Hè? Citaat:refo schreef:Als een ouderling plus diaken op bezoek komen, is geen sprake van huisbezoek in kerkrechtelijke zin. Je kunt het nog wel zo noemen, maar het is dan niet meer dan een beleefdheidsbezoek namens de kerkenraad.
Gouda is in ongeveer 30 jaar in ledental verdubbeld, het aantal catechisatiegroepen gestegen van 3 naar 18 of meer, maar het aantal ouderlingen bleef gelijk.
Het aantal avondmaalsbedieningen van 4 naar 3, huisbezoek van 12- naar 18maandelijks en nu als laatste stilzwijgend steeds meer diakenen op huisbezoek.
Diakenen kunnen geen hulpouderling zijn, want daarin voorziet het bevestigingsformulier niet. De ouderling kan evengoed zijn vrouw meenemen. Dat is voor iedereen wat gezelliger, waarschijnlijk.
In Handelingen lezen we dat de apostelen aanvankelijk zelf de armenzorg hebben behartigd: de opbrengst van de verkochte goederen werd aan de apostelen gegeven en er werd uitgedeeld naar dat ieder nodig had. Maar er ontstond ontevredenheid, omdat Griekssprekende weduwen bij de dagelijkse uitdeling werden overgeslagen. Op voorstel
van de apostelen zijn daarom mannen gekozen die de zorg voor de armen tot hun specifieke taak zouden rekenen, opdat de apostelen zelf zich des te meer zouden kunnen wijden aan het gebed en de bediening van het Woord.
Handelingen 6
5 En dit woord behaagde aan al de menigte; en zij verkoren Stéfanus, een man vol des geloofs en des Heiligen Geestes, en Filippus, en Próchorus, en Nicánor, en Timon, en Pármenas, en Nicoláüs, een Jodengenoot van Antiochíë;
Handelingen 6
8 En Stéfanus, vol van geloof en kracht, deed wonderen en grote tekenen onder het volk.
Handelingen 8
5 En Filippus kwam af in de stad van Samaría, en predikte hun Christus.
Zouden diakenen dan niet op huisbezoek mogen?Handelingen 8
38 En hij gebood den wagen stil te houden; en zij daalden beiden af in het water, zo Filippus als de kamerling, en hij doopte hem. 39 En toen zij uit het water waren opgekomen, nam de Geest des Heeren Filippus weg, en de kamerling zag hem niet meer; want hij reisde zijn weg met blijdschap.
Als twee punt wil ik noemen dat zowel diakenen als ouderlingen, in de Bijbel toch wel een groot criteria hebben nl vol zijn van de Heilige Geest.
Dat mis ik in het formulier en in onze kerken.
Sommigen gaan niet eens aan het Avondmaal en zeggen opelijk dat ze de Heere niet kennen.