Mag ik weten wat je heeft geraakt? Ik wil helemaal geen predikant zwart afschilderen. Ik bedoel meer dat je een studenten en kandidaten niet met een meer ervaren predikant kunt vergelijken en doen alsof deze predikant een richting representeert.Geytenbeekje schreef:Ik leg het bij God neer. Ik ga er geen woorden meer over vuil maken.
Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
-
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Tijd voor een nieuw topic "Ontwikkelingen binnen de HHK"? Met GB heeft dit weinig meer van doen.Geytenbeekje schreef:Wel 1 die goed exegetisch onderbouwd is.Augustienus schreef:Ds Van Kooten is dan ook een unieke predikant met een eigen stijl.Geytenbeekje schreef:In de tijd dat onze dominee er niet was waren er wel een aantal die de kant opgaan/zijn,Augustienus schreef: Die ontwikkeling herken ik niet, de meerderheid van de predikanten en studenten behoort niet tot die richting. Naast 'GB gemeenten en dominees' is het nog moeilijker om te spreken van 'het Gekrookte Riet', omdat deze niet meer bestaat en ook geen leden kende, maar alleen een blad was.
Wel drukt deze stroming een stempel op het geheel van de kerk in de zin van de besluitvorming: het is toch verontrustend dat de synode een Bijbelvertaling afraadt die mede tot stand is gekomen door de Gereformeerde Bond.
Er zaten uiteraard preken bij waar ik door geraakt ben.
Maar heb ook wel eens HHK preken gehoord waarin het leek alsof de Bijbel als kapstok werd gebruikt voor een bevindelijk verhaal.
Die richting wil ik echt niet op.
De richting a la R. van Kooten zie je weinig meer onder de studenten.
~~Soli Deo Gloria~~
Ik heb je gedachtenrichting wel een beetje gevolgd, daarom verbaasd me dat niet echt.Geytenbeekje schreef:Mij baart het zorgen.-DIA- schreef:Dat zou een goede ontwikkeling zijn. Ik ken er te weinig om daar wat over te kunnen zeggen.Geytenbeekje schreef:Ook de nieuwe kandidaten en dominees die niet eerder in de NHK gepreekt hebben zitten meer richting het riet.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Wel 1 die goed exegetisch onderbouwd is.[/quote]Augustienus schreef:Ds Van Kooten is dan ook een unieke predikant met een eigen stijl.Geytenbeekje schreef:In de tijd dat onze dominee er niet was waren er wel een aantal die de kant opgaan/zijn,Augustienus schreef: Die ontwikkeling herken ik niet, de meerderheid van de predikanten en studenten behoort niet tot die richting. Naast 'GB gemeenten en dominees' is het nog moeilijker om te spreken van 'het Gekrookte Riet', omdat deze niet meer bestaat en ook geen leden kende, maar alleen een blad was.
Wel drukt deze stroming een stempel op het geheel van de kerk in de zin van de besluitvorming: het is toch verontrustend dat de synode een Bijbelvertaling afraadt die mede tot stand is gekomen door de Gereformeerde Bond.
Maar heb ook wel eens HHK preken gehoord waarin het leek alsof de Bijbel als kapstok werd gebruikt voor een bevindelijk verhaal.
Tijd voor een nieuw topic "Ontwikkelingen binnen de HHK"? Met GB heeft dit weinig meer van doen.[/quote]
Die bestaal al.
-
Tijd voor een nieuw topic "Ontwikkelingen binnen de HHK"? Met GB heeft dit weinig meer van doen.[/quote]Geytenbeekje schreef:Wel 1 die goed exegetisch onderbouwd is.Augustienus schreef:Ds Van Kooten is dan ook een unieke predikant met een eigen stijl.Geytenbeekje schreef:In de tijd dat onze dominee er niet was waren er wel een aantal die de kant opgaan/zijn,Augustienus schreef: Die ontwikkeling herken ik niet, de meerderheid van de predikanten en studenten behoort niet tot die richting. Naast 'GB gemeenten en dominees' is het nog moeilijker om te spreken van 'het Gekrookte Riet', omdat deze niet meer bestaat en ook geen leden kende, maar alleen een blad was.
Die bestaal al.[/quote]
Er bestaat al een topic ontwikkelingen HHK idd
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Waarom een goede ontwikkeling?-DIA- schreef:Dat zou een goede ontwikkeling zijn. Ik ken er te weinig om daar wat over te kunnen zeggen.Geytenbeekje schreef:Ook de nieuwe kandidaten en dominees die niet eerder in de NHK gepreekt hebben zitten meer richting het riet.
Het zou weer meer tot verdeeldheid leiden !
Zorgwekkend!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
Als het waar zou zijn wel ja.Orchidee schreef:Waarom een goede ontwikkeling?-DIA- schreef:Dat zou een goede ontwikkeling zijn. Ik ken er te weinig om daar wat over te kunnen zeggen.Geytenbeekje schreef:Ook de nieuwe kandidaten en dominees die niet eerder in de NHK gepreekt hebben zitten meer richting het riet.
Zorgwekkend!
Ik geloof dat jullie het weer over de HHK hebben, anders zou ik zeggen: van harte welkom in de GB, en hopelijk zijn er dan ook gemeenten die ze beroepen.
Maar wat bedoelde Jezus met deze woorden: (Matth. 10)Augustienus schreef:Als het waar zou zijn wel ja.Orchidee schreef:Waarom een goede ontwikkeling?-DIA- schreef:Dat zou een goede ontwikkeling zijn. Ik ken er te weinig om daar wat over te kunnen zeggen.Geytenbeekje schreef:Ook de nieuwe kandidaten en dominees die niet eerder in de NHK gepreekt hebben zitten meer richting het riet.
Zorgwekkend!
Jezus brengt verdeeldheid
Meent niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
Want Ik ben gekomen om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig;
En die zijn kruis niet op zich neemt en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.
Die zijn ziel vindt, zal dezelve verliezen; en die zijn ziel zal verloren hebben om Mijnentwil, zal dezelve vinden.
Die u ontvangt, ontvangt Mij; en die Mij ontvangt, ontvangt Hem Die Mij gezonden heeft.
Die een profeet ontvangt in den naam eens profeten, zal het loon eens profeten ontvangen; en die een rechtvaardige ontvangt in den naam eens rechtvaardigen, zal het loon eens rechtvaardigen ontvangen.
En zo wie een van deze kleinen te drinken geeft alleenlijk een beker koud water in den naam eens discipels, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen.
Vergelijk ook Johannes 15 (geheel in zijn verband)
Lees zeker alles het verband. Immers er is ook geschreven wat de ware kerk betreft: Zij hebben Mij eer gehaat dan u en zij hebben mij vervolgd zij zullen ook u vervolgen
Leven we niet in de tijden bam de grote afval? In een tijd dat de liefde van velen verkoelt en dat er schier geen twee maar door een deur kunnen? Dat het oordeel begint van het huis Gods? Zien we het of zijn wij ook blind?
Let hier op: Zo gauw als de bevindelijke leer ter sprake komt breekt de oorlog uit, het verzet. En soms heel hard.
Nu, zoals we ondervinden zal dit niet geloofd worden. Maar de schrijver zal om deze opmerking het niet makkelijk krijgen, eenvoudig omdat het in feite niet te weerspreken is. En de mens er van nature niet aan wil.
Tel maar even de huidige studenten en kandidaten. Er zijn er momenteel 13, he?Geytenbeekje schreef:Ook de nieuwe kandidaten en dominees die niet eerder in de NHK gepreekt hebben zitten meer richting het riet.
https://gereformeerdebond.nl/gereformeerde-bond/visieDDD schreef:Geen protestvereniging? Ik dacht juist van wel? Zo is de GB wel opgericht in ieder geval.Adje schreef:Waarom zou dat moeten? Het is toch geen "protest"vereniging?eilander schreef:Wel een goede vraag eigenlijk: moet je als 'bezwaarde' PKN-er lid zijn van de Gereformeerde Bond?
Wij zijn geen "bezwaarden," wel lid van de GB. Waren wij al in de NHK, nu nog steeds in de PKN.
https://gereformeerdebond.nl/gereformeerde-bond/doel
Gelukkig maar. Het woord protesteren staat zelfs in de grondslag. Weer wat geleerd....
Wonderlijk dat er toch niet is gereageerd op wat ik zei. Maar ook wonderlijk dat er gewoon overheen wordt gelezen en gaat over tot de orde van de dag. Hoewel het in feite en zeer ernstige waarneming is. We kunnen nu wel zeggen ik zie dat niet, maar ik kan niet om de Schrift heen, We leven werkelijk in vreselijke tijden als we het zien.
Dat is niet heel wonderlijk, denk ik. Je valt voortdurend in herhaling. Dat is op zich niet erg, maar het is denk ik al de derde keer in één jaar dat je dit bijbelgedeelte aan de orde stelt.
Je hebt er zelfs een heel apart draadje aan gewijd.
Op een gegeven moment vinden sommige mensen dan dat zij daar wel voldoende over hebben gezegd. Dat is helemaal niet onaardig bedoeld.
Op een gegeven moment vinden sommige mensen dan dat zij daar wel voldoende over hebben gezegd. Dat is helemaal niet onaardig bedoeld.
Maar ik merk wel dat daar heel weinig of geen overname in is, ja zelf als het erop aankomt kost het strijd.DDD schreef:Dat is niet heel wonderlijk, denk ik. Je valt voortdurend in herhaling. Dat is op zich niet erg, maar het is denk ik al de derde keer in één jaar dat je dit bijbelgedeelte aan de orde stelt.