Gereformeerde Gemeenten

Geytenbeekje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Wat schiet je met lege blaadjes op ?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erskinees schreef:Toch lijkt het me goed om mobiele apparatuur buiten de kerk te houden, net zoals mobiele telefoons.
Want?
Het lijkt me juist goed om techniek in te zetten, waar dat mogelijk is. Bijvoorbeeld een tablet om het geluid te regelen, of om van te preken, enz.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Nou, zowat alle catechismuspreken van ds. Van Eckeveld en ook een aanzienlijk aantal van ds. Van Aalst zijn hier al gelezen. Een preek op A4-papier print je uit, lees je één keer voor en daarna niet meer, omdat iedereen hem dan toch op internet kan lezen.
Zowel de catechismusverklaring van ds. Van Eckeveld als die van ds. Van Aalst zijn als e-book verkrijgbaar. Die kan je dus heerlijk vanaf de iPad voorlezen, in eigen gewenste lettergrootte. Als het licht uitvalt, kan je nog rustig doorlezen.
Wat een verspilling van het milieu toch eigenlijk, al die boeken.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Er zijn zelfs gemeenten waar de ouderlingen met leesdiensten niet met A4 tjes de kansel op mogen.
Het moet een boek zijn.
Sommigen zijn dan creatief, en leggen de uitgeprinte A4 tjes in een boek.
Ik zou het een uitstekend idee vinden om dat te verbieden. Liever vandaag dan gisteren.
Dit roept bij mij wel ernstig de vraag op: Waarom zeg je dit zo stellig? Het gaat toch om de preek, niet om de bindwijze of het papier? Denk je echt dat een preek alleen betrouwbaar is als deze in een boek staat??
Nee. Dat bedoel ik niet.

Maar door de opkomst van de digitale wereld en dus ook online leespreken, zijn de verschillen in de Gereformeerde Gemeenten wel toegenomen. En dat vind ik een ernstig bezwaar.

@Tiberius, in de kerk draait het om Gods Woord. Daarom is er op de preekstoel een zichtbare Bijbel, en zou het een verarming zijn, als die daar niet meer lag, en er kwam een tablet voor in de plaats.

Voor beveiliging en videobewaking vind ik het geen probleem, als de (hulp)kosters zo'n tablet in de bank hebben.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Klavart

Bericht door Klavart »

Tiberius schreef:
Erskinees schreef:Toch lijkt het me goed om mobiele apparatuur buiten de kerk te houden, net zoals mobiele telefoons.
Want?
Het lijkt me juist goed om techniek in te zetten, waar dat mogelijk is. Bijvoorbeeld een tablet om het geluid te regelen, of om van te preken, enz.
Want?
Het lijkt me juist goed om terughoudend hierin te zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:@Tiberius, in de kerk draait het om Gods Woord. Daarom is er op de preekstoel een zichtbare Bijbel, en zou het een verarming zijn, als die daar niet meer lag, en er kwam een tablet voor in de plaats.
Ik heb het niet over een zichtbare Bijbel, die moet je - zeker als voorganger - gebruiken. Daarvan heeft Philpot hieronder een artikel met argumenten geplaatst.
Maar mijn vraag gaat over preekboeken, -schriftjes, -schetsen, enz.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Klavart schreef:
Tiberius schreef:
Want?
Want?
Het lijkt me juist goed om terughoudend hierin te zijn.
Ja dat lees ik inderdaad. Maar waarom wil je daar terughoudend in zijn?
Neem bijvoorbeeld een tablet om het geluid te regelen. Die kan de koster gewoon in zijn bank bedienen. Anders moet hij bij het aanpassen van het geluid steeds naar een vaste plaats lopen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Luther schreef:Maar leg me dan even uit wat het probleem is van een preek van PrekenWeb bijvoorbeeld, die wordt geprint, eventueel vergroot, en diezelfde preek uit een boek? Neem als voorbeeld: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/19591
Wat is het probleem van een kopie van een preek uit een prekenboek (vergroot) en het lezen van diezelfde preek uit het boek?
@Jantje?
Laatst gewijzigd door Luther op 22 nov 2019, 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hollander

Bericht door Hollander »

Als ik deze discussie zo lees, wat moet het dan een voorrecht zijn om nooit leesdiensten te hebben.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik zit zelf wel eens in een vergadering en gebruik dan de mobiel voor de agenda of om iets op te zoeken, en het is wel lastig als er dan appjes en dergelijke binnenkomen. Eigenlijk moet je dan je mobiel op vliegtuigstand zetten, om die afleiding uit te schakelen. Nu neem ik aan dat een voorganger niet zijn appjes en e-mail op die prekentablet laat binnenkomen terwijl hij preekt, maar je moet er wel om denken, en het is voor kerkgangers die eventueel hun mobiel gebruiken, echt wel een verleiding.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het gaat er niet zozeer om om mail of appjes binnen te laten komen, maar om de notificaties even uit te zetten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik ben een echte early adopter van digitale hulpmiddelen, zoals je wel merkt. ;)
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Er zijn zelfs gemeenten waar de ouderlingen met leesdiensten niet met A4 tjes de kansel op mogen.
Het moet een boek zijn.
Sommigen zijn dan creatief, en leggen de uitgeprinte A4 tjes in een boek.
Ik zou het een uitstekend idee vinden om dat te verbieden. Liever vandaag dan gisteren.
Dit roept bij mij wel ernstig de vraag op: Waarom zeg je dit zo stellig? Het gaat toch om de preek, niet om de bindwijze of het papier? Denk je echt dat een preek alleen betrouwbaar is als deze in een boek staat??
Nee. Dat bedoel ik niet.

Maar door de opkomst van de digitale wereld en dus ook online leespreken, zijn de verschillen in de Gereformeerde Gemeenten wel toegenomen. En dat vind ik een ernstig bezwaar.

@Tiberius, in de kerk draait het om Gods Woord. Daarom is er op de preekstoel een zichtbare Bijbel, en zou het een verarming zijn, als die daar niet meer lag, en er kwam een tablet voor in de plaats.

Voor beveiliging en videobewaking vind ik het geen probleem, als de (hulp)kosters zo'n tablet in de bank hebben.
Je kunt met even veel recht stellen dat dit komt doordat een deel van de predikanten zogenaamd afstand houdt van internet. Niet dat ze zelf geen internet hebben, maar niet naar buiten toe. En dan krijg je dat een groot deel van de ambtsdragers gewoon kiest uit wat er op Prekenweb te vinden is.

Ik vind het nogal gek om dat de digitalisering te verwijten. Dat ligt gewoon aan de predikanten die om welke reden dan ook hun preken graag in boekvorm gedrukt zien.

Overigens heb ik het idee dat er weer vaker uit boekjes gelezen wordt. Misschien heeft iemand de gemeenten er op geattendeerd dat de digibeten in de bediening dreigden te worden overgeslagen.
Klavart

Bericht door Klavart »

Tiberius schreef:Neem bijvoorbeeld een tablet om het geluid te regelen. Die kan de koster gewoon in zijn bank bedienen. Anders moet hij bij het aanpassen van het geluid steeds naar een vaste plaats lopen.
Ik zie het probleem niet. Als de koster een tablet in zijn bank heeft, moet hij voor het aanpassen van het geluid toch nog steeds naar een vaste plaats lopen? En hoe bezwaarlijk is het lopen naar een vaste plaats?
Dodo

Bericht door Dodo »

De koster zit op een vaste plek, en heeft daar een tablet waar hij het geluid (en mogelijk ook het licht)mee kan regelen. Dat scheelt geloop, en dus onrust.
Plaats reactie