De afgelopen 10 jaar zit er zeker wel afwisseling in de predikanten die ze in Vriezenveen beroepen hoor. Je moet niet vergeten dat er tussen 1987 en ca 2005 bepaald niet veel keus was in dat opzicht in de GGiN. En nog steeds is het een beperkt aantal.Geytenbeekje schreef:Vanaf 87NorahLinde schreef:Schijnbaar is de kerkenraad zeer overtuigd dat dit de dienstknecht is die de Heere voor hen op het oog heeft...Geytenbeekje schreef:GGiN Vriezenveen
heeft al 21x ds J Roos beroepen
Heeft het een reden dat een gemeente zo vaak een dominee beroept ?
Maar vind het ook opmerkelijk. Binnen hoeveel tijd is dit 21e beroep?
Ik ben verder niet heel bekend in de GGiN. Hoe is het daar qua verhouding aantal gemeentes en beroepbare predikanten?
ong 2x per jaar
Maar dan nog
Wss geen Mallan-gemeente
Beroepingswerk discussie [4]
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Bij Geldermalsen heb ik nog grotere vraagtekens..Bertiel schreef:Ik vind de verplichting tot beroepen wel wat ongeestelijk overkomen
21 Vriezenveen
8 ds. Karels in Aalst
etc.
De andere kant is Geldermalsen, heb ik ook m'n vraagtekens bij.
Ergens in het midden denk het beroepingswerk hoort te zitten
Vergeet ook de GGiN van Ederveen ook niet.
Beroepen ook nauwelijks terwijl het een grote gemeente is.
Ook noem ik een Keer de CGK van Hasselt. Ook al 4 jaar vacant en een midden gemeente qua grootte. Beroept ook niet...
-
Geldermalsen OGGIN beroept idd niet totdat de nood te hoog is.HHKtE schreef:Bij Geldermalsen heb ik nog grotere vraagtekens..Bertiel schreef:Ik vind de verplichting tot beroepen wel wat ongeestelijk overkomen
21 Vriezenveen
8 ds. Karels in Aalst
etc.
De andere kant is Geldermalsen, heb ik ook m'n vraagtekens bij.
Ergens in het midden denk het beroepingswerk hoort te zitten
Vergeet ook de GGiN van Ederveen ook niet.
Beroepen ook nauwelijks terwijl het een grote gemeente is.
Ook noem ik een Keer de CGK van Hasselt. Ook al 4 jaar vacant en een midden gemeente qua grootte. Beroept ook niet...
Ederveen GGIN beroept ook nauwelijks anders dan ds Roos
Nou, het was in 2011 zelfs zo (zie https://www.rd.nl/kerk-religie/ogg-geld ... r-1.607924) dat er nauwelijks nood leek te zijn. Blijkbaar is er in 8 jaar tijd nog te weinig veranderd om nu wel te gaan beroepen...Geytenbeekje schreef: Geldermalsen OGGIN beroept idd niet totdat de nood te hoog is.
En oud. Philibert is inmiddels ook al 88 jaar.
Hoe is de ligging van Ederveen binnen dit kerkverband?Geytenbeekje schreef: Ederveen GGIN beroept ook nauwelijks anders dan ds Roos
Naar ik begrepen heb (n.a.v. zijn meest recente boeken, die ik overigens niet heb gelezen), is ds. Roos de laatste jaren iets meer naar links - voor zover je daarvan kunt spreken - opgeschoven binnen de GGiN.
-
Ik weet het niet, elke dominee preekt anders maar volgens mij wel.Gerrit35 schreef:Nou, het was in 2011 zelfs zo (zie https://www.rd.nl/kerk-religie/ogg-geld ... r-1.607924) dat er nauwelijks nood leek te zijn. Blijkbaar is er in 8 jaar tijd nog te weinig veranderd om nu wel te gaan beroepen...Geytenbeekje schreef: Geldermalsen OGGIN beroept idd niet totdat de nood te hoog is.
En oud. Philibert is inmiddels ook al 88 jaar.
Hoe is de ligging van Ederveen binnen dit kerkverband?Geytenbeekje schreef: Ederveen GGIN beroept ook nauwelijks anders dan ds Roos
Naar ik begrepen heb (n.a.v. zijn meest recente boeken, die ik overigens niet heb gelezen), is ds. Roos de laatste jaren iets meer naar links - voor zover je daarvan kunt spreken - opgeschoven binnen de GGiN.
Geldermalsen beroept als er werkzaamheden gevonden worden.Geytenbeekje schreef: Geldermalsen OGGIN beroept idd niet totdat de nood te hoog is.
Ederveen GGIN beroept ook nauwelijks anders dan ds Roos
https://www.rd.nl/kerk-religie/ogg-geld ... r-1.607924
-
Tegenovergesteld van ons
Binnen 3 maanden hadden we weer een beroep nadat ds Bouman wegging
Binnen 3 maanden hadden we weer een beroep nadat ds Bouman wegging
Volgens mij zegt de ouderling in Geldermalsen in het interview dat hij zich geen zorgen maakt, en zolang hij geen zorgen heeft, is er ook geen reden om te beroepen. Ik geloof niet dat de genoemde werkzaamheden op iemand anders dan op hemzelf slaan. Hij spreekt gewoon over zichzelf in de wij-vorm. Dat is bescheidenheidsmeervoud, neem ik aan.
-
Is dat echt een norm ?DDD schreef:Volgens mij zegt de ouderling in Geldermalsen in het interview dat hij zich geen zorgen maakt, en zolang hij geen zorgen heeft, is er ook geen reden om te beroepen. Ik geloof niet dat de genoemde werkzaamheden op iemand anders dan op hemzelf slaan. Hij spreekt gewoon over zichzelf in de wij-vorm. Dat is bescheidenheidsmeervoud, neem ik aan.
Ik vind het wel goed dat ze enkel oudvaders lezen
Oudvaders zijn zeker Bijbelgetrouw
-
- Verbannen
Met alle respect, @DDD, maar nu ben je wel erg goed van vertrouwen. Ik denk namelijk dat hij voor de gehele gemeente spreekt, ook al is misschien de helft het er niet mee eens.DDD schreef:Volgens mij zegt de ouderling in Geldermalsen in het interview dat hij zich geen zorgen maakt, en zolang hij geen zorgen heeft, is er ook geen reden om te beroepen. Ik geloof niet dat de genoemde werkzaamheden op iemand anders dan op hemzelf slaan. Hij spreekt gewoon over zichzelf in de wij-vorm. Dat is bescheidenheidsmeervoud, neem ik aan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Een enkele keer hoorde hij dat men het jammer vind dat er geen dominee wordt beroepenJantje schreef:Met alle respect, @DDD, maar nu ben je wel erg goed van vertrouwen. Ik denk namelijk dat hij voor de gehele gemeente spreekt, ook al is misschien de helft het er niet mee eens.DDD schreef:Volgens mij zegt de ouderling in Geldermalsen in het interview dat hij zich geen zorgen maakt, en zolang hij geen zorgen heeft, is er ook geen reden om te beroepen. Ik geloof niet dat de genoemde werkzaamheden op iemand anders dan op hemzelf slaan. Hij spreekt gewoon over zichzelf in de wij-vorm. Dat is bescheidenheidsmeervoud, neem ik aan.
Niet de helft
-
- Verbannen
Ik vermoed dat men het niet eens dúrft te zeggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Nee hoor. Hij spreekt zeker niet namens de gemeente, inderdaad. Als je in je eentje de dienst uitmaakt, zal het moeilijk anders gaan. De ouderling is de kerkenraad, zoals andere mensen in persoon het bestuur zijn van een school.
Zolang de kerkenraad zich niet geroepen voelt om een dominee te beroepen, gaat het zo. Overigens preekt er zeer regelmatig een dominee, dus wat dat betreft, heeft de gemeente niet te klagen. Qua kansberekening levert de opstelling van de kerkenraad misschien nog wel de hoogste kans op een predikant per dienst op.
Zijn er in Geldermalsen trouwens iedere vier jaar verkiezingen voor ouderling? Of is daar vanwege de nood der tijden geen sprake van?
Zolang de kerkenraad zich niet geroepen voelt om een dominee te beroepen, gaat het zo. Overigens preekt er zeer regelmatig een dominee, dus wat dat betreft, heeft de gemeente niet te klagen. Qua kansberekening levert de opstelling van de kerkenraad misschien nog wel de hoogste kans op een predikant per dienst op.
Zijn er in Geldermalsen trouwens iedere vier jaar verkiezingen voor ouderling? Of is daar vanwege de nood der tijden geen sprake van?
Vergeet ook niet dat Geldermalsen een grote gemeente is met honderden leden en veel jeugd.DDD schreef:Nee hoor. Hij spreekt zeker niet namens de gemeente, inderdaad. Als je in je eentje de dienst uitmaakt, zal het moeilijk anders gaan. De ouderling is de kerkenraad, zoals andere mensen in persoon het bestuur zijn van een school.
-
- Verbannen
Ik weet het niet. Volgens mij is Philibert in zijn eentje ouderling en zijn er verder enkele diakenen. Ik weet niet of er een herverkiezing is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje