Zondag 4 mei, dodenherdenking.
Hoe gaan jullie dit invullen?
-Wel of geen vlag halfstok om 18.00 uur?
-Eerst naar de kerk, daarna naar de plaatselijke herdenking?
-Eerst naar de kerk, daarna radio of televisie aan?
-Valt het tijdstip van de 2 minuten stilte (20.00 uur) misschien nog tijdens de kerkdienst?
-Het volkslied zingen tijdens de kerkdienst?
Een 'breekje' van Breekijzertje
-Valt het tijdstip van de 2 minuten stilte (20.00 uur) misschien nog tijdens de kerkdienst?
Nou, hoeft voor mij niet zo. Maar heb daar geen bezwaar tegen.
Wie weet. Misschien wel. Geen bezwaar in elk geval.
Nee. Geef mij maar de plaatselijke herdenking.
Nee, is vervroegd.
Ja, maar dat is meer vanwege koninginnedag en dodenherdenking tegelijk.
Nou, hoeft voor mij niet zo. Maar heb daar geen bezwaar tegen.
Wie weet. Misschien wel. Geen bezwaar in elk geval.
Nee. Geef mij maar de plaatselijke herdenking.
Nee, is vervroegd.
Ja, maar dat is meer vanwege koninginnedag en dodenherdenking tegelijk.
Volgens het vlagprotocol MAG er zondags NIET gevlagd worden. Zelf heb ik er geen moeite mee. Ik ben eerlijk gezegd ook nooit naar de dodenherdenking geweest. Bij ons in de kerk zal het wilhelmus wel niet gezongen worden. Dit wordt bij onze gemeente nooit gedaan. Dat vind ik best jammer, want ook zo geef je je verbondenheid aan met God, Nederland en Oranje.
Vlaggen zal ik niet op zondag en met de kerk hebben wij er geen last van want bij ons begint de kerk s middags om 17.00 uur en dan zijn we echt wel voor 20.00 uur uit. Maar ik zal niet naar de dodenherdenking in de binnenstad gaan.
Wij zingen we het Wilhelmus in de kerk maar dat gebeurt pas nadat de dominee de zegen heeft uitgesproken, dus echt na de kerkdienst.
Wel valt me op dat vele mensen de twee bekendste coupletten van het Wilhelmus niet uit hun hoofd kennen. In de kerkbode staan de twee te zingen coupletten afgedrukt en velen zie ik staan zingen met een stukje van de kerkbode voorzich.
Wij zingen we het Wilhelmus in de kerk maar dat gebeurt pas nadat de dominee de zegen heeft uitgesproken, dus echt na de kerkdienst.
Wel valt me op dat vele mensen de twee bekendste coupletten van het Wilhelmus niet uit hun hoofd kennen. In de kerkbode staan de twee te zingen coupletten afgedrukt en velen zie ik staan zingen met een stukje van de kerkbode voorzich.
Wel of geen vlag halfstok om 18.00 uur?
*We hebben nog niet eens een vlag (!!) anders had ik het denk ik niet gedaan.
* De kerkdienst is bij ons om 20:00 uur nog aan de gang.
* We zitten om 20:00 uur in de kerk.
Ja, de predikant geeft om 20:00 uur aan dat er 2 minuten stilte zal zijn ter herdenking.
Na het Amen op de peek zingen we staande 2 coupletten van het Wilhelmus.
*We hebben nog niet eens een vlag (!!) anders had ik het denk ik niet gedaan.
* De kerkdienst is bij ons om 20:00 uur nog aan de gang.
* We zitten om 20:00 uur in de kerk.
Ja, de predikant geeft om 20:00 uur aan dat er 2 minuten stilte zal zijn ter herdenking.
Na het Amen op de peek zingen we staande 2 coupletten van het Wilhelmus.
Nou ja ik ga niet naar de kerk, was om 20.00 thuis stil voor de tv.. Vlag hadden we niet uit, eerder vergeten dan met een doel...
Ik had wel gehoord dat sommige gemeenten in plaats van zondag, zaterdag dodeherdenking had gehouden... dat vond ik wel erg onzin... Op zondag kan je toch ook gewoon twee minuten stil staan en aan de jodenvervolging denken?
Ik had wel gehoord dat sommige gemeenten in plaats van zondag, zaterdag dodeherdenking had gehouden... dat vond ik wel erg onzin... Op zondag kan je toch ook gewoon twee minuten stil staan en aan de jodenvervolging denken?
Ik hoorde ook dat in streng orthodoxe plaatsen de dodenherdenking verschoven is naar 3 mei.
Erg vreemd.
Waarom zou je geen dodenherdenking op 4 mei mogen houden?
Juíst op zondag zou ik haast zeggen heb je redenen te over om de 'gevallenen' te herdenken.
Zijn zij ook niet gesneuveld, zodat wij op zondag onze samenkomsten en diensten in vrijheid kunnen hebben?
Sommigen maken ook overal een punt van.
Erg vreemd.
Waarom zou je geen dodenherdenking op 4 mei mogen houden?
Juíst op zondag zou ik haast zeggen heb je redenen te over om de 'gevallenen' te herdenken.
Zijn zij ook niet gesneuveld, zodat wij op zondag onze samenkomsten en diensten in vrijheid kunnen hebben?
Sommigen maken ook overal een punt van.
Wie maakt er nu overal een punt van.Sommigen maken ook overal een punt van.
Waarom zou dodenherdenking niet op 3 mei kunnen. Zou niet weten waarom niet. Snap jou probleem niet helemaal.
Ook bij ons (Rijssen) was het op 3 mei. Heb geen enkele negatieve reactie hierop gehoord. Mensen van buitenaf hebben er meer problemen mee dan mensen die het aangaat.
Wel een vlag.
Ja
Uhm ik denk dat ik gewoon naar de dodenherdenking zou gaan. En als ik moet oppassen dan zou ik om 8 uur wel stil zijn.
Nee
Ja.
Wel een vlag.
Ja
Uhm ik denk dat ik gewoon naar de dodenherdenking zou gaan. En als ik moet oppassen dan zou ik om 8 uur wel stil zijn.
Nee
Ja.
Geen vlag, zoals wpv zei: Volgens het vlagprotocol MAG er zondags NIET gevlagd worden.
(ik heb er wel een paar zien hangen trouwens)
Nee het viel na kerktijd. Wij zijn dit keer niet naar de plaatselijke herdenking geweest. We konden het in de tuin ook wel horen! We wonen er nl vlak bij.
Heb om 20:00 de radio even aan gehad.
Nee.
Nee is niet gedaan. Reden weet ik niet. :pu
Geen vlag, zoals wpv zei: Volgens het vlagprotocol MAG er zondags NIET gevlagd worden.
(ik heb er wel een paar zien hangen trouwens)
Nee het viel na kerktijd. Wij zijn dit keer niet naar de plaatselijke herdenking geweest. We konden het in de tuin ook wel horen! We wonen er nl vlak bij.
Heb om 20:00 de radio even aan gehad.
Nee.
Nee is niet gedaan. Reden weet ik niet. :pu
Bij ons viel 20.00 tijdens de dienst.
We hebben 2 minuten stilte gehouden, staande, en daarna het 6e couplet van het Wilhelmus gezongen.
De dominee preekte nav Samuel, de dood van Saul en Jonathan bezongen door David. "Hoe zijn de helden gevallen"
En dan vanuit het perspectief van Saul en vanuit Jonathan.
David eerde hen beide voor wat ze voor het volk hebben gedaan, maar dat betekend niet dat God hen beide rechtvaardigd.
Zo mogen wij ook blij zijn voor hen die hun leven gaven voor onze vrijheid.
Maar er zijn wel twee wegen, ook voor hen die hun leven gaven.
Een mooie dienst.
We hebben 2 minuten stilte gehouden, staande, en daarna het 6e couplet van het Wilhelmus gezongen.
De dominee preekte nav Samuel, de dood van Saul en Jonathan bezongen door David. "Hoe zijn de helden gevallen"
David eerde hen beide voor wat ze voor het volk hebben gedaan, maar dat betekend niet dat God hen beide rechtvaardigd.
Een mooie dienst.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Het niet op zondag ouden van de dodenherdenking heeft te maken met de vele arbeid die dan dus op zondag gedaan moet worden. Als men dit verschoven had naar de zaterdag had er niemand op zondag arbeid behoeven te verrichten.
Zondag is een rustdag dus waarom dan niet op zaterdag, de datum doet er toch niet helemaal toe!
Mijn mening blijft dan toch het kan best op zaterdag en behoeft beslist niet op de zondag. zelfs op zondag avond moesten de verschillende reinigingsdiensten werken om de boel weer op te ruimen.
Zondag is een rustdag dus waarom dan niet op zaterdag, de datum doet er toch niet helemaal toe!
Mijn mening blijft dan toch het kan best op zaterdag en behoeft beslist niet op de zondag. zelfs op zondag avond moesten de verschillende reinigingsdiensten werken om de boel weer op te ruimen.
Kijk die 2 minuten stilte tijdens zo'n kerkdienst heeft voor mij veel meer waarden dan de dodenherdenking te verschuiven van de zondag 4 mei naar de zaterdag 3 mei.Oorspronkelijk gepost door Robert
Bij ons viel 20.00 tijdens de dienst.
Een mooie dienst.
De dodenherdenking heeft toch niet voor niets een datum gekregen????
zo kunnen we wel aan de gang blijven met het verschuiven van de dodenherdenking....
Dodenherdenking op zondag? gewoon doorlaten gaan..