Gereformeerde Gemeenten

Hollander

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Zeeuw schreef:
Zeeuw schreef:
Hollander schreef:Ds. IJsselstein (GG) over Joh. 3:16. Lees gerust de inhoud van zijn tweede preekpunt: https://www.leespreken.nl/tijd/na-kerst ... ef-wereld/
Dank voor de link. Ik ga m nu lezen.
Wat een mooie preek, zo pastoraal voor kinderen. Ik ga m binnenkort met mijn kinderen lezen.
:super
Dit account wordt niet meer gebruikt.
windorgel

Bericht door windorgel »

eilander schreef:
samanthi schreef:dat de kanttekeningen in de lijn van ds Hoogerland staan klopt ook niet de KT zeggen: Dat is, niet alleen de Joden, maar ook de heidenen in de ganse wereld verstrooid.
Da's niet helemaal waar. Zie bv. bij 1 Joh. 2 de volgende kanttekening:
"Dat is, van alle mensen die in de ganse wereld uit alle volken, Joh. 11:52. Openb. 5:9, nog in Hem zullen geloven. Want dat Hij alle en een ieder mens in de gehele wereld met God niet verzoent, blijkt zo uit de ervaring, alsook daaruit dat Hij niet voor alle en voor een ieder mens den Vader heeft gebeden, Joh. 17:9, maar alleen voor degenen die in Hem zullen geloven, Joh. 17:20. "
De zinsnede 'die nog in Hem zullen geloven' is toch niets anders dan 'de uitverkorenen'?
Laten we toch ook dát wonder, dus het wonder van Gods verkiezende liefde, toch niet verzwijgen of wegstrepen tegen een ander dogma. Maar ons erin verheugen.
Nogmaals: 'niemand wordt buitengesloten, dan die zichzelf uitsluit' zeggen de puriteinen. Dus je hoeft er niet aan te twijfelen dat de Heere wil dat elke hoorder van het Evangelie zalig wordt. Je gelooft toch niet dat Hij het Woord aan je laat verkondigen met het doel om je verloren te laten gaan?! Dat is de werkwijze van de duivel: je iets moois voorhouden, maar ondertussen je naar het verderf slepen.
Maar dat alles doet helemaal niets af aan Gods verkiezende liefde. Juist niet.
Precies.
Waar ik nog op wil wijzen (niet specifiek richting jou): het artikel van ds Hoogerland was een vervolg op het artikel van 2 weken geleden en er komt in ieder geval nog een aflevering. Ik vind het wat lastig dat er nu 1 artikel uitgelicht en bekritiseerd wordt door sommigen.
Als er een dominee is die met veel gunning en aandrang de Christus predikt, dan is dat wel ds Hoogerland.
samanthi

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:dat de kanttekeningen in de lijn van ds Hoogerland staan klopt ook niet de KT zeggen: Dat is, niet alleen de Joden, maar ook de heidenen in de ganse wereld verstrooid.
"Dat is, van alle mensen die in de ganse wereld uit alle volken, Joh. 11:52. Openb. 5:9, nog in Hem zullen geloven. Want dat Hij alle en een ieder mens in de gehele wereld met God niet verzoent, blijkt zo uit de ervaring, alsook daaruit dat Hij niet voor alle en voor een ieder mens den Vader heeft gebeden, Joh. 17:9, maar alleen voor degenen die in Hem zullen geloven, Joh. 17:20. "
De zinsnede 'die nog in Hem zullen geloven' is toch niets anders dan 'de uitverkorenen'?
Laten we toch ook dát wonder, dus het wonder van Gods verkiezende liefde, toch niet verzwijgen of wegstrepen tegen een ander dogma. Maar ons erin verheugen.
Nogmaals: 'niemand wordt buitengesloten, dan die zichzelf uitsluit' zeggen de puriteinen. Dus je hoeft er niet aan te twijfelen dat de Heere wil dat elke hoorder van het Evangelie zalig wordt. Je gelooft toch niet dat Hij het Woord aan je laat verkondigen met het doel om je verloren te laten gaan?! Dat is de werkwijze van de duivel: je iets moois voorhouden, maar ondertussen je naar het verderf slepen.
Jij noemt beide kanten, maar dat hoor ik niet bij mensen die de tekst gaan vesmallen, zelfs de DL roepen de mensen om naarstig te zoeken, dat lees ik in de KT, die je noemt, ook, "die nog in Hem zullen geloven" betekent dat de weg nog open is, als je dit omzet in de uitverkorenen die nog in Hem zullen geloven... dan zet je God weg als zoals je beschijft in je laatste stukje, God verkiezende liefde, Gods Geschenk aan deze wereld, dat maakt het groter en niet smaller.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Ik begrijp je zorg. Ik wacht nog het volgende artikel af, en anders ga ik hierover een vraag indienen bij de Saambinder, of bij ds. Hoogerland zelf.
Doe toch normaal man.
Wat een onbegrijpelijke reactie. Het is toch goed dat als iemand vragen heeft, hij deze stelt aan de betreffende persoon?
Amstelodamense

Erasmiaan schreef:Ik ben dankbaar voor predikanten zoals ds. Hoogerland. Vriend en vijand moeten toegeven dat hij in het gereformeerde spoor gaat. Daarbij onderbouwt hij op een uitstekende manier dat gereformeerde standpunt.

Ik schrik meer van de opmerkingen van J.C. Philpot over de jeugd in de Gereformeerde Gemeente van Houten. Laten we hopen dat het niet zo is.
Ik schrik ervan dat zoiets maar op een forum wordt geroepen. Kennen wij de jeugd van de GG te Houten echt? Ik heb er gekerkt, maar heb een heel ander beeld.
Amstelodamense

Wij hebben de Saambinder niet, kan ik het op een andere manier lezen? Is zoiets ook digitaal? Of wil iemand zo vriendelijk zijn hem in te scannen?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind het jammer dat 1 aspect van mijn opmerking erg word uitvergroot. Wat ik bedoel te zeggen is dat er verschillende Generaties zijn in de Gereformeerde Gemeenten. De oudere generaties zitten bij wijze van spreken nog in een leidelijkheid, terwijl bij een gedeelte van de jongere generatie evangelische invloeden hun kracht doen gelden.

Daarbij heb ik een concrete gemeente genoemt, waarvan ik uit contacten (oa maar niet uitsluitend met een jeugdige kerkganger zelf) heb begrepen dat dit ook daar speelt bij een gedeelte van de jongeren. Ik heb geen indicatie van om welk percentage van de jeugd het gaat, dus het is helemaal niet van toepassing dat ik de jeugd over 1 kam scheer.

Graag wil ik dit concrete voorbeeld laten voor wat het is. Het gaat erom dat iets dat niet speelt in de oudere generatie, wel kan spelen bij de jeugd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Amstelodamense

J.C. Philpot schreef:Ik vind het jammer dat 1 aspect van mijn opmerking erg word uitvergroot. Wat ik bedoel te zeggen is dat er verschillende Generaties zijn in de Gereformeerde Gemeenten. De oudere generaties zitten bij wijze van spreken nog in een leidelijkheid, terwijl bij een gedeelte van de jongere generatie evangelische invloeden hun kracht doen gelden.

Daarbij heb ik een concrete gemeente genoemt, waarvan ik uit contacten (oa maar niet uitsluitend met een jeugdige kerkganger zelf) heb begrepen dat dit ook daar speelt bij een gedeelte van de jongeren. Ik heb geen indicatie van om welk percentage van de jeugd het gaat, dus het is helemaal niet van toepassing dat ik de jeugd over 1 kam scheer.

Graag wil ik dit concrete voorbeeld laten voor wat het is. Het gaat erom dat iets dat niet speelt in de oudere generatie, wel kan spelen bij de jeugd.
Lijdelijkheid :OO3
Amstelodamense

Zeeuw schreef:
Zeeuw schreef:
Hollander schreef:Ds. IJsselstein (GG) over Joh. 3:16. Lees gerust de inhoud van zijn tweede preekpunt: https://www.leespreken.nl/tijd/na-kerst ... ef-wereld/
Wat een mooie preek, zo pastoraal voor kinderen. Ik ga m binnenkort met mijn kinderen lezen.
Idd een erg mooie preek, althans heb paar delen gelezen. Heb hem opgeslagen en ga hem ook met m'n kinderen lezen. Wat zou ik blij zijn als deze predikant onze gemeente zou komen dienen. Dan krijg ik in ieder geval ook niet meer de predikanten over de vloer die het zo ongelooflijk ingewikkeld maken (en wereld dus synoniem gaan stellen aan uitverkorenen). En het dan nog gek vinden dat er lijdelijkheid ontstaat?? Ik vind het een wanhoopsprediking die al vele slachtoffers heeft gemaakt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Amstelodamense schreef:
Zeeuw schreef:
Zeeuw schreef:
Idd een erg mooie preek, althans heb paar delen gelezen. Heb hem opgeslagen en ga hem ook met m'n kinderen lezen. Wat zou ik blij zijn als deze predikant onze gemeente zou komen dienen. Dan krijg ik in ieder geval ook niet meer de predikanten over de vloer die het zo ongelooflijk ingewikkeld maken (en wereld dus synoniem gaan stellen aan uitverkorenen). En het dan nog gek vinden dat er lijdelijkheid ontstaat?? Ik vind het een wanhoopsprediking die al vele slachtoffers heeft gemaakt.
Dogmatiek is de samenhang tussen verschillende Goddelijke waarheden. Daar maakt deze predikant nu gebruik van door te stellen dat het niet Schriftuurlijk is om 'zomaar' te zeggen dat God de hele wereld liefhad. Er zijn voorbeelden uit de Schrift die dit tegenspreken. Vandaar dat je dan bij zo'n tekst gaat nadenken: wat wordt hier precies bedoeld? En over de exegese daarvan kun je verschillend denken.

Ik vind jouw reactie dan wel wat te simpel: dat is niet iets ongelooflijk ingewikkeld maken, dat is eerbiedig willen luisteren naar de Schrift. En wanneer je predikanten die dat willen niet over de vloer wil hebben zegt dat iets over jouw erbarmelijke staat van nature op reis naar de eeuwigheid. Wat een wonder dat deze tekst dan in de Bijbel staat. Ieder die gelooft zal niet verloren gaan maar eeuwig leven hebben!
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Ik ben het helemaal eens met wat je hier schrijft. Ik heb echter één vraag aan je. Voor een groot gedeelte ben ik het gewoon met ds. Hoogerland eens. Echter één zin vind ik onbegrijpelijk. Hij schrijft letterlijk dat God niet wil dat iedereen behouden wordt. Is dat Bijbels?

Op de andere reacties aan mij gericht (of waar over mij gesproken wordt :jongle ), zal ik straks ingaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef: Echter één zin vind ik onbegrijpelijk. Hij schrijft letterlijk dat God niet wil dat iedereen behouden wordt. Is dat Bijbels?

.
Ik heb het artikel niet gelezen. Het lijkt me niet wijs om dit soort zaken te bespreken in kerkbladen of van de kansel en zeker niet in het pastoraat..
Dit is vooral stof voor theologen onder elkaar.

Maar als je toch een antwoord wilt, kun je bij dit stuk de volgende vragen stellen:

- Is ons verstand verduisterd?
- Kunnen wij God begrijpen?
- Kan God alles doen wat Hij wil?
- Zijn er zaken voor ons verborgen?

Als je deze vragen voor jezelf beantwoord, heb je het antwoord al.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Amstelodamense schreef:
Zeeuw schreef:
Zeeuw schreef:
Moet je niet naar de dokter?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Amstelodamense

Ad Anker schreef:Dogmatiek is de samenhang tussen verschillende Goddelijke waarheden. Daar maakt deze predikant nu gebruik van door te stellen dat het niet Schriftuurlijk is om 'zomaar' te zeggen dat God de hele wereld liefhad. Er zijn voorbeelden uit de Schrift die dit tegenspreken. Vandaar dat je dan bij zo'n tekst gaat nadenken: wat wordt hier precies bedoeld? En over de exegese daarvan kun je verschillend denken.

Ik vind jouw reactie dan wel wat te simpel: dat is niet iets ongelooflijk ingewikkeld maken, dat is eerbiedig willen luisteren naar de Schrift. En wanneer je predikanten die dat willen niet over de vloer wil hebben zegt dat iets over jouw erbarmelijke staat van nature op reis naar de eeuwigheid. Wat een wonder dat deze tekst dan in de Bijbel staat. Ieder die gelooft zal niet verloren gaan maar eeuwig leven hebben!
Vraag die bij mij bovenkomt: welk doel dient deze dogmatiek? Kan zijn dat je het wat simpel vindt, maar ik houd het graag simpel. Ook voor m'n kids.

Het is natuurlijk ontzettend ingewikkeld als de ene week mijn kinderen luisteren naar een preek van ds. IJsselstein (waarin hij benadrukt dat met wereld ook JIJ wordt bedoeld) en ze vol hoop naar huis gaan: "papa, mama, het kan ook voor mij". Er is een prachtig cadeau door de Heere God aan de wereld gegeven en ik mag hier ook in delen.

Een week later zitten ze bij wijze van spreken onder de preek van dominee Hoogerland, die vanaf de kansel zegt: "jongens, meisjes, let op, er staat hier wel wereld in deze tekst, maar hiermee worden alleen bedoeld Gods uitverkoren kinderen".

Je moet wel aardig schizofreen zijn om dan op het rechte paadje te blijven. Is toch niet te begrijpen? Ik begrijp het niet (of ds. IJsselstein heeft het bij het rechte eind of ds. Hoogerland), laat staan dat mijn kinderen er nog een sikkepit van begrijpen.

En aangezien ik op de lijn zit van ds. IJsselstein (wat je niet zal verbazen :bobo ) omdat dit strookt met mijn beeld van God in de Bijbel en hoe Hij zich aan ons openbaart, zit ik er niet op te wachten om een week later weer wat anders te horen. Vandaar mijn opmerking.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

@pierre27
Die mensen moeten naar dokter Jezus, die kan hen van de lijdelijkheid afhelpen
Plaats reactie