Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Arja
Berichten: 2640
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Arja »

Mara schreef:Kun of mag je deelnemen aan het H.A. als je in ruzie of onmin leeft met een broer of een kind?
Als het van jouw kant komt (de ruzie) en je wilt het niet wilt goed maken, kun je zelf niet aan het avondmaal deelnemen. In veel gevallen ligt het echter veel complexer.

Wat is ruzie?
Wat is terechte boosheid?
Wat is onmin?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johannes S »

Johannes S schreef:
Dan klopt het niet m.i. Dat het avondmaal er niet is om het geloof te werken zijn we het zo ie zo vast wel over eens denk ik en ligt veel duidelijker misschien voor de meesten.

Maar dat het is ingesteld door Jezus om 'geloof te versterken' zegt het Woord (m.i.) ook niets over. Het is 'tot een gedachtenis'.

Woord en Geest zijn de middelen om geloof te werken en versterken.
Ter aanvulling nog even. God werkt via mensen door Zijn Woord en Geest. God openbaarde de Waarheid aan Abraham en hij geloofde, God openbaarde en inspireerde de Bijbelschrijvers en zij schreven het op.

Het Woord der verzoening was in Paulus gelegd en hij predikte en zo werkt de Heere ook via gelovigen die getuigen van de Waarheid.....

'Gij zult Mijn getuigen zijn'. Maar altijd door Woord en Geest. Gods Geest overtuigt mensen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door liz boer »

Johannes S schreef:
liz boer schreef:
Ja
Zeker liz boer! Hoop ik morgen (D.V.) te doen! Fijn dat je naar verduidelijking vraagt.
Kom je er nog op terug?
Ik zou graag onderbouwing van uit de Schrift zien
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Valcke
Berichten: 7902
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Valcke »

Johannes S schreef:Maar dat het is ingesteld door Jezus om 'geloof te versterken' zegt het Woord (m.i.) ook niets over. Het is 'tot een gedachtenis'.
Wat ik hiervan vind? Ontzettend treurig om zoiets met stelligheid te beweren, tegen de belijdenis in en met geen andere onderbouwing dan een uitspraak in de Schrift die al helemaal niet de functie van het 'versterken' van het geloof weerspreekt. Moeten we op deze manier theologie bedrijven, door maar selectief de Schrift te citeren en dan vlotjes te concluderen: het Avondmaalsformulier en onze belijdenis hebben het mis?

Wat dacht je overigens van deze woorden:
Mattheüs 26: 26 En als zij aten, nam Jezus het brood, en gezegend hebbende, brak Hij het en gaf het den discipelen en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam.
27 En Hij nam den drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daaruit.
28 Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.
29 En Ik zeg u, dat Ik van nu aan niet zal drinken van deze vrucht des wijnstoks, tot op dien dag wanneer Ik met u dezelve nieuw zal drinken in het Koninkrijk Mijns Vaders.

30 En als zij den lofzang gezongen hadden, gingen zij uit naar den Olijfberg.
Hebben deze woorden geen krachtige functie om het geloof te voeden? Dienen de beloften die hierin opgesloten zijn niet tot versterking van het geloof?

Overigens: de woorden 'Doet dat tot Mijn gedachtenis' willen niet zeggen dat slechts een historisch feit herdacht wordt. In 1 Korinthe 11 volgt op deze woorden ook nog:
Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.
Zo is het sacrament ook een verkondiging van het Evangelie, niet alleen voor anderen, maar ook voor de deelnemers aan het sacrament zelf. En heeft zeker als doel om het geloof te versterken. Het is een geestelijk eten en drinken van Christus' verbroken lichaam en vergoten bloed en een zien op Zijn offerande en de daarop gevolgde overwinning en een sterke bevestiging van de geestelijke weldaden die hieruit voortvloeien, waarvan de belangrijkste zijn de vergeving van zonden (door Christus Zelf genoemd bij de instelling), de vernieuwing door de Heilige Geest en de verwachting van het eeuwige leven (ook door Christus Zelf genoemd bij de instelling).
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johannes S »

liz boer schreef:
Johannes S schreef:
liz boer schreef:
Ja
Zeker liz boer! Hoop ik morgen (D.V.) te doen! Fijn dat je naar verduidelijking vraagt.
Kom je er nog op terug?
Ik zou graag onderbouwing van uit de Schrift zien
Ja zeker liz boer. Ik ben je niet vergeten hoor. Ik ben bezig...
Als je even geduld hebt ;)
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johannes S »

Valcke schreef:
Wat ik hiervan vind? Ontzettend treurig om zoiets met stelligheid te beweren (....)
Beste Valcke, het kan stellig overkomen en ik ben ook wel stellig overtuigt dat God door Zijn Woord en Geest het geloof werkt en versterkt inderdaad. Dat klopt. Maar ik zette bewust de afkorting m.i. ertussen om ruimte over te laten voor een reactie.

Wat betreft het verkondigen van de dood van de Heere zal ik me nog verder verdiepen.
Dank!
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Valcke
Berichten: 7902
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Valcke »

Johannes S schreef:
Valcke schreef:
Wat ik hiervan vind? Ontzettend treurig om zoiets met stelligheid te beweren (....)
Beste Valcke, het kan stellig overkomen en ik ben ook wel stellig overtuigt dat God door Zijn Woord en Geest het geloof werkt en versterkt inderdaad. Dat klopt. Maar ik zette bewust de afkorting m.i. ertussen om ruimte over te laten voor een reactie.
Als je feitelijk geen onderbouwing geeft (je noemt slechts één tekst, die je ook nog niet goed gebruikt) en ondertussen wel de belijdenis weerspreekt en het formulier, dan vind ik daar iets van... Dan moet ik opkomen voor wat Gods Woord ons duidelijk leert... Het zijn niet zomaar zaken waar je een beetje met woorden mee spelen kunt.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johannes S »

Valcke schreef:
Johannes S schreef:
Valcke schreef:
Wat ik hiervan vind? Ontzettend treurig om zoiets met stelligheid te beweren (....)
Beste Valcke, het kan stellig overkomen en ik ben ook wel stellig overtuigt dat God door Zijn Woord en Geest het geloof werkt en versterkt inderdaad. Dat klopt. Maar ik zette bewust de afkorting m.i. ertussen om ruimte over te laten voor een reactie.
Als je feitelijk geen onderbouwing geeft (je noemt slechts één tekst, die je ook nog niet goed gebruikt) en ondertussen wel de belijdenis weerspreekt en het formulier, dan vind ik daar iets van... Dan moet ik opkomen voor wat Gods Woord ons duidelijk leert... Het zijn niet zomaar zaken waar je een beetje met woorden mee spelen kunt.
De Bijbel is mijn formulier! Ik ga nu Liza beantwoorden en dan overdenk ik uw posten nog verder en hoop ik eventueel nog te reageren. Onder het voorbehoud van Jakobus 4:13-15.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johannes S »

liz boer schreef:
Johannes S schreef: Mijn advies zou zijn de Bijbel zelf te lezen en bij Gods Woord te rade te gaan.

Als je nooit buiten gelegen hebt ben je ook niet binnen durf ik wel te stellen. De weg naar het paradijs is afgesloten en door Jezus alleen kunnen we weer rechtvaardig worden voor God.
Die buiten liggen en echt hongeren en dorsten naar de gerechtigheid van Christus en die treuren zullen vertroost worden staat in de Bijbel.

De Heilige Geest overtuigt namelijk van zonde omdat ze niet in Hem geloven.

Maar het avondmaal is om te gedenken, dus is m.i. zoals ik eerder schreef (met Bijbelteksten onderbouwd) voor die in Hem zijn en Hij in hen.Het avondmaal is m.i. niet bedoelt om het geloof te werken of versterken.
Kun je dit onderbouwen?
De Heere Jezus heeft het over 'ingaan door de Enge Poort'.

Er heeft een zondeval plaats gevonden. Het gevolg daarvan was duisternis over de zielen van Adam en Eva.
Je kunt het lezen in genesis. Wie zoekt ze op? God! En hoe reageren ze. Ze hebben schaamte. Ze herkennen hun Schepper nauwelijks meer. Adam weet nog wel (in zijn geweten?) dat God Eva aan hem heeft gegeven. Hij geeft God de schuld en zijn vrouw.
Dat is de natuurlijke mens geworden na de zondeval. Verduisterd in het verstand en vervreemd van het leven met God.
In plaats daarvan heeft de mens (ik) een arglistig hart gekregen. Kain sloeg Abel dood. Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, ijdele praat op forums, etc.

Mattheus 12:36 Maar Ik zeg u, dat van elk ijdel woord, hetwelk de mensen zullen gesproken hebben, zij van hetzelve zullen rekenschap geven in den dag des oordeels.

Beseffen we dit wel met z'n allen? (ik zal vast niet alleen vrienden maken zo)

Daarom moet de mens gerechtvaardigd en opnieuw geboren worden.

Herken je dit als Bijbels of moet ik de Bijbelteksten erbij zoeken?

De Bijbel zegt dat niemand God zoekt (in geest en waarheid)

Paulus zegt in de Romeinenbrief dat toen de wet kwam de zonde weder levend is geworden.
God heeft de mens goed geschapen en nu kwam Paulus erachter wie hij is geworden. Gods Licht scheen erop.
Ik geloof dat God dat een mens laat zien wie hij/zij is geworden en 'het oorspronkelijke beeld opeist' zoals ze dat noemen (naar Gods beeld geschapen)
en dat de mens zo een Verlosser nodig heeft. Anders heb ik geen Verlosser nodig namelijk, liza.
Als we daar niets van kennen, maar toch denken in het Licht te wandelen ben ik bang dat de mens zichzelf ontzettend voor de gek houdt.
De wet is geestelijk, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
Het vlees doet geen nut. Die in het vlees zijn kunnen God niet behagen.

Paulus kwam erachter en zo had hij een Verlosser nodig.

Mattheus 4:16 Het volk, dat in duisternis zat, heeft een groot licht gezien; en degenen, die zaten in het land en de schaduwe des doods, denzelven is een licht opgegaan.

Lukas 1:79
Om te verschijnen dengenen, die gezeten zijn in duisternis en schaduw des doods; om onze voeten te richten op den weg des vredes

Johannes 3:19
En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.

Efeziërs 5:8
Want gij waart eertijds duisternis, maar nu zijt gij licht in den Heere; wandelt als kinderen des lichts.

Kolossensen 1:13
Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde;

Van duisternis naar licht, zou je dat niet merken?

Waar is het Bijbelse Evangelie gebleven? Ik maak me daar echt zorgen over.

Paulus zei (handelingen 17) :
Want de stad doorgaande, en aanschouwende uw heiligdommen, heb ik ook een altaar gevonden, op hetwelk een opschrift stond: DEN ONBEKENDEN GOD. Dezen dan, Dien gij niet kennende dient, verkondig ik ulieden. De God, Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is; Deze, zijnde een Heere des hemels en der aarde, woont niet in tempelen met handen gemaakt;
En wordt ook van mensenhanden niet gediend, als iets behoevende, alzo Hij Zelf allen het leven, en den adem, en alle dingen geeft;
En heeft uit een bloede het ganse geslacht der mensen gemaakt, om op den gehelen aardbodem te wonen, bescheiden hebbende de tijden te voren geordineerd, en de bepalingen van hun woning;
Opdat zij den Heere zouden zoeken, of zij Hem immers tasten en vinden mochten; hoewel Hij niet verre is van een iegelijk van ons.
Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij;
Allemaal verschillende kerken en leringen die tasten naar de Waarheid en naar God?
Waarom laat Hij zich niet vinden? Kan het zijn dat we waarheden overslaan?
De nood dat ons hart verandert moet worden?

God zegt in genesis 6:3: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren.

Herken ik dat twisten bij mezelf? Het kan zeer heilzaam zijn daar bij stil te staan denk ik.
Laatst gewijzigd door Johannes S op 19 jul 2019, 14:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Mara »

Arja schreef:
Mara schreef:Kun of mag je deelnemen aan het H.A. als je in ruzie of onmin leeft met een broer of een kind?
Als het van jouw kant komt (de ruzie) en je wilt het niet wilt goed maken, kun je zelf niet aan het avondmaal deelnemen. In veel gevallen ligt het echter veel complexer.
Ja klopt. Gisteravond was ik bij een familielid van mij en zij kon deze winter voor het eerst aangaan aan het H.A.
Ze wist zich geroepen en kon niet meer blijven zitten.
Maar daarna kwamen de bestrijders van binnen, want ze leeft al jaren in onmin met haar zus.
Na een eerdere vergeefse poging, heeft ze nogmaals contact gezocht met haar zus, maar helaas, de zus weigert.
Nu voelt ze zich wel vrijgemaakt hoor. In dien mogelijk houdt vrede met alle mensen, maar soms wil dat echt niet.
Arja schreef:Wat is ruzie?
Ruzie is als beide partijen elkaar de tent uitknokken, met woorden of daden.
Arja schreef:Wat is terechte boosheid?
Je mag m.i. weleens terecht boos zijn, als daar echt een gegronde reden voor is, maar je mag niet in die boosheid blijven hangen.
Arja schreef:Wat is onmin?
Dat is ook een soort ruzie, maar ik noem het onmin als het om een daadwerkelijk meningsverschil gaat bijvoorbeeld en ruzie kan ontstaan uit het niets (soms) als iemand iets tegen je zegt waardoor je je aangevallen of gekwetst voelt.

In de praktijk zie je echter dat mensen aan de Tafel zitten, die ruzie hebben met iemand. Die soms aan diezelfde Tafel zit!
En dan vraag ik me af hoe dat kan.
Niet om te wijzen, maar hoe je dat kunt doen dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7902
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Valcke »

Johannes S, inderdaad zei je tweemaal "m.i.". Dat verzacht inderdaad de stelligheid waarmee je zegt dat het Heilig Avondmaal niet de functie heeft om het geloof te versterken. Desondanks verbaas ik mij erover dat je ófwel geheel onbekend bent met de toch wel evidente bewijsvoering uit de Heilige Schrift dat de sacramenten in het algemeen, en ook het Heilig Avondmaal, wél dienen tot versterking van het geloof, omdat daarin met zichtbare tekenen getoond wordt wat de ware gelovigen in Christus hebben. En zouden die tekenen en de betekenis van die tekenen dan niet dienen tot versterking? Idem ben ik verbaasd dat je kennelijk onbekend bent met de gereformeerde leer in deze, die toch zeker de Schrift als basis heeft. Of vergis ik mij, en ben je hier wél mee bekend?

Bij de bewijsvoering uit de Bijbel vergat ik te noemen 1 Korinthe 10:16: "De drinkbeker der dankzegging, dien wij dankzeggende zegenen, is die niet een gemeenschap des bloeds van Christus? Het brood dat wij breken, is dat niet een gemeenschap des lichaams van Christus?"

Wanneer de deelname aan het Heilig Avondmaal "een gemeenschap" is met het lichaam en bloed van Christus, dan is ook dat zeker tot versterking van het geloof. Het 'gedenken' van de dood des Heeren staat hiermee ook in nauw verband. Dat is niet (slechts) een herdenking van een gebeurtenis die lang geleden heeft plaatsgevonden, maar een "gedenken" dat de dood en opstanding van Christus ook in het heden voor de gelovigen de grondslag en waarborg is waar het geloof zich op richt. Dit tot troost voor de gelovigen en daarmee tot versterking van het geloof.

Bovendien is er ook in het geheel geen tegenstelling met de versterking van het geloof door het Woord en de Heilige Geest. In het Woord vinden we de instelling en betekenis van het sacrament. Het Woord laat ons zien dat het Heilig Avondmaal een zichtbare prediking is van Christus' dood en een gemeenschap mét Zijn verbroken lichaam en vergoten bloed. De Heilige Geest past dit aan de gelovigen toe.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door GJdeBruijn »

Aangezien dan alleen het geloof ons Christus en al zijn weldaden deelachtig maakt, vanwaar komt zulk geloof?
Van den Heiligen Geest , die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des Heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten.

Wat zijn Sacramenten?
De Sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden enhet eeuwige leven uit genade schenkt.
Valcke
Berichten: 7902
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Valcke »

GJdeBruijn schreef:Aangezien dan alleen het geloof ons Christus en al zijn weldaden deelachtig maakt, vanwaar komt zulk geloof?
Van den Heiligen Geest , die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des Heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten.

Wat zijn Sacramenten?
De Sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden enhet eeuwige leven uit genade schenkt.
Zeker. Dit is zondag 25 van de Heidelbergse Catechismus.
Idem vinden we dit specifiek uitgewerkt voor het Heilig Avondmaal in zondag 28 en 29.

Idem in de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
33 Van de sacramenten
Wij geloven dat onze goede God, acht hebbende op onze grovigheid en zwakheid, ons heeft verordend de sacramenten, om aan ons Zijn beloften te verzegelen, en om panden te zijn der goedwilligheid en genade Gods te onswaarts, en ook om ons geloof te voeden en te onderhouden; dewelke Hij gevoegd heeft bij het woord des Evangelies, om te beter aan onze uiterlijke zinnen voor te stellen, zowel hetgeen Hij ons te verstaan geeft door Zijn Woord, als hetgeen Hij inwendig doet in onze harten, bondig en vast makende in ons de zaligheid, die Hij ons mededeelt. Want het zijn zichtbare waartekenen en zegelen van een inwendige en onzienlijke zaak, door middel waarvan God in ons werkt door de kracht des Heiligen Geestes. Zo zijn dan de tekenen niet ijdel, noch ledig, om ons te bedriegen; want Jezus Christus is hun waarheid, zonder Wien zij niet met al zijn zouden. Voorts zijn wij tevreden met het getal der sacramenten, die Christus, onze Meester, ons heeft verordend, welke niet meer dan twee zijn; te weten het sacrament des Doops, en des Heiligen Avondmaals van Jezus Christus.

35 Van het Heilig Avondmaal van onzen Heere Jezus Christus
Wij geloven en belijden dat onze Zaligmaker Jezus Christus het sacrament des Heiligen Avondmaals verordend en ingesteld heeft, om te voeden en te onderhouden degenen die Hij alrede wedergeboren, en in Zijn huisgezin, hetwelk is Zijn Kerk, ingelijfd heeft. Nu hebben degenen die wedergeboren zijn, in zich tweeërlei leven: het ene lichamelijk en tijdelijk, hetwelk zij van hun eerste geboorte medegebracht hebben, en allen mensen gemeen is; het andere is geestelijk en hemels, hetwelk hun gegeven wordt in de tweede geboorte, dewelke geschiedt door het woord des Evangelies, in de gemeenschap des lichaams van Christus; en dit leven is niet gemeen, dan alleen den uitverkorenen Gods. Alzo heeft ons God, tot onderhouding des lichamelijken en aardsen levens, aards en gewoon brood verordend, hetwelk daartoe dienstig is, en allen gemeen is, zowel als het leven. Maar om het geestelijk en hemels leven te onderhouden, hetwelk de gelovigen hebben, heeft Hij hun gezonden een levend Brood, Dat van den hemel nedergedaald is, te weten Jezus Christus, Dewelke het geestelijk leven der gelovigen voedt en onderhoudt, als Hij gegeten, dat is, toegeëigend en ontvangen wordt door het geloof, in den geest. Om ons dit geestelijk en hemels Brood af te beelden, heeft Christus verordend een aards en zienlijk brood, hetwelk een sacrament is van Zijn lichaam, en den wijn tot een sacrament Zijns bloeds; om ons te betuigen dat wij, zo waarachtiglijk als wij het sacrament ontvangen en houden in onze handen, en het eten en drinken met onzen mond, waarmede ons leven daarna onderhouden wordt, ook zo waarachtiglijk door het geloof (hetwelk de hand en mond onzer ziel is) het ware lichaam en het ware bloed van Christus, onzen enigen Zaligmaker, ontvangen in onze zielen tot ons geestelijk leven. Nu, zo is het zeker en ongetwijfeld, dat ons Jezus Christus Zijn sacramenten niet tevergeefs heeft bevolen. Zo werkt Hij dan in ons al wat Hij door deze heilige tekenen ons voor ogen stelt; hoewel de wijze ons verstand te boven gaat, en ons onbegrijpelijk is, gelijk de werking des Heiligen Geestes verborgen en onbegrijpelijk is. Intussen zo feilen wij niet, als wij zeggen dat hetgeen door ons gegeten en gedronken wordt, het eigen en natuurlijk lichaam en het eigen bloed van Christus is; maar de wijze op welke wij dit nuttigen, is niet de mond, maar de geest, door het geloof. Alzo dan blijft Jezus Christus altijd zittende ter rechterhand Gods Zijns Vaders in de hemelen, en laat toch daarom niet na, ons Zijner deelachtig te maken door het geloof. Deze maaltijd is een geestelijke tafel, aan dewelke Christus Zichzelven ons mededeelt met al Zijn goederen, en doet ons aan haar genieten, zowel Zichzelven, als de verdiensten Zijns lijdens en stervens; voedende, sterkende, en vertroostende onze arme troosteloze ziel door het eten Zijns vleses, en haar verkwikkende en vermakende door den drank Zijns bloeds. Voorts, hoewel de sacramenten met de betekende zaken samengevoegd zijn, zo worden zij nochtans met deze twee zaken door allen niet ontvangen. De Goddeloze ontvangt wel het sacrament tot zijn verdoemenis, maar hij ontvangt niet de waarheid des sacraments; gelijk als Judas en Simon de tovenaar beiden wel het sacrament ontvingen, maar niet Christus, Die daardoor betekend wordt, Welke den gelovigen alleen medegedeeld wordt. Ten laatste, wij ontvangen het heilig sacrament in de verzameling des volks Gods met ootmoedigheid en eerbied, onder ons houdende een heilige gedachtenis des doods van Christus, onzen Zaligmaker, met dankzegging, en doen aldaar belijdenis van ons geloof en van de Christelijk religie. Daarom behoort zich niemand daartoe te begeven, zonder zichzelven eerst wel beproefd te hebben; opdat hij, etende van dit brood en drinkende uit dezen drinkbeker, niet ete en drinke zichzelven een oordeel. Kortelijk, wij zijn door het gebruik van dit heilig sacrament bewogen tot een vurige liefde jegens God en onze naaste. Daarom verwerpen wij alle inmengselen en verdoemelijke vonden die de mensen bij de sacramenten gedaan en gemengd hebben, als ontheiligingen daarvan, en zeggen dat men zich moet laten vergenoegen met de ordening die Christus en Zijn apostelen ons geleerd hebben, en spreken gelijk zij daarvan gesproken hebben.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door liz boer »

@Johannes S schreef: Als je nooit buiten gelegen hebt ben je ook niet binnen durf ik wel te stellen.
Ik vroeg om onderbouwing op deze uit spraak, maar heb dit niet gekregen, ik zal daarom zelf iets zeggen, als je niet binnen bent, lig je nog steeds buiten.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Arja
Berichten: 2640
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Arja »

Mara schreef:
Arja schreef:
Mara schreef:Kun of mag je deelnemen aan het H.A. als je in ruzie of onmin leeft met een broer of een kind?
Als het van jouw kant komt (de ruzie) en je wilt het niet wilt goed maken, kun je zelf niet aan het avondmaal deelnemen. In veel gevallen ligt het echter veel complexer.
Ja klopt. Gisteravond was ik bij een familielid van mij en zij kon deze winter voor het eerst aangaan aan het H.A.
Ze wist zich geroepen en kon niet meer blijven zitten.
Maar daarna kwamen de bestrijders van binnen, want ze leeft al jaren in onmin met haar zus.
Na een eerdere vergeefse poging, heeft ze nogmaals contact gezocht met haar zus, maar helaas, de zus weigert.
Nu voelt ze zich wel vrijgemaakt hoor. In dien mogelijk houdt vrede met alle mensen, maar soms wil dat echt niet.
Arja schreef:Wat is ruzie?
Ruzie is als beide partijen elkaar de tent uitknokken, met woorden of daden.
Arja schreef:Wat is terechte boosheid?
Je mag m.i. weleens terecht boos zijn, als daar echt een gegronde reden voor is, maar je mag niet in die boosheid blijven hangen.
Arja schreef:Wat is onmin?
Dat is ook een soort ruzie, maar ik noem het onmin als het om een daadwerkelijk meningsverschil gaat bijvoorbeeld en ruzie kan ontstaan uit het niets (soms) als iemand iets tegen je zegt waardoor je je aangevallen of gekwetst voelt.

In de praktijk zie je echter dat mensen aan de Tafel zitten, die ruzie hebben met iemand. Die soms aan diezelfde Tafel zit!
En dan vraag ik me af hoe dat kan.
Niet om te wijzen, maar hoe je dat kunt doen dan.
O, ik dacht dat het om jezelf ging.
Plaats reactie