Generale Synode GG (alleen nieuws)

Hollander

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Hollander »

Bezorgd schreef:Inderdaad. Een gemeente van 1000 man per predikant is eigenlijk al te groot. Dus meerdere predikantsplaatsen is een prima oplossing.
Dan is het toch wel tijd voor heel veel nieuwe arbeiders in de wijngaard.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Toch vind ik het ook bijzonder.
Je bent allereerst gemeente predikant.
Andere taken als deputaatschappen etc komen op de tweede plek.
Maar je ziet het bij meer predikanten, dat ze drukker zijn in den lande dan in eigen gemeente.
Inderdaad. Ik vind het een kwalijke zaak.
Wat is de oorzaak van dit mogelijke probleem? Alvorens we het een 'kwalijke zaak' noemen.
Wat @Bezorgd al aangeeft: een klein clubje, waar niet meer mensen bij komen. Waarom springt ds. Bakker niet bij aan de Theologische School? Dat zou toch logischer zijn?

En ja, ds. P. Mulder is de rector geworden. Maar dan moet je gewoon eerlijk zijn en inzien dat dat niet samen kan gaan met het dienen van een grote gemeente. Het zou dan dus beter zijn als hij zich volledig zou richten op het rectorschap en wat hulpdiensten zou verrichten (zoals ds. Moerkerken dat jarenlang deed in Capelle aan den IJssel-West).
Laatst gewijzigd door Jantje op 06 sep 2019, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Toch vind ik het ook bijzonder.
Je bent allereerst gemeente predikant.
Andere taken als deputaatschappen etc komen op de tweede plek.
Maar je ziet het bij meer predikanten, dat ze drukker zijn in den lande dan in eigen gemeente.
Inderdaad. Ik vind het een kwalijke zaak.
Wat is de oorzaak van dit mogelijke probleem? Alvorens we het een 'kwalijke zaak' noemen.
Wat @Bezorgd al aangeeft. Waarom springt ds. Bakker niet bij aan de Theologische School? Dat zou toch logischer zijn?
Ik vroeg naar de oorzaak, niet naar mogelijke verschuivingen in andere taken.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Hollander schreef: Ik vroeg naar de oorzaak, niet naar mogelijke verschuivingen in andere taken.
Moeilijk nee kunnen zeggen als er een beroep op je wordt gedaan?
Hollander

Bericht door Hollander »

Zeeuw schreef:
Hollander schreef: Ik vroeg naar de oorzaak, niet naar mogelijke verschuivingen in andere taken.
Dan heb je het over de 'bijspringende' dominee? Dat zou kunnen.
Ik bedoel eigenlijk de oorzaak van de blijkbaar gestelde hulpvraag om pastoraat te gaan verlenen in Geldermalsen. Als dat al zo is, want volgens mij is het nog steeds een niet-geverifieerde bron.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik vind dit echt een bizarre topic worden met deskundigen als Jantje die het allemaal zo goed weten. Het schaadt predikanten en het dient nergens toe. Stop er toch mee...
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

De oorzaak is dat predikanten gelukkig hun verstand gebruiken, Hollander. Ik las zojuist iets over een inval-oproep- catecheet in den lande. Handig om elkaar te helpen toch?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Hollander schreef:
Zeeuw schreef:
Dan heb je het over de 'bijspringende' dominee? Dat zou kunnen.
Ik bedoel eigenlijk de oorzaak van de blijkbaar gestelde hulpvraag om pastoraat te gaan verlenen in Geldermalsen. Als dat al zo is, want volgens mij is het nog steeds een niet-geverifieerde bron.
O, geen idee. Ik kom daar niet vandaan en ik vind, zoals Ad ook aangeeft, de kwestie veel te specifiek. Maar in het algemeen kunnen we zeggen dat er weinig dominees zijn en veel functies moeten worden vervuld. Als dan verwacht wordt dat dit allemaal door dominees wordt gedaan, komen deze mannen in de knel. Het zijn ook echt gewone mensen met de wil alles goed te doen en wellicht ook graag ja te zeggen als er een beroep op ze wordt gedaan.
Hollander

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:De oorzaak is dat predikanten gelukkig hun verstand gebruiken, Hollander.
Juist. Dat bedoelde ik precies. Voordat iets direct als "kwalijke zaak" betiteld wordt, zonder dat een oorzaak van een specifieke situatie bekend is.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Hollander schreef:
Ad Anker schreef:De oorzaak is dat predikanten gelukkig hun verstand gebruiken, Hollander.
Juist. Dat bedoelde ik precies. Voordat iets direct als "kwalijke zaak" betiteld wordt, zonder dat een oorzaak van een specifieke situatie bekend is.
De Geldermalsense dominee heeft docerende en bestuurlijke kwaliteiten die hij inzet op de TS. Inherent daaraan maakt hij zijn opwachting op de GS. De Veense pastor heeft die kwaliteiten minder maar heeft juist weer pastorale kwaliteiten die hij in kan zetten. Zo zijn ze toch prachtig met elkaar geholpen? Het is onzinnige rebellie om dat kwalijk te noemen al mag je altijd vragen stellen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Kan iemand eens tellen (velen hebben gezien hun hoeveelheid postings, alleen al in dit topic, daar ruim voldoende tijd voor) hoeveel berichten in dit topic werkelijk nieuws over de synode bevatten?
- Niet meer zo actief -
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:Kan iemand eens tellen (velen hebben gezien hun hoeveelheid postings, alleen al in dit topic, daar ruim voldoende tijd voor) hoeveel berichten in dit topic werkelijk nieuws over de synode bevatten?
De post van jou in ieder geval niet.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Mannetje schreef:Kan iemand eens tellen (velen hebben gezien hun hoeveelheid postings, alleen al in dit topic, daar ruim voldoende tijd voor) hoeveel berichten in dit topic werkelijk nieuws over de synode bevatten?
Tsja, heb je daar wat op te zeggen? :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Hollander schreef:
De Geldermalsense dominee heeft docerende en bestuurlijke kwaliteiten die hij inzet op de TS. Inherent daaraan maakt hij zijn opwachting op de GS. De Veense pastor heeft die kwaliteiten minder maar heeft juist weer pastorale kwaliteiten die hij in kan zetten. Zo zijn ze toch prachtig met elkaar geholpen? Het is onzinnige rebellie om dat kwalijk te noemen al mag je altijd vragen stellen.
Eens. Ik vind dat commentaar op zo'n praktische oplossing dan weer spijkers op laag water zoeken.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Zeeuw schreef:
Dat scheelt weer, he?
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie