Gereformeerde Gemeenten

crossmountain

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:Ach ja, in een catechismuspreek over één van de geboden van, ik meen, wijlen ds. A. Hoogerland staat er ook iets over een kwartje. Maar dan verander je dat toch gewoon in een dubbeltje? Dan begrijpt iedereen nog steeds wat er bedoeld wordt. Als ik het goed begrijp doen zelfs de ouderlingen bij @DIA in de kerk dat.

Maar goed, er worden hier zoveel aantijgingen uitgesproken dat ik er verder maar niet op inga. Al heeft @Tom wel gelijk dat ik ook graag zou zien dat er andersoortige preken gelezen zouden worden alhier. Maar goed, ik heb niet te klagen hoor. Het is relatief weinig leesdienst.
Maar wat ik niet helemaal begrijp. Als een gemeente een eigen predikant heeft dan is het geen bezwaar om iedere zondag een preek te horen van een tijd- en generatiegenoot. Is het echter leesdienst dan móet die gemeente ineens aan het "overjarig koren".
Bruna

Bericht door Bruna »

CvdW schreef:Alles goed en aardig maar gelezen preken van vd Groe, Lis, Avinck, Erskine, Vermeer etc zijn voor de gemiddelde jongere niet te begrijpen.

Is dat waar? Ingewikkelde zaken betreffende smartphone snappen ze binnen 5 seconden.
Ik hoor het de ouderling in onze plaats ook zeggen, maar het is omdat hij er geen tranen bij kan laten, daarom leest hij ze liever niet.
Is mijn ervaring wel. Daarom begrijp ik dat gehamer op oudvaders nooit zo. Voor eigen gebruik heel goed. Bij ons wordt er af en toe een oudere schrijver gelezen. Als we dan over de preek napraten blijkt dat er haast niets blijft hangen en bij hedendaagse veel meer.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het gaat om de geestelijke lessen. Die zijn niet anders dan 400 of 1.600 jaar terug. Die zijn voor de hele kerk gemeenschappelijk en verbinden over tijdsgrenzen heen.

En dat herken je best. Behalve als je niet wedergeboren ben.

Overigens ben ik ook voorstander van actueel taalgebruik.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Het gaat om de geestelijke lessen. Die zijn niet anders dan 400 of 1.600 jaar terug. Die zijn voor de hele kerk gemeenschappelijk en verbinden over tijdsgrenzen heen.
Dat waag ik te betwijfelen.
GGotK

Bericht door GGotK »

De oudvaders mogen/kunnen niet op de preekstoel gelezen worden, maar je mag ze blijkbaar (ook als jongere generatie) wel gebruiken om preken van huidige dominees te bekritiseren.

Niet iedere oudvader en niet iedere preek van een oudvader is geschikt om te lezen. Bovendien vraagt dit behoorlijke vaardigheden van de ouderling die deze preek moet voorlezen.
Maar dat ook preekjes van ds Kersten, Van Reenen en Hoogerland (of Ledeboer) in sommige GG gemeentes niet meer gelezen worden, vind ik onbegrijpelijk.
DDD

Bericht door DDD »

Een preek van ds. Ledeboer heb ik zelfs nog nooit gehoord. Over een preek van ds. Kersten twijfel ik. Volgens mij heb ik die ooit wel eens gehoord.

Ds. Van Reenen komt nog wel een enkele keer langs, net als ds. Hoogerland. Maar ook dat is tamelijk ingewikkeld en ik moet eerlijk zeggen dat ik de inhoud die moeite over het algemeen niet waard vind.
samanthi

Bericht door samanthi »

GGotK schreef:De oudvaders mogen/kunnen niet op de preekstoel gelezen worden, maar je mag ze blijkbaar (ook als jongere generatie) wel gebruiken om preken van huidige dominees te bekritiseren.

Niet iedere oudvader en niet iedere preek van een oudvader is geschikt om te lezen. Bovendien vraagt dit behoorlijke vaardigheden van de ouderling die deze preek moet voorlezen.
Maar dat ook preekjes van ds Kersten, Van Reenen en Hoogerland (of Ledeboer) in sommige GG gemeentes niet meer gelezen worden, vind ik onbegrijpelijk.
Bij ons wordt er regelmatig oudvaders gelezen, dus deze vlieger gaat niet op.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Nee. Maar jullie hebben ook niet regelmatig leesdienst.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
samanthi

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Nee. Maar jullie hebben ook niet regelmatig leesdienst.
Dat valt nog te bezien, niet zo vaak als gemeenten die geen predikant hebben, maar onze predikant heeft nog veel last van de gevolgen van een hartstilstand, zodat we toch regelmatig leesdienst hebben.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

samanthi schreef:
Jantje schreef:Nee. Maar jullie hebben ook niet regelmatig leesdienst.
Dat valt nog te bezien, niet zo vaak als gemeenten die geen predikant hebben, maar onze predikant heeft nog veel last van de gevolgen van een hartstilstand, zodat we toch regelmatig leesdienst hebben.
Dat wist ik niet. Maar goed, ik stond ook verbaasd toen bleek dat er pas een preek van ds. A.T. Vergunst werd gelezen in jullie gemeente.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW

Bericht door CvdW »

Mijn excuses voor mijn bijdrage. Ik heb niemand willen kwetsen en ben overtuigd wanneer een ouderling een preek moet lezen zijn best doet.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

crossmountain schreef:
Jantje schreef:Ach ja, in een catechismuspreek over één van de geboden van, ik meen, wijlen ds. A. Hoogerland staat er ook iets over een kwartje. Maar dan verander je dat toch gewoon in een dubbeltje? Dan begrijpt iedereen nog steeds wat er bedoeld wordt. Als ik het goed begrijp doen zelfs de ouderlingen bij @DIA in de kerk dat.

Maar goed, er worden hier zoveel aantijgingen uitgesproken dat ik er verder maar niet op inga. Al heeft @Tom wel gelijk dat ik ook graag zou zien dat er andersoortige preken gelezen zouden worden alhier. Maar goed, ik heb niet te klagen hoor. Het is relatief weinig leesdienst.
Maar wat ik niet helemaal begrijp. Als een gemeente een eigen predikant heeft dan is het geen bezwaar om iedere zondag een preek te horen van een tijd- en generatiegenoot. Is het echter leesdienst dan móet die gemeente ineens aan het "overjarig koren".
Interessante vraag.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
crossmountain schreef:Maar wat ik niet helemaal begrijp. Als een gemeente een eigen predikant heeft dan is het geen bezwaar om iedere zondag een preek te horen van een tijd- en generatiegenoot. Is het echter leesdienst dan móet die gemeente ineens aan het "overjarig koren".
Interessante vraag.
Zeker interessant. Toen ik zelf die keuze af en toe had (maar dat is gezien het kerkverband eigenlijk off-topic...) was de keus voor mij altijd makkelijk: ik koos altijd voor een zg. 'oudvader' ofwel uit de 18e eeuw. De duidelijkheid en directheid waarmee zij schreven, gaf voor mij de doorslag. Daarbij moet wel in aanmerking genomen worden dat de gemeente die taal niet ongebruikelijk vond.

Ooit zat ik in een gemeente waar eerst alleen meer eigentijdse preken gelezen werden. Later veranderde dit door een wisseling van de wacht en ik vond dat een verademing.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
crossmountain schreef:Maar wat ik niet helemaal begrijp. Als een gemeente een eigen predikant heeft dan is het geen bezwaar om iedere zondag een preek te horen van een tijd- en generatiegenoot. Is het echter leesdienst dan móet die gemeente ineens aan het "overjarig koren".
Interessante vraag.
Zeker interessant. Toen ik zelf die keuze af en toe had (maar dat is gezien het kerkverband eigenlijk off-topic...) was de keus voor mij altijd makkelijk: ik koos altijd voor een zg. 'oudvader' ofwel uit de 18e eeuw. De duidelijkheid en directheid waarmee zij schreven, gaf voor mij de doorslag. Daarbij moet wel in aanmerking genomen worden dat de gemeente die taal niet ongebruikelijk vond.

Ooit zat ik in een gemeente waar eerst alleen meer eigentijdse preken gelezen werden. Later veranderde dit door een wisseling van de wacht en ik vond dat een verademing.
Heldere keuze voor inhoud ipv tijdsperiode. Zou voor mij ook gelden.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ik ben heel blij dat ik met alle hedendaagse preken die ik hoor (laatste 6 jaar 2x leesdienst), ik met grote regelmaat een oude schrijver lees.
Heel veel hedendaagse preken worden door 200 jaar getheologiseer op de vierkante millimeter ingebedt in een staple dogma's waardoor het onbevangen luisteren naar de schrift en dat doorgeven, zoals ik bij veel oude schrijvers wel lees, nu vaak omvloerst is.
Wat dat aangaat zou het goed zijn als er juist veel meer oude schrijvers worden gelezen!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie