Kleitabletten waren er nog eerder, dacht ik.crossmountain schreef:Beste @Jantje. Ik loop nog niet zo lang mee op RF maar ik verbaas me steeds over jouw ongelofelijke stellingen. Wat een onzin verkondig je nu! Ik zou als ik jou was eisen dat de ouderlingen in de Ger. Gem. van Oostkappelle alleen maar met een boekrol op de preekstoel mogen komen om een preek te lezen. Dat ga je toch niet in zo iets modern als een ingebonden boek doen! Foei toch wat verwerpelijk!Jantje schreef:Een preek op internet kan goed zijn voor eigen gebruik. Maar in de eredienst moeten we niet met printsels de kerk in willen komen. Het past niet binnen de cultuur en de traditie van onze Gereformeerde Gemeenten.
Neem bijvoorbeeld de preek van ds. A.T. Vergunst over de verloren zoon. Een prachtige leespreek, ook dat voorbeeld met dat witte laken. Maar ik heb die preek ook in een boek staan wat is uitgegeven door de Jeugdbond. En als ik deze preek zou lezen, las ik hem uit dat boek. Er staan bijvoorbeeld ook leespreken in van onder meer ds. Van Aalst, ds. Van Rijswijk en ds. Van Manen.
Daarnaast staan er kerkenraadskamers vol met delen van 'Een zaaier ging uit...' en 'Uit de schat des Woords'. Het zou zonde zijn als die preken, van predikanten van halverwege de vorige eeuw, niet meer gelezen zouden worden, wat in de gemeenten die sympathiseren met Prekenweb helaas al het geval is.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
Dat had ik ook vermeld. Vooral Zeeuwse kleitabletten:refo schreef:Kleitabletten waren er nog eerder, dacht ik.crossmountain schreef:Beste @Jantje. Ik loop nog niet zo lang mee op RF maar ik verbaas me steeds over jouw ongelofelijke stellingen. Wat een onzin verkondig je nu! Ik zou als ik jou was eisen dat de ouderlingen in de Ger. Gem. van Oostkappelle alleen maar met een boekrol op de preekstoel mogen komen om een preek te lezen. Dat ga je toch niet in zo iets modern als een ingebonden boek doen! Foei toch wat verwerpelijk!Jantje schreef:Een preek op internet kan goed zijn voor eigen gebruik. Maar in de eredienst moeten we niet met printsels de kerk in willen komen. Het past niet binnen de cultuur en de traditie van onze Gereformeerde Gemeenten.
Neem bijvoorbeeld de preek van ds. A.T. Vergunst over de verloren zoon. Een prachtige leespreek, ook dat voorbeeld met dat witte laken. Maar ik heb die preek ook in een boek staan wat is uitgegeven door de Jeugdbond. En als ik deze preek zou lezen, las ik hem uit dat boek. Er staan bijvoorbeeld ook leespreken in van onder meer ds. Van Aalst, ds. Van Rijswijk en ds. Van Manen.
Daarnaast staan er kerkenraadskamers vol met delen van 'Een zaaier ging uit...' en 'Uit de schat des Woords'. Het zou zonde zijn als die preken, van predikanten van halverwege de vorige eeuw, niet meer gelezen zouden worden, wat in de gemeenten die sympathiseren met Prekenweb helaas al het geval is.
Beste @Jantje. Ik loop nog niet zo lang mee op RF maar ik verbaas me steeds over jouw ongelofelijke stellingen. Wat een onzin verkondig je nu! Ik zou als ik jou was eisen dat de ouderlingen in de Ger. Gem. van Oostkappelle alleen maar met een boekrol op de preekstoel mogen komen om een preek te lezen. Dat ga je toch niet uit zo iets modern als een ingebonden boek doen! Foei toch wat verwerpelijk, of liever nog een zeeuwse kleitablet!
https://cip.nl/69225-wat-kleitabletten- ... llingschap
Maar is het nu wel of niet waar dat er kerkenraden zijn die vinden dat als het gedrukt staat een preek hun goedkeuring kan wegdragen?
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik mij nergens meer over verbaas.
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik mij nergens meer over verbaas.
Goed om te constateren dat mijn stellingname dat, als er geen roeping - en zending - is om het evangelie te verkondigen en er ook geen ambtelijke legitimatie is, er ook geen opdracht ligt om te bekritiseren niet wordt weersproken.Valcke schreef:Overigens zijn ouderlingen juist geroepen om het toezicht te houden over de prediking en predikers; hoewel zij zelf niet preken.crossmountain schreef:Heb je nooit van Priscilla en Aquila gehoord en wat die deden? Ik vind je reactie een beetje verdrietig @Wim Anker.Wim Anker schreef:Als iemand niet de roeping, en/of de gave, heeft het evangelie te verkondigen, heeft die persoon dan wel de opdracht de verkondiging van gezondenen te bekritiseren?Jantje schreef:Ik ben het niet met @GGotK eens. Ik vind het stuk van dr. Steef de Bruijn eigenklijk best wel verhelderend en ik ben het het nog mee eens ook, geloof ik. We moeten onze ogen er niet voor sluiten, en net doen alsof we het niet weten of er geen erg in hebben. Want dat is levensgevaarlijk hoor.
Doe het of beter of zwijg.
Daarbij blijft mijn hoofdpunt dat het beter is om het goede voorbeeld te geven i.p.v. bekritiseren.
Er wordt ingebracht, tegen mijn stelling dat dhr. de Bruijn en dhr. Post (het gebruik van hun Dr. titels in deze casus is misleidend m.i. ) buiten hun boekje gaan dat dhr. de Bruijn ouderling is en daarmee opzicht heeft over de leer.
De vraag is natuurlijk of dat opzicht zich uitstrekt tot andere kerkverbanden dan het verband waarin als ouderling wordt gediend en of de kritiek zichtbaar moet worden via het medium krant. Een ouderling dient zich te houden aan kerkordelijke procedures.
Bovendien staat onder de column van dhr. Post : "de auteur is ondernemer, coach en mediator". Onder de bijdrage van dhr. de Bruijn staat niets over de legitimiteit van schrijver in deze.
Een stukje uit het RD:
GGiN publiceren boekje over inhoud prediking
In de inleiding staat: Sinds de jaren vijftig is er al veel geschreven over de inhoud van de prediking, over de plaats van de beloften en over het aanbod van genade. Nu zijn er nieuwe vragen bij gekomen. Welke zijn die?
„Het gaat om de vragen rond het onderscheid dat binnen de Gereformeerde Gemeenten wordt gemaakt inzake de evangeliebeloften en de verbondsbeloften. Kennelijk zijn er twee soorten van beloften van genade, enerzijds beloften die voor alle hoorders gelden, waarop ook alle hoorders rechten kunnen laten gelden en waarop alle hoorders dus kunnen pleiten, en andere beloften die alleen voor Gods kinderen zijn.
Wij zijn die mening niet toegedaan. Alle beloften van genade worden immers in Christus vervuld. Alle genade vloeit voort uit het eeuwige verbond der genade, en het gemaakte onderscheid tussen de evangeliebeloften en de verbondsbeloften wordt bij de oudvaders niet gevonden.
De uitdrukkingen worden beide gebruikt, maar dat de beloften Gods van genade voor de Zijnen op te delen zouden zijn in deze twee soorten, is naar onze overtuiging een nieuwe onderscheiding.
Dat leggen we uit in ”Wet en Evangelie”.”
De vraag is of en in welke vorm de GG hier op gaat reageren.
In de inleiding staat: Sinds de jaren vijftig is er al veel geschreven over de inhoud van de prediking, over de plaats van de beloften en over het aanbod van genade. Nu zijn er nieuwe vragen bij gekomen. Welke zijn die?
„Het gaat om de vragen rond het onderscheid dat binnen de Gereformeerde Gemeenten wordt gemaakt inzake de evangeliebeloften en de verbondsbeloften. Kennelijk zijn er twee soorten van beloften van genade, enerzijds beloften die voor alle hoorders gelden, waarop ook alle hoorders rechten kunnen laten gelden en waarop alle hoorders dus kunnen pleiten, en andere beloften die alleen voor Gods kinderen zijn.
Wij zijn die mening niet toegedaan. Alle beloften van genade worden immers in Christus vervuld. Alle genade vloeit voort uit het eeuwige verbond der genade, en het gemaakte onderscheid tussen de evangeliebeloften en de verbondsbeloften wordt bij de oudvaders niet gevonden.
De uitdrukkingen worden beide gebruikt, maar dat de beloften Gods van genade voor de Zijnen op te delen zouden zijn in deze twee soorten, is naar onze overtuiging een nieuwe onderscheiding.
Een preek op internet kan goed zijn voor eigen gebruik. Maar in de eredienst moeten we niet met printsels de kerk in willen komen. Het past niet binnen de cultuur en de traditie van onze Gereformeerde Gemeenten.
Een ouderling kan dit probleem heel goed oplossen door twaalf preken uit te printen en vervolgens naar een copycentre gaan en laten inbinden. Niet duur en heel snel.
Persoonlijk heb ik een andere mening.
Een ouderling kan dit probleem heel goed oplossen door twaalf preken uit te printen en vervolgens naar een copycentre gaan en laten inbinden. Niet duur en heel snel.
Persoonlijk heb ik een andere mening.
-
- Verbannen
Welke mening?CvdW schreef:Persoonlijk heb ik een andere mening.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik denk zomaar: wel printsels in de kerk.Jantje schreef:Welke mening?CvdW schreef:Persoonlijk heb ik een andere mening.
Of een iPadTiberius schreef:Ik denk zomaar: wel printsels in de kerk.Jantje schreef:Welke mening?CvdW schreef:Persoonlijk heb ik een andere mening.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ik hoop: niet...GGotK schreef:Een stukje uit het RD:
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
Naar mijn idee maakt de GGiN een behoorlijke denkfout, alsof we recht hebben op Gods beloften...GGotK schreef:Een stukje uit het RD:
We kunnen wel pleiten
Ik denk het wel.Mistig schreef:Ik hoop: niet...GGotK schreef:Een stukje uit het RD:
De synode (2019) drong aan op voortzetting van de gesprekken met de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ook besloot de synode om een commissie in te stellen om enkele punten, die regelmatig terugkeren in gesprek met andere kerkverbanden, nader toe te lichten.
Die commissie is juist ingesteld voor gesprekken breder dan de GGiN. Van mij hoeft dat boekje zeker ook niet besproken te worden, het is intern bedoeld voor GGiN-publiek.
-
- Verbannen
Voor alle duidelijkheid: ik ben er persoonlijk dus wel op tegen dat er geprinte preken op de preekstoel komen, en dat is inmiddels ook wel duidelijk. Maar dat betekent niet dat ik alles wat op die manier de gemeenten voorgehouden wordt, niet meer wil horen. Vorige week nog werd er een indringende preek van ds. Sonnevelt gelezen, over de nood in ons land omtrent abortus.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik las zoiets als prekenweb.Jantje schreef:Welke mening?CvdW schreef:Persoonlijk heb ik een andere mening.
Er zijn ouderlingen die lezen geen preken van nog levende predikanten.
Heb eerder wel eens iets geschreven over Geldermalsen. Alleen oudvaders lezen vanuit een oud boek.
Tegenwoordig kan dat ook al via stencils of een modern boek.