Jongeren en media - RD-stijl

ajm

Jongeren en media - RD-stijl

Bericht door ajm »

Dag forumleden,

De uitkomsten van het RD-jongerenonderzoek zijn bedroevend, maar de artikelenserie erover bevat nuttige informatie.
Bij het lezen daarvan valt me op dat sommige dingen onomwonden bij de naam worden genoemd. De artikelen bevatten passages die ik hier maar niet zal overschrijven (bijvoorbeeld over de inhoud van jeugdbladen en over het taalgebruik van presentatoren) – terwijl het RD normaal gesproken terughoudend is in dit soort zaken. Ik moet zeggen dat ze alleen daarom al een nare smaak bij me achterlaten.

Wat vinden jullie van deze nieuwe openheid? Werkt dit niet nog verdergaande normvervaging in de hand, of is de aanpak juist erg goed?

AJM
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

korte reactie: heel, heel erg goed!! De jongeren schrikken er niet van, want die lezen het gewoon. Misschien dat de ouders nu wakker worden!!

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Inderdaad Pim, helaas weten wij het. Onze predikant voelde zich gedrongen om zijn tekst voor zondagmorgen te wijzigen. Volgens mij was het voor deze man een schok. Deels ook wel te wijten aan het verkeren in geisoleerde kring. (RD, en andere reformatorische periodieken).

Zouden de ouders het niet weten?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Egbert

Bericht door Egbert »

Het RD had het ook al aangegeven aan het begin van de artikelenserie dat ze nu eens zouden zeggen waar het opstond zonder versluierd en opgepoetst taalgebruik, want dat heeft tot nog toe niet geholpen, vandaar dus.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Zouden de ouders het niet weten?
Ik denk het echt niet. Als die hun kinderen zien lopen met de Break-out denk ik niet dat ze gelijk aan dit soort pulp denken. Vooral niet als de jongeren het stiekum doen of laconiek zeggen dat het een leuk jongeren- of meidenblad is.

Overigens opvallend dat ze echt die insteek van meidenbladen gekozen hebben (of heb ik het mis?). De jongens lezen gemiddeld per week misschien wel langer in de Voetbal International en de Sportweek etc. dan in hun Bijbeltje..

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

Die openheid is wel goed denk ik. De jongeren schrikken er niet van, die wisten het al . . . Ouders die het nog niet wisten moeten er maar eens goed van schrikken, lijkt me wel functioneel in dit geval. Als je kinderen in die leeftijd heb is toch wel handig om te weten waar die Break-Out enzo zoal over gaat. Is niet veel werk: als je er één nummer van gezien heb weet je ook wel gelijk wat er in die andere staat.

Ook onze dominee heeft er flink aadacht aan gegeven, voor hem stonden er volgens mij geen verrassingen in die artikelen. Maar 't was een goeie aanleiding de dingen weer eens te benadrukken. Nog nooit zo stil geweest in de kerk . . .

Egbert,

Het RD had het ook al aangegeven aan het begin van de artikelenserie dat ze nu eens zouden zeggen waar het opstond zonder versluierd en opgepoetst taalgebruik, want dat heeft tot nog toe niet geholpen, vandaar dus.

Is dat zo (letterlijk) gezegd? Dan overschatten ze hun invloed op het gedrag van jongeren nogal volgens mij.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door limosa

Egbert,

Is dat zo (letterlijk) gezegd? Dan overschatten ze hun invloed op het gedrag van jongeren nogal volgens mij.

Dit zeiden ze precies:
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=72411
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
limosa

Bericht door limosa »

Oké, ik herkende die zinsnede niet. Maar zo hebben ze het ook niet gezegd.

Dit schreven ze wel:
Deze krant heeft in het verleden geregeld gewaarschuwd voor ondoordacht gebruik van de media. Vanwege de ernst van de situatie willen we nu -bij uitzondering- lezers rechttoe, rechtaan laten zien wat jongeren consumeren. Opdat daar een open gesprek met de jongeren over gevoerd kan worden. Veel vaders en moeders denken nog dat de onthutsende cijfers wel voor de refojongeren gelden, maar niet voor hun kind.

De gedachte dat een krantenverslag van een radio-uitzending, de beschrijving van de inhoud van een film of van een blad jongeren op het idee zou brengen ook eens aan deze dingen te ruiken, is naïef. Iedere refojongere kent deze geur al. Door lezers met deze serie te confronteren willen we het belang van een andere welriekende geur onderstrepen. Die kunnen ouders, opvoeders en ambtsdragers verspreiden door over het mediagebruik van hun kinderen het gesprek aan te gaan.

Ze proberen niet het gedrag te van de jongeren te beinvloeden maar van de ouders, opvoeders en ambtsdragers. Dat lijkt me inderdaad de goede volgorde. Want ook voor dit onderwerp moet wel vaak gezegd worden: zo de ouden zongen, piepen de jongen.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik denk dat veel vandit soort zaken ook een kwestie is dat heel wat ouders niet meer op de hoogte zijn met de huidige vernieuwingen van PC en media, mobieletelefoontjes en noem maar op.

Zeker als ouders zelf ook vreemd staan tegenover een PC dan weet men vaak niet eens wat er allemaal mee mogenlijk is, hierdoor wordt je vaak ongemerkt door je kinderen op de verkeerde voet gezet.
Ook hier zie je hoe belangrijk het is dat ouders op de hoogte blijven met de laatste technieken.

Ik noem maar eens een voorbeeld.
Hoeveel ouders zijn er die weten dat hun kinderen via hun PC DvD films kunnen afspelen? En als de kinderen dan ook nog op hun eigen kamer zitten dan zien ze dat ook nog eens.

Dus oko bij de ouders zeg ik: zorg dat je weet wat je kinderen doen en kunnen doen met hun apparatuur.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik vind niet dat je de schuld helemaal naar de jongeren toe kunt schuiven. De ouders, kerk etc. hebben hier ook schuld aan. Het lijkt mij toch niet meer dan logisch om te weten wat je eigen kinderen doen, waar ze naar luisteren etc.

Zou het ook niet komen omdat veel van deze zaken altijd een taboe is geweest. Er werd thuis nooit over gepraat, als je een eigen mening had was je brutaal.

tukker
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Veel ouders hebben volgens mij liever stilzwijgend dat hun kinderen naar Sky radio luisteren dan dat ze een gospel-cd beluisteren of naar de EO-jongerendag gaan.........

Net zoals recent in dat CV-koers artikel over het uitgaan van de refojeugd op zaterdagavond, zich vol laten lopen etc.
Dàt wordt oogluikend toegelaten, als ze op zondag maar niet naar de hervormde kerk gaan omdat daar duidelijk (makkelijk?) wordt gepreekt..............

Echt zó krom soms!

Nou, barst maar los! Ik kan het hebben vandaag.................. :D

Een 'breekje' van Breekijzertje

[Aangepast op 9/10/03 door Breekijzertje]
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ik denk er minimaal 2 schuldigen zijn aan te wijze.

Als eerste de tijd waarin we leven! We hebben het veelste goed en gaan daarom alles kopen want we kunnen de kosten makkelijk dragen. Hieruit voortkomend is de gereformeerde gezindte verslaafd aan het geld! De ouders hebben nooit genoeg en daarom 'vliegen' ze heel de dag/week om geld in het laadje te krijgen. Ze gaan allebei werken en hebben de avonden en weekenden nodig om te rusten. De kinderen worden dan een soort aan het lot overgelaten want dat geeft teveel vermoeidheid! Anders verwoord we zitten hierdoor in een spiraal waar moeilijk uit te komen is want dan moeten we een flinke stap tegenover de wereld terug doen! We hebben het gewoon te goed en als het zo door gaat is de kerk in Nederland in de toekomst ten onder! De oorzaak is dan de welvaart, moet je eens nagaan! Het Woord van God krijgt dus gelijk als het gaat om welvaart!

Waarom verdedigen mede-forumleden in andere discussies dan rijkdom? Forumleden die heel netjes lijken maar in tussen tijd wel meehollen? Of zie ik het verkeerd? Waarom wonen we als christen niet gewoon eenvoudig en zetten ons in voor de jeugd en de naaste? Laten we al het geld wat over is eens inzetten en gebruiken om de naaste en onze jeugd te bereiken met het Evangelie! Dan moet er wel iets veranderen in Nederland. Er moet dan een wederkeer komen onder de christenen tot een waar christelijk leven wat bestaat uit eenvoud, ootmoedigheid, nederigheid, enz.

Ik ben bang dat veel ouders schrikken van de artikelen in het RD maar over een paar weken weer gewoon doorgaan met het leven of het huidige leven niet opgeven. Wat is refo-nederland dan diep weggezakt!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

En OF de aanpak van het RD goed is! Absoluut, ik werd ook wakkergeschud, want als je zwart op wit eens kunt lezen wat er gezegd wordt, dan denk je van: Nee, hoe kan je dit luisteren? Ik denk dat als je naar radio 538 luistert als achtergrond je die woorden niet zo opvallen, immers: je komt zulke gesprekken ook om je heen tegen op school, of misschien op je werk. Maar als het zwart op wit staat wat je hoort, dan schrik je sneller.

Ik hoor van ndonselaar en limosa dat er in de prediking aandacht aan geschonken is...nou, totaal geen aandacht bij ons in de kerk in elk geval.
Ik had er eens met mijn dominee over of een christelijke disco wel mag (waar veel jongeren uit onze gemeente ook heengingen (om in contact te komen met onchristelijke jongeren die anders onbereikbaar waren), maar in plaats van met argumenten te komen zei hij: "Ja, je moet het voor God kunnen verantwoorden dat je daar komt".
Toen zei ik: "Ja, maar niet ieders geweten is even ruim."
Toen zei mijn dominee: "Ieders grenzen liggen inderdaad weer anders, dat ligt ook aan de opvoeding". En een ander zegt weer: "Niet iedereen is evenver in het geloof dat hij de gevaren kan onderkennen".

En een andere dominee zei op de kansel dat hij niet allemaal gaat zeggen wat wel en niet kan, want dat is niet de goede levenshouding van een christen, het is toch niet 'raakt niet, smaakt niet', jaja....

En zo wordt alles goedgepraat, het is een zegen als de dominees nog ingaan op de actuele ontwikkelingen.

[Aangepast op 9/10/03 door Refojongere]
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Heeft iemand een link naar het bewuste rd-artikel?
'k Ben namelijk geen abonnee.

Een 'breekje' van Breekijzertje
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Staan op de RD site. IN dossier
Plaats reactie