Evolutie

WiccanGirl

Evolutie

Bericht door WiccanGirl »

Is dit het goede forum hiervoor? wist even geen andere om het te plaatsen.

Hoe staan jullie tegenover evolutie? De leer dat alles geleidelijk ontstaan is. Dat de mens dus van een aap afstamt, en nog meer... Verwerpen jullie het hele idee, of denk je dat er toch een logica in alles zit.

Persoonlijk geloof ik wel in de evolutie, ik vind het moeilijk om alle feiten te negeren. En wil dat ook niet omdat ik zelf nooit heb kunnen accepteren dat de mens geschapen zou zijn door God. Want het verhaal dat in de bijbel stond vond ik als 10 jarige al ongeloofwaardig.

Maar ik wil graag horen wat jullie erover denken en waarom.

XXX
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Een groot verzinsel.

tukkertje
WiccanGirl

Origineel geplaatst door tukkertje
Een groot verzinsel.

tukkertje
why? Kan je de feiten wel negeren?
parsifal

Bericht door parsifal »

ik denk dat evolutie, als puur materialistisch verklaring, gebaseerd op enkel toeval ook wetenschappelijk te kort schiet. (Zie bijvoorbeeld Darwin's black box' van Michael Behe. Gould heeft aangetoond dat de evolutie kan gaan via brownse bewegingen sprongsgewijs, maar dat maakt de theorie voor grote delen niet te falcificeren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
WiccanGirl

Origineel geplaatst door parsifal
(Zie bijvoorbeeld Darwin's black box' van Michael Behe.
hier heb ik nog nooit van gehoord.. wat is het? :)
Olli

Bericht door Olli »

Van de hele evolutietheorie geloof ik helemaal niets.
Want ik ben er van overtuigd dat God de aarde heeft geschapen. Als je er van uit gaat dat alles zomaar volgens "toeval" is ontstaan geloof ik dat we God nog meer te kort doen dan we normaal al doen.
Maar dat is mijn mening en ik respecteer die van een ander.
Pied

Bericht door Pied »

De evolutietheorie vond ik als 10-jarige al ongeloofwaardig. Ik geloof wel dat uit Adam en Eva Nederlanders, Chinezen, Arabieren, Pygmeeën en Indianen voortgekomen zijn. En dat de aarde voor de zondvloed er heel anders uit heeft gezien.
refo

Bericht door refo »

Ik las pas iets over het eiwit hemoglobine. Dat kan niet geëvolueerd zijn. Eén kleine verandering en het doet niet meer wat het moet doen: zuurstof door het bloed transporteren.
Olli

Bericht door Olli »

Origineel geplaatst door Pied
De evolutietheorie vond ik als 10-jarige al ongeloofwaardig. Ik geloof wel dat uit Adam en Eva Nederlanders, Chinezen, Arabieren, Pygmeeën en Indianen voortgekomen zijn. En dat de aarde voor de zondvloed er heel anders uit heeft gezien.
Dat ben ik inderdaad ook met je eens, maar nogmaals de basis is echt gelegd door God!
Pied

Bericht door Pied »

Helemaal mee eens, Olli.
En niet alleen de basis; ook alle verdere voortgang!
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

WiccanGirl, wat denk jij dan dat het allereerste begin geweest is? Voordat de evolutie begon moet er toch iets geweest zijn waar het mee begon? Of zie ik dit nu verkeerd?

Sommige jongelui uit mijn klas geloven ook in een oerknal.

Pas hadden we er een discussie over. Er zit ook een evangelische jongen bij mij in de klas. Die zei: Het is toch veel makkelijker om te geloven dat een God alles geschapen heeft, dan dat er zomaar ineens uit het niets een knal was, en daar was de aarde?!
WiccanGirl

Ik weet niet hoe het allemaal is begonnen. Dat is gewoon de waarheid, de oerknal... Mm zou best kunnen, is een theorie. Ik weet het gewoon echt niet, en zal daar waarschijnlijk in mijn leven niet achterkomen. Ik denk niet dat iemand het ECHT weet.

Als 10 jarige wist ik nog nauwelijks dat er zoiets als evolutie kon bestaan. Dus toen dacht ik daar nog niet over na.

Maar hoe zit het dan met mensapen? En de dinosauriers? Ja die zijn uitgestorven, maar heeft God die ook geschapen? Want over die, toch wel belangrijke beesten, is niks in de bijbel te vinden. Voor zover ik weet.

Evolutie gaat ook om aanpassen aan de omgeving, survival of the fittest. Hemoglobine hoeft niet te verandern, het is waarschijnlijk altijd al goed geweest, en als het een keer iets anders was geweest had die persoon niet kunnen leven en zich dus ook niet voort kunnen planten..

Je gelooft toch niet in God omdat het makkelijk is?
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Het vervelende is dat we wetenschappelijk nooit het bewijs rond kunnen krijgen dat welke theorie dan ook juist is. Met de evolutietheorie heb ik zelf de volgende problemen:
1) Het feit dat het bestaan van de 'de mens' niet meer dan toeval is.
2) Waarom er zo weinig tussenvormen op de wereld zijn. Ik geloof namelijk niet in de efficiente machine die natuurlijke selectie heet en die zorgt dat elke kleine mutatie automatisch door de gehele populatie wordt overgenomen (alsof een mens met een staart niet zou kunnen overleven)
parsifal

Bericht door parsifal »

Wiccangirl,

Darwin's black box is een boek van Michael Behe, ik zie dat het in 1997 in het Nederlands is vertaald en uitgegeven bij Ten Have. Het boek gaat in op biochemische processen, die in Darwin's tijd nog niet bekend waren. Hier kan natuurlijke selectie geen rol spelen zo toont hij aan. En de 15 miljard jaar is te kort om alles te verklaren.

Over missing links trouwens. Dit is al een tijdje verklaard door Gould, hij stelt sprongsgewijze evolutie voor. Dit maakt de theorie vrijwel niet falcificeerbaar en dus a-wetenschappelijk. Maar het verklaart de missing links deels (De vragen van Behe blijven staan trouwens).

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Robert

Bericht door Robert »

Persoonlijk geloof ik wel in de evolutie, ik vind het moeilijk om alle feiten te negeren.
Ken jij de feiten?
Snap jij de evolutietheorie?
om eerlijk te zijn, als jij zegt "Dat de mens dus van een aap afstamt" ken je de evolutietheorie niet.

De mens stamt volgens de evolutietheorie niet van de apen af.

Eigenlijk is het evolutiegeloof van de meeste Nederlanders niet anders dan het rooms-katholieke geloof in de middeleeuwen.

- Het 'gewone volk' snapt er niets van.
- er zijn mannen in witte pakken die het wel schijnen te snappen (priesters, wetenschappers)
- die praten in een rare taal (latijns, wetenschapstaal)
- die het 'gewone volk' niet begrijpt.
- het gewone volk vertrouwd de priesters / wetenschappers volledig
- het gewone volk denkt er bijna niet over na.
- het gewone volk stemt wel zijn leven er op af, zonder het echt te snappen.
Verwerpen jullie het hele idee, of denk je dat er toch een logica in alles zit.
Het idee dat er evolutie plaatsvind door mutaties in genen is een feit.
Ik denk dat de huidige mens in vergelijking tot de eerste mens weldegelijk geevolueerd is.

Maar niet altijd ten goede. (blanke huid, blonde haren, minder beharing, slechtere zintuigen)

Laat staan dat ik geloof dat al het leven op aarde per toeval geevolueerd is tot een zo'n breed scala aan organismen die allemaal stuk voor stuk levensvatbaar en gezond zijn.

Er is nergens een 'mislukt' exemplaar te vinden.
Ik weet niet hoe het allemaal is begonnen. Dat is gewoon de waarheid, de oerknal... Mm zou best kunnen, is een theorie.
De oerknal theorie is niet de theorie van 'het begin'.

Voor de oerknal moeten er (volgens de theorie) ontelbare jaren zijn geweest waarin massa ontstond en vermenigvuldigde tot het zich ophoopte en ontplofte.

Geen wetenschapper heeft een redelijke uitleg over hoe het eerste iets ooit uit het volledige niets kon komen.

Er zijn rare theorien met tijd-loopen, positieve en negatieve fluctuaties waarbij virtuele particles zich splitsten in materie en anti-materie.

Maar eigenlijk zijn die theorien nog 'belachelijker' dan het idee dat een Wezen groter dan wij dit alles heeft gemaakt en ontworpen.
Ik denk niet dat iemand het ECHT weet.
Niet feitelijk, want we zijn er geen van allen bij geweest idd.
Maar hoe zit het dan met mensapen?
Die zijn door God gemaakt.
Je kunt juist aan de overeenkomsten tussen dieren zien dat ze 'ontworpen' zijn door dezelfde Ontwerper.
En de dinosauriers? Ja die zijn uitgestorven, maar heeft God die ook geschapen? Want over die, toch wel belangrijke beesten, is niks in de bijbel te vinden. Voor zover ik weet.
De bijbel spreekt weldegelijk over dinosauriers. Over grote draken en slangen.
Evolutie gaat ook om aanpassen aan de omgeving, survival of the fittest. Hemoglobine hoeft niet te verandern, het is waarschijnlijk altijd al goed geweest, en als het een keer iets anders was geweest had die persoon niet kunnen leven en zich dus ook niet voort kunnen planten..
Het survival of the fittest verhaal is leuk maar gebroken.
Om te kunnen overleven moet je eerst ontstaan.
Het is logisch dat een 'mens' met twee armen meer overlevingskansen heeft dan een mens zonder aremen.
Maar die armen moeten wel eerst ontstaan.

Er moeten genetische veranderingen ontstaan bij toeval die verbindingen hebben door zenuwbanen met de hersenen die deze zenuwbanen begrijpen. Er moeten bloedbanen zijn met het hart en een verbinding met de rest van het lichaam. Het moet in harmonie functioneren met het lichaam en groeien in verhouding met het lichaam.

En dat allemaal bij toeval?
Jij gelooft toch niet in evolutie zodat je niet in God hoeft te geloven?
Ik dacht dat je het geloof in God op je 10e al ongeloofwaardig vond. Nu vind je het ineens 'makkelijk te geloven'. Hoe zit dat?
Nee, ik geloof in God omdat ik Zijn liefde heb ervaren en Zijn goedheid in mijn leven heb gezien.

En ik geloof niet in evolutie omdat ik me erin heb verdiept en tot de conclusie kwam dat geen weldenkend mens dat objectief erover nadenkt de evolutietheorie kan geloven.

Het probleem zit hem in de 'objectiviteit'.
Mensen die niet in God geloven hebben geen alternatief dan de evolutietheorie.
Ze klampen zich daaraan vast, en zullen elk probleem zolang creatief bestuderen tot ze een 'oplossing' hebben.

Onze moderne profeten, de wetenschappers.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Plaats reactie