DDD schreef:Natuurlijk is zo'n synode wel belangrijk. Als bijna de helft van de leden niet op zo'n synode vertegenwoordigd is - dat is mijn indruk, maar ik ben niet zo goed in schatten- dan is dat een erg slecht teken.
Het kan allerlei oorzaken hebben. Wellicht maken bepaalde afgevaardigden vooraf afspraken over wie zij willen stemmen, en die persoon krijgt dan onverwachts ineens een meerderheid. Het is in ieder geval zo dat gematigde ouderlingen vaker na twee termijnen vertrekken, terwijl ouderlingen aan de rechterflank veel meer geneigd zijn om zichzelf als onmisbaar te beschouwen. Een extra indicatie voor mijn stelling dat geestelijke ligging in hoge mate wordt bepaald door ons karakter.
Het kan ook een natuurlijk proces zijn in een gepolariseerde omgeving van passieve agressie. De eenmalige verkiezing Refoforummer van het jaar liet ook twee uitersten zien. Het zou beter zijn als het midden wat meer gewaardeerd wordt.
Toch is deze uitkomst mijns inziens absurd. Ik denk niet dat het Reformatorisch Dagblad zijn taak verstaat om deze synodesamenstelling te duiden, maar deze synodesamenstelling zou wel eens in de kerkgeschiedenisboekjes kunnen komen. Als het werkelijk verstandige synodeleden zijn, dan besluit de synode om daar iets mee te doen, bijvoorbeeld om opnieuw tot een afvaardiging te komen.
@Marion:
Dat vertrouwen ontbreekt, maakt het alleen maar erger. Kennelijk gunt een deel (ik denk dat het een beeldbepalende minderheid is, trouwens, en dat er een hoop meelopers zijn) het andere deel zijn plaats niet. Het is absurd dat een dominee die zich extreem ter rechterzijde profileert wel een plaats krijgt, en een middenpredikant als ds. Brons niet.
Ik zie verder geen verschil tussen ds. Van Ruitenburg en ds. Hoogerland, zij zijn beiden duidelijk rechts van het midden.
Tsja....bepaalde dingen zullen nu eenmaal niet altijd te verklaren of te verkroppen zijn. Het gaat zoals het gaat. Vooralsnog heb ik vertrouwen in degenen die volgende week aan tafel komen. Ik heb persoonlijk nog weinig goeds zien voorkomen uit gemeenten die alsmaar opschoven naar links. Het is vaak een proces van uitholling die bij de vormen begint en uiteindelijk het wezen raakt. Misschien dat de angst daarvoor groter is dan velen denken, ook onder ambtsdragers. Wat z'n weerslag weer krijgt in afvaardigingen. Je zou kunnen zeggen dat de huidige samenstelling een duidelijk 'HO' is tegen dat proces. En daar kun je het of mee eens of mee oneens zijn.
Al had ik mannen als GWS Mulder en Brons persoonlijk best zien zitten. Zeker de eerste is verre van links of oppervlakkig, al is hij daar in het verleden wel voor versleten. En de tweede is uitermate kundig. Maar goed, we kunnen hier nog heel lang over debatteren en van gedachten verschillen. Laten we in ieder geval proberen de vergadering aan de leiding des Heeren toe te betrouwen. Als Hij de leiding neemt, en harten neigt naar wat Hij wil, dan komt het echt goed!