Hoogbegaafdheid
Re: Hoogbegaafdheid
klopt, maar bij hb kinderen zie je vaak deze kloof. In de loop der jaren wordt dat vanzelf minder door groei en rijping.
Uiteraard weet ik niet of dat bij deze jongen van toepassing is. Al vermoed ik wel dat hij met niemand echt aansluiting heeft. Met leeftijdsgenoten heeft hij niets, maar 18 jarigen gaan ook niet met een 8 jarige op pad. Of dat goed is voor zijn sociale ontwikkeling betwijfel ik.
Bij onze jongens werd er wel op gedrag ( ADHD) ingestoken en dan met name de aanbeveling van juffen om ritalin te gaan gebruiken. Daar hebben wij ook gelijk bovenop gezeten. Toen de kleuterjuf bij onze jongste weer deze hoek in wilde gaan, hebben wij haar gelijk afgekapt en verwezen naar de dossiers van de andere jongens.
Uiteraard weet ik niet of dat bij deze jongen van toepassing is. Al vermoed ik wel dat hij met niemand echt aansluiting heeft. Met leeftijdsgenoten heeft hij niets, maar 18 jarigen gaan ook niet met een 8 jarige op pad. Of dat goed is voor zijn sociale ontwikkeling betwijfel ik.
Bij onze jongens werd er wel op gedrag ( ADHD) ingestoken en dan met name de aanbeveling van juffen om ritalin te gaan gebruiken. Daar hebben wij ook gelijk bovenop gezeten. Toen de kleuterjuf bij onze jongste weer deze hoek in wilde gaan, hebben wij haar gelijk afgekapt en verwezen naar de dossiers van de andere jongens.
Re: Hoogbegaafdheid
Ok. Wij zien inderdaad een stevige kloof. Doordat performaal uitstekend is, gaat het qua gedrag in de groep goed. Erg rustig. Maar verbaal is nog een grote uitdaging (voor de toekomst).merel schreef:klopt, maar bij hb kinderen zie je vaak deze kloof. In de loop der jaren wordt dat vanzelf minder door groei en rijping.
Uiteraard weet ik niet of dat bij deze jongen van toepassing is. Al vermoed ik wel dat hij met niemand echt aansluiting heeft. Met leeftijdsgenoten heeft hij niets, maar 18 jarigen gaan ook niet met een 8 jarige op pad. Of dat goed is voor zijn sociale ontwikkeling betwijfel ik.
Bij onze jongens werd er wel op gedrag ( ADHD) ingestoken en dan met name de aanbeveling van juffen om ritalin te gaan gebruiken. Daar hebben wij ook gelijk bovenop gezeten. Toen de kleuterjuf bij onze jongste weer deze hoek in wilde gaan, hebben wij haar gelijk afgekapt en verwezen naar de dossiers van de andere jongens.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5209
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Hoogbegaafdheid
Is die jongen van het artikel dan hoogbegaafd? Of alleen (zeer) hoogintelligent?
Is een verschil dat vele niet kennen.
Is een verschil dat vele niet kennen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Hoogbegaafdheid
Twee van mijn kinderen hebben een performale kloof, vrij hoog IQ maar het performale onder het gemiddelde.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Hoogbegaafdheid
Ja.Zeeuw schreef:Heb je ervaring met hoogbegaafdheid in je directe omgeving?DDD schreef:De samenleving moet zich aanpassen. Dat kun je van iemand die niet volwassen is, niet vragen. Althans niet op ieder gebied.
Maar goed. Het ging mij om de kwalificatie scheefgroei. Daar ben ik het niet mee eens.
Re: Hoogbegaafdheid
Een verbaal-performaalkloof staat mijns inziens in beginsel los van hoogbegaafdheid. Ook bij een vb-kloof vind ik een kwalificerende term als scheefgroei onjuist. Zelfs bij autisme zou ik niet van scheefgroei spreken.merel schreef:Toch wordt dit door orthopedagogen wel zo gezien. Zij benoemen het als' discrepantie tussen verbaal en performaal, , maar dit is in Jip en Janneke taal 'scheefgroei'.DDD schreef:De samenleving moet zich aanpassen. Dat kun je van iemand die niet volwassen is, niet vragen. Althans niet op ieder gebied.
Maar goed. Het ging mij om de kwalificatie scheefgroei. Daar ben ik het niet mee eens.
'Klopt, dat is ook onze ervaring. Er zijn weinig docenten die hierin flexibel kunnen zijn. Met jongens is het helemaal een 'probleem'. Die worden het liefst in de gedragsproblematiek hoek gestopt.Ambtenaar schreef:Zolang je op de basisschool gemiddeld bent is er weinig aan de hand. Als je slimmer dan gemiddeld bent of moeite hebt om bij te benen ontstaan de problemen zo is mijn ervaring. Als ouders moet je er dan bovenop zitten.
Net zo min als een kloof tussen verbale en ruimtelijke inzichten een vorm van scheefgroei zou zijn. Een a-synchrone ontwikkeling is natuurlijk anders dan de ontwikkeling bij andere kinderen. Maar mijn bezwaar tegen de term scheefgroei is dat de motorische ontwikkeling leeftijdsadequaat verloopt en de cognitieve ontwikkeling nooit leeftijdsadequaat zal zijn. Die is gewoon veel hoger ontwikkeld, ook als volwassene.
Termen als scheefgroei zijn daarvoor helemaal ongepast, net zo goed als het woord scheefgroei ook niet hoort bij iemand met uitzonderlijke muzikale talenten die echter niet goed kan voetballen (of andersom, hoewel je daar over kunt twisten

Re: Hoogbegaafdheid
Scheefgroei is iets anders dan het hebben van een muzikaal talent. Overigens kon Jaap van Zweden een lekker balletje wegtrappen voordat hij viool kon spelen. Dus zelfs dat is nog mogelijk.DDD schreef: Termen als scheefgroei zijn daarvoor helemaal ongepast, net zo goed als het woord scheefgroei ook niet hoort bij iemand met uitzonderlijke muzikale talenten die echter niet goed kan voetballen (of andersom, hoewel je daar over kunt twisten)
Ideaal is als een kind zowel lichamelijk als geestelijk een normale gelijktijdig verlopende ontwikkeling kan doormaken.
Dat is niet altijd het geval, maar het slaat nergens op als je een jong knulletje bij zijn vriendjes gaat weghalen.
Het belang van vrij spelen wordt onderschat door ouders, waarschuwt de Amerikaanse psycholoog Peter Gray. 'Ouders die er steeds bovenop zitten, doen hun kind tekort.'
https://www.trouw.nl/nieuws/we-ontnemen ... gle.com%2F
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52
Re: Hoogbegaafdheid
Ik denk dat het niet altijd gemakkelijk is om hoogbegaafd te zijn.
Re: Hoogbegaafdheid
Deze achtjarige ligt natuurlijk wel erg ver voor. Hij kan waarschijnlijk aan zijn promotie beginnen voordat hij gaat puberen. Ook heeft hij geen achterstand vanwege nooit hebben hoeven leren op school met huiswerk enzo, want dat hebben heel veel van zijn leeftijdsgenoten ook niet. Verder heb je juist bij exacte wetenschappen altijd wel studenten voor wie ook hun studieonderwerp een favoriete vrijetijdsbesteding is, of zaken waar leeftijd niet echt een rol speelt, zoals schaken of intelligente computerspellen.
Hij zal niet veel echte vrienden hebben nu, zoals veel andere kinderen van zijn leeftijd, maar daarin is hij niet alleen, en met een sterke liefhebbende familie erachter valt veel te compenseren.
Hij zal niet veel echte vrienden hebben nu, zoals veel andere kinderen van zijn leeftijd, maar daarin is hij niet alleen, en met een sterke liefhebbende familie erachter valt veel te compenseren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Hoogbegaafdheid
Dit is idd heel belangrijk, maar tijdens de puber-tijd kan er dan alsnog veel mis gaan vanwege het 'op eigen benen gaan staan' aspect.parsifal schreef:Deze achtjarige ligt natuurlijk wel erg ver voor. Hij kan waarschijnlijk aan zijn promotie beginnen voordat hij gaat puberen. Ook heeft hij geen achterstand vanwege nooit hebben hoeven leren op school met huiswerk enzo, want dat hebben heel veel van zijn leeftijdsgenoten ook niet. Verder heb je juist bij exacte wetenschappen altijd wel studenten voor wie ook hun studieonderwerp een favoriete vrijetijdsbesteding is, of zaken waar leeftijd niet echt een rol speelt, zoals schaken of intelligente computerspellen.
Hij zal niet veel echte vrienden hebben nu, zoals veel andere kinderen van zijn leeftijd, maar daarin is hij niet alleen, en met een sterke liefhebbende familie erachter valt veel te compenseren.
Re: Hoogbegaafdheid
Maar dat is met iedere puber het geval.Terri schreef:Dit is idd heel belangrijk, maar tijdens de puber-tijd kan er dan alsnog veel mis gaan vanwege het 'op eigen benen gaan staan' aspect.parsifal schreef:Deze achtjarige ligt natuurlijk wel erg ver voor. Hij kan waarschijnlijk aan zijn promotie beginnen voordat hij gaat puberen. Ook heeft hij geen achterstand vanwege nooit hebben hoeven leren op school met huiswerk enzo, want dat hebben heel veel van zijn leeftijdsgenoten ook niet. Verder heb je juist bij exacte wetenschappen altijd wel studenten voor wie ook hun studieonderwerp een favoriete vrijetijdsbesteding is, of zaken waar leeftijd niet echt een rol speelt, zoals schaken of intelligente computerspellen.
Hij zal niet veel echte vrienden hebben nu, zoals veel andere kinderen van zijn leeftijd, maar daarin is hij niet alleen, en met een sterke liefhebbende familie erachter valt veel te compenseren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Hoogbegaafdheid
Volgens mij begrijp je niet wat ik schrijf, maar ik ben het helemaal niet met jou eens dat het ideaal is als iemand is zoals andere mensen. De grote gemene deler is wel de norm voor wat normaal is, maar niet voor wat wenselijk is.Mara schreef:Scheefgroei is iets anders dan het hebben van een muzikaal talent. Overigens kon Jaap van Zweden een lekker balletje wegtrappen voordat hij viool kon spelen. Dus zelfs dat is nog mogelijk.DDD schreef: Termen als scheefgroei zijn daarvoor helemaal ongepast, net zo goed als het woord scheefgroei ook niet hoort bij iemand met uitzonderlijke muzikale talenten die echter niet goed kan voetballen (of andersom, hoewel je daar over kunt twisten)
Ideaal is als een kind zowel lichamelijk als geestelijk een normale gelijktijdig verlopende ontwikkeling kan doormaken.
Dat is niet altijd het geval, maar het slaat nergens op als je een jong knulletje bij zijn vriendjes gaat weghalen.
Het belang van vrij spelen wordt onderschat door ouders, waarschuwt de Amerikaanse psycholoog Peter Gray. 'Ouders die er steeds bovenop zitten, doen hun kind tekort.'
https://www.trouw.nl/nieuws/we-ontnemen ... gle.com%2F
Er is niets mis mee als een kind veel slimmer is dan anderen. Dat moet je goed benutten en je moet zijn omgeving daarop aanpassen. Je kunt in overleg met hem bepalen hoe hij met zijn vrienden wil omgaan, maar net zo goed als kinderen niet altijd naar de school van eerste voorkeur kunnen, kan het goed voor hem zijn om hem zich op alle fronten goed te laten ontwikkelen. Er zijn veel te veel mensen die zich cognitief slecht ontwikkelen omdat de omgeving dat beter voor hen vindt. Dat leidt tot allerlei problemen, soms naar buiten toe.
Re: Hoogbegaafdheid
Dat zei ik niet!!!DDD schreef: Volgens mij begrijp je niet wat ik schrijf, maar ik ben het helemaal niet met jou eens dat het ideaal is als iemand is zoals andere mensen. De grote gemene deler is wel de norm voor wat normaal is, maar niet voor wat wenselijk is.
Ik heb zelf ook een zeer slimme zoon, die bij wijze van spreken in groep 4 had kunnen starten, want hij kon al lezen, schrijven en rekenen.Mara schreef:Ideaal is als een kind zowel lichamelijk als geestelijk een normale gelijktijdig verlopende ontwikkeling kan doormaken.
Dat is niet altijd het geval,
Maar we hebben hem gewoon lekker kleuter laten zijn, met enige aanpassingen van zijn juf, die er schik in had.
En lees eens even terug hoeveel problemen anderen hier hebben ervaren met hun te slimme kinderen.
Als iemand het niet met jou eens is, hoef je hem niet meteen te verwijten dat hij jou niet begrijpt, terwijl je zelf slecht leest af en toe.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Hoogbegaafdheid
Ik begrijp volgens mij prima wat jij schrijft. En ik ben het in het geheel niet met jou eens.
Ik zie niet in waarom het ideaal is als een kind een volgens jouw normen gelijktijdige ontwikkeling kan meemaken. Dat betekent feitelijk niets anders dan gelijktijdig aan hoe het bij anderen gaat, want verder is er voor zover ik kan zien geen of weinig verband tussen intelligentie en sociaal-emotionele en lichamelijke ontwikkeling.
En dat je 'iemand gewoon lekker kleuter laat zijn' is niet hetzelfde als iemand in zijn ontwikkelingsbehoefte niet serieus nemen omdat jij meent dat dat in andere opzichten voor hem beter is.
Problemen met te slimme kinderen liggen over het algemeen aan onaangepast onderwijs. De meeste leerkrachten zijn niet heel erg slim (wat verder in veel gevallen niet erg is) en dat helpt ook niet mee.
Ik zie niet in waarom het ideaal is als een kind een volgens jouw normen gelijktijdige ontwikkeling kan meemaken. Dat betekent feitelijk niets anders dan gelijktijdig aan hoe het bij anderen gaat, want verder is er voor zover ik kan zien geen of weinig verband tussen intelligentie en sociaal-emotionele en lichamelijke ontwikkeling.
En dat je 'iemand gewoon lekker kleuter laat zijn' is niet hetzelfde als iemand in zijn ontwikkelingsbehoefte niet serieus nemen omdat jij meent dat dat in andere opzichten voor hem beter is.
Problemen met te slimme kinderen liggen over het algemeen aan onaangepast onderwijs. De meeste leerkrachten zijn niet heel erg slim (wat verder in veel gevallen niet erg is) en dat helpt ook niet mee.
- Delftenaar
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20
Re: Hoogbegaafdheid
Een kind gewoon laten peuteren is verstandig. Qua verstand kan een slim kind wellicht drie klassen verder zijn; dat wil nog niet zeggen dat de sicuaal-emotionele ontwikkeling ook zo ver is.
Voor dat laatste is het vaak beter om een kind de normale klassen te laten volgen. Anders is het de rest van zijn of haar leven een buitenbeentje.
Voor dat laatste is het vaak beter om een kind de normale klassen te laten volgen. Anders is het de rest van zijn of haar leven een buitenbeentje.