Valcke schreef:Jantje schreef:Valcke schreef:
Jawel, maar dit wil niet zeggen dat zij dit niet konden doen vanuit verblinding. Zodat zij meenden Gode een dienst te bewijzen. Ook zulken worden geveinsden genoemd.
Ik meende altijd dat de farizeeën geweten (kunnen) hebben dat Jezus de Messias was en dat zij moedwillig zich tegen Hem verhard hebben en dat zij zo de Heilige Geest bedroefd hebben.
Omdat zij het konden en moesten weten, worden zij ook geveinsden genoemd. Dat strijdt niet met verblinding en zelfs onwetenheid.
Overigens bedroefden zij niet slechts de Heilige Geest (deze uitdrukking wordt gebruikt voor begenadigden), maar zij weerstonden de Heilige Geest.
Vergeet vooral niet de impact van het historisch besef: de 10 geboden is hen gegeven op de Sinay.
Lees maar wat daarvan in Deut. 5 en de volgende hoofdstukken staat.
Bijvoorbeeld Deut 18:
18 Een Profeet zal Ik hun verwekken uit het midden hunner broederen, als u; en Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven, en Hij zal tot hen spreken alles, wat Ik Hem gebieden zal.
19 En het zal geschieden, de man, die niet zal horen naar Mijn woorden, die Hij in Mijn Naam zal spreken, van dien zal Ik het zoeken.
20 Maar de profeet, die hoogmoediglijk zal handelen, sprekende een woord in Mijn Naam, hetwelk Ik hem niet geboden heb te spreken, of die spreken zal in den naam van andere goden, dezelve profeet zal sterven.
Ik ken enkele orthodoxe rabbijnen die best bereid zijn om zich te verdiepen in het NT en het Christendom, maar de viering van de rustdag op zondag in plaats van op shabbat houdt hen tegen, om bovenstaande hoofdstukken.
Is dat moedwilligheid om de Messias tegen te staan? Ik zou dat niet zo snel durven zeggen, wel verblindheid en onwetendheid.
Het is ook verblindheid en onwetendheid dat veel christenen denken dat - wanneer zij in de tijd dat de Heere Jezus op aarde was - zouden hebben geleefd, wel naar Hem toe zouden zijn gegaan.
Het is erg moeilijk om vanuit verschillende cultuurbelevingen de zaken vanuit de juiste meritis te beoordelen.