Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
- Niet meer zo actief -
Mannetje schreef:Ds. W. Silfhout 25 jaar predikant: zoeken naar het midden
Mooi interview.
Alleen begrijp ik die nuance niet als het gaat om de verantwoording van de mens, en de angst voor kerk vol 'gelovige' mensen.
Dat zou iedere GG'er toch wel moeten kunnen begrijpen.Bezorgd schreef:Mannetje schreef:Ds. W. Silfhout 25 jaar predikant: zoeken naar het midden
Mooi interview.
Alleen begrijp ik die nuance niet als het gaat om de verantwoording van de mens, en de angst voor kerk vol 'gelovige' mensen.
Ik vraag me af of hij hier goed begrepen en geciteerd wordt. Het is in ieder geval geen angst voor ‘nieuwe’ kinderen van God en ook niet de veelheid ervan.Bezorgd schreef:Mooi interview.Mannetje schreef:Ds. W. Silfhout 25 jaar predikant: zoeken naar het midden
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Wat is het dan wel?Mistig schreef:Ik vraag me af of hij hier goed begrepen en geciteerd wordt. Het is in ieder geval geen angst voor ‘nieuwe’ kinderen van God en ook niet de veelheid ervan.Bezorgd schreef:Mooi interview.Mannetje schreef:Ds. W. Silfhout 25 jaar predikant: zoeken naar het midden
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
- J.C. Philpot
Waarschijnlijk bedoelt hij dit:samanthi schreef:Wat is het dan wel?Mistig schreef:Ik vraag me af of hij hier goed begrepen en geciteerd wordt. Het is in ieder geval geen angst voor ‘nieuwe’ kinderen van God en ook niet de veelheid ervan.Bezorgd schreef:Mooi interview.Mannetje schreef:Ds. W. Silfhout 25 jaar predikant: zoeken naar het midden
Een bezorgdheid om mensen te kweken die heel gelovig in zichzelf zijn, maar nooit door souvereine genade hebben geleerd een streep te zetten door alles van zichzelf, om de zaligheid buiten zichzelf in Christus te zoeken en te vinden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
JCP
geen bezorgdheid om mensen te kweken die eerlijk onbekeerd zijn en evenzo verloren gaan, eerlijk gezegd, het hart van mensen die zeggen de Heere te kennen, kent alleen God, hun werken zien we wel, maar je kunt geen hele kerk weggezetten als mensen die zich bedriegen, echter weet je wel dat er kerken zijn waarvan de mensen zelf zeggen dat ze de Heere niet kennen... ook daar zullen er bij zitten die het er niet voor durven houden, maar ook daar kan niemand een oordeel over vellen als de Heere alleen.
geen bezorgdheid om mensen te kweken die eerlijk onbekeerd zijn en evenzo verloren gaan, eerlijk gezegd, het hart van mensen die zeggen de Heere te kennen, kent alleen God, hun werken zien we wel, maar je kunt geen hele kerk weggezetten als mensen die zich bedriegen, echter weet je wel dat er kerken zijn waarvan de mensen zelf zeggen dat ze de Heere niet kennen... ook daar zullen er bij zitten die het er niet voor durven houden, maar ook daar kan niemand een oordeel over vellen als de Heere alleen.
Laatst gewijzigd door samanthi op 19 sep 2019, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Het woord angst is in deze contekst ook niet terecht. Hij spreekt gewoon genuanceerd over evenwichtige prediking met de wederkerige uitwerking van eenzijdigheden.
Ik kan het helaas niet lezen, dus moet ik het hebben van de opmerkingen hierboven.Herman schreef:Het woord angst is in deze contekst ook niet terecht. Hij spreekt gewoon genuanceerd over evenwichtige prediking met de wederkerige uitwerking van eenzijdigheden.
- J.C. Philpot
Ik ben het overigens helemaal met ds. Silfhout eens. Een prediker moet oog hebben voor zowel eenzeidigheden aan de rechter als aan de linkerzeide.
Dus precies wat Herman zegt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Klopt. Dus @Bezorgd kan daar beter een antwoord op geven.samanthi schreef:Ik kan het helaas niet lezen, dus moet ik het hebben van de opmerkingen hierboven.Herman schreef:Het woord angst is in deze contekst ook niet terecht. Hij spreekt gewoon genuanceerd over evenwichtige prediking met de wederkerige uitwerking van eenzijdigheden.
Dat werd niet vermeldt, daar ben ik het san ook mee eens, zoals ik al schreef.J.C. Philpot schreef:Ik ben het overigens helemaal met ds. Silfhout eens. Een prediker moet oog hebben voor zowel eenzeidigheden aan de rechter als aan de linkerzeide.
eenzeidigheden, linkerzeide, contekst en werdt vermeld. Let een beetje op jullie taalgebruik, geliefden!
Ad Anker schreef:eenzeidigheden, linkerzeide, contekst en werdt vermeld. Let een beetje op jullie taalgebruik, geliefden!

samanthi schreef:Ad Anker schreef:eenzeidigheden, linkerzeide, contekst en werdt vermeld. Let een beetje op jullie taalgebruik, geliefden!haha wel goed lezen hoor niet werdt vermeld, maar werd vermeldt en evenzo niet goed....