Beroepingswerk discussie [4]

Anselmus

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Anselmus »

Bona Fide schreef:
Jantje schreef:Dit is :offtopic

Maar kun je een beetje op je spelling letten? Forummers uit de Gereformeerde Gemeenten staan bekend om hun goede interpunctie en kennis van de Nederlandse taal. Dus houd dat hoog!

(...)
Was inderdaad offtopic, maar daarom niet minder grappig: direct na je constatering in eerstvolgende zin zelf een grammaticafout maken... :langue
Volgens mij is dat volledig correct gespeld gebiedenderwijs. Waar zit de fout volgens jou?

Sent from my MI 6 using Tapatalk
Fides Quaerens Intellectum
Stof

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Stof »

"Een onbarmhartig beroep, net als de andere beroepen die werden uitgebracht" [het beroep van Dordrecht op ds. Zondag, zo snel na het overlijden van zijn dochter].

Uitspraak van ds. Huijser bij de bevestiging van ds. Zondag in Dordrecht. Bam! Die zit. Ben het helemaal eens. Maar, zei ds. Huijser erbij, ik heb moeten erkennen dat Gods wegen hoger zijn dan onze wegen.

Desalniettemin lijkt 't me een duidelijk signaal dat we ook in het beroepingswerk ons verstand en ons hart moeten gebruiken.
Overigens werd er veel meer gezegd deze dienst wat veel meer nuttig is dan dit. Toch wilde ik het even doorgeven in dit topic. Ik hoop dat we ook met ons hart en verstand de discussie rondom het beroepingswerk zullen voeren.

In dit licht blijf ik grote waardering hebben voor de gemeente Bodegraven, die, ondanks hun gesteldheid op ds. Zondag, geen beroep op hem heeft uitgebracht.
refo

Bericht door refo »

Hoe lang zou je dan moeten wachten?
Stof

Bericht door Stof »

"Uw dominee en zijn gezin hebben levenslang", zei ds. Huijser vanmiddag tot de gemeente Dordt. In dat licht is het natuurlijk onmogelijk om een termijn te stellen. Maar ds. Zondag zei in een interview met het ND eerder dat, hoewel er zeer veel meeleven is geweest, het hem verbaasd heeft hoe snel het meerouwen door de omgeving ook weer ophoudt. Hij verwees ernaar dat er al snel weer werd gebeld voor preekbeurten, er weer gezelligheid was op het kerkplein, enzovoort.

Ik zou zeggen: minimaal drie jaar. En nee, dan is het rouwen nog zeker niet over, integendeel. Maar het gezin heeft wel éven wat tijd.

Hier is overigens dat gehele interview te lezen:
https://dag6.nl/nieuws/eecc2a3a-6e33-40 ... preek.html
Laatst gewijzigd door Stof op 02 okt 2019, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Stof schreef:"Uw dominee en zijn gezin hebben levenslang", zei ds. Huijser vanmiddag tot de gemeente Dordt. In dat licht is het natuurlijk onmogelijk om een termijn te stellen. Maar ds. Zondag zei in een interview met het ND eerder dat, hoewel er zeer veel meeleven is geweest, het hem verbaasd heeft hoe snel het meerouwen door de omgeving ook weer ophoudt. Hij verwees ernaar dat er al snel weer werd gebeld voor preekbeurten, weer werd gelachen op het kerkplein, enzovoort.

Ik zou zeggen: minimaal drie jaar. En nee, dan is het rouwen nog zeker niet over, integendeel. Maar het gezin heeft wel éven wat tijd.
3 jaar is wel erg lang hoor.
Aan de andere kant draag je het altijd mee.
Maar als hij niet beroepen kan worden in die drie jaar, waarom kan hij wel preken ?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Wie weet, gaan de ogen van de Synode eindelijk eens open en komt er een regeling voor álle predikanten, waarbij zij bij dusdanige omstandigheden als dit of ook bijvoorbeeld ziekte van echtgenote, enzovoorts, zich niet beroepbaar laten stellen, desnoods tot in lengte van jaren. Recentste voorbeeld waarbij dit van toepassing zou kunnen zijn: de gemeente in Aalst moet toch wel een groot geloof hebben, om nu weer ds. Karels te beroepen, gelet op de ziekte van zijn vrouw.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Stof

Bericht door Stof »

Geytenbeekje schreef: 3 jaar is wel erg lang hoor.
Aan de andere kant draag je het altijd mee.
Maar als hij niet beroepen kan worden in die drie jaar, waarom kan hij wel preken ?
Dat ds. Zondag preekt en zelfs de rouwdienst heeft geleid heeft hij oa uitgelegd in de rouwdienst van zijn dochter en ook wel in het geciteerde interview.

Het is zijn strijd geweest of de Heere door dit sterven wilde laten zien dat hij een bastaard was. Zowel als kind en knecht. Daar heeft de Heere rust in gegeven. Bovendien vertelde hij in de rouwdienst: de Heere geeft zoveel, dat ik niet alleen deze rouwdienst kan leiden maar zelfs nog uit mag delen aan anderen (in mijn woorden). Heel erg teer uiteraard.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef:Wie weet, gaan de ogen van de Synode eindelijk eens open en komt er een regeling voor álle predikanten, waarbij zij bij dusdanige omstandigheden als dit of ook bijvoorbeeld ziekte van echtgenote, enzovoorts, zich niet beroepbaar laten stellen, desnoods tot in lengte van jaren.
Waarom moet dat een synodale regel zijn? Ik kan me voorstellen dat het per predikant verschilt of hij na een ingrijpende gebeurtenis beroepen wil worden. De ene predikant heeft jaren van verwerken nodig (en dan is 3 jaar tot een volgend beroep misschien nog zelfs te snel), en de ander misschien na een jaar juist een nieuwe start op een andere plek zou willen maken. Ondanks alle pijn en verdriet die toch meegaat. Uiteraard in afhankelijkheid van en onderworpenheid aan de wil van zijn Zender. Want we spreken er wel wat menselijk over.

Een andere situatie is inderdaad als er een ernstige ziekte op dat moment speelt. Dan kan ik niet voorstellen dat je als gemeente een beroep uitbrengt. Verbazingswekkend dat dit blijkbaar toch gebeurt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Stof

Bericht door Stof »

J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef:Wie weet, gaan de ogen van de Synode eindelijk eens open en komt er een regeling voor álle predikanten, waarbij zij bij dusdanige omstandigheden als dit of ook bijvoorbeeld ziekte van echtgenote, enzovoorts, zich niet beroepbaar laten stellen, desnoods tot in lengte van jaren.
Waarom moet dat een synodale regel zijn? Ik kan me voorstellen dat het per predikant verschilt of hij na een ingrijpende gebeurtenis beroepen wil worden. De ene predikant heeft jaren van verwerken nodig (en dan is 3 jaar tot een volgend beroep misschien nog zelfs te snel), en de ander misschien na een jaar juist een nieuwe start op een andere plek zou willen maken. Ondanks alle pijn en verdriet die toch meegaat. Uiteraard in afhankelijkheid van en onderworpenheid aan de wil van zijn Zender. Want we spreken er wel wat menselijk over.

Een andere situatie is inderdaad als er een ernstige ziekte op dat moment speelt. Dan kan ik niet voorstellen dat je als gemeente een beroep uitbrengt. Verbazingswekkend dat dit blijkbaar toch gebeurt.
Ben het ermee eens dat een termijn zeer subjectief is. Daarnaast is het echt als Gods weg ervaren dat familie Zondag naar Dordrecht moet. In dat licht heeft het simpelweg niet anders gekund dan hoe het gegaan is. Wellicht heeft de kerkenraad ds. Zondag ook wel in geloof op tweetal gezet. Maar ik ben met ds. Huijser eens dat het onbarmhartig voelt.
Pioenroosje

Bericht door Pioenroosje »

De Heere werkt dwars door onze onbarmhartige keuzes heen. Zelf ook wel eens ervaren dat ik een verkeerde beslissing maakte, en dat de Heere dat 'goed' gebruikte. Ontslaat dat mij van mijn verantwoordelijkheid wat betreft die verkeerde beslissing? Mijns inziens niet: dat was iets dat vergeving nodig had.

Zo zou ik dit ook willen zien: het was onbarmhartig van deze (en andere!) gemeentes, maar de Heere werkt daar dwars door heen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Vroeger hadden we gebruiken. En één van de gebruiken was dat een rouwperiode 1 jaar en 6 weken duurt. Dat lijkt me dus de termijn die je in acht kunt nemen.
Maar die periode kan van streek tot streek verschillen.
Stof

Bericht door Stof »

Correctie op mijn eerdere postings:

Vanuit de intrededienst is intussen duidelijk dat de kerkenraad van Dordrecht vooraf aan ds. Zondag heeft gevraagd of ze hem mochten kandideren. Ds. Zondag durfde dat niet te weigeren.

Ik begrijp dan uit de opmerking van ds. Huijser dat hij daar geen voorstander van is geweest. Maar het was uiteindelijk toch Gods weg.
Terri

Bericht door Terri »

Stof schreef:"Een onbarmhartig beroep, net als de andere beroepen die werden uitgebracht" [het beroep van Dordrecht op ds. Zondag, zo snel na het overlijden van zijn dochter].

Uitspraak van ds. Huijser bij de bevestiging van ds. Zondag in Dordrecht. Bam! Die zit. Ben het helemaal eens. Maar, zei ds. Huijser erbij, ik heb moeten erkennen dat Gods wegen hoger zijn dan onze wegen.

Desalniettemin lijkt 't me een duidelijk signaal dat we ook in het beroepingswerk ons verstand en ons hart moeten gebruiken.
Overigens werd er veel meer gezegd deze dienst wat veel meer nuttig is dan dit. Toch wilde ik het even doorgeven in dit topic. Ik hoop dat we ook met ons hart en verstand de discussie rondom het beroepingswerk zullen voeren.

In dit licht blijf ik grote waardering hebben voor de gemeente Bodegraven, die, ondanks hun gesteldheid op ds. Zondag, geen beroep op hem heeft uitgebracht.
Ik begrijp deze uitspraak niet van ds Huijser. Temeer daar de kerkenraad het zelfs gevraagd heeft. En wat bedoeld hij concreet met onbarmhartig?
En wat bedoel jij met bam, die zit.
Ik snap het oprecht niet :?
Stof

Bericht door Stof »

Terri schreef:
Stof schreef:"Een onbarmhartig beroep, net als de andere beroepen die werden uitgebracht" [het beroep van Dordrecht op ds. Zondag, zo snel na het overlijden van zijn dochter].

Ik begrijp deze uitspraak niet van ds Huijser. Temeer daar de kerkenraad het zelfs gevraagd heeft. En wat bedoeld hij concreet met onbarmhartig?
En wat bedoel jij met bam, die zit.
Ik snap het oprecht niet :?
Hij bedoelde dat hij het onbarmhartig vond van Dordt en van andere gemeenten om ds. Zondag zo midden in zijn rouw te beroepen.
Dat kwam er scherp, duidelijk, Huijsiaans uit vanmiddag, dat bedoelde ik met: bam!
Met: "die zit" bedoelde ik dat ik het ermee eens was. Intussen denk ik er wat anders over, omdat uit de dienst vanavond bleek dat het vooraf netjes overlegd is.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Als je heel eerlijk bent, had je het als kerkenraad gewoon niet zo snel moeten doen; er zijn bovendien genoeg predikanten beroepbaar. Wellicht hebben ze in eerste instantie ds. Huijser als consulent ook nog wel om advies gevraagd.

Ik kan me zelfs voorstellen dat er de mogelijkheid had bestaan dat ds. Huijser, vanwege deze rouwperiode, de beroepsbrief niet zou hebben ondertekend. Dat is allemaal echter niet gebeurd.

Overigens was mijn gemeente de enige waar de kerkenraad ds. Zondag wel eenmaal kandideerde, maar waar hij niet werd beroepen, omdat de mansleden anders besloten, onder andere vanwege het rouwproces.

Al deze overpeinzingen laten echter onverlet dat Gods weg is in het heiligdom en Zijn pad door grote wateren (Psalm 77: 14a en 20, onberijmd).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten