Kinderen van gelovige ouders zijn wel in het verbond. Waarom zou dit verbond er toen nog niet zijn?Zonnebloem schreef:Hoe zit dat bij Lydia dan? Lydia werd gedoopt en haar huis. Konden slaven dan zomaar gedoopt worden zonder dat ze geloofden? Of haar kinderen. Dat gaat toch in tegen het zendingsbevel? Er was toch geen sprake van een verbond nog?Valcke schreef:Dat doet hij wel, maar hij stelt het geloof (van de huisvader) voorop en leidt de huisdoop daarvan af. Mi is dat Schriftuurlijk. Geloofsdoop en verbondsdoop zijn één.Zonnebloem schreef:Misschien gaat hij niet uit van verbondslijn?huisman schreef:.....toch gewoon niet anders als “en zijn/haar huis” gedachte. Terecht maar het krijgt m.i. meer body wanneer de verbondslijn meer Bijbelse aandacht krijgt. Misschien moet deze predikant bij dr Klaassen in de leer. (Of prof. G. Wisse)
Voor knechten/slaven ligt dat meen ik anders. Zij dienden persoonlijk te geloven voordat zij gedoopt werden. Maar zij kwamen ook dikwijls mét hun heer tot het geloof. Daarbij ontbrak het onderwijs zeker niet. Zie dat bij Cornelius waar allen samengekomen waren om Petrus te horen; idem bij de stokbewaarder; zo zal het dan toch ook bij Lydia gegaan zijn. De apostel spreekt in zijn brieven ook de knechten/slaven persoonlijk aan. Zij worden afzonderlijk aangesproken, ik geloof dan ook niet dat zij gedoopt werden zonder persoonlijk hun geloof te belijden.