Zonden in de gemeente/ in je gezin

Adje

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Adje »

Valcke schreef:En wees maar voorzichtig met de raadgevingen van mensen hier op dit forum. Het is allemaal zo menselijk en goedkoop... de goede reacties die ik hier ook lees niet te na gesproken. Davids bede was: Laat mij toch in de handen der mensen niet vallen.
Deze opmerking komt bij mij niet zo fijn over!

Wat Davids bede betreft, kan je dat niet van twee kanten bekijken? Zowel van de kant van de ouder of aan de kant van het kind?
Terri

Bericht door Terri »

Valcke schreef:
Ambtenaar schreef:
Valcke schreef:En wees maar voorzichtig met de raadgevingen van mensen hier op dit forum. Het is allemaal zo menselijk en goedkoop... de goede reacties niet te na gesproken. Davids bede was: Laat mij toch in de handen der mensen niet vallen.
M.a.w., alles wat afwijkt van jouw gezichtspunt kun je maar beter negeren?
We hebben in zulke zaken antwoord en leiding van God nodig, door Zijn Woord en Geest. En dat wens ik Helma toe. Niet de goedkope oplossingen en invullingen van mensen waarvan ik er hier enige las. Gelukkig las ik ook heel goede reacties die dezelfde weg wijzen, namelijk naar God en Zijn Woord.
Niet doen mensen, toe nou, het is zo'n tere zaak. Niemand lanceert goedkope oplossingen, kijk uit dat te beweren, ik denk dat Helma ( bijzonder dat ze zich zo kwetsbaar durft op te stellen op een forum) de goede weg bewandelt, met de Heere.
En als je beide een andere mening hebt, vertel dat ook aan je kind. Transparant zijn in je verdriet. Dat raakt kinderen.
Adje

Bericht door Adje »

helma schreef: Voordat ik er als moeder mee te maken had had ik er best een mening over. Maar als je de diepte van de nood enigszins peilt bij je eigen kind dan ervaar je toch dat het heel erg moeilijk is als je het daadwerkelijk om een van je kinderen gaat.

Toen de vraag kwam of ze als stel mochten komen is het ineens een vraag die om een echt antwoord vraagt. Niet een mening...
Ik dacht 'ja'. Mijn man vond 'nee'.
We hebben een periode gebeden en gevast, we moesten wel met een eenduidig antwoord komen.
En ik dacht dat God het nee van mijn man wel zou veranderen in mijn ja. Maar naarmate ik bad en de Bijbel onderzocht over deze vragen, werd mijn ja steeds meer een nee.
Maar ik kan geen nee zeggen! Ik vind dat een hartverscheurend antwoord! Een antwoord wat zo helemaal indruist tegen alles wat ik voel en wie ik ben.
Maar ik kan ook geen ja zeggen... Omdat ik denk dat dat tegen Gods Woord ingaat. Ik wil hierin ook God gehoorzaam zijn.

Zo is de situatie nu. Ik weet het gewoon echt niet.
Of weet ik het wel maar wil ik het niet?
Dat herken ik helemaal Helma, dat je over zoiets een duidelijke mening hebt maar als je er van dichtbij mee te maken krijgt dat het dan toch iets anders is.

Mijn man en ik zaten gelukkig wel op één lijn om de partner van onze zoon te aanvaarden. Niet dat dergelijke beslissingen gemakkelijk zijn, want briefjes over dit onderwerp - met eerbied gesproken - komen niet uit de hemel dwarrelen. Het heeft ook ons heel veel moeite gekost om dit op deze wijze te doen, toch nooit spijt van gekregen.

Misschien samen met je man een gesprek aangaan met jullie oud predikant?

Wijsheid van God toegebeden in het nemen een beslissing
merel

Bericht door merel »

helma schreef:Wat zou jij dan zeggen/adviseren als je mijn predikant zou zijn?
Ik heb dit in mijn naaste familiekring gezien. Mijn oma en tante zaten in een moeilijke periode vanwege het overlijden van een ander kind en zij vertelde over haar strijd en gevoelens. Zij hebben haar nooit de deur gewezen, ook niet op het moment dat zij wel degelijk een andere kant opging met haar leven. Zij zijn haar blijven bezoeken, niet zwijgend, vaak met een geopende bijbel. Op dit moment heeft zij een vriendin en woont samen. Als stel zijn zij welkom bij alle familieleden. Het onderwerp wordt, indien nodig, niet geschuwd en gewoon besproken. Op dit moment gaan zij ( het stel) niet naar de kerk, omdat te veel deuren voor haar/hen dicht zijn gegaan, zonder begrip en zonder meeleven. Mijn oom en tante zijn ook niet voor de homoseksuele praxis in de kerk, maar zeggen nu wel eerlijk 'het zal je kind maar zijn, die zo weggestuurd wordt'. Zij hebben hen adressen gegeven van kerken waar dit wel kan/mag. Hun gebed is altijd bij hun kind en de keuzes waar zij voor komt te staan.

Ik denk dat hen ontvangen met een geopende bijbel de juiste weg is, samen bidden, samen zoeken en vooral samen in gesprek blijven. Dat is moeilijk, helemaal omdat je er niet achter staat. Met de de deur dichtgooien, ontneem je hen de kans om nog in Gods Woord in aanraking te komen en hierover in gesprek te gaan/blijven.
Valcke

Bericht door Valcke »

Juist omdat het zo’n tere zaak is, schrok ik van sommige reacties. Het is wel goedkoop om Helma te adviseren om maar zonder haar man iets te doen. En het is wel goedkoop om te suggereren dat de gewetensnood het gevolg is van predikanten. En het is wel goedkoop om te zeggen dat Christus deze moeiten niet vraagt.

De overige raadgevingen zijn daarentegen zeer respectvol. Hier wil ik het nu bij laten.

Weet in elk geval dat deze zaak mij diep raakt en dat ik heel veel respect heb voor de wijze hoe Helma hiermee omgaat.
Mara

Bericht door Mara »

Valcke schreef:Niet de goedkope oplossingen en invullingen van mensen waarvan ik er hier enige las. Gelukkig las ik ook heel goede reacties die dezelfde weg wijzen, namelijk naar God en Zijn Woord.
Dit hoef je aan Helma niet te adviseren!
Zij leeft uit en van dit Woord.
Maar soms worstel je met een probleem waar geen letterlijke raad of tekst over in de Bijbel staat.
En zoals ik het lees draagt hier niemand een goedkope oplossing aan, want die is er niet!
Ik denk dat we allemaal vanuit een eigen beleving spreken.
merel schreef:Ik denk dat hen ontvangen met een geopende bijbel de juiste weg is, samen bidden, samen zoeken en vooral samen in gesprek blijven. Dat is moeilijk, helemaal omdat je er niet achter staat. Met de de deur dichtgooien, ontneem je hen de kans om nog in Gods Woord in aanraking te komen en hierover in gesprek te gaan/blijven.
Ja inderdaad. Er zijn ook predikanten die met dit probleem worstelen.
En ook zij krijgen of kregen geen pasklaar antwoord.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

Valcke schreef:Juist omdat het zo’n tere zaak is, schrok ik van sommige reacties. Het is wel goedkoop om Helma te adviseren om maar zonder haar man iets te doen.
Pardon? Dat zei ik niet!
Ik zei dat de man niet persé de baas van het huis is.
Er zijn zat mannen die je niet KAN volgen, omdat dit tegen je geweten in zou gaan. Maar ik zei al eerder dat dit niet voor Helma van toepassing is, want zij heeft een man die ze wat dat betreft wel kan volgen.
Maar mijn persoonlijke mening is dat mijn man mij nooit van mijn kind af zou kunnen houden.
Al zou hij in de gevangenis zitten, dan ga ik hem bezoeken ook al zou mijn man dat niet willen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik sluit me bij @Valcke aan.

Hoe moeilijk en gevoelig dit onderwerp ook ligt, ik zou willen oppassen met wat hier gezegd wordt 'er dwarrelen geen briefjes met het antwoord uit de hemel' of de suggestie dat de Bijbel 'geen pasklaar antwoord geeft.'
Ik begrijp wel heel goed dat dit gezegd wordt, ook uit ervaring. Maar toch: de Heere spreekt door Zijn Woord. Als ik de bijdrage van @helma lees, zie ik dat ook juist terug. Daarom zou ik onverkort willen vasthouden aan het feit dat de Bijbel nu juist wél antwoord geeft, ook op deze vragen.

Ik heb bijzonder veel respect voor @helma, dat ze nu juist precies aanwijst hoe je in deze hebt te handelen: biddend Gods Woord onderzoeken. Geen refoforum, geen refoweb, geen ervaringsverhalen kunnen hier tegen op.
Ik bid dat de Heere jullie wijsheid, kracht en genade geeft, @helma!
Adje

Bericht door Adje »

eilander schreef:Ik sluit me bij @Valcke aan.

Hoe moeilijk en gevoelig dit onderwerp ook ligt, ik zou willen oppassen met wat hier gezegd wordt 'er dwarrelen geen briefjes met het antwoord uit de hemel' of de suggestie dat de Bijbel 'geen pasklaar antwoord geeft.'
Ik begrijp wel heel goed dat dit gezegd wordt, ook uit ervaring. Maar toch: de Heere spreekt door Zijn Woord. Als ik de bijdrage van @helma lees, zie ik dat ook juist terug. Daarom zou ik onverkort willen vasthouden aan het feit dat de Bijbel nu juist wél antwoord geeft, ook op deze vragen.

Ik heb bijzonder veel respect voor @helma, dat ze nu juist precies aanwijst hoe je in deze hebt te handelen: biddend Gods Woord onderzoeken. Geen refoforum, geen refoweb, geen ervaringsverhalen kunnen hier tegen op.
Bedankt!
"Mooi" om te lezen dat wij één en ander verkeerd hebben gedaan en nog doen!
Het verschil met Helma en mij is waarschijnlijk dat zij en haar man nu een keuze moeten maken, dat wij dat in ieder geval al jaren achter ons hebben liggen! De grootste emotie ligt achter ons, hoewel als ik hier sommige bijdragen lees mij de tranen in de ogen springen!
merel

Bericht door merel »

Adje schreef:

Bedankt!
Het verschil met Helma en mij is waarschijnlijk dat zij en haar man nu een keuze moeten maken, dat wij dat in ieder geval al jaren achter ons hebben liggen! De grootste emotie ligt achter ons, hoewel als ik hier sommige bijdragen lees mij de tranen in de ogen springen!
@ Adje
Ik denk dat jullie keuze voor een ander een voorbeeld is! Voel je niet aangesproken!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Adje schreef:

Bedankt!
Heb ik iets gezegd over wat je verkeerd gedaan heb?
Of trek je nu zelf bepaalde conclusies?
Valcke

Bericht door Valcke »

merel schreef:... Mijn oom en tante zijn ook niet voor de homoseksuele praxis in de kerk, maar zeggen nu wel eerlijk 'het zal je kind maar zijn, die zo weggestuurd wordt'. Zij hebben hen adressen gegeven van kerken waar dit wel kan/mag...
Merel even een vraagje ter verduidelijking:
- wat bedoel je met ‘waar dit wel kan/mag... wat kan daar wel?
merel

Bericht door merel »

Valcke schreef:
merel schreef:... Mijn oom en tante zijn ook niet voor de homoseksuele praxis in de kerk, maar zeggen nu wel eerlijk 'het zal je kind maar zijn, die zo weggestuurd wordt'. Zij hebben hen adressen gegeven van kerken waar dit wel kan/mag...
Waar je als homoseksueel stel wel geaccepteerd wordt.
Adje

Bericht door Adje »

eilander schreef:
Adje schreef: Heb ik iets gezegd over wat je verkeerd gedaan heb?
Of trek je nu zelf bepaalde conclusies?
Je schreef onderstaand:

Als ik de bijdrage van @helma lees, zie ik dat ook juist terug. Daarom zou ik onverkort willen vasthouden aan het feit dat de Bijbel nu juist wél antwoord geeft, ook op deze vragen.

Ik heb bijzonder veel respect voor @helma, dat ze nu juist precies aanwijst hoe je in deze hebt te handelen: biddend Gods Woord onderzoeken.
Geen refoforum, geen refoweb, geen ervaringsverhalen kunnen kunnen hier tegen op.
Ook wij hebben destijds biddend besluiten moeten nemen waarvan we nooit hadden gedacht dat wij die ooit eens zouden moeten nemen.
In de Bijbel lees ik niet dat je de partner van, in ons geval onze zoon, niet in je huis mag ontvangen.
Iets heel anders is of je een homoseksuele relatie goedkeurt, dat is een ander verhaal.
Onze zoon zou heel gek op gekeken hebben als we dat hadden gedaan. Wel was hij heel bang dat hij (en zijn partner) buiten de familiekring zou worden gezet.
Wij zijn al zoekend en biddend tot het besluit gekomen om de partner van onze zoon in ons gezin op te nemen.

Dan komt het pijnlijk over als je bovenstaande dik gedrukte letters leest! Alsof je zelf aangaande dit onderwerp geen letter in de Bijbel hebt gelezen!

Dan zal ik over eigen vragen en worstelingen die ik nog steeds heb maar niet spreken. Ik hoef ook niet te oordelen, dat schreef ik vanmorgen vroeg al onder dit topic in een posting. Bij het plaatsen van een gedeelte in die posting dacht ik ook aan de bede van David, die @Valcke plaatste.

Ik heb overigens het vermoeden dat de posting van Helma een reactie was op mijn posting.
Diverse vragen daarin staan nog open, daar heb ik echter nog geen reactie op gelezen.
Valcke

Bericht door Valcke »

merel schreef:
Valcke schreef:
Waar je als homoseksueel stel wel geaccepteerd wordt.
Dus waar het samenleven als stel niet als zonde gezien wordt?
Plaats reactie