Dank voor je reacties.Valcke schreef:Dit is wel een besluit van verkiezing en verwerping, maar niet het gehele besluit van verkiezing.ejvl schreef:Stel nu dat je menselijk eenvoudig zegt:
God heeft iedereen verkoren die tot Hem komt en in Hem mag geloven.
God heeft iedereen verworpen die niet tot Hem komt en niet in Hem geloofd.
In principe zeg je dan hetzelfde als de verkiezing en verwerping in de DL.
Of klopt dit theologisch/dogmatisch ook niet?
Het is dus zeker niet hetzelfde als de verkiezing en verwerping in de DL.
Zie onderstaande:
De rechtzinnige leer van de verkiezing en verwerping verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen
1. Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard.
Want dezen bedriegen de eenvoudigen, en wederspreken klaarlijk de Heilige Schrift, die getuigt dat God niet alleen degenen die geloven zullen, wil zalig maken, maar dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren, welke Hij in den tijd, boven anderen, met het geloof in Christus en met volstandigheid zou begiftigen; gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt (Joh. 17:6). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven (Hand. 13:48). En: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig zijn, enz. (Ef. 1:4).
Wat wordt er precies bedoeld met:
dat God niet alleen degenen die geloven zullen, wil zalig maken
Wordt er bedoelt dat er 2 groepen gelovigen zijn, namelijk degene die geloven en degene die God heeft uitverkoren?
Uiteraard snap ik dat dit niet zo is, maar ik vraag mij af hoe dit te lezen.