Eerst de preek van ds de Boer maar luisteren!
Zou het technisch mogelijk zijn de preek die te beluisteren is bv als sticky boven dit topic te zetten? Nu is het wel wat zoeken af en toe.helma schreef:Maak maar een preekleeskring
Dat heb ik ook al zitten denken.Tiberius schreef:Kan je niet beter voor elke preek een apart topic maken?
Ik heb de preek van ds. De Boer beluisterd. Tot mijn schande moet ik zeggen dat de voorbidding van de Heere Jezus niet dagelijks in mijn gedachten is. Tot mijn troost mag ik zeggen dat die voorbidding daarom niet minder concreet is. En dat is een prachtige les uit deze preek. Hij brengt de voorbede van Christus heel dichtbij, en dat geeft veel troost en kracht.helma schreef:Maak maar een preekleeskring
Ik heb zelf geen aantekeningen gemaakt, dus ik kan het niet nazien. Maar omdat ik weet dat jij vrij precies aantekeningen maakt, ga ik ervan uit dat dit de bedoeling is, en daarmee ben ik het zonder meer eens. Dank.helma schreef:Ik heb het opgezocht in mijn aantekeningen. Ik zag alleen staan: 'Hij bidt voor zondaren die Hem nog niet kennen'
Dan denk ik bij het woord 'nog' aan degenen die nog in Hem gaan geloven.
Of bedoelde je deze passage niet?
Ik heb een paar jaar geleden een aantal preken over het Hogepriesterlijk gebed beluisterd. Daarbij noteerde ik bij de tekst "Ik bid niet voor deze wereld" de volgende uitspraken:Eilander schreef:Ik denk zelf dat het Bijbels is om de voorbede te beperken tot de uitverkorenen, zie bv. het hogepriesterlijk gebed in Joh. 17. En het niet zo breed te trekken als ds. De Boer ergens in deze preek wel doet, nl. dat Hij ook bidt voor allen die het Woord horen. Maar wellicht heb ik het ook niet goed begrepen.
Dr R. van Kooten schreef:Christus zegt hier niet in het algemeen: Ik bid niet voor de wereld. Hij zegt dit hier specifiek: Wat Ik hier bid, bid Ik voor Mijn discipelen en niet voor de wereld.
Dr H. van den Belt schreef:"Ik bid niet voor deze wereld." Betekent dit dat Jezus nooit voor de wereld bad? Nee, Hij bad: Vader, vergeef het hun. Zijn hart was bewogen met de ellende in de wereld. Hij weende over Jeruzalem. Als Jezus zegt: Ik bid niet voor deze wereld, dan bedoelt Hij: nu niet. Als Hij zegt: Ik bid voor degenen die Gij Mij gegeven hebt, bedoelt Hij: Ik bid OM hen. Hij vraagt om hen, niet om de wereld. Hij wil hen, want Hij zal ze krijgen en vraagt nu om de vervulling van de belofte van Zijn Vader. Hij droeg immers het kruis, om de vreugde die Hem was voorgesteld. Zie vers 24: Vader, Ik wil dat waar Ik ben ook zij zijn die Gij Mij gegeven hebt.
Dr W. Verboom schreef: Maar wat bedoelt Jezus nou als Hij zegt: Ik bid niet voor de wereld? Is de wereld dan de wereld van de mensen die niet uitverkoren zijn, zoals men wel eens zegt? We moeten goed zien wat hier met de wereld wordt bedoeld. Met name in het Johannes evangelie heeft het woord wereld verschillende betekenissen. In de eerste plaats is het woord wereld een aanduiding van de macht van de boze, de duivel, die zich verzet tegen alles wat met Jezus te maken heeft. De antigoddelijke en toegespitst op Christus: de antichristelijke macht. Het is duidelijk dat Jezus daarvoor niet bidt. Of het moest zijn dat Jezus bidt om de ondergang van dat rijk van de vorst van de duisternis. Dat is de ene betekenis van de wereld. Maar het woord wereld heeft ook een andere betekenis. Dat merken we als we Joh. 3:16 lezen: Zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Dan gaat het om de verloren mensheid, in Israel en in heel de wereld, die het voorwerp van Gods liefde is. Die wereld bedoelt Jezus in vers 21 van dit gedeelte, waar Hij zegt: opdat de wereld zal geloven, dat U Mij gezonden hebt. Als Jezus zegt dat Hij niet bidt voor de wereld, dan gaat het niet om deze verloren mensheid als voorwerp van zijn liefde, maar om de antigoddelijke en antichristelijke macht.
Ds J.J. van Eckeveld schreef: “Ik bid niet voor deze wereld” – de Godevijandige wereld, die zich uitleeft in de zonde.
Maar hoe kan dit? Hij kwam toch voor de wereld (Joh 3)? En Hij riep ons toch op voor onze vijanden te bidden (Joh 5)?
Hier bidt Jezus heel bijzonder als Middelaar. Hij staat voor Zijn Vader in plaats van de Zijnen. Hier bidt Hij alleen voor de uitverkorenen en gelovigen, voor Zijn kudde.
In Zijn Evangelie is Hij wel bewogen met de wereld. Hij weende over Jeruzalem en bad aan het kruis voor Zijn vijanden.
Wij worden ook geroepen voor alle mensen te bidden. We weten immers niet wie uitverkoren en wie verworpen zijn. Maar dit is een bijzonder gebed. Christus heeft de verborgen oordelen van de Vader op het oog.
Dat is ook precies zoals het nu gebeurt, DIA (per twee weken). Helma houdt in de gaten welke preken er aangemeld zijn, en plaatst af en toe de wachtlijst ook. Daar staan nu nog een aantal preken op.-DIA- schreef:Als hier veel links naar preken worden geplaatst komt er van een bespreking niet zoveel. Ik weet niet of dat de bedoeling is? Is het de bedoeling 1 preek per week? Dat maakt het meer overzichtelijk, denk ik.
Ik wilde ook wel meedoen. Dat was ook wel mijn bedoeling. Maar ik kan niet met elke preek mee, als u begrijpt wat ik bedoel. Ik neem aan dat dat wel bekend is. Ik wil hier niet meedoen om 'preken af te kraken', maar wel om het positieve te benoemen. Dan lijkt het me het beter om met sommige preken niet mee te spreken.eilander schreef:Dat is ook precies zoals het nu gebeurt, DIA (per twee weken). Helma houdt in de gaten welke preken er aangemeld zijn, en plaatst af en toe de wachtlijst ook. Daar staan nu nog een aantal preken op.-DIA- schreef:Als hier veel links naar preken worden geplaatst komt er van een bespreking niet zoveel. Ik weet niet of dat de bedoeling is? Is het de bedoeling 1 preek per week? Dat maakt het meer overzichtelijk, denk ik.
Doe gerust mee.