Refojongeren en Media

Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Billy
Als je kerken heb waar Internet voor prive gebruik CENSURABEL is gesteld of op zijn minst afwijzend word veroordeeld accoord.

Maar als dan de praktijk is dat de leden van deze kerken OPEN internet aansluitingen hebben. (iets wat een publiek geheim is) en er vervolgens nooit iemand daarom onder censuur wordt gezet. wat is dan het nut om het censurabel te stellen?????????????
Privé internet gebruik censurabel stellen.....tja......een ronduit belachelijke maatregel doordrenkt met een flinke dosis naïeviteit natuurlijk.......

Staat ongeveer op gelijke hoogte met het censurabel stellen van het lezen van de Telegraaf in de wachtkamer van de tandarts, of het begeerlijk kijken naar een mooie vrouw in een reclamebrochure voor lingerie.

M.a.w. het valt niet te controleren.

Beetje vreemd allemaal.

Een 'breekje' van Breekijzertje
Lecram

Bericht door Lecram »

De kerken zouden zich eens goed moeten beraden hoe ze de leden weerbaar moeten maken tege de moderne media. Dat is niet eenvoudig, maar verbieden helpt ook niet. In Efeze staat de wapenrusting Gods. Waarom hoor ik daar zo weinig over op de preekstoel? Omdat we ervan uitgaan dat we niet geloven?
Guppy

Bericht door Guppy »

Oorspronkelijk gepost door anna
Oorspronkelijk gepost door Guppy
Oorspronkelijk gepost door anna
Wanneer komen er stukken in te staan over de normale Refojongeren???????

Die gewoon, geen DVD/Film/voetbal/etc. lezen of kijken??

Hoezo negatief denken over de jeugd?

[Aangepast op 4-10-2003 door anna]
Heb je enig idee hoe groot (of misschien hoe klein) dat percentage jongeren is?
Ja.
Tja, dan maar de volgende vraag, wat is dat percentage volgens jou?
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door Lecram
De kerken zouden zich eens goed moeten beraden hoe ze de leden weerbaar moeten maken tege de moderne media. Dat is niet eenvoudig, maar verbieden helpt ook niet. In Efeze staat de wapenrusting Gods. Waarom hoor ik daar zo weinig over op de preekstoel? Omdat we ervan uitgaan dat we niet geloven?
Ik hoor daar gelukkig heel veel over, zo niet iedere zondag.
Maar dat zal wel aan het verschil in kerkverband liggen denk ik.

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Ik hoor daar gelukkig heel veel over, zo niet iedere zondag.
Maar dat zal wel aan het verschil in kerkverband liggen denk ik.

Oh? Geef mij 'ns een tip!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

De onderstaande vragen en antwoorden zullen wellicht als ouderwets gezien worden. Maar ik denk dat het ten diepste een handreiking geeft als het gaat met de omgang met media:

67 Vraag: Mogen de kinderen wel spelen op de straat, of met andere ondeugende kinderen omgaan?
ANTWOORD: Nee, want ofschoon ik evenzo verdorven ben, zou ik daar nog meer kwaad leren, 1 Kor. 15:33.

68 Vraag: Wat leren de kinderen op straat?
ANTWOORD: Vloeken en vuile praat spreken.

69 Vraag: Wat heeft de Heere van de vloekers gezegd?
ANTWOORD: Dat Hij niet onschuldig zal houden, die Zijn Naam ijdel gebruiken.

70 Vraag: Wat betekent dat?
ANTWOORD: Dat Hij ze met de allerzwaarste straffen bezoeken zal, beide naar ziel en lichaam in de hel.

71 Vraag: Wat moeten de kinderen dan doen?
ANTWOORD: Bidden, Gods Woord lezen en gehoorzaam zijn.

72 Vraag: Wat moeten de kinderen bedenken?
ANTWOORD: Van alles wat ik doe, moet ik eenmaal rekenschap geven, 2 Kor. 5 : 10.

73 Vraag: Waar staat dat?
ANTWOORD: Prediker 11 : 9.

74 Vraag: Wat staat daar?
ANTWOORD: Maar weet dat God om al deze dingen u zal doen komen voor het gericht.

75 Vraag: Wat zegt de Heere van hen, die Hem vroeg zoeken?
ANTWOORD: Dat die Hem zullen vinden en een welgevallen van de Heere trekken.

Dit eenvoudige zijn we blijkbaar kwijtgeraakt.
jacob

Bericht door jacob »

dankje RJ

Idd dit zijn we kwijt geraakt!

groeten Jacob
Matthijs

Bericht door Matthijs »

En moeten we nou voor deze jongeren de statenvertaling moderniseren?

Vandaag ook dat interview gelezen in het RD? 't Is toch onbegrijpelijk, dat de reformatorische jeugd het gewoon normaal vindt om popmuziek te luisteren.

Als ik bij mijzelf terug ga na anderhalf a 2 jaar geleden, dan moet ik eerlijk bekennen dat ik ook zo'n jongere was. Ik heb ook regelmatig de Radio aangehad op skyradio en om 4 op 538 om Ruud de Wild te horen.. Wat ontzettend verderfelijk is het voor je geest. En satan lacht, als de goddeloze zijn wil doet, geheel vrijwillig. Maar "Zo zal Ik ook in ulieder verderf lachen; Ik zal spotten, wanneer uw vreze komt" O, wat vreselijk he? Je zult ze toch in de oren willen brullen: bekeer je, bekeer je!! En wat is dat een wonder, als dat gebeurt!! Wat een genade!! Die is nooit te peilen! En die genade is nou voor iedereen te krijgen.. Als ze het maar willen.

Mooie vraag en antwoord, RJ. Zo is het! En is dan een HSV nog nodig? Ik heb zelf pok prediker 11 en 12 aangehaald in een stukje dat ik naar het RD (magneet)verstuurd heb. Ik hoop dat het geplaatst wordt één dezer dagen..
Liever Turks dan Paaps
limosa

Bericht door limosa »

Mooi RJ! En nog actueel. Want er niets nieuws onder de zon. 't Is wel zo dat de zuigkracht van TV en muziek sterker zijn.

Matthijs,

En moeten we nou voor deze jongeren de statenvertaling moderniseren?
Ja, daar ben ik van overtuigd. Want ze hebben ook een ziel voor de eeuwigheid! De zuigkracht van de wereld en de vorst der duisternis is enorm. Misschien valt het op de veluwe ofzo nog mee maar hier in het wilde westen zeker niet! We, de kerken, hebben de plicht te trachten de jongeren te bereiken en aan zich te binden.

Overigens, we hebben zelf geen TV of DVD of video in huis. Van de kids maak ik wel foto's, net zo leuk. En zo lang als het gaat wil ik die apparaten weren. De stappen van video naar DVD naar TV zijn heel klein en snel gezet. Zo lang het gaat wil ik dat volhouden.
Egbert

Bericht door Egbert »

Even een kort door de bocht reactie op het mooie stukje van ds. Ledeboer geplaatst door RJ. In het stukje kun je wel merken dat ds. Ledeboer niet getrouwd was en dus geen kinderen heeft gehad [behalve dan geestelijke kinderen waarvan ik er een ben {kind of stiefkind voor de begrijper}] Het stukje spreekt, ondanks de waarheid die er in zit, van een zichzelf [door mijn kinderen] verheffen boven de anderen. Ik laat mijn kinderen niet op straat spelen want stel je voor dat ze besmet zouden raken door de ondeugd die daar heerst, by the way hoe zit het met de erfschuld van mijn kinderen? die lopen ze niet op straat op! Kortom een stukje waaraan ik als opvoeder niets aan heb. Laten we als opvoeders [ouders voorop en kerk en school daarachteraan] eens onze verantwoordelijkheid nemen. UIt de tot nu toe geplaatste stukjes in het RD komt één ding duidelijk naar voren en dat is de onmacht van de ouders, geplaagd door een te veel aan geld [zie het feit dat ieder kind op zijn kamer een pc met DVD speler heeft staan en het liefst ook nog een ongefilterde internet aansluiting om maar niet te spreken van een eigen tv] en door een te weinig aan zeggingskracht naar de kinderen toe [bij mijn weten zijn thuis de ouders de baas, althans bij ons, en die bepalen wat er binnen komt en dat is in ieder geval geen abonnement bij de videotheek want daar is het al helemaal fout] maken de kinderen uit wat er gebeurt. Ik zal jullie uit de droom helpen, mijn kinderen spelen op straat met andere ondeugende kinderen [Ja ook mijn kinderen zijn ondeugend, al vanaf de geboorte] maar de meeste vuile praat leren ze van kinderen wiens ouders samen met ons vooraan in de kerk zitten?? en doktersromannetjes lenen ze van kinderen wier ouders thuis lezen omdat er geen kerk of dominee te goed is?? Maar als ik merk dat ze naar 538 of sky radio zitten te luisteren [behalve om mij te plagen] gaat de radio gewoon heel simpel voor minstens een maand de kamer uit, het doktersromannetje gaat met kerende post terug naar de afzender met daarbij een waarschuwing, helaas zijn mijn kinderen nog steeds ondeugend en als ik naar mezelf kijk blijven ze dat ook, alleen ik hoop en probeer ze daar ook op te wijzen [en voor te leven] dat ze voor de ondeugden toch vergeving mogen vragen en er tegen moeten strijden. Maar ondeugend blijven we tot we verlost worden van dit aardse tranendal ondanks dat we niet meer op straat spelen. Met dank aan ds. Ledeboer, ik had hem zo hoog staan.
Verder hoop ik nogmaals dat wij als opvoeders onze verantwoordelijkheid nemen en niet alleen tot onze kinderen zeggen dat ze er maar veel om moeten bidden [let wel 'niet alleen'] maar ook wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid, dat ook zij moeten kiezen, niet of ze wel of niet Christus moeten toelaten in hun hart, begrijp me goed, maar wel dat ze moeten kiezen voor de wereld of tegen de wereld en dat een halfslachtige houding een keus voor de wereld [lees satan] is. Lees nog maar eens het stukje over de rijke jongeling, niet half maar heel kiezen! God wil geen gedwongen belijders van Zijn Naam.

Wordt vervolgt.

ps ook ik ben niet volmaakt dus zal ik nog even navragen waar mijn kinderen op hun kamer naar luisteren als ik het niet hoor en zal ze vragen om niet meer op straat te spelen, scheelt ook in de vuile kleren.

[Aangepast op 6/10/03 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Lecram

Bericht door Lecram »

Het stukje zal ongetwijfeld vanuit een bewogenheid zijn opgezet, maar getuigd idd niet geheel van een realiteitszin. Van mij mogen mij kinderen gerust buiten spelen en hoeven ze niet de hele dag in de bijbel te lezen. Laat ze maar gewoon kind zijn.
Daarnaast is het belangrijk dat in de christelijke opvoeding aandacht wordt gegeven aan het weerbaar maken van de kinderen in deze wereld.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Vind dat dat stukje wel heel erg zwaar. Wie laat zijn kinderen nu niet buitenspelen. Je zou eens moeten zien hoe mijn dochtertje tekeer gaat als ze ziet dat haar vriendinnetjes op straat aan het spelen zijn en zij moet binnen blijven. De kamer is dan te klein.

Een kind behoord te spelen.

tukker
Breekijzertje

Het mediagebruik onder reformatorische jongeren is onderzocht. Zaterdag en gisteren stond het allemaal te lezen in het Reformatorisch Dagblad. En wat blijkt: er wordt stevig gekeken en geluisterd naar veel van wat God verbiedt. Is dat nieuws? Blijkbaar wel voor de ouders van de jongeren. Maar wie een beetje thuis is in de wereld van nieuwe media - en welke jongere is dat niet? - weet dat je het niet meer redt met het achterwege laten van de TV. Een nieuwe PC bevat standaard een DVD-driver, en zonder internet redt je het als scholier gewoon niet.

Geen verrassingen dus. Althans voor zover het gaat om het gebruik van bepaalde media. Wat me wel opviel: als er wordt gekeken, maakt het ook weinig meer uit waar naar gekeken wordt. Concreter: films en anders materiaal van de EO of andere christelijke producenten komt in het hele onderzoek niet voor. Er wordt zelfs niet naar gevraagd. De hele boel wordt over dezelfde kam geschoren. Als je dan toch weet dat er massaal gekeken wordt, kijk dan iets goeds, zou je zeggen. Maar blijkbaar werkt het in RD-kringen nog niet zo.

Nu de mythe van de schijnwereld-zonder-media in duigen is gevallen, zou het wellicht goed zijn dat de reformatorische wereld eens goed in de spiegel kijkt. Zou het niet tijd worden voor wat meer support van de EO en christelijke artiesten? Of is de "ingebeelde hemel" nog altijd het grote schrikbeeld? Er zou op zijn minst over gesproken kunnen worden.

Arie Kok - Hoofdredacteur EO.nl

Deze man slaat de spijker op de kop!

[Aangepast op 7/10/03 door Breekijzertje]
limosa

Bericht door limosa »

Egbert, Lecram,

Je kan het stukje van Ledeboer zo letterlijk nemen als je wil maar ik lees er meer een waarschuwing in om afstand te bewaren tot zaken die niet door de beugel kunnen. En die afstand is nog steeds nodig. Daarom wil ik met media als TV en DVD/film terughoudend omgaan. Want de verkeerde dingen hoef je ze op een of andere manier niet aan te leren . . .

Dat gaat vanzelf als ze buiten spelen en met vrienden/vriendinnen omgaan (en ja, ik weet ook wel dat ze daar wel naar de TV kijken). Of als je op hun kamer naar de radio luisteren. Want die verantwoorde CD's blijven nog wel eens ongebruikt . . . Maar ze weten best wat mag en wat niet mag. En hoe erg is dat, ik weet het niet. Het moet niet ontsporen, dan wordt het een probleem. Maar een beetje ondeugd groeit er wel weer uit (als ik naar mezelf kijk, ik kan radio 538 geeneens vinden op de radio . . . ) . En alles verbieden en ze snaarstrak langs het lijntje laten lopen is in het algemeen niet de manier om ze niet te laten ontsporen. We proberen ze ook iets mee te geven van de vreugde en de troost die die er liggen in het geloof en het kerkelijk leven (als het goed is). Daar heb ik meer vertrouwen in dan letterlijk alles verbieden.

Tukkertje,

Een kind hoort te spelen, mee eens.

[Aangepast op 7/10/03 door limosa]
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Deze man slaat de spijker op de kop!
Dat zie jij graag zulke stukjes. Maar leg mij nu eens uit waarom ik nu ineens de EO en artiesten meer support moet geven.

De EO staat bij mij voor Eeuwige Ondergang.

tukker
Plaats reactie