Generale Synode GG (alleen nieuws)
-
- Verbannen
Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)
Neen.
Ik denk dat niet de 2 gemeenten betreft die ik bedoel.
Ik denk dat niet de 2 gemeenten betreft die ik bedoel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
CvdW schreef:[
Zal voorbeeld geven.
In een gemeente was het standaard dat de meisjes bij catechisatie een baret/hoed ophadden. .
Een GG gemeente waar op catechisatie hoedjes gedragen worden?
Zijn die er dan?
-
- Verbannen
Doe niet zo onnozel.Bezorgd schreef:CvdW schreef:[
Zal voorbeeld geven.
In een gemeente was het standaard dat de meisjes bij catechisatie een baret/hoed ophadden. .
Zijn die er dan?
Ik denk zeker wel 40% van alle gemeenten. Ik kan er zo al 5 tot 6 uit de omgeving opnoemen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Doe niet zo fel. Ik wist dat oprecht niet.Jantje schreef:Doe niet zo onnozel.Bezorgd schreef:CvdW schreef:[
Zal voorbeeld geven.
Zijn die er dan?
Ik denk zeker wel 40% van alle gemeenten. Ik kan er zo al 5 tot 6 uit de omgeving opnoemen.
Dat het in OGG etc de gewoonte was wist ik, en dat het mogelijk in een enkele ouderwetse Veluwse gemeente gebeurd kan ik nog geloven. Maar in de Randstad ken ik echt geen gemeente waar dit de gewoonte is.
Ik vind het bijzonder wanneer een ds zo de stempel drukt. Als kerkenraad ben je verantwoordelijk, niet als ds. Dus als de regel is hoedjes op, dan blijven de hoedjes op. Tenzij je als kerkenraad vindt dat het niet meer hoeft of eigenlijk zelf al lang niet meer de reden van deze regel begreep. Als je je als kerkenraad zo door een ds laat leiden, vind ik dat veel zeggen over de kerkenraad.CvdW schreef:
Zal voorbeeld geven.
In een gemeente was het standaard dat de meisjes bij catechisatie een baret/hoed ophadden. Predikant nam beroep aan naar betreffende gemeente. De kinderen van de predikant kwamen voor het eerst ook naar de catechisatie en wel zonder hoofddeksel. U begrijpt het al vanaf dat ogenblik was hoofddeksel niet meer nodig. Ons gezin deed daar niet aan mee. In mijn ogen heeft predikant er voor gezorgd dat betreffende gemeente zeer verlinkste, andere kant alles wordt bestuurd. Oudvaders lezen tijdens leesdienst was ook iet meer nodig, aldus deze predikant. @Jantje bedoelt vast ook deze gemeente.
Hoedjes tijdens een catechisatie?CvdW schreef:Zal voorbeeld geven.
In een gemeente was het standaard dat de meisjes bij catechisatie een baret/hoed ophadden. Predikant nam beroep aan naar betreffende gemeente. De kinderen van de predikant kwamen voor het eerst ook naar de catechisatie en wel zonder hoofddeksel. U begrijpt het al vanaf dat ogenblik was hoofddeksel niet meer nodig. Ons gezin deed daar niet aan mee. In mijn ogen heeft predikant er voor gezorgd dat betreffende gemeente zeer verlinkste, andere kant alles wordt bestuurd. Oudvaders lezen tijdens leesdienst was ook iet meer nodig, aldus deze predikant. @Jantje bedoelt vast ook deze gemeente.
En van die leesdiensten, dat begrijp ik niet. In leesdiensten vind ik het heel verstandig als er 'oud goud' en 'nieuw goud' samen worden gelezen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
- J.C. Philpot
Als de kerkenraad stopt met het lezen van Oudvaders omdat de dominee vind dat het niet meer nodig vind, en de kerkenraad het allemaal laat gebeuren, dan vind ik het ook wel iets zeggen over de kerkenraad.CvdW schreef:Zal voorbeeld geven.
Normaliter is de kerkenraad die het beleid bepaald, en opzicht heeft over de predikant. In dit geval lijkt het erop dat de kerkenraad meer een voorstander is van episcopale kerkregering is als van een presbyteriale kerkregering (zoals in de meeste kerken van de reformatie gebruikelijk is).
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 05 sep 2019, 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Hollander schreef:Hoedjes tijdens een catechisatie?CvdW schreef:Zal voorbeeld geven.
En van die leesdiensten, dat begrijp ik niet. In leesdiensten vind ik het heel verstandig als er 'oud goud' en 'nieuw goud' samen worden gelezen.
Overigens geeft dit voorbeeld ook aan wat voor een ongezonde invloed een predikant kan hebben op een gemeente.
Meestal is het andersom, dat een middengemeente extreem verrechtst.
Je zou er vanuit mogen gaan dat een kerkenraad bestaat uit zelfdenkende mensen en zelf de koers uit zet of vasthoudt van een gemeente. Maar in de praktijk lijkt het dat altijd de visie van de predikant gevolgd wordt. Terwijl een predikant een dienaar zou moeten zijn en een 'voorbijganger' is.
Volgens mij is onlangs een hele discussie geknipt over een concrete actie van een dominee over het zingen van gezangen in het Weerklank-draadje. Ik zie even niet in dat we nu een soort parallelle discussie kunnen opstarten, maar dan over zijn/haar invloed op de kerkenraad.
Maar over wat voor ontwikkelingen heb je het nu eigenlijk? Je hebt het over 'als geschetst', maar ik heb echt geen idee waar het over gaat. Alle predikanten in de GG zijn extreem conservatief, al is de ene iets extremer dan de andere. Het hele begrip 'een dam opwerpen' vind ik al van een strijdvaardigheid getuigen die niet past in de gemeente des Heeren.Marion schreef:Als ik de indruk gewekt heb hatelijk en fanatiek te zijn dan wil ik daar excuus voor aanbieden, want dat was mijn intentie niet.Erskinees schreef:Ik vind de afvaardiging ook eenzijdig. Maar waar wat me vooral opvalt: een generatie samenbindende en evenwichtige predikanten verdwijnt. Dan denk ik in het bijzonder aan ds. J.J. van Eckeveld. Mannen die bij het (be)sturen van het kerkverband altijd de eenheid zochten en nuchter bleven. Als je daar genoeg van hebt hoeft er geen flank over of ondervertegenwoordigd te zijn. Anderzijds kunnen nieuwe en jongere predikanten dat ook maar dat wij dat nog niet weten.
Even tussendoor: ik vind het best schokkend, als ik even in je posthistorie kijk, om te zien hoe erg jij tegen een bepaalde stroom in je eigen kerkverband vecht. Ik weet het: er zijn ook forummers die het andersom doen. Maar uit jouw postings lijkt soms een haat en een zeker fanatisme ten grondslag te liggen wat ik zorgelijk vind.Marion schreef:Vooralsnog heb ik vertrouwen in degenen die volgende week aan tafel komen. Ik heb persoonlijk nog weinig goeds zien voorkomen uit gemeenten die alsmaar opschoven naar links. Het is vaak een proces van uitholling die bij de vormen begint en uiteindelijk het wezen raakt.
Ik ben wel ontzettend bezorgd. En ben persoonlijk verblijd dat er toch vrij breed een dam lijkt opgeworpen te worden tegen de ontwikkelingen zoals geschetst. Dus nogmaals: bezorgd maar niet hatelijk en fanatiek.
In ieder geval goed dat je het aangeeft. Ik zal zeker proberen er op te letten.
Overigens vind ik niet dat je hatelijk overkomt. Intolerant tegenover iedere denkbare afwijking van jouw normen is mijns inziens een betere beschrijving. Die intolerantie kan voortkomen uit oprechte liefde. Voor haat zie ik die mogelijkheid niet zo. Daarom vind ik dat wel een belangrijk verschil.
Als je het over de GG hebt, ik ken zeker wel gemeentes uit de randstad waar bekenden voor mij een hoed dragen tijdens de catechesatie.Bezorgd schreef:Doe niet zo fel. Ik wist dat oprecht niet.Jantje schreef:Doe niet zo onnozel.Bezorgd schreef:CvdW schreef:[
Zal voorbeeld geven.
Zijn die er dan?
Dat het in OGG etc de gewoonte was wist ik, en dat het mogelijk in een enkele ouderwetse Veluwse gemeente gebeurd kan ik nog geloven. Maar in de Randstad ken ik echt geen gemeente waar dit de gewoonte is.
Ze zijn er dus wel.
Ben het met DDD eens. ik vindt absoluut niet dat @marion hatelijk overkomt, wel proef ik bezorgdheid.
En hier kun je het vanuit je eigen standpunt mee eens, bezorgd over zijn of niet.
Verder kan ik totaal niet indenken welke gemeenten dit betreffen.
En hier kun je het vanuit je eigen standpunt mee eens, bezorgd over zijn of niet.
Verder kan ik totaal niet indenken welke gemeenten dit betreffen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
In Capelle aan den IJssel dragen of althans droegen meisjes een hoed op de catechisatie. Dat was op verzoek van ds. P. Blok die dat kennelijk belangrijk vond.Ouderling schreef:Als je het over de GG hebt, ik ken zeker wel gemeentes uit de randstad waar bekenden voor mij een hoed dragen tijdens de catechesatie.Bezorgd schreef:Doe niet zo fel. Ik wist dat oprecht niet.Jantje schreef:Doe niet zo onnozel.Bezorgd schreef:
Zijn die er dan?
Ze zijn er dus wel.
-
Ergens is het misschien ook wel hypocriet als vrouwen enkel in de kerkdienst een hoed op hebben.
Dat is overigens (in Middelwatering) in het eerste jaar van Ds. Silfhout weer afgeschaft.DDD schreef: In Capelle aan den IJssel dragen of althans droegen meisjes een hoed op de catechisatie. Dat was op verzoek van ds. P. Blok die dat kennelijk belangrijk vond.
En met ds. Verschuure niet weer opnieuw ingevoerd.
Overigens is het in de gemeente van Capelle-West nog wel gebruik, zover ik weet (in ieder geval 5 jaar geleden).
Ds. P. Blok heeft overigens wel meer veranderingen gebracht.
Tot die tijd was het bijvoorbeeld geen regel dat de broeders in zwart pak als kerkenraad vergaderden of op huisbezoek gingen.
Sinds die tijd wel. En dat is nog altijd zo. Maar ach, dat is allemaal niet zo'n probleem wat mij betreft.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)