Valcke schreef:Johann Gottfried Walther schreef:
Prof. Dr. Thessa Kieboom is juist iemand die erg duidelijk is, misschien is het voor mij duidelijk omdat ik een boek van haar heb gelezen.
Zij verdedigt juist ook dat hoogbegaafdheid meer is dan een hoog IQ en heeft oog voor de andere kenmerken.
Ook heeft ze oog voor de diversiteit binnen de groep van hoogbegaafden.
Ik weet dat er heel wat verschillende ideeën en theorieën over HB zijn.
Dat kan zijn. Maar het artikel waarnaar je verwees is geen reclame voor haar visie gezien de vooroordelen tegenover hoogbegaafden die daarin geëtaleerd worden onder bv. de kopjes 'perfectionisme' en 'kritisch'. Nogmaals: alsof HB een semi-neurotische aandoening is. Dat zal ongetwijfeld niet de visie van prof. Kieboom zijn. Maar wel jammer dat zo'n artikel kennelijk in het onderwijs het 'goed doet', anders zou je deze link niet gegeven hebben. Ik schrik hier eerlijk gezegd wel van, want als op zo'n eenzijdige manier naar HB gekeken wordt, zijn we ver van huis.
Dr. Tessa Kieboom, directeur van Exentra (het vroegere Centrum voor Begaafdheidsonderzoek Antwerpen), noemt de volgende kenmerken voor kinderen:
*Een snelle taalontwikkeling die al opvalt op jonge leeftijd (al in de kleuterschool bijvoorbeeld).
*Wiskundig inzicht dat al op jonge leeftijd merkbaar is (al in de kleuterschool of het lager onderwijs).
*Een goed ontwikkeld geheugen.
*Een sterk concentratievermogen dat hoogbegaafden in staat stelt om meerdere dingen tegelijk te doen.
*Interesse in complexe onderwerpen op vroege leeftijd.
*Perfectionisme en het (kunnen) stellen van hoge verwachtingen aan zichzelf. Dat betekent niet dat hoogbegaafden perfecte studenten zijn, wel dat zij hoge verwachtingen (kunnen) stellen aan prestaties die zij zelf belangrijk vinden. Dit kan leiden tot grote faalangst, wanneer ze niet kunnen beantwoorden aan de eisen die ze aan zichzelf stellen.
*Een kritische instelling tegenover volwassenen (leraren inbegrepen). Vaak zijn hoogbegaafde kinderen niet in staat om die kritiek op een goede manier te verpakken en over te brengen, waardoor het 'brutaal' over kan komen.
*Sommige hoogbegaafden zijn ook hoogsensitief. Zij nemen dan bijvoorbeeld bepaalde (subtiele) nuances waar in de lichaamstaal van anderen of ze zijn zeer gevoelig voor bepaalde materiaalsoorten of geluiden. Deze hoogsensitiviteit kan leiden tot een verschil tussen wat het hoogbegaafde kind kan begrijpen en wat het emotioneel kan verwerken, en dat kan leiden tot angstgevoelens. Dit zou het dagelijks functioneren van een hoogbegaafde kunnen belemmeren.
Hier een document van Prof. Dr. Kieboom zelf:
http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/dow ... eidCBO.pdf
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"