Erasmiaan schreef:Jantje schreef:Ik heb vooral veel vragen of er niet teveel wordt gedogmatiseerd. Geldt voor de vraag of God wil dat iedereen zalig wordt niet hetzelfde antwoord als de discussie over de verkiezing en verwerping van eeuwigheid? Zou het niet beter zijn dat er gewezen werd op de eis van geloof en bekering, op de onmogelijkheid van 's mensen kant, maar ook op de mogelijkheid van bekering van eeuwigheid bij God vandaan? Dan gaat het toch niet meer om de vraag of God wil dat iedereen zalig wordt, dan gaat het niet meer over de ontzagwekkende ontkenning dat er geen verwerping van eeuwigheid schijnt te zijn. Nee, dan komen wij allemaal in de schuld terecht, omdat wij zoveel kwaads tegenover een goeddoend God hebben bedreven.
Het gaat over het Godsbeeld dat gecreëerd wordt. God als alleen een God van liefde of ook dat God een Wreker is van het kwade en dat Hij buiten Christus een eeuwige gloed is? Je merkt dat als het tweede naar de achtergrond gaat, men ook vraagtekens gaat zetten bij de verwerping van eeuwigheid (hoe huiveringwekkend ook, maar het is toch de leer van Dordt). Dat kan namelijk niet bestaan met hun Godsbeeld. Je ziet het hier op het forum gebeuren.
Zeker, ik ben dat volkomen met je eens. Pas haalde ds. De Kok dat ook aan in een preek over het 2de gebod uit de Heidelberger. Dat verkeerde Godsbeeld herken ik in mijn omgeving ook. Mensen die eigenlijk gepikeerd zijn dat ze nog een hoed op moeten naar de kerk, mensen die er niet tegen kunnen dat de dominee waarschuwt voor Netflix, mensen die boos worden als de eerste Zondagen van de Heidelbergse Catechismus gepreekt worden of mensen die überhaupt niet meer komen als de Heidelbergse Catechismus behandeld wordt. Dat is een ernstige zaak en daar moet absoluut ernstig tegen gewaarschuwd worden. En dat gebeurt zeker ook.
Ik had trouwens ook direct door dat jij de artikelen van de Remonstranten citeerde. Ik lees momenteel het net aangeschafte boek van ds. Moerkerken en daar staan zeer behartigenswaardige zaken in. Ook wordt daar zeer duidelijk in uitgelegd waarom er een verkiezing én een verwerping van eeuwigheid is. Overigens is het boek massaal aangeschaft, want de Theologische School heeft er € 19.000,- van gekregen; maar dat geheel terzijde.
Erasmiaan schreef:Jantje schreef:De toon waarop ds. Hoogerland deze artikelenreeks schrijft, is mijns inziens te scherp. Hij veroordeelt daar toch verschillende oudvaders mee en ik veronderstel dat er ook genoeg collegapredikanten in de Gereformeerde Gemeenten op sommige punten dingen anders zien of leren.
Waar doet hij dat dan? Ik vind helemaal niets mis met de toon.
Het gaat me vooral om zijn visie op de teksten uit Johannes 3: 16, Jesaja 55: 1 en Openbaring 22: 17. De exegese van onder andere deze 3 teksten kan op geheel verschillende manieren uitgelegd worden. De preek van Maarten Luther (gepost door de gelijknamige forummer) is daar al een voorbeeld van. En gisterenavond herhaalde ds. W.A. Zondag dat ook (in zijn afscheidsdienst van Woerden) dat God het zegt tot iedereen en niet tot alleen Zijn uitverkorenen. Die verschillen in tekstuitleg, wat in wezen teruggaat tot de visie op het genadeverbond, zou binnen onze gemeenten meer geaccepteerd moet worden. Daarmee zeg ik overigens niet dat ik pleit voor afschaffing van de leeruitspraken van 1931 hieromtrent. Ik heb daar geen eenduidige mening en visie op, namelijk. Laten we in die zin de verschillen alsjeblieft maar niet zo dogmatisch uitvergroten. Dat is voor niets en niemand goed, zeker niet voor de jonge mensen in onze gemeenten die deze artikelenreeks lezen en daardoor toch wel vragen kunnen krijgen.
Voor mij is het overigens geen enkele belemmering in de prediking. Ik schreef al dat bijvoorbeeld bij een preek van ds. D.E. van de Kieft de genade zeer ruim gepreekt kan worden ondanks de beperking van het verbond voor uitverkorenen.
Hoe zie jij overigens de volgende zaak, als ik de visie van ds. Hoogerland naast een uitspraak van @eilander leg, als hij schrijft:
eilander schreef:Dat betekent namelijk dat God ons behoud op het oog heeft, en wel elke hoorder!
Tot slot: noemde de voorganger in jouw gemeente, in aansluiting op ds. A. Verschuure (zie ander draadje) ook letterlijk refoforum.nl in zijn preek?