Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Misschien is het goed om dan eerst een preek van ds. Van der Groe te bespreken. Eentje waarin hij de bevindelijke geloofservaringen helder en praktisch uitlegt en toelicht.
Dat was toch wat Dia beweerde?gallio schreef:Hierboven staat iets van "kinderen, die vroeger nooit gestudeerd hadden, maar een beetje konden lezen, de oudvaders verslonden". Ik denk dat refo dat bedoelde. Maar ik ben refo niet ...-DIA- schreef:Huh? Werden vroeger geen oudvaders gelezen? Dat is nieuw voor me!Geytenbeekje schreef:Lezen ze bij jullie ook oudvaders ?refo schreef: Vroeger werden oudvaders ook niet gelezen. Dat denkt Dia maar, hij heeft geen enkel bewijs.
Overigens heb ik een tastbaar bewijs dat dit in onze gemeente wel degelijk zo was. Ik heb thuis alle nummers van de Kerkbode van de Gereformeerde Gemeenten te Rijssen (voor Noord, Zuid en West).
Vroeger was er een speciale rubriek in de Kerkbode met de titel: "De gelezen preek was van..." Daaronder volgde dan iets over de oudvader die afgelopen week was gelezen. We spreken dan wel over de jaren '70, '80...
Kom op jongens, please.Jantje schreef:Nee. Zelfs ds. Zondag wordt al onheus bejegend.-DIA- schreef:Echt niet, want dan zou Refoforum op de kop komen te staan. Ik spreek een beetje uit ervaring. Dit zal niet gaan.DDD schreef: Overigens is de preek van ds. Blok in de meditatie-afdeling mijns inziens wel geschikt voor de preekluisterkring.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Verbannen
Je was me net voor.GGotK schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/subscrip ... =1.1616459

Maar fijn dat er een benoeming is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Benoemd als nieuwe evangelist te Amsterdam:GGotK schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/subscrip ... =1.1616459
Dhr. M. (Rini) Vos uit Nunspeet.
37 jaar en leerkracht te Zwolle
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Verdrietig en verontrustend, het bericht over de ziekte van ds. B. van der Heiden op Gergeminfo. Deze lieve dominee kampt al sinds lang met een zwak hart; nu lijkt er sprake van iets anders te zijn.
-
- Verbannen
Ik schrik er ook van. Onlangs ging hij hier nog voor. Het waren goede diensten.Stof schreef:Verdrietig en verontrustend, het bericht over de ziekte van ds. B. van der Heiden op Gergeminfo. Deze lieve dominee kampt al sinds lang met een zwak hart; nu lijkt er sprake van iets anders te zijn.
Hieronder de tekst die te vinden is op GerGemInfo:
Ziekte ds. B. van der Heiden
Bij ds. B. van der Heiden, emerituspredikant te Alblasserdam, is deze week een ernstige kwaal ontdekt. Al het ambtelijk werk moet worden stil gelegd.
In verband hiermee gaan alle geplande preekbeurten per direct én in 2020 niet door. Er is een strikte rustperiode voorgeschreven en daarom is het verzoek om zeer terughoudend te zijn met bellen naar de pastorie. Schriftelijke correspondentie wordt wel op prijs gesteld en kan worden gestuurd naar het emailadres van zijn zoon. In een later stadium volgt meer informatie over de inhoud van de ziekte in het landelijke kerkblad De Saambinder.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Hij heeft de meest agressieve vorm van een hersentumor vermeldt de site.Jantje schreef:Ik schrik er ook van. Onlangs ging hij hier nog voor. Het waren goede diensten.Stof schreef:Verdrietig en verontrustend, het bericht over de ziekte van ds. B. van der Heiden op Gergeminfo. Deze lieve dominee kampt al sinds lang met een zwak hart; nu lijkt er sprake van iets anders te zijn.
Hieronder de tekst die te vinden is op GerGemInfo:
Ziekte ds. B. van der Heiden
Bij ds. B. van der Heiden, emerituspredikant te Alblasserdam, is deze week een ernstige kwaal ontdekt. Al het ambtelijk werk moet worden stil gelegd.
In verband hiermee gaan alle geplande preekbeurten per direct én in 2020 niet door. Er is een strikte rustperiode voorgeschreven en daarom is het verzoek om zeer terughoudend te zijn met bellen naar de pastorie. Schriftelijke correspondentie wordt wel op prijs gesteld en kan worden gestuurd naar het emailadres van zijn zoon. In een later stadium volgt meer informatie over de inhoud van de ziekte in het landelijke kerkblad De Saambinder.
https://www.rd.nl/kerk-religie/subscrip ... =1.1618633
In hoeverre zou er nog een verlangen zijn in deze gemeente om terug te keren naar zijn roots?
In hoeverre zou er nog een verlangen zijn in deze gemeente om terug te keren naar zijn roots?
-
Waarom zou dat moeten?
Ik denk juist dat het goed is om als missionaire kerk actief te zijn in de grote stad.
-
Precies, en dan kan een andere vorm nodig zijn dan bijvoorbeeld die van een gemeente op de Biblebelt met mensen die met de Bijbel en de gereformeerde leer zijn opgegroeid inclusief tradities, gebruiken en de taal. De Wegwijzer is qua leer reformatorisch.
-
- Verbannen
Daar ben ik het geenszins mee eens, m.u.v. de laatste zin. Daar kan ik niet een helder oordeel over vellen. Maar volgens mij staan ze dichter bij de evangelische gezindte, dan bij de reformatorische gezindte.Augustienus schreef:Precies, en dan kan een andere vorm nodig zijn dan bijvoorbeeld die van een gemeente op de Biblebelt met mensen die met de Bijbel en de gereformeerde leer zijn opgegroeid inclusief tradities, gebruiken en de taal. De Wegwijzer is qua leer reformatorisch.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Jij wilt zeggen dat buitenkerkelijken en mensen uit andere culturen zich zonder problemen kunnen voegen binnen een reformatorische gemeente (qua cultuur). Ik wil niet ontkennen dat het niet mogelijk is dat individuele mensen dat kunnen en daar zijn ook voorbeelden van, maar zodra een gemeente missionair gericht is en het grootste deel afkomstig is uit een andere cultuur, kunnen andere vormen beter passen. De vorm is dan niet bedoeld om mensen te trekken, maar past beter. De GG doet dit ook op zendingsgebied. In Ecuador zingen de zendingsgemeenten ook geen psalmen op hele noten bijvoorbeeld. Waarom zou voor een stad in Nederland iets anders gelden, als je bijna van een even groot cultuurkloof kunt spreken?Jantje schreef:Daar ben ik het geenszins mee eens, m.u.v. de laatste zin. Daar kan ik niet een helder oordeel over vellen. Maar volgens mij staan ze dichter bij de evangelische gezindte, dan bij de reformatorische gezindte.Augustienus schreef:Precies, en dan kan een andere vorm nodig zijn dan bijvoorbeeld die van een gemeente op de Biblebelt met mensen die met de Bijbel en de gereformeerde leer zijn opgegroeid inclusief tradities, gebruiken en de taal. De Wegwijzer is qua leer reformatorisch.