Gereformeerde Gemeenten

-DIA-

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

crossmountain schreef: En ga je het nieuwe boek ook kopen van Kranendonk? Prachtige boekbespreking gisteren in het RD. Dergelijke predikanten missen we een beetje.
Ik zou het wel willen kopen... maar dan moet er ook geld zijn natuurlijk. Willen is niet altijd kunnen, ook al zegt men dat wel.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
samanthi

Bericht door samanthi »

Stof schreef:
samanthi schreef:
Als ik met de koning in gesprek zou zijn, zou ik ook zeggen ik zal het even opzoeken, dan weet u wat ik bedoeld, ik zou niet gaan kijken op er op RF iets nieuws is...
Zou ik geloof ik niet durven maar goed.

Ik las pas: de smartphone is voor veel mensen hun mini-identiteit geworden. Alles wat dichtbij hen staat, hen bezighoudt zit in dat ding. Adressen, afspraken, een online wereld, liefhebberijen, enzovoort. Héérlijk toch om al die ballast niet mee te hoeven slepen de zondag in? Heerlijk even offline. Qualitytime. Vind ik dan...

Iemand de afscheidsdienst van ds. Gerritsen meegeluisterd? Hij benoemde al de maanden dat hij in zijn gemeente stond een soort beklemming te hebben gevoeld. Iets in kerkelijk Nederland wat hem veel zorg geeft: "de mini-televisie (maar dan erger) in ons aller handen". Ik zou het zo niet uitdrukken maar toch...ik kon er best wel een eindje in mee. Nogmaals: met het medium is opzich niks mis maar het eist de mensheid op. Ga eens treinreizen, ga eens kijken op het kerkplein voor en na catechisatie. Je kunt er niet onderuit. Een groot deel vd mensen is in de ban. Ik ook.

Wat een opluchting om dat op zondag even te kunnen laten voor wat het is.
Ik begrijp er niets van, als je ergens van in de ban bent, is het doordeweeks evenzo niet goed.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:
GGotK schreef:
Geytenbeekje schreef:
GGotK schreef:RO

Predikanten uit de HHK en de rechterflank van de CGK trekken de meeste luisteraars, vertelt Rijneveld even later. Met die cijfers in het achterhoofd kiest de omroep ook zijn gasten. Liefst zou de bestuurder meer predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten zien. Maar dat is niet makkelijk. „Wij willen wel, maar de dominees zijn terughoudend.” Nu een paar predikanten, onder wie ds. J. W. Verweij uit Zwijndrecht en ds. G. J. Baan uit Rotterdam, hebben toegezegd, hoopt hij dat dit verandert. „We hopen dat zij zien: dit is een omroep voor onze gezindte.
Wat voor een verschil zal het zijn als.er ook gergem predikanten komen ? Ik zie dat 1.2.3 niet.
De meeste GG'ers beluisteren het liefst (of alleen maar) eigen predikanten. Dus om een gedeelte van de RO achterban tevreden te stellen of de achterban zelfs hierdoor uit te breiden (economisch motief), begrijp ik het wel.
Ja oké maar het is meer een principe, tussen dominees als ds Baan of een midden-HHK predikant zit er naar mijn idee geen verschil tussen. Die Gg^ers kijken eerst naar de naam en oordelen meteen dat het niets wordt... tja ieder zn ding
Haha, je hebt je punt weer gemaakt. Iets van de pot en ketel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Augustienus

Bericht door Augustienus »

Geytenbeekje schreef:
GGotK schreef:
Geytenbeekje schreef:
GGotK schreef:RO

Predikanten uit de HHK en de rechterflank van de CGK trekken de meeste luisteraars, vertelt Rijneveld even later. Met die cijfers in het achterhoofd kiest de omroep ook zijn gasten. Liefst zou de bestuurder meer predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten zien. Maar dat is niet makkelijk. „Wij willen wel, maar de dominees zijn terughoudend.” Nu een paar predikanten, onder wie ds. J. W. Verweij uit Zwijndrecht en ds. G. J. Baan uit Rotterdam, hebben toegezegd, hoopt hij dat dit verandert. „We hopen dat zij zien: dit is een omroep voor onze gezindte.
Wat voor een verschil zal het zijn als.er ook gergem predikanten komen ? Ik zie dat 1.2.3 niet.
De meeste GG'ers beluisteren het liefst (of alleen maar) eigen predikanten. Dus om een gedeelte van de RO achterban tevreden te stellen of de achterban zelfs hierdoor uit te breiden (economisch motief), begrijp ik het wel.
Ja oké maar het is meer een principe, tussen dominees als ds Baan of een midden-HHK predikant zit er naar mijn idee geen verschil tussen. Die Gg^ers kijken eerst naar de naam en oordelen meteen dat het niets wordt... tja ieder zn ding
Zoals zijn broer, JW Baan bijvoorbeeld ;-)
Stof

Bericht door Stof »

-DIA- schreef:
crossmountain schreef: En ga je het nieuwe boek ook kopen van Kranendonk? Prachtige boekbespreking gisteren in het RD. Dergelijke predikanten missen we een beetje.
Ik zou het wel willen kopen... maar dan moet er ook geld zijn natuurlijk. Willen is niet altijd kunnen, ook al zegt men dat wel.
Als ik bij je in de buurt woonde kwam ik het je uitlenen. Het is een pareltje.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ja, er moet gewoon een wet komen dat die GG'ers met ogen dicht luisteren, zien ze ook niet wie er spreekt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

samanthi schreef:
Stof schreef:
samanthi schreef:
Als ik met de koning in gesprek zou zijn, zou ik ook zeggen ik zal het even opzoeken, dan weet u wat ik bedoeld, ik zou niet gaan kijken op er op RF iets nieuws is...
Zou ik geloof ik niet durven maar goed.

Ik las pas: de smartphone is voor veel mensen hun mini-identiteit geworden. Alles wat dichtbij hen staat, hen bezighoudt zit in dat ding. Adressen, afspraken, een online wereld, liefhebberijen, enzovoort. Héérlijk toch om al die ballast niet mee te hoeven slepen de zondag in? Heerlijk even offline. Qualitytime. Vind ik dan...

Iemand de afscheidsdienst van ds. Gerritsen meegeluisterd? Hij benoemde al de maanden dat hij in zijn gemeente stond een soort beklemming te hebben gevoeld. Iets in kerkelijk Nederland wat hem veel zorg geeft: "de mini-televisie (maar dan erger) in ons aller handen". Ik zou het zo niet uitdrukken maar toch...ik kon er best wel een eindje in mee. Nogmaals: met het medium is opzich niks mis maar het eist de mensheid op. Ga eens treinreizen, ga eens kijken op het kerkplein voor en na catechisatie. Je kunt er niet onderuit. Een groot deel vd mensen is in de ban. Ik ook.

Wat een opluchting om dat op zondag even te kunnen laten voor wat het is.
Ik begrijp er niets van, als je ergens van in de ban bent, is het doordeweeks evenzo niet goed.
Dat is ook wat ik probeer te zeggen.
Mensen geven vrolijk toe dat ze de hele week verslaafd zijn aan hun mobiel en dat als argument gebruiken om 's zondags het gebruik van een mobiel te verbieden, of in ieder geval af te raden.
Naar mijn idee ligt de prioriteit dan verkeerd.

En de voorbeelden die ik hierboven noem, zijn inderdaad tamelijk willekeurig. De een zal zijn agenda gebruiken, een ander zijn navigatie en een derde zijn bijbel-app. Weer een ander zal helemaal zijn mobiel niet gebruiken.
Het gaat mij om een principieel verbod, en zelfs een beetje over het geweten van een andere heersen, waartegen ik ageer.
DDD

Bericht door DDD »

Toch helpt afstand nemen wel tegen verslaving. Twee dagen in de week geen alcohol drinken helpt ook tegen de gewenning. Dus wat dat betreft, zou afstand van de telefoon kunnen helpen.

Maar ik ben niet verslaafd en zou de zondag een nare dag vinden als ik in het geheel niet kon communiceren behalve dan met degenen die op bezoek zijn of waar ik op bezoek ben.
Hollander

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:Ja, er moet gewoon een wet komen dat die GG'ers met ogen dicht luisteren, zien ze ook niet wie er spreekt.
Je spreekt enigszins denigrerend en generaliserend. Jammer dat je dit soort woorden gebruikt over leden uit een aanpalend kerkverband. ;)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mara

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef:Ja, er moet gewoon een wet komen dat die GG'ers met ogen dicht luisteren, zien ze ook niet wie er spreekt.
Volgens mij kun je predikanten ook herkennen aan hun stem. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje

Hollander schreef:
Je spreekt enigszins denigrerend en generaliserend. Jammer dat je dit soort woorden gebruikt over leden uit een aanpalend kerkverband. ;)
dat die wijst op mensen die alleen GG-predikanten wil horen.
Geytenbeekje

Mara schreef:
Volgens mij kun je predikanten ook herkennen aan hun stem. ;)
Knip
Hollander

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:Dat "die" wijst op mensen die alleen GG-predikanten wil horen.
En dus moet er een wet voor in het leven worden geroepen? Lees je wel echt wat je schrijft? En begrijp je het dan ook?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Geytenbeekje

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Dat "die" wijst op mensen die alleen GG-predikanten wil horen.
En dus moet er een wet voor in het leven worden geroepen? Lees je wel echt wat je schrijft? En begrijp je het dan ook?
Het is natuurlijk heel cynisch bedoelt.
Maar het is raar dat dit gedrag van deze mensen gepromoot wordt

Knippen = stoppen
ejvl

Bericht door ejvl »

Ik gebruik al jaren een tablet in de kerk, voor al m'n orgelmuziek. Ideaal in plaats van met zware boeken te sleuren.
Plaats reactie