Volkert van der G. ( proces) en d.d. 20/11/02 bekentenis

Jelle

Bericht door Jelle »

Ook volgens mij is het de daad van een enkeling en niet van een organisatie die er achter zit.
Hij heeft persoonlijk op de een of andere wijze een kronkel en heeft gemeend goed te doen om Pim Fortuijn te doden. (althans dat denk ik).
Maar hoe het ook zij en wat hem ook heeft gedwongen tot deze daad met dit alles zien we nu al dat er heel wat veranderd is bij de lijsttrekkers.
Tot aan bewaking toe.
Billy

Bericht door Billy »

uit ervaring ( vanuit mijn werk)kan ik spreken dat (extreem) links activisme een vreemde club van activisten is.
dat blijkt nu dus ook weer eens wat voor gespuis en gekkos er tussen zit.

ook hun manier van presenteren van de milieu-problematiek zie de site van milieuoffensief is agressief en zeer overdreven...

maar goed beroeps en bezwaren etc. etc. kan ""gelukkig "" allemaal in Nederland. En mensen die anders denken worden uit de weg geruimt................................................................................

ik heb eens zin in een discussie hierover elders op het forum ik open ff een nieuw topic.

BACK TO THE TOPIC
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Billy

Bericht door Billy »

Links activisme / Impopulair bij dierenactivisten
door Romana Abels en Dorien Pels
2002-05-08

WAGENINGEN - De verdachte van de moord op Fortuyn, maakt deel uit van een 'zeer gevaarlijk groepje van vijf personen, dat al eerder een moord op zijn geweten had'. Dat zegt woordvoerder M. Herben van de lijst Fortuyn.

Volgens Herben probeert de politie nu te voorkomen dat er aanslagen worden gepleegd op anderen op de lijst.

Anderen bestrijden dat. ,,Milieu-offensief is volop aanspreekbaar en werkt in de openbaarheid'', zegt Tweede Kamerlid D. Stellingwerf (Christen Unie), verklaard tegenstander van de activiteiten van de organisatie.

Wat zeker is: Pim Fortuyn maakte zich met zijn plannen om varkens in een varkensflat te fokken en het opheffen van het fokverbod voor nertsen zeer impopulair onder dierenactivisten. Moord gaat de dierenbeschermers echter te ver. Alleen het extreme Dierenbevrijdingsfront heeft begrip: ,,Wat is nou het leven van een man tegenover het leven van miljoenen dieren?''

Uit welke motieven Fortuyn is vermoord, is onduidelijk. De dader werkte bij de Vereniging Milieu-offensief, een milieu-organisatie die via juridische procedures de bio-industrie bestrijdt. De club werkt samen met het veel grotere Milieudefensie. Eind jaren '90 procedeerden ze samen tegen de uitbreiding van veehouderijen. Milieudefensie-directeur Theo Wams is geschrokken: ,,We vinden het onvoorstelbaar dat iemand uit de milieuhoek tot zoiets in staat is.''

Milieu-offensief is een vrij kleine club, met een kantoor in Wageningen. De activiteiten zijn legaal, bleek in 1997 uit onderzoek van het ministerie van milieu. Dat was ingesteld omdat boeren uit de Betuwe klaagden dat Milieu-offensief stelselmatig tegen iedere vergunning die de boeren aanvroegen, bezwaar indiende. Vervolgens benaderde Milieu-offensief de boeren en beloofde om het bezwaar in te trekken, als ze beloofden minder ammoniak uit te stoten. Het is op het randje, maar binnen de marges van de wet, oordeelde het ministerie. Milieu-offensief zelf stelt dat 'de inspraak bij 2200 procedures sinds 1992' hebben geleid tot 650000 kilo minder ammoniak uitstoot per jaar plaatsvindt.''

Twee medewerkers van Milieu-offensief haakten enkele jaren geleden af omdat ze de actiegroep te eenzijdig vonden opereren. ,,Ik ben ermee opgehouden omdat Milieu-offensief een slechte naam kreeg. Ze waren puur gericht op 'de dieren'. Alle varkenshouders moesten over de kop, zelfs als ze overschakelden op biologische bedrijfsvoering. Toen ben ik een beetje afgeknapt op die jongens'', zegt een bioloog uit Wageningen.

Toch: op acties waarbij de wet werd overtreden, betrapten ook de oud-werknemers Milieu-offensief nooit. De club heeft geen banden met het Animal Liberation Front ALF). Die milieugroep staat in Engeland en België bekend om haar gewelddadige acties. In Nederland heet ALF het Dierenbevrijdingsfront. ,,Zij deden iets heel anders. We hadden wel respect voor ze'', zegt een lid.

De woordvoerder van het Dierenbevrijdingsfront kan zich voorstellen wat de moordenaar kan hebben bewogen: de anti-dierenideeën van Fortuyn. ,,We weten het niet, maar het kan. Internationaal zijn er groeperingen die menen dat een dierenleven evenveel waard is als een mensenleven, en stellen: 'een leven voor een leven'. Die hebben wel bommen gestuurd en aanslagen gepleegd. Hier zijn ze wel eens opgedoken, maar alleen als bommelders. Er is nooit iets gebeurd.''

De dierenbevrijder legt uit dat de groepen waar hij op doelt, de Animal Rights Militia en het Jusitice Department, net zo werken als zijn eigen ALF. ,,Iedereen kan een actie voeren en zeggen dat de groep ervoor verantwoordelijk is. Cellen zijn autonoom. Meestal kennen ze elkaar niet eens. Ze hebben alleen hetzelfde doel.''

ALF zelf zou zoiets nooit doen. ,,In onze doelstellingen staat dat geen mens of dier mag worden geschaad.'' Dat weerhoudt het front er niet van harde actie te voeren. Zo hard, dat ze in 2000 door de Belgische minister van justitie Verwilghen terroristen werden genoemd. ALF saboteerde hamburgerrestaurants, vleesverwerkende bedrijven en nertsfokkerijen. In juni 1999 eiste ALF de verantwoordelijkheid op voor het in brand steken van vijf vrachtwagens rundvlees en een container met schoonmaakmiddelen bij een slachterij in Bodegraven.

Het zou zijn actie niet zijn, maar ook voor ALF staat het vast dat Fortuyn gevaarlijk zou zijn voor het dierenwelzijn. ,,Het ging met deze regering net zo goed. Toen kwam Fortuyn. Voor de dieren is het beter dat dit is gebeurd. Het verschil tussen een mensenleven en een dierenleven maakt deze gebeurtenis wel heel duidelijk. Terwijl duizenden dieren dagelijks het onderspit moeten delven. Daar hoor je niemand over.''

[Veranderd op 8/5/02 door Billy]
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Billy

Bericht door Billy »

Van der G. beschermde vlooien op honden Binnenlandredactie Geplaatst: 10-05-2002 - 11:39 MIDDELBURG - De 32-jarige Harderwijker die wordt verdacht van de moord op Pim Fortuyn komt oorspronkelijk uit Middelburg. Hij haalde in 1988 aan de Stedelijke Scholen Gemeenschap SSGM zijn atheneumdiploma.
.
Oud-conrector J. van Weele herinnert hem als „een pluizebollerige alternativoâ€

Billy

Bericht door Billy »

moeten we dit serieus nemen of niet.

gezien de vele onthullingen in strafzaken van deze misdaadjournalist in het verleden zou het me benieuwen waar hij nu weer achter komt als hij ook een onderzoek naar Volkert G. gaat beginnen.

TER INFO

PETER R. DE VRIES OVER
DE MOORD OP PIM FORTUYN

MOET ER EEN ONAFHANKERLIJK ONDERZOEK KOMEN?
VEEL ONBEANTWOORDE VRAGEN OVER TOEDRACHT MOORD…

Nooit eerder ben ik onder zoveel emails en brieven bedolven als na de moord op Pim Fortuyn. Werkelijk honderden mensen hebben mij aangeschreven met hun vragen, opmerkingen, twijfels en achterdocht in deze afschuwelijke zaak. Het gros van de schrijvers meent dat de moord op Fortuyn niet op zichzelf staat en dat er heel veel onbeantwoorde vragen over de toedracht en achtergronden zijn, die hun weinig vertrouwen geven in het politieonderzoek dat thans wordt ingesteld. De mailtjes zijn in feite een grote roep om een groot ONAFHANKELIJK onderzoek waarbij al deze vragen onder de loep worden genomen en afdoende worden beantwoord.

Veel mensen vragen zich af of de verdachte alleen kan hebben geopereerd en hoe hij aan bepaalde wetenschap kwam. Waar heeft hij zijn schietvaardigheid opgedaan? Hoe wist hij waar Fortuyn was?

Wat ook veel vragen - en daardoor twijfels - oproept is het feit dat de politie de verdachte zo pijlsnel wist te arresteren en men hem zes man sterk, compleet met kogelvrije vesten, luttele minuten na de aanslag al wist aan te houden. De ambulance had Pim Fortuyn op dat moment nog niet eens bereikt. De snelheid leidt niet zozeer tot complimenten, maar roept vooral argwaan op. 'Het leek er bijna op alsof men hem al stond op te wachten', aldus een van de schrijvers. Waarom zijn bepaalde getuigen niet direct gehoord en waarom duurde het zo lang eer Fortuyn hulp kreeg, vragen de schrijvers zich af. Het geeft veel mensen voeding aan de gedachte dat politie en politiek wellicht meer hebben geweten en belang hebben bij de 'uitschakeling' van Fortuyn aan de vooravond van een politieke landverschuiving. Velen wijzen op de gelijkenis met de moord op John F. Kennedy in 1963, waarbij kort na de moord Lee Harvey Oswald werd gearresteerd. Later werd duidelijk dat Oswald mogelijk als 'zondebok' was gebruikt en men met zijn snelle arrestatie de bevolking in de waan wilde brengen dat 'alles onder controle' was en het slechts een actie van een 'eenling' was. Veel schrijvers is het opgevallen dat justitie in deze zaak soortgelijke uitlatingen heeft gedaan.

Meer dan 1500 mensen hebben ons inmiddels gevraagd naar de gang van zaken een onderzoek in te stellen en niet af te wachten totdat justitie met haar bevindingen naar buiten komt. In die conclusies heeft men weinig vertrouwen. Op dit moment kan ik alleen maar zeggen dat wij de zaak op de voet volgen en dat wij heel goed alle mailtjes lezen. Mensen die meer weten roep ik op mij nader te informeren, want als er 'meer' is, dan moet en zal de onderste steen boven komen. Die garantie krijgt u van mij.

secret boy

Bericht door secret boy »

Gebeurt er trouwens nog wat?? Je hoort er niks meer over.
Het recenste nieuwsbericht, even gauw bekeken, dateerd van 29/5

Doen ze nog wat???
Billy

Bericht door Billy »

Is het terecht dat Vv.d.G een "" andere behandeling krijgt dan legio andere moordenaars in Nederland omdat ze (justitie) ZO BANG IS DAT HIJ ZELFMOORD ZAL PLEGEN.
m.a.w. is het terecht dat hij rotesteerd en in hongerstaking gaat?

en als hij eten blijft negeren moet hij dan medicinaal voedsel toegediend krijgen????

wat denken jullie hiervan?

ter info:
Volkert van G. onder medisch toezicht Geplaatst: 16-7-2002 | 11:11 Laatst gewijzigd: 16-7-2002 | 11:11DEN HAAG (ANP) - Volkert van der G., de verdachte van de moord op Pim Fortuyn, is dinsdag onder medisch toezicht geplaatst. Hij is onderzocht door een arts van het huis van bewaring in Amsterdam waar hij verblijft.
.
De plaatsing onder medisch toezicht is volgens een woordvoerster van het ministerie van Justitie gebruikelijk in dit stadium van hongerstakingen.
.
De 32-jarige Van der G. weigert sinds vrijdag te eten. Hij protesteert daarmee tegen de nachtelijke verlichting en het permanente cameratoezicht in zijn cel.
.
Een toezegging van minister Korthals van Justitie dat de huidige camera’s vervangen worden door infraroodaparatuur, zodat ’s nachts het licht uit kan, was maandag voor Van der G. niet voldoende om zijn hongerstaking te beëindigen.
.
Van der G. drinkt volgens het ministerie wel vruchtensap en koffie en thee met suiker. Volgens zijn advocate B. Böhler gebruikt Van der G. ook kauwgom

rekna

Bericht door rekna »

Nou nou, hongerstaking met vruchtensap en koffie met suiker, tja, daar blijf je nog hééél lang mee in leven. Dus justitie hoeft zich nu nog geen zorgen te maken.

Je vraagt je inderdaad af of V vd G een speciale behandeling moet krijgen. Hij heeft iemand doodgeschoten, zoals helaas vele malen meer gebeurt. Dat de maatschappij hierdoor ernstig geschokt is maakt het voor justitie waarschijnlijk een ander verhaal. Maar of dit terecht is???

Ik snap overigens niet waarom het zolang moet duren voordat het proces begint. Wanneer justitie het echt zo belangrijk vindt moeten ze wat sneller zijn en (nog) meer mensen op de zaak zetten. Ze hebben al veel bewijzen in handen om een proces te starten toch?
secret boy

Ho, Sorry

klas deze topic nadat ik die over van VvdG had geopend. Moet ik hem sluite??
Billy

Bericht door Billy »

Hongerstaking Volkert van der G.

Ik lach me naar. Wat zanikt die vent nou. Als hij niet meer wil eten moettie dat zelf weten.

Maar ff serieus: Ik vind het echt onzin wattie doet. Hij vertikt het z'n mond open te trekken en dan gaattie zitten klagen als ze hem dag en nacht bekijken..
Het licht mag overigens nu wel uit. Maar wat doet meneer Volkert van der G?? Ik ga gewoon LEKKER door!!!
Hij heb helemaal niks te willen. Laat hem eerst maar eens met een goede verklaring komen...

Wat denk je?

sb

[Veranderd op 17/7/02 door secret boy]

Billy

Bericht door Billy »

Ach, hij zit vast voor een behoorlijke misdaad, dus ze laten hem niet zomaar gaan hoor!

Hij moet maar vooral doorgaan. Ze stoppen hem gewoon een slang in z'n neus als het hongerstaken gevaarlijk wordt. Voedsel krijgt hij wel dan, want ze willen hem levend voor het gerecht!

groetjes, Melk

Billy

Bericht door Billy »

Wat vinden jullie daarvan?

Waarom nu ineens wel met Volert en nooit eerder met ander grote criminelen?
Waar slaat dit op?

Proces Volkert van der G. mag op tv

Uitgegeven: 7-8-2002 10:59

AMSTERDAM - De pro formazitting in de zaak Volkert van der G. is vrijdag mogelijk rechtstreeks op televisie te volgen. De rechtbank in Amsterdam geeft de televisiezenders toestemming om delen van het proces direct uit te zenden.

Het is voor het eerst in Nederland dat een rechtszaak direct via de televisie wordt uitgezonden. Volgens een woordvoerder van de rechtbank is het niet de bedoeling dat de hele zitting op de televisie wordt vertoond.

De delen die de televisiezenders in ieder geval mogen tonen zijn het voordragen van de tenlastelegging door de officier van justitie en de verklaring van de officier over de stand van zaken van het onderzoek alsmede eventuele beslissingen van de rechtbank. De behandeling van de personalia van Van der G. door de rechtbank en de discussie tussen de officier van justitie en de advocaten van Van der G. mogen niet worden gefilmd.

De raadslieden van Van der G. zijn niet gelukkig met de televisieopnamen. "Volgens ons draagt het niet bij tot een soepel verloop van de rechtszaak", zegt een van hen. De advocaten beramen zich nog of ze ook voor de camera willen verschijnen.

Zoeker

Bericht door Zoeker »

Hij heeft natuurlijk recht op een eerlijk proces. Uitzending van de rechtszaak draagt daar denk ik niet aan bij (beïnvloeding publieke opinie, politieke druk etc.) Maar voor deze man lijkt de wet moeiteloos op allerlei punten aangepast te kunnen worden.

Arme man, die Volkert van der G. Hij zit (waarschijnlijk) in de klauwen van z'n eigen ideologie, maar lees dat gerust als de klauwen van satan. Laten we hem in ons gebed niet vergeten.
secret boy

Hongerstaking has ended....

:-:-:-:-:-
Billy

Bericht door Billy »

Hij heeft bekend.

Mogen we ( en politiek nederland) Volkert NU wel "Moordenaar" noemen??

Het schijnt dat een verdachte die uit - gewetensnood- heeft gehandeld volgens de nederlandse wet eventueel recht heeft op strafvermindering, wat vinden jullie daarvan??
( gebeurt bijna elke moord niet uit een vorm van gewetensnood?)

STELLING:: Volkert is dom geweest om te bekennen..........

trouwens....

Volkert schijnt nog een rekening te krijgen ook van de Familie Fortuyn ( zie onderstaand bericht)

Familie wil Van der G. begrafenis Fortuyn laten betalen

Uitgegeven: 25 november 2002 15:46

CAPELLE AAN DEN IJSSEL - Als Volkert van der G. wordt veroordeeld voor de moord op Pim Fortuyn, moet hij de kosten voor de begrafenis van de politicus in Nederland vergoeden. Dat zal de familie van Fortuyn eisen tijdens de rechtszaak tegen de verdachte, zo heeft advocaat J. de Haij van de familie maandag gezegd.

Het gaat volgens hem om een schadevergoeding van enkele tienduizenden euro's die in overleg met het Openbaar Ministerie (OM) wordt geëist. De precieze hoogte van het bedrag wilde De Haij nog niet noemen. De familie krijgt volgens hem spreektijd tijdens de rechtszaak.

De advocaat overweegt ook om bij een veroordeling van Van der G. in een aparte civiele procedure de overige kosten op hem te verhalen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de kosten van de herbegrafenis van Fortuyn in Italië en een vergoeding voor alle leed en ellende dat de familie is aangedaan, zo zei De Haij.

Het OM liet zaterdag weten dat Van der G. heeft bekend dat hij Fortuyn doelbewust heeft doodgeschoten. De verdachte gaf als motief aan dat hij in de LPF-lijsttrekker een steeds groter wordend gevaar voor vooral kwetsbare groepen in de samenleving zag.

Plaats reactie