je twee voorbeelden van punten waarop de gemeente dichter bij de evangelische dan bij de reformatorische traditie staat?GGotK schreef: Omdat de gemeente is ontstaan vanuit het evangelisatiewerk vande GG (Lelystad) vergelijk ik in de eerste plaats de prediking in de Wegwijzer met wat ik binnen de GG beluister. Ik constateer behoorlijk wat wezenlijke verschillen over zaken als uitverkiezing, visie op het genadeverbond, kinderdoop etc.
Deze gemeente staat ook qua leer veel dichterbij een evangelische gemeente dan een reformatorische gemeente.
De gemeente heeft ook gepoogd om aansluiting te vinden bij CGK/NGK, maar dat is ook mislukt.
Ik kan trouwens ook de vraag andersom stellen: is er binnen de GG een verlangen dat deze gemeente terugkeert naar zijn 'roots'?
Of een andere vraag: kan een gemeente die ontstaat vanuit evangelisatiewerk van de GG echt een 'doorsnee' GG worden of zal zo'n gemeente uiteindelijk toch geen aansluiting kunnen vinden bij de GG?
Wat betreft dat laatste: dat kan wel, maar het zijn over het algemeen vruchteloze pogingen. De CGK hebben veel meer vruchten op hun werk, gewoon omdat ze dat beter doen en God in de middellijke weg werkt.
Daarom geef ik ook geen geld meer aan landelijke evangelisatieactiviteiten van de GG. Het is mijns inziens bijna weggegooid geld.
1. het uiterlijk vertoon, liturgie, geen afzondering van de wereld
2. Er is weinig/geen dogmatiek
3. weinig aanspreken en separeren bekeerden/onbekeerden; Over het toeleidende werk van de Heilige Geest, als het overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel wordt veel minder gesproken als bij de reformatorische kerken
4. aan de sprekers aldaar, zoals Henk Binnendijk
-
- Verbannen
Ik begrijp dat niet hoor. Wij weten niet eens wat de vrucht is van het evangelisatiewerk, dus laten we daar dan ook niet karig over spreken. Dus de opmerking van @DDD is heel erg droevig. Ik las onlangs nog van een man die tot bekering was gekomen. Evangelist Krijgsman schreef er over. Hij had vele zonden gedaan op seksueel gebied, maar werd door God opgezocht.GGotK schreef:Als je evangelisatie (of kerken) bedrijfsmatig gaat benaderen vanuit een kosten-batenanalyse kun je tot zulke standpunten komen.DDD schreef:Dat zijn er zo weinig, dat het mijns inziens zonde van het geld en de inspanningen is.Jantje schreef: Je hoeft je niet anders voor te doen, dan de gemeente en de traditie waarin je bent opgegroeid. In Alkmaar, Amsterdam, Emmen, Leeuwarden, Merksem (België) en Tilburg komen er ook mensen tot bekering, dus waarom perse anders?!?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Natuurlijk weten wij dat wel. Je kunt de aantallen bezoekers van Hoop voor Noord en Bij Simon de Looier zo vergelijken. Niets ten nadele van de evangelisten. Die doen heus hun best, dat neem ik onmiddellijk aan. Maar zij hebben niet de mogelijkheden om te doen wat zij moeten doen, omdat hun activiteiten meer bedoeld zijn om de achterban gerust te stellen dan om daadwerkelijk het evangelie te brengen.
Dat zie je ook in de samenstelling van het verantwoordelijke deputaatschap. Het is overduidelijk dat daarbij niet is geselecteerd op evangelisatievaardigheden, maar op de gevoeligheden van de rechterflank van de GG.
Ik zeg niets nieuws. Gert-Jan Segers heeft gezegd dat zijn vader hieraan is overleden, en dat verbaast mij niets.
Dat zie je ook in de samenstelling van het verantwoordelijke deputaatschap. Het is overduidelijk dat daarbij niet is geselecteerd op evangelisatievaardigheden, maar op de gevoeligheden van de rechterflank van de GG.
Ik zeg niets nieuws. Gert-Jan Segers heeft gezegd dat zijn vader hieraan is overleden, en dat verbaast mij niets.
1. we hadden het over de vrucht, niet over het aantal bezoekersDDD schreef:Natuurlijk weten wij dat wel. 1. Je kunt de aantallen bezoekers van Hoop voor Noord en Bij Simon de Looier zo vergelijken. Niets ten nadele van de evangelisten. Die doen heus hun best, dat neem ik onmiddellijk aan. 2. Maar zij hebben niet de mogelijkheden om te doen wat zij moeten doen, omdat hun activiteiten meer bedoeld zijn om de achterban gerust te stellen dan om daadwerkelijk het evangelie te brengen.
3. Dat zie je ook in de samenstelling van het verantwoordelijke deputaatschap. Het is overduidelijk dat daarbij niet is geselecteerd op evangelisatievaardigheden, maar op de gevoeligheden van de rechterflank van de GG.
4. Ik zeg niets nieuws. Gert-Jan Segers heeft gezegd dat zijn vader hieraan is overleden, en dat verbaast mij niets.
2. Wat bedoel je hier nu precies mee?
3. Misschien heb je daar wel een punt (https://evgg.nl/organisatie/bestuur), maar ik zou daar niet al teveel conclusies aan willen verbinden. Je zou ook kunnen zeggen dat evangelisatie meer leeft binnen de rechterflank van de GG)
4. Waar heeft hij dat zo expliciet gezegd? Ik kon alleen het volgende vinden:
"Mijn wieg stond in Lisse, waar mijn beide opa’s bollenboer waren. We waren lid van de Gereformeerde Gemeenten en toen ik acht jaar was, vertrokken we naar Leeuwarden omdat mijn vader daar een evangelisatiepost startte. Hij was toen 47 jaar, even oud als ik nu ben. Mijn moeder was ‘de vrouw van’, mijn oudste broer speelde orgel, ik was actief voor de jeugdvereniging en bracht kerstpakketten rond. Het evangelie doorgeven en je plek in de samenleving innemen is ons met de paplepel ingegoten. Als God je roept, dan ga je. Aan het eind van zijn leven raakte mijn vader overspannen. Toen hij zestig was, was ik 21 en studeerde ik in Leiden. Na een weekend thuis ging ik op maandag naar een radio-uitzending van de EO Ronduitclub om te praten over ‘opgroeien zonder televisie’. Bij de deur zei mijn vader nog: praat je niet te negatief over het nest waar je uitkomt? Op woensdag viel hij in de badkamer om en overleed. Van zijn dood leerde ik dat een roeping begrensd is. Mijn moeder waarschuwt me vaak: pas op, je hebt dezelfde gedrevenheid als je vader. Door de intensiteit van mijn leven denk ik zelf ook weleens: ik geloof niet dat ik op deze manier tachtig word. Maar ik word gered door het feit dat ik, anders dan mijn vader, geen perfectionist ben.”
-
- Verbannen
@GGotK, ik kon je vanavond een eind volgen, maar ik geloof niet dat de evangelisatie binnen de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten meer leeft. Als ik kijk naar de gemeenten die veel doen in dat werk, zijn dat voornamelijk gemeenten uit juist de linkerflank.GGotK schreef:Misschien heb je daar wel een punt (https://evgg.nl/organisatie/bestuur), maar ik zou daar niet al teveel conclusies aan willen verbinden. Je zou ook kunnen zeggen dat evangelisatie meer leeft binnen de rechterflank van de GG)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
1. Eens. Maar kerkgang is een van de kenmerken van deze vrucht.
2. Wat er staat. Al bedoelde ik niet iets te zeggen over de motivatie van individuele personen, en zeker niet van de evangelisten. Maar het werk van het deputaatschap staat niet in het teken van het bereiken van mensen, maar van het in stand houden van de eigen kerkelijke cultuur. Daar gaan vrijwel alle discussies om, al zit ik er niet bij en heb ik geen informatie van een direct betrokkene. Alleen al het gebruik van de Statenvertaling in de editie GBS is daar een duidelijk voorbeeld van.
3. Dat is feitelijk onjuist. Het bestuur is voornamelijk druk met te voorkomen dat in linkerflankgemeenten ongecensureerde evangelisatiemiddelen gebruikt worden. Het deputaatschap en ook het blad ervan gaat nauwelijks om evangelisatie, enkele artikelen van bekeerlingen uitgezonderd. Precies zoals Jantje ook bevestigt.
4. In een vrij recent interview, dat ook op dit forum is besproken. Ik geloof dat het in Visie was.
2. Wat er staat. Al bedoelde ik niet iets te zeggen over de motivatie van individuele personen, en zeker niet van de evangelisten. Maar het werk van het deputaatschap staat niet in het teken van het bereiken van mensen, maar van het in stand houden van de eigen kerkelijke cultuur. Daar gaan vrijwel alle discussies om, al zit ik er niet bij en heb ik geen informatie van een direct betrokkene. Alleen al het gebruik van de Statenvertaling in de editie GBS is daar een duidelijk voorbeeld van.
3. Dat is feitelijk onjuist. Het bestuur is voornamelijk druk met te voorkomen dat in linkerflankgemeenten ongecensureerde evangelisatiemiddelen gebruikt worden. Het deputaatschap en ook het blad ervan gaat nauwelijks om evangelisatie, enkele artikelen van bekeerlingen uitgezonderd. Precies zoals Jantje ook bevestigt.
4. In een vrij recent interview, dat ook op dit forum is besproken. Ik geloof dat het in Visie was.
Niet voor niets zijn er drie (midden-)linkse GG's die concreet hun eigen lijn van evangelisatie hebben uitgezet. Ook in samenwerking met andere kerkverbanden.DDD schreef:3. Dat is feitelijk onjuist. Het bestuur is voornamelijk druk met te voorkomen dat in linkerflankgemeenten ongecensureerde evangelisatiemiddelen gebruikt worden. Het deputaatschap en ook het blad ervan gaat nauwelijks om evangelisatie, enkele artikelen van bekeerlingen uitgezonderd. Precies zoals Jantje ook bevestigt.
Wellicht zijn er meer dan drie gemeenten te noemen, maar dit is wat ik feitelijk weet.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
-
- Verbannen
Ik heb alleen de bewering van @GGotK ontkent dat evangelisatie meer leeft binnen de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten. Dát is mijns niet juist en ook eenvoudig te weerleggen. @Hollander noemde al 3 gemeenten, ik denk zelfs wel meer.DDD schreef:Dat is feitelijk onjuist. Het bestuur is voornamelijk druk met te voorkomen dat in linkerflankgemeenten ongecensureerde evangelisatiemiddelen gebruikt worden. Het deputaatschap en ook het blad ervan gaat nauwelijks om evangelisatie, enkele artikelen van bekeerlingen uitgezonderd. Precies zoals Jantje ook bevestigt.
Het overige wat jij hier beweert neem ik nadrukkelijk niet voor mijn rekening. Dat bevat zoveel aannames en verbanden die er niet zijn, dat ik ook geen zin heb om het te gaan weerleggen. De twee middenzinnen zijn mijns inziens in ieder geval grote onzin.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje