Idd. Wat ik persoonlijk bijvoorbeeld een hele lastige vind in het OT, is 2 Samuël 6. Daar staat dat Uza (of Uzza), die notabene wilde voorkomen dat de ark zou vallen en hem met z'n handen tegenhield, door de Heere direct wordt gedood. Als kind snapte ik daar al niks van, nu nog steeds niet. Vooral omdat Uza's intenties goed waren.Terri schreef:Wat mooi deze nuances, karakter heeft veel invloed.Amstelodamense schreef:Mooi zo'n stuk herkenning. Denk zeker dat karakter van mezelf hier ook een rol speelt. Ik ben nogal een gevoelsmens, niet persé altijd rationeel. Daarom is dit voor mij belangrijk. Sta je wat meer feitelijk en rationeel in het leven, dan is dit wellicht weer minder belangrijk voor je.samanthi schreef:@Amstelodamense
Ik denk dat je daar niet de enige in bent, ik herken het helemaal.
Ooit zei ds. K. Veldman; "mensen met een teer, gevoelig hart, hebben niet zelden moeite met de Oudtestamentische oorlogen, met daaraan verbonden gruwelijkheden en uitroeiing"
Ik vond dat een verhelderende opmerking.
Een meer rationeel ingesteld mens zou kunnen redeneren: tsja, dom Uza, had je niet moeten doen. Je wist namelijk dat God je zou doden als je de ark zou aanraken. Vriend van me is jurist en redelijk zwart-wit, die zou dit afdoen als "afspraak is afspraak". Ik kan dat niet zo makkelijk.
Overigens, ook David werd woedend op God (SV: David ontstak, NBV: David werd kwaad, HSV: David ontstak in woede). Denk dat David ook een gevoelsmens was, baseer ik oa. op zijn psalmen.