Hoogbegaafdheid
Re: Hoogbegaafdheid
Hoogbegaafde kinderen komen uiteindelijk wel aan hun trekken, ook als ze op een eenvoudige dorpsschool begonnen zijn. Ik zou niet graag stad en land aflopen en mijn kind vele reisuren bezorgen, alleen omdat het kind lesstof krijgt die eigenlijk voor hem/haar niet passend is. Door zelf zich in onderwerpen te verdiepen leren ze náást de school minstens zoveel als óp de school.
Re: Hoogbegaafdheid
@Terri:
Soms is het het meest effectief om advies bij een gespecialiseerde advocaat te vragen. In veel gevallen is met een paar gesprekken en e-mailberichten het probleem opgelost. Maar dat zou niet nodig moeten zijn. Daarnaast is het mogelijk om advies te vragen bij Ouders & Onderwijs.
Op http://www.onderwijsgeschillen.nl vind je de route. Het probleem is alleen dat ouders vaak niet goed de weg weten zonder een deskundige die gespecialiseerd is in het onderwijsrecht. En ook wel dat scholen in een procedure vaak wel een deskundige inschakelen, waardoor ouders een achterstand krijgen. Het is vaak namelijk maar net wat je vraagt en hoe je het formuleert.
@Valcke:
Dat is een onterechte stellingname. Je kunt dat zeker niet zo in zijn algemeenheid stellen. Kinderen kunnen in hun jeugd onherstelbaar getraumatiseerd raken. Daarnaast is er een groot grijs gebied tussen stad en land aflopen en het maar een beetje laten waaien. Als kinderen zelf graag 2 uur onderweg zijn, dan zal het voor hen kennelijk de moeite waard zijn.
Soms is het het meest effectief om advies bij een gespecialiseerde advocaat te vragen. In veel gevallen is met een paar gesprekken en e-mailberichten het probleem opgelost. Maar dat zou niet nodig moeten zijn. Daarnaast is het mogelijk om advies te vragen bij Ouders & Onderwijs.
Op http://www.onderwijsgeschillen.nl vind je de route. Het probleem is alleen dat ouders vaak niet goed de weg weten zonder een deskundige die gespecialiseerd is in het onderwijsrecht. En ook wel dat scholen in een procedure vaak wel een deskundige inschakelen, waardoor ouders een achterstand krijgen. Het is vaak namelijk maar net wat je vraagt en hoe je het formuleert.
@Valcke:
Dat is een onterechte stellingname. Je kunt dat zeker niet zo in zijn algemeenheid stellen. Kinderen kunnen in hun jeugd onherstelbaar getraumatiseerd raken. Daarnaast is er een groot grijs gebied tussen stad en land aflopen en het maar een beetje laten waaien. Als kinderen zelf graag 2 uur onderweg zijn, dan zal het voor hen kennelijk de moeite waard zijn.
-
- Berichten: 8638
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Hoogbegaafdheid
Zou jezelf in een kerk lid willen zijn waarvan je meent dat de Evangelie maar smal wordt gepreekt maar die wel dichtbij is ?Valcke schreef:Hoogbegaafde kinderen komen uiteindelijk wel aan hun trekken, ook als ze op een eenvoudige dorpsschool begonnen zijn. Ik zou niet graag stad en land aflopen en mijn kind vele reisuren bezorgen, alleen omdat het kind lesstof krijgt die eigenlijk voor hem/haar niet passend is. Door zelf zich in onderwerpen te verdiepen leren ze náást de school minstens zoveel als óp de school.
Zou jij dan denken, nou ja dan luister ik doordeweeks naar wat anders ?
Of ben je iemand die dan liever wat verder reist ?
Re: Hoogbegaafdheid
Was het maar zo simpel. Zeker zijn er hoogbegaafde kinderen die wel goed terecht komen, niet zelden ondanks inadequate begeleiding op school. Maar er zijn er domweg veel te veel bij wie het niet goed afloopt, die ontsporen of in het minst ongunstige geval gaan onderpresteren. Helaas is op reformatorische scholen de houding nog vaak "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg", "wees dankbaar dat je zo'n goed verstand hebt gekregen (maar val er ons niet mee lastig, wij hebben het al druk genoeg met alle kinderen die moeilijk mee kunnen komen)".Valcke schreef:Hoogbegaafde kinderen komen uiteindelijk wel aan hun trekken, ook als ze op een eenvoudige dorpsschool begonnen zijn. Ik zou niet graag stad en land aflopen en mijn kind vele reisuren bezorgen, alleen omdat het kind lesstof krijgt die eigenlijk voor hem/haar niet passend is. Door zelf zich in onderwerpen te verdiepen leren ze náást de school minstens zoveel als óp de school.
~~Soli Deo Gloria~~
- Dodo
- Berichten: 5851
- Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
- Locatie: dodo.refoforum@gmail.com
Re: Hoogbegaafdheid
Ik ken meerdere personen die hoogbegaafd zijn, en waarbij dat niet erkend werd toen ze kind waren. Deze mensen hebben daar echt last van gehad, en eigenlijk nog steeds. Het is ook echt niet zo dat ze wel goed terecht komen wat dat betreft.Valcke schreef:Hoogbegaafde kinderen komen uiteindelijk wel aan hun trekken, ook als ze op een eenvoudige dorpsschool begonnen zijn. Ik zou niet graag stad en land aflopen en mijn kind vele reisuren bezorgen, alleen omdat het kind lesstof krijgt die eigenlijk voor hem/haar niet passend is. Door zelf zich in onderwerpen te verdiepen leren ze náást de school minstens zoveel als óp de school.
Een van de gevaren is bijvoorbeeld dat hb-ers gaan onderpresteren, om maar niet op te vallen in de klas. Of ze leren nooit om zich in te spannen voor iets.
Het is echt goed dat er tegenwoordig veel meer aandacht voor is.
Re: Hoogbegaafdheid
Dat vind ik geen goede vergelijking. Op de basisschool zou ik mijn kinderen niet ver weg willen hebben, ook al is het dan een wat mindere school.Geytenbeekje schreef:Zou jezelf in een kerk lid willen zijn waarvan je meent dat de Evangelie maar smal wordt gepreekt maar die wel dichtbij is ?Valcke schreef:Hoogbegaafde kinderen komen uiteindelijk wel aan hun trekken, ook als ze op een eenvoudige dorpsschool begonnen zijn. Ik zou niet graag stad en land aflopen en mijn kind vele reisuren bezorgen, alleen omdat het kind lesstof krijgt die eigenlijk voor hem/haar niet passend is. Door zelf zich in onderwerpen te verdiepen leren ze náást de school minstens zoveel als óp de school.
Zou jij dan denken, nou ja dan luister ik doordeweeks naar wat anders ?
Of ben je iemand die dan liever wat verder reist ?
En wat betreft de reactie van anderen: onderpresteren is een zeer herkenbaar fenomeen, en het zou niet goed zijn wanneer deze leerlingen zo maar door bleven gaan. Maar wanneer wel het goede niveau op de middelbare school gekozen is, dan geloof ik niet dat de schade doorgaans groot is. Daarvan ken ik echt heel wat voorbeelden, van vroegere generaties, mijn eigen generatie en de jongeren van nu. Maar ik wil zeker niet oordelen over specifieke gevallen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 01 aug 2019, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5209
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Hoogbegaafdheid
Zeker goed dat er aandacht voor is, elk geval is anders en elke situatie ook. Ook naar aanpassing en mogelijkheden tot differentiatie.
Al durf ik wel te zeggen dat de hoogintelligente kinderen het eerder minder moeilijk zullen hebben
dan de hoogbegaafde kinderen.
Al durf ik wel te zeggen dat de hoogintelligente kinderen het eerder minder moeilijk zullen hebben
dan de hoogbegaafde kinderen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Hoogbegaafdheid
Goede niveau middelbare school is een te laat stadium. De praktijk leert dat hoogbegaafde kinderen die op de basisschool nooit hebben geleerd om zich ergens voor in te spannen, in de tweede of derde klas van het voortgezet onderwijs vaak onderuit gaan en in een negatieve spiraal van vwo > havo > vmbo terecht komen.Valcke schreef: En wat betreft de reactie van anderen: onderpresteren is een zeer herkenbaar fenomeen, en het zou niet goed zijn wanneer deze leerlingen zo maar door bleven gaan. Maar wanneer wel het goede niveau op de middelbare school gekozen is, dan geloof ik niet dat de schade doorgaans groot is. Daarvan ken ik echt heel wat voorbeelden, van vroegere generaties, mijn eigen generatie en de jongeren van nu. Maar ik wil zeker niet oordelen over specifieke gevallen.
Daarom is het zo belangrijk om al in een vroeg stadium op de basisschool te onderkennen dat zo'n kind uitdaging nodig heeft en moet leren leren.
Soms kan muziekles een prima manier zijn om dat laatste te onderdaan. Je kunt nog zo slim zijn, om goed viool te leren spelen -of hobo of wat dan ook, zolang het maar geen keyboard is-, zul je toch gewoon moeten oefenen en nog eens oefenen. Hard werken, anders komt het niet goed. En zo leren ze dan toch de voldoening te ervaren die gepaard gaat met resultaat na inspanning.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Hoogbegaafdheid
Ik zie kansen voor een vrije school op reformatorische grondslag.
Re: Hoogbegaafdheid
Vrije scholen hebben een heel specifieke mensvisie en een heel specifiek onderwijsconcept. Is dat wel te verenigen?
Re: Hoogbegaafdheid
Ik ken ook voorbeelden waarbij leerlingen op de lagere school nooit leerden leren. De overgang naar de middelbare gaat nog redelijk. Naar een vervolgstudie is het vervolgens lastig. Een verbaal-performaal kloof moet wat mij betreft al op de lagere school de juiste aandacht krijgen. Anders gaat de wagen later echt kraken en/of vastlopen.Valcke schreef:Dat vind ik geen goede vergelijking. Op de basisschool zou ik mijn kinderen niet ver weg willen hebben, ook al is het dan een wat mindere school.Geytenbeekje schreef:Zou jezelf in een kerk lid willen zijn waarvan je meent dat de Evangelie maar smal wordt gepreekt maar die wel dichtbij is ?Valcke schreef:Hoogbegaafde kinderen komen uiteindelijk wel aan hun trekken, ook als ze op een eenvoudige dorpsschool begonnen zijn. Ik zou niet graag stad en land aflopen en mijn kind vele reisuren bezorgen, alleen omdat het kind lesstof krijgt die eigenlijk voor hem/haar niet passend is. Door zelf zich in onderwerpen te verdiepen leren ze náást de school minstens zoveel als óp de school.
Zou jij dan denken, nou ja dan luister ik doordeweeks naar wat anders ?
Of ben je iemand die dan liever wat verder reist ?
En wat betreft de reactie van anderen: onderpresteren is een zeer herkenbaar fenomeen, en het zou niet goed zijn wanneer deze leerlingen zo maar door bleven gaan. Maar wanneer wel het goede niveau op de middelbare school gekozen is, dan geloof ik niet dat de schade doorgaans groot is. Daarvan ken ik echt heel wat voorbeelden, van vroegere generaties, mijn eigen generatie en de jongeren van nu. Maar ik wil zeker niet oordelen over specifieke gevallen.
Daarnaast zorgde het onderwijs in ‘mijn’ tijd zeer slecht voor beter dan gemiddeld presterende kinderen. Met verveling, gedragsproblemen en verlies van motivatie tot gevolg.
Re: Hoogbegaafdheid
Dat klopt, maar het individu staat centraal en docenten zijn coaches bij het onderwijsproces van kinderen.DDD schreef:Vrije scholen hebben een heel specifieke mensvisie en een heel specifiek onderwijsconcept. Is dat wel te verenigen?
Re: Hoogbegaafdheid
Ik ben daar zelf een voorbeeld van. Tot mijn 18e heb ik me totaal niet hoeven inspannen, en op de universiteit liep ik tegen mijn grens aan. Ik heb daar pas geleerd om te leren, al vergde dat proces enkele jaren. Ik heb dus iets langer gestudeerd dan gemiddeld.Zeeuw schreef: Ik ken ook voorbeelden waarbij leerlingen op de lagere school nooit leerden leren. De overgang naar de middelbare gaat nog redelijk. Naar een vervolgstudie is het vervolgens lastig. Een verbaal-performaal kloof moet wat mij betreft al op de lagere school de juiste aandacht krijgen. Anders gaat de wagen later echt kraken en/of vastlopen.
Daarnaast zorgde het onderwijs in ‘mijn’ tijd zeer slecht voor beter dan gemiddeld presterende kinderen. Met verveling, gedragsproblemen en verlies van motivatie tot gevolg.
Re: Hoogbegaafdheid
Ik heb het gelukkig in 5vwo meegemaakt, 1e rapport vol onvoldoendes. Net gered. Dus op de universiteit stevig geblokt eerste jaar.Ambtenaar schreef:Ik ben daar zelf een voorbeeld van. Tot mijn 18e heb ik me totaal niet hoeven inspannen, en op de universiteit liep ik tegen mijn grens aan. Ik heb daar pas geleerd om te leren, al vergde dat proces enkele jaren. Ik heb dus iets langer gestudeerd dan gemiddeld.Zeeuw schreef: Ik ken ook voorbeelden waarbij leerlingen op de lagere school nooit leerden leren. De overgang naar de middelbare gaat nog redelijk. Naar een vervolgstudie is het vervolgens lastig. Een verbaal-performaal kloof moet wat mij betreft al op de lagere school de juiste aandacht krijgen. Anders gaat de wagen later echt kraken en/of vastlopen.
Daarnaast zorgde het onderwijs in ‘mijn’ tijd zeer slecht voor beter dan gemiddeld presterende kinderen. Met verveling, gedragsproblemen en verlies van motivatie tot gevolg.
Re: Hoogbegaafdheid
Ik kan ook enkele 'gevallen' van hb-ers, die heel erg onderuit zijn gegaan en waar geen erkenning voor was. Het is niet 'leuk' om hb te zijn.