Generale Synode GG (alleen nieuws)

Stof

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Stof »

Jantje schreef:Dat gezegd hebbende, wil ik tenslotte opmerken dat ik dit geen gemiddelde afvaardiging vind van de Gereformeerde Gemeenten. Ik mis bijvoorbeeld ds. W. Harinck, die toch de achterliggende synodes wel afgevaardigde was. Verder zie ik ook geen predikanten als ds. H. Brons, ds. G.W.S. Mulder, ds. D.W. Tuinier, ds. W. Visscher, ds. R.A.M. Visser, ds. J.B. Zippro of ds. W.A. Zondag. Dat vind ik niet zo kies, gelet op mijn linkse broeders en zusters.

Dat neemt niet weg dat ik zelf de lijst prima vind.
Het zou interessant zijn om eens een soort Maurice de Hond op dit fenomeen te zetten. Want hoe je het ook wendt of keert: de lijst is via een democratisch proces tot stand gekomen en niet vervaardigd door één of twee gezichtsbepalende figuren binnen het kerkverband.

Welke elementen geven de doorslag om iemand af te vaardigen? Aantal dienstjaren? Gunfactor? Schatplichtigheid? Andere vooraanstaande functies binnen het kerkverband? Ligging? Ik zie in dit lijstje dat punt vier sowieso een rol lijkt te spelen.
Hollander

Bericht door Hollander »

Marion schreef:Sonnevelt is al jaren afgevaardigd vanuit een andere PS, en Hoogerland is er in ieder geval langer dan GWS Mulder.
Ds. Hoogerland en ds. G.W.S. Mulder waren beide in 2016 niet afgevaardigd.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Hollander

Bericht door Hollander »

.
Laatst gewijzigd door Hollander op 04 sep 2019, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Kom op, mensen! Zo belangrijk is een synode nou ook weer niet.
Hollander

Bericht door Hollander »

refo schreef:Kom op, mensen! Zo belangrijk is een synode nou ook weer niet.
Zoals Herman terecht typeerde zijn het veelal 'hamerstukken'. Maar de synode moet dit jaar wel 33% van het nieuwe curatorium samenstellen. Dat lijkt mij voor de GG een behoorlijke impact hebben.
Mistig

Bericht door Mistig »

Hollander schreef:
Zoals Herman terecht typeerde zijn het veelal 'hamerstukken'. Maar de synode moet dit jaar wel 33% van het nieuwe curatorium samenstellen. Dat lijkt mij voor de GG een behoorlijke impact hebben.
Wie vertrekt er behalve Ds. J.J. van Eckeveld en Ds. M. Karens?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bruna

Bericht door Bruna »

Hollander schreef:
Dat is weer wel een belangrijk punt. Zelf heb ik geen problemen met de samenstelling. Het is echter wel een punt van zorg mijnerzijds of de gehele breedte zich vertegenwoordigd voelt.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Hollander

Bericht door Hollander »

Mistig schreef:
Hollander schreef:
Wie vertrekt er behalve Ds. J.J. van Eckeveld en Ds. M. Karens?
Plus drie vacatures voor secundi curatoren. Waarschijnlijk worden deze ingevuld door predikanten.
Hollander

Bericht door Hollander »

Bruna schreef:Dat is weer wel een belangrijk punt. Zelf heb ik geen problemen met de samenstelling. Het is echter wel een punt van zorg mijnerzijds of de gehele breedte zich vertegenwoordigd voelt.
Datzelfde geldt voor de samenstelling van de synode. Slechts 13 afgevaardigden zijn nieuw. 27 afgevaardigden zaten ook in de synode van 2016, waarvan het merendeel al veel vaker. De eenzijdigheid neemt ook toe.
DDD

Bericht door DDD »

Natuurlijk is zo'n synode wel belangrijk. Als bijna de helft van de leden niet op zo'n synode vertegenwoordigd is - dat is mijn indruk, maar ik ben niet zo goed in schatten- dan is dat een erg slecht teken.

Het kan allerlei oorzaken hebben. Wellicht maken bepaalde afgevaardigden vooraf afspraken over wie zij willen stemmen, en die persoon krijgt dan onverwachts ineens een meerderheid. Het is in ieder geval zo dat gematigde ouderlingen vaker na twee termijnen vertrekken, terwijl ouderlingen aan de rechterflank veel meer geneigd zijn om zichzelf als onmisbaar te beschouwen. Een extra indicatie voor mijn stelling dat geestelijke ligging in hoge mate wordt bepaald door ons karakter.

Het kan ook een natuurlijk proces zijn in een gepolariseerde omgeving van passieve agressie. De eenmalige verkiezing Refoforummer van het jaar liet ook twee uitersten zien. Het zou beter zijn als het midden wat meer gewaardeerd wordt.

Toch is deze uitkomst mijns inziens absurd. Ik denk niet dat het Reformatorisch Dagblad zijn taak verstaat om deze synodesamenstelling te duiden, maar deze synodesamenstelling zou wel eens in de kerkgeschiedenisboekjes kunnen komen. Als het werkelijk verstandige synodeleden zijn, dan besluit de synode om daar iets mee te doen, bijvoorbeeld om opnieuw tot een afvaardiging te komen.

@Marion:
Dat vertrouwen ontbreekt, maakt het alleen maar erger. Kennelijk gunt een deel (ik denk dat het een beeldbepalende minderheid is, trouwens, en dat er een hoop meelopers zijn) het andere deel zijn plaats niet. Het is absurd dat een dominee die zich extreem ter rechterzijde profileert wel een plaats krijgt, en een middenpredikant als ds. Brons niet.

Ik zie verder geen verschil tussen ds. Van Ruitenburg en ds. Hoogerland, zij zijn beiden duidelijk rechts van het midden.
Hollander

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Natuurlijk is zo'n synode wel belangrijk. Als bijna de helft van de leden niet op zo'n synode vertegenwoordigd is - dat is mijn indruk, maar ik ben niet zo goed in schatten- dan is dat een erg slecht teken.
Het gaat om ongeveer 20% van de gemeenten, die vertegenwoordigd worden door de aanwezigheid van 3 ouderlingen van de 40 afgevaardigden.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is niet helemaal een goede rekensom, want in alle gemeenten vind je meer gematigde en meer extreem-bevindelijke leden. Je kunt niet zeggen dat dit beperkt blijft tot 20 procent van de gemeenten. Ik ben altijd lid geweest in middengemeenten, maar ik vind mijzelf niet extreem bevindelijk maar meer behorend tot de linkerflank van de kerk.

Daarnaast ben ik het met de berekening van de ouderlingen niet eens, want soms zijn dat de meest rechtse broeders uit de kerkenraad, en kun je dus nog niet van een heldere representatie spreken.
GGotK

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:Dat gezegd hebbende, wil ik tenslotte opmerken dat ik dit geen gemiddelde afvaardiging vind van de Gereformeerde Gemeenten. Ik mis bijvoorbeeld ds. W. Harinck, die toch de achterliggende synodes wel afgevaardigde was. Verder zie ik ook geen predikanten als ds. H. Brons, ds. G.W.S. Mulder, ds. D.W. Tuinier, ds. W. Visscher, ds. R.A.M. Visser, ds. J.B. Zippro of ds. W.A. Zondag. Dat vind ik niet zo kies, gelet op mijn linkse broeders en zusters.

Ds Visscher (qua prediking) en ds GWS Mulder zijn niet links, maar dat terzijde. Waar komt toch die vreze van links vandaan, dat deze afvaardiging niet het beste voor heeft met de gehele breedte van de GG?
refo

Bericht door refo »

GGotK schreef:

Ds Visscher (qua prediking) en ds GWS Mulder zijn niet links, maar dat terzijde. Waar komt toch die vreze van links vandaan, dat deze afvaardiging niet het beste voor heeft met de gehele breedte van de GG?
Wat is vreze?
DDD

Bericht door DDD »

Dat is toch duidelijk? Er is een voortdurende uitstroom van leden ter linkerzijde en een voortdurende instroom van leden vanuit de rechterzijde. De rechtse mensen zeggen dat daarmee het schip goed op koers blijft, en ondertussen zijn er incidenten waarin mensen ter linkerzijde geen ouderling kunnen worden en dat soort rare dingen.

Maar goed.
Plaats reactie