Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

DDD

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

OK. Ik ken er geen.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:OK. Ik ken er geen.
Dat zal komen door de kringen waarin je je begeeft. Ik ken er heel wat; ook jongeren < 25 jaar die de Bijbel lezen in de SV mét kanttekeningen. En dat is bepaald niet overbodig. Want wil je weten wat er echt staat, dan kun je dat bijna altijd wel in de SV met kanttekeningen vinden.

Overigens gebruiken studenten aan de universiteiten (ook studenten die niet reformatorisch zijn) ook nog steeds de SV naast de grondtekst, omdat ze daarmee gemakkelijker de grondtekst kunnen volgen dan met een minder letterlijke vertaling.
DDD

Bericht door DDD »

Natuurlijk. Dat is een van de redenen waarom ik actief ben op dit forum. Het is een duidelijke verbreding van mijn blikveld.

Ik heb hier geregeld mijn ogen uitgewreven en doe dat nu ook. Maar ik bedoel dat niet ironisch of spottend. Ik verbaas mij er gewoon over en ik neem het mee in mijn gedachtenvorming.

Er zijn dus mensen die serieus de Bijbel bestuderen (in de SV, als het over de NBV zou gaan, is het een ander verhaal) en toch geen HSV in huis hebben.
Valcke

Bericht door Valcke »

Vorige week in reformatorische boekwinkel hoorde ik een gesprek tussen een moeder en verkoopster. Moeder wilde voor haar zoon op middelbare school een BMU kopen omdat hij zo belangstellend was en hij graag uitleg met kaartjes en dergelijke bestudeerde. Probeerde de verkoopster haar eventueel een Bijbel in Gewone Taal te verkopen omdat de jongen nog zo jong was. Alsof de BMU voor die leergierige jongen te moeilijk zou zijn. Heel triest om dat gesprek te horen. En dat in een reformatorische boekwinkel waarvan ik de naam hier niet noemen ga. (Ik meen dat de moeder toch met een BMU is weggegaan.)
Laatst gewijzigd door Valcke op 07 nov 2019, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Op onze school gebruik ik de HSV.
Mag dat zomaar van het schoolbestuur? Ik wist niet dat ze in jouw plattelandsdorp zo vooruitstrevend waren. :langue
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Terwijl de boekhandel aan de BGT toch veel minder verdient. Dus dat is dan op die manier wel integer. Maar het verbaast mij ook wel erg. Ik had niet gedacht dat in een reformatorische boekhandel de BGT zou worden aanbevolen aan iemand die de BMU vraagt. Ik heb wel eens een dominee in de GG over de BGT gehoord. De beste man had er naar mijn idee nog nooit in gekeken, maar hij beval het zeker niet aan. En dan druk ik mij een stuk genuanceerder uit dan hij deed.

Dat neemt niet weg, dat ik de BMU eigenlijk een raar product vind. Het is in mijn beleving inmiddels een kinderbijbel die gebruikt wordt om voor mensen die wat minder taalvaardig zijn het gebruik van de SV te legitimeren. Ik begrijp wel dat een dominee zich met de BMU minder schuldig voelt als hij pleit voor een vertaling die de helft van zijn gemeente niet begrijpt, maar ik kan er toch niet met mijn pet bij.

Het standpunt van Valcke kan ik nog wel volgen. Die neemt gewoon geen genoegen met een suboptimale oplossing. Maar de standpunten over de SV zijn meer kerkpolitiek van aard dan geestelijk, vrees ik.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
DDD schreef:Ken jij persoonlijk mensen die serieus de Bijbel lezen en die dat -overwegend- uit de SV doen? Of is dat een aanname? Begrijp mij niet verkeerd, ik ben hier om te leren. Maar dan graag op basis van feiten.
Ja, in de door jou genoemde leeftijdscategorie kan ik echt heel wat mensen opnoemen. Datzelfde geldt ook voor de HSV. En een enkeling uit de BGT of een andere vertaling.
Ik woon weliswaar in een omgeving waar dat niet vanzelfsprekend meer is helaas, ook niet in de kerkelijke eredienst, als ik let op de Bijbels die zondags worden meegenomen, maar in mijn familiare omgeving ken ik maar een enkeling die niet uit de SV leest.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Valcke schreef:
DDD schreef:OK. Ik ken er geen.
Dat zal komen door de kringen waarin je je begeeft. Ik ken er heel wat; ook jongeren < 25 jaar die de Bijbel lezen in de SV mét kanttekeningen. En dat is bepaald niet overbodig. Want wil je weten wat er echt staat, dan kun je dat bijna altijd wel in de SV met kanttekeningen vinden.

Overigens gebruiken studenten aan de universiteiten (ook studenten die niet reformatorisch zijn) ook nog steeds de SV naast de grondtekst, omdat ze daarmee gemakkelijker de grondtekst kunnen volgen dan met een minder letterlijke vertaling.
Toch wel een beetje bijzonder... als op een reformatorische MBO het merendeel van een klas aangeeft ook of (alleen?) Uit de BGT lezen. (En waarschijnlijk zijn dat niet de minst geïnteresseerde jongeren)
En daarnaast verstaan al die jongeren die wel uit de SV lezen het wel echt? Begrijp me niet verkeerd. Maar er is steeds duidelijker zichtbaar hier een wissel om. En echt de ksnttekeningen zijn voor velen ook niet goed te lezen. Ik heb het over VMBO en MBO. Alhoewel HBO studenten hier ook wel moeite mee hebben. Ga een gesprek aan met jongeren op een jv of op school.
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 07 nov 2019, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Er is natuurlijk wel een verschil tussen het opleidingsniveau en de taalvaardigheid van de een en de ander.

Los daarvan blijkt dus gewoon dat het voorkomt. Ik moet ook mijn best doen om het te geloven. Ik zou het liefst mensen in persoon spreken. Maar dat vind ik toch eigenlijk ook te gek. Ik neem het van Ad Anker dus onmiddellijk aan.

Is hier ooit een poll over geweest? Dat zou heel interessant zijn.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

De BGT is wel een mooie mogelijkheid om met kleine kinderen ook die gedeelten te kunnen lezen die niet in kinderbijbels voorkomen. Het is dan geen vervanger van de SV, maar een vervanger van de kinderbijbel.
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:Er is natuurlijk wel een verschil tussen het opleidingsniveau en de taalvaardigheid van de een en de ander.

Los daarvan blijkt dus gewoon dat het voorkomt. Ik moet ook mijn best doen om het te geloven. Ik zou het liefst mensen in persoon spreken. Maar dat vind ik toch eigenlijk ook te gek. Ik neem het van Ad Anker dus onmiddellijk aan.

Is hier ooit een poll over geweest? Dat zou heel interessant zijn.
Ik moet een beetje mijn best doen om te geloven dat jij werkelijk zo je best moet doen om te geloven dat er echt mensen zijn die serieus de Bijbel bestuderen en dat overwegend uit de SV doen. Ik kom uit een omgeving waar de HSV gebruikt wordt (die gebruik ik ook voor persoonlijke lezen), maar ik kan heel wat mensen opnoemen die de SV gebruiken om heel serieus de Bijbel te lezen en te bestuderen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik had het over mensen jonger dan 40. Heb je dat goed gelezen?
Laatst gewijzigd door DDD op 07 nov 2019, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:Ik had het over mensen jonger dan 40. Heb je dat goed gelezen?
Zeker! Ik ken ze ook van onder de 20 ;-)
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Zita schreef:De BGT is wel een mooie mogelijkheid om met kleine kinderen ook die gedeelten te kunnen lezen die niet in kinderbijbels voorkomen. Het is dan geen vervanger van de SV, maar een vervanger van de kinderbijbel.
Maar hoe denk jij dan de overstap naar de SV te kunnen gaan maken? Ik begrijp wat je bedoelt hoor. Maar het breng t de SV niet dichterbij. En maakt de stap naar SV voor sommigen eerder groter.
Hoe is dat bij jou op school? Wat lezen de jongeren zelf?
DDD

Bericht door DDD »

@Nathanael:
Het laat maar zien waarom de gemoederen in dit soort onderwerpen eenvoudig hoog kunnen oplopen. Waarschijnlijk zijn mijn gedachten hierover ook deels veroorzaakt door wantrouwen en eenkennigheid.
Plaats reactie