Dank. Eens met deze reactie.Jantje schreef:@Bezorgd, de uitdrukking 'een gestolen Jezus' zal ik nooit voor mijn rekening nemen. Dat is niet Bijbels. Want als je Jezus hebt, geschonken door het geloof, heb je alles. Hij schenkt Zich door het geloof, en je kan Hem dus niet stelen. Maar ik geloof inderdaad wel dat er mensen zouden kunnen zijn die menen bekeerd te zijn, terwijl dat niet zo is. Lees daartoe nogmaals Matthéüs 7. Als je de Heidelbergse Catechismus leest, gaat het heel vaak over een waar geloof. Dat is toch ook niet voor niks?Bezorgd schreef:Kun je een ingebeelde Jezus hebben? Kun je Hem stelen?
Overigens is dat vaak de verwarring. Bewust tegen het eigen geweten in aangaan als iemand die Christus verwerpt, ja dat is verschrikkelijk.
Maar met het benadrukken van een oordeel eten en drinken worden vaak de zwak gelovigen aangevallen, en daar is het juist niet voor bedoeld. Lees ook het HA formulier.
En met dat laatste ben ik het helemaal eens. Vandaar dat ik ook schreef dat het mijns inziens erger is als je onbekeerd deelneemt aan het Heilig Avondmaal.
Overigens geloof ik ook zeker dat er hypocrieten zijn. De bijbel is daar duidelijk over.
Tegelijkertijd geloof ik niet in "onwetende" hypocrieten.
Mensen die zich voordoen als gelovigen zonder waar geloof, weten dat van zichzelf.
Zwak gelovigen worden er wel regelmatig mee aangevallen. Maar die hoeven zich geen zorgen te maken. Het HA formulier gaat daar heel pastoraal op in.