De doodstraf

parsifal

Bericht door parsifal »

Limosa,

In veel opzichten sta ik achter je redenering. Ik ben er nadrukkelijk geen voorstander van om de doodstraf in te voeren alleen voor zaken die door het publiek als gruwelijk worden gezien. Dan gaat de emotie een te belangrijke rol spelen en daar is de doodstraf te belangrijk voor.

Als de doodstraf ingevoerd zou mogen worden, dan moet de verantwoordelijkheid in ieder geval bij de overheid blijven liggen. Hierbij mogen dan vanzelf geen haatgevoelens of iets dergelijks meespelen. Bovenalles hoort vrouwe Justitia ook haar blinddoek voor te houden.

Over de geschiedenis uit Johannes 8. Het gaat hier ten eerste niet om de mensen die bevoegd waren de doodstraf uit te spreken. Ik krijg sterk het idee dat deze vrouw gebruikt werd om de Heere Jezus vast te zetten. Verder is de les hieruit geen algemeen verbod op straffen denk ik. De overheid draagt het zwaard niet te vergeefs. Het gaat meer om de intentie van het veroordelen. Wij als Christenen hebben anderen niet te veroordelen, of te haten om dat wat ze gedaan hebben. Het oordeel ligt bij God en bij de door God bevoegde dienaren (de overheid en rechtelijke macht).

Zelf ben ik er vrij sterk van overtuigd dat bepaalde misdadigers niets te kort wordt gedaan als ze ter dood worden gebracht. Vrijwel elke moord met voorbedachte rade, zou ik tot misdaden willen rekenen waarop de doodstraf zou kunnen staan. Maar goed dat iemand het recht op leven heeft verspeeld, wil niet zeggen dat we daarom de doodstraf mogen uitvoeren. Ook als overheid er spelen meer argumenten mee. Begin trouwens zeker niet over de doodstraf op het moment dat er net zinloos geweld of een brute moord in het nieuws is. Ook niet in verkiezingstijd. Laat hier niet al te veel emoties over meespelen.

Ik wil ook nog opmerken dat de Oud-Testamentische wetten. We moeten er rekening mee houden dat deze gegeven zijn in de tijd dat Israel een Nomadisch bestaan leidde. De mogelijkheid tot opsluiting was niet uitgebreid aanwezig. Als het verantwoord is dit argument te gebruiken, dan kunnen we inderdaad de straf op sommige misdaden in levenslang omzetten.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Billy

Bericht door Billy »

Wat zegt de bijbel??

Gen. 9 :6 =>"wie des mensen bloed vergiet, diens bloed zal door de mens vergoten worden, want naar het beeld van God heeft hij de mens gemaakt".

duidelijk toch??

Exodus 21: 12 => Wie iemand slaat dat hij sterft zal zekerlijk gedood worden.

( maar hieronder in ex. 21 staan nog een 10tal zonden, maar om daar de doodstraf voor te laten gelden?????????)

Rom 13:4 "....maar indien gij kwaad doet, zo vrees; want zij draagt het zwaard niet tevergeefs want zij is Gods dienares, een wreekster tot straf degene die kwaad doet.

toch moet ik eerlijk bekennen dat ik met mijn bijbelse argumenten nog niet geheel teverden ben. wie helpt mij??

SGP??
:( :( :(
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Billy

Bericht door Billy »

LEZENSWAARDIG:

De afscheidsbrief van een moordenaar

Wayne Turner schreef vanuit de gevangenis, met het vooruitzicht van de elektrische stoel,DE DOODSTRAF de volgende afscheidsbrief.

Mijn naam is Wayne Turner. Terwijl ik deze brief schrijf, heb ik het vierde vers van Ps. 23 voor mijn aandacht.

‘Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis, ik vrees geen kwaad, want Gij zijt bij mij; Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij.’

Hoewel ik deze Psalm als kind geleerd heb, had ik nooit gedacht dat deze woorden voor mij zo’n grote betekenis zouden krijgen. Dagelijks leef ik nu in de schaduw van de dood, toch ben ik nooit in mijn leven zo gelukkig geweest. Mijn woning bestaat uit stalen muren en tralies en mijn toekomst is de elektrische stoel. En toch kan ik God danken. Waarom?

Omdat ik heb leren inzien een schuldige, verloren zondaar te zijn. Ik heb echter vergeving bij God gevonden en weet nu dat ik straks eeuwig bij mijn Heiland zal zijn. Ja, ik ben veroordeeld tot de doodstraf op de elektrische stoel en dat wegens moord.

Op tienjarige leeftijd maakte ik voor het eerst met een cel kennis, en op dertienjarige leeftijd ging ik de gevangenis in voor de eerste maal. Ik ben nu 27 jaar oud en het grootste deel van mijn leven was in opstand tegen de wet. Maar wat erger is, het was in opstand tegen God. Er is soms een hevige schok nodig om je ogen te openen. In mijn geval was dit moord. Dit bracht bij mij een ondraaglijke angst teweeg en ik heb sinds die daad geen moment rust meer gehad.

In de gevangenis werden elke zondag diensten gehouden en godvrezende mensen trachtten ons tot Christus te leiden. Maar ik wilde niet naar hen luisteren. Ik was ervan overtuigd, dat dat niet voor mij gold. Hoe kon God een zondaar redden zoals ik er een was? Ik verdiende enkel de eeuwige straf. Mijn familie bad voor mij en zij zonden mij de Bijbel, die ik indertijd van grootvader gekregen had, maar ik wilde er niet in lezen.

Op zekere zondag bezochten twee mannen mij, die een grote steun voor mijn vrouw geweest waren. Zij had hen gevraagd mij te bezoeken. Uit liefde tot mijn vrouw besloot ik naar hen te luisteren. En als er in dat uur ooit een man geweest is die diep berouw over zijn zonden heeft gehad, dan was ik het. Toen ze vertrokken, vroeg de een: Wayne, lees je je Bijbel? Ik schudde ontkennend mijn hoofd en vroeg hen weer terug te komen.

Maar toen ik die nacht op mijn krib lag, zei ik tot mijzelf: ‘Wayne, je hebt God nooit een kans gegeven iets in jouw leven te betekenen.’ Ik heb toen mijn Bijbel genomen en ben begonnen te lezen. Die week heb ik er veel in gelezen.

De volgende zondag werd er gesproken over de tekst: ‘Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop.’ Het beeld van de kloppende Heiland wilde niet meer uit mijn gedachten wijken. Al die jaren van ellende klaagden mij aan. Toen zonk ik op mijn knieën en ik snikte het uit: ‘O God, heb medelijden met mij, zondaar!’ Al mijn ellende heb ik toen voor God uitgestort, mijn zonden heb ik beleden. Ik denk dat alleen zij die de vergevende liefde van de Heere zelf ondervonden hebben, kunnen begrijpen hoe groot de dankbaarheid was die toen mijn hart doorstroomde.

Mijn leven is nu spoedig voorbij, want het vonnis zal wel gauw voltrokken worden. Maar dit leven is nu in Gods hand. Ik zou niet willen ruilen met welk onbekeerd mens ook. Maar vóór ik heenga, wil ik nog graag deze brief schrijven. Ik ben dankbaar dat me nog deze gelegenheid gegeven wordt. Ik kan geen welsprekend pleidooi voeren. Maar toch wil ik mij graag richten tot anderen, die nog niet gered zijn. Ik hoop dat mijn brief door velen gelezen wordt en dat het de aanleiding
mag zijn om tot geloof in Christus te komen en daardoor voor eeuwig gered te worden.

--------------------------------------------------------------------------------

[Edited on 3/12/02 by Billy]
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Jelle

Bericht door Jelle »

Als ik de deze brief lees dan denk ik dat God het is die over leven en dood beschikt.
Waarom zouden wij deze man niet vergeven terwijl God hem wel vergeving gegeven heeft.
Ja dan moeten wij ons hoofd buigen en met diep ontzag zijn wonderen aanschouwen dag aan dag.
Alleen als het boze hart gaat spreken dan gaat het mis. Het zal jou dochter of zou zoon maar zijn die vermoord is, of wat dan ook.
Dan komt toch je vader zijn, je boze gevoel naar voren. Ja, ik denk dat we dan eerder uit zijn op wraak dan dat we het hebben over de doodstraf. Meestal is wraak dan de achterliggende grond.
Als het je zelf zo nabij komt is het moeilijk om de Bijbelseweg te gaan en wil je alleen je menselijke natuur laten gelden.
De doodstraf voor mij nu nee, maar als het zo dichtbij komt, je kind , familie, vrienden, ik weet het niet.
Laten we hopen dat de Heere dan ook kracht wil geven om te dragen wat gedragen moet worden.
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Kijk, om bij iedere moordenaar te gaan zeggen dat hij niet gedood moet worden, want hij kan nog bekeerd worden...
Tja...
Dat zou je wel bij alles kunnen zeggen b.w.v.s.! Op dit moment heb ik er even geen goede tegenargument tegen, maar in elk geval ben ik het er niet mee eens.
Misschien voel je wel aan waarom. 'k Weet het zo zelf niet te zeggen. (tegenargumenten zullen denk ik nog wel volgen). 't Is al erg laat nu, moet je maar denken, en d'r hersens werken nu niet meer zo optimaal... ;) )

Groetjes...
Lieneke :)
sochrio

Bericht door sochrio »

Als je zelf toch bekeerd bent, dan gun je dat toch ieder ander. ook al is hij of zij een zwre crimineel.
Begrijp me goed, die misdaad valt heus niet weg ofzo. Daar zal die persoon ook belijdenis van moeten doen en daar is vergeving voor nodig. Maar zijn ze nu zoveel slechter dan wij? Lijkt mij niet.
Wij mensen kunnen niet bepalen wanneer de ander genoeg genadetijd gehad heeft. Ook over leven en dood beschikken we niet. Alleen God. DAt neemt niet weg dat er in ons rechtssysteem heel wat verander moet worden.
limosa

Bericht door limosa »

Parsifal,

Ik lees in de Johannes 8 zeker geen algemeen verbod op straffen. Feit is overigens wel dat deze vrouw volgens de wet van Mozes de doodstraf verdiende en daarvan vrijgesproken werd. Het gaat mij in deze geschiedenis om het feit dat iemand de doodstraf verdiend en toch, door Jezus Zelf, vrijgesproken wordt.

Verder ben ik in (uit) principe met je eens dat de overheid en rechtelijke macht (door God bevoegd) het oordeel toekomt. Echter, deze overheid maakt zichzelf onwaardig als dienaar Gods. Als dat gevolgen heeft voor de opening van winkels op zondag is verschrikkelijk maar als diezelfde overheid over het leven van haar onderdanen gaat beschikken kan ik daar geen vertrouwen in hebben. De overheid laat zich uiteindelijk leiden door de wil van het volk, niet door de Bijbel.

Probleem is dan nog voor welke misdaden de doodstraf toegepast zou moeten worden. Mijns inziens terecht merk je op dat emoties daar geen rol in zouden mogen spelen, daarmee is de vraag echter nog niet beantwoord. Zoals

Billy

al opmerkt zijn er in Exodus 21 een aantal zonden genoemd waarvoor de doodstraf toegepast zou moeten worden maar het lijkt ook mij inderdaad onwaarschijnlijk dat we dat allemaal in onze maatschappij zouden willen invoeren. Dan moeten we "kiezen" welke misdrijven wel en welke niet met de dood bestraft worden maar wie gaat dat kiezen en op welke gronden? Ik zie dat niet zitten, we maken de toepassing van de straf dan toch weer afhankelijk van de politieke keuzen (emoties!) van het moment.

limosa

[Edited on 3/14/02 by limosa]
parsifal

Bericht door parsifal »

Limosa,

Als Paulus in Romeinen 13 spreekt over de overheid dan gaat het over een wereldse overheid, die niets met het Christendom te maken heeft. Toch blijft het God's dienares. De vertegenwoordigers van de overheid hebben verantwoording af te leggen naar God toe. Maar tot die tijd hebben zij wel de zelfde status voor de mensen als een 'Christelijke' overheid.

De vrouw uit Johannes 8 werd geheel vrijgesproken, niet alleen van de doodstraf. Daarom denk ik dat je deze geschiedenis niet alleen op de doodstraf mag betrekken. Volgens de Mozaische wet, verdiende de vrouw inderdaad de doodstraf, dit geeft inderdaad te denken. Ik denk dat in het OT, ook niet iedereen de vrijheid had om deze straf uit te voeren.

Het blijft zo dat ik in Johannes 8, geen algemene wet zie, waarin de overheid betrokken wordt en die algemeen geldig is voor de rechtspraak. Wel blijft het bevel om te vergeven staan, voor iedereen. Het is nooit goed te praten als je iemand haat. Maar vergeving en strafkwijtschelding is niet altijd hetzelfde. Vergeving is iemand behandelen zonder de gedachte aan het gedane kwaad. Dit sluit de straf echter niet uit.

sochrio,

Je gunt zelfs de zwaarste crimineel bekering. Maar als God zelf de doodstraf toestaat dan moeten en mogen we dit argument niet gebruiken. God Zelf heeft ook de bekering in handen. Als er iemand rechtvaardig ter dood veroordeeld wordt voor zijn bekering, zou er echt geen bekering zijn als de man toch doorleeft. Dit is geen pleidooi om maar achterover te gaan zitten. Nee, juist in gevangenissen moet het Evangelie klinken, dat is de opdracht voor Christenen. Wij kunnen niet bepalen of iemand genoeg genadetijd heeft gekregen. Bijbels gezien mag echter wel gezegd worden dat mensen het recht op leven verspeeld kunnen hebben, niet alleen naar God toe, maar ook naar mensen onderling. Moord met voorbedachte rade is mijn inziens al zo iets, maar ook pure haat, die enkel gericht is op het pijn doen van mensen, zonder verdere redenen. De verantwoordelijkheid ligt dan bij de rechtsprekenden. Echter iemand die om die redenen ter dood veroordeeld wordt heeft niet te klagen. Hem wordt geen onrecht gedaan, ook maatschappelijk niet.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
sochrio

Bericht door sochrio »

Parsifal.
Je hebt gelijk dat God zowel de bekeringstijd als je levenstijd bepaald. Maar als een mens nu de doodstraf uitvoert, is dat altijd naar Gods wil? Schuif je nu niet teveel af op Gods plan. ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel want ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Kijk, wanneer iemand een moord begaan heeft, dan is die persoon schuldig. Dat lijkt me vrij duidelijk. In de tijd van de Bijbel waren de rechters echter mensen die in nauw contact stonden met God. Daar kon je dus wel zeggen dat God opdracht gaf tot doodstraf. In onze rechtsspraak is echter heel veel veranderd. Nu gaat men uit van democratie. Toen van theocratie. MAg je dan nu nog wel zeggen dat de doodstraf, die uitgevoerd wordt volgens democratisch principe, ook naar de wil van God is? Ik vraag me dat af.
En dan over de genadetijd. Ik wil alleen dit nog zeggen: Hebben wij niet allemaal het recht op ons leven verspeeld?
limosa

Bericht door limosa »

beste parsifal,

Over Johannes 8 zijn we het wel eens. Over Romeinen 13 in feite ook wel alleen is mijn punt dat ik de overheid liever eerst een heleboel andere dingen goed (Bijbels) zie regelen en daarna pas de doodstraf. Dan kan de overheid die daar aan toe is (in het licht van de Bijbel) altijd nog beslissen zichzelf het recht toe te rekenen over het leven van burgers te beschikken. Juist omdat de doodstraf, het beschikken over het leven van een medemens, het meest gevoelige onderwerp is zou ik met de invoering daarvan tot het laatst willen wachten om misbruik te voorkomen. Dan kunnen we met z'n allen bezien of de overheid met allerlei andere onderwerpen wel goed omgaat. Voorlopig moet ik dat nog zien . . . Nogmaals: de doodstraf kan in handen van een overheid die zich aan Gods geboden niets gelegen laat liggen een buitengewoon gevaarlijk instrument zijn dat geneigd is snel te ontsporen. Ik ken geen voorbeelden van hedendaagse overheden die de doodstraf toepassen en daar goed mee om kunnen gaan.

We zijn het kortom denk ik wel eens over het principe maar niet over de uitwerking in de praktijk.

limosa
Trein

Bericht door Trein »

De doodstraf is de hand van de duivel. Immers, hoe sneller en hoe meer de doodstraf uitgevoerd wordt, hoe minder misdadigers berouw kunnen krijgen en zich kunnen bekeren tot God, en hoe meer de duivel er wel bij vaart.
Doodstraf uitvoeren is dus werken voor de duivel.
bloob

Bericht door bloob »

Trein,
Ik denk dat je wel heel erg op moet passen met zo'n stellige mening. (Het is nogal link om een bevel van God voor duivels werk te verklaren) Denk aan de moordenaar aan het kruis... die kreeg toch ook de doodstraf, maar ide is door genade toch ook tot inkeer gekomen en opgenomen in Gods heerlijkheid. Voor mij staat vast dat de Heere de doodstraf zelf geboden heeft en wie zijn wij om Zijn wijsheid in twijfel te trekken?

[Veranderd op 23/3/02 door bloob]
Trein

Bericht door Trein »

Origineel geplaatst door bloob
Trein,
Voor mij staat vast dat de Heere de doodstraf zelf geboden heeft en wie zijn wij om Zijn wijsheid in twijfel te trekken?
Ik twijfel geen moment aan Gods geboden, maar de doodstraf is niet aan ons mensen om die op te leggen en uit te voeren. Immers, God zegt overduidelijk en zonder welke ruimte voor speling dan ook "Gij zult niet doden"
En een ieder die dan toch voor de doodstraf is, gaat regelrecht in tegen de allerbelangrijkste regels die God ons op gelegd heeft, namelijk de 10 geboden.

En los daarvan, wij mensen kunnen onmogelijk in iemands hart kijken, en dus ook onmogelijk de waarheid boven water halen. En zolang dat zo is, ben je net zo'n moordenaar als de moordenaar die je ter dood veroordeeld. De mensen die nu voor de doodstraf zijn, zijn dezelfde mensen die in de middeleeuwen de fakkel in de brandstapel staken, immers, het stond in de Bijbel, dus je mocht ketters de brandstapel op gooien.
Maar de Duivel is ontzettend blij dat wij mensen tegen Gods geboden ingaan, en de doodstraf uitvoeren, immers, elke moord die we doen, is een ziel minder die tot bekering kan komen, en een ziel meer voor de Duivel.

Zoals Amnestie International zo mooi zegt"
"Why do we kill people who kill people to show that killing people is wrong?"
bloob

Bericht door bloob »

Inderdaad Trein, de Heere heeft de tien geboden gegeven. En nu is de overheid Gods dienares om ervoor te zorgen dat Zijn geboden bewaard worden. Daar hoort dus ook het straffen bij van de overtreders. De Heere heeft het zo bepaald dat degene die iemands bloed vergiet (= die iemand doodt) zelf ook gedood moet worden. Dit doden is echter iets heel anders dan het doden dat in de tien geboden beschreven wordt. Dat kan ook niet anders, anders zou Gods gebod dat de doodslager gedood moet worden het andere gebod (gij zult niet doodslaan) ondermijnen. En dat is bij God volstrekt onmogelijk. Het doden van de doodslager is het handhaven van het recht. Het doden dat God verbiedt is het doden van iemand anders uit nijd, haat, twist e.d. Dit zijn dus twee totaal verschillende zaken. Alleen de overheid is gerechtigd om de doodstraf uit te voeren, gewone burgers mogen niet het recht in eigen hand nemen.
bloob

Bericht door bloob »

Oja en wat betreft je andere opmerking dat elke doodstraf de Duivel een ziel gewin toebrengt, daarmee kan ik het ook niet eens zijn. Want God is een groot God, groot van daad! Hij kan ook in een dodencel genade verheerlijken aan zondaarsharten. Een doodstraf staat Hem niet in de weg om Zijn uitverkorenen toch toe te brengen. Degenen die Hij verkoren heeft, daarvan zal er geen een verloren gaan, ook al zou hij/zij op een gegeven moment de doodstraf verdient hebben. Denk je nou echt dat God het toe zou laten dat Zijn uitverkorenen verloren zouden gaan???? Denk je nou echt dat de duivel het van God zal winnen? Dat zal hij nooit, want God staat voor de Zijnen in. En dan kan de duivel doen wat hij wil, hij zal de eeuwige verliezer zijn en blijven. En in God zijn Zijn kinderen (jij? ik?) meer dan overwinnaars!!! Daar kan geen doodstraf iets toe of af doen.

[Veranderd op 28/3/02 door bloob]
Plaats reactie