Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Dodo

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Dodo »

Het is toch ook gewoon een kwestie van gezond verstand? Sommige mensen gaan na drie dagen zonder regen al de hele avond sproeien. Dat is kolder, het is niet nodig en het is niet goed voor je planten. Helemaal geen extra water geven als het droog of heel warm is hoeft ook niet, lijkt me. Dan kun je ook nog letten op het moment dat je sproeit of water geeft, zodat je optimaal rendement hebt.
Persoonlijk zou ik zeggen: investeer in planten die goed tegen droogte kunnen. Daar zijn er veel van, ook bij-vriendelijke. Je zou eigenlijk geen waterslurpers meer in je tuin moeten zetten, gezien de ontwikkelingen.
Zelf heb ik in de zomer een teiltje in de gootsteen staan, en het schone water dat daar in komt (even handen spoelen en dergelijke) gaat de tuin in. Zo kan ik ze water geven zonder te verspillen. En ik heb een flinke regenton aan de voorkant van het huis.
DDD

Bericht door DDD »

Op zich is dat waar. Maar er zijn ook andere planten die heel mooi zijn. Ik heb bijvoorbeeld een grote oleander in pot. Die heeft flink wat water nodig, maar bloeit heel mooi. Mijn gazon kan ook geen drie weken zonder regen. De milieubelasting van het ontzilten van water is relatief beperkt. Ik vind dat de waterschappen en waterleidingbedrijven gewoon moeten zorgen voor voldoende schoon water. Dit soort weer komt ieder jaar voor en het zal niet minder worden, naar alle waarschijnlijkheid.
Mara

Bericht door Mara »

Ik doe het gewoon met de planten en bloemen die ik heb. Sommige al jaren.
Je moet gewoon een beetje creatief met opvang en hergebruik van water zijn.
Normaliter sproeide ik met de tuinslang, dat doe ik niet meer nu het langdurig droog is, maar gebruik de gieter, daarmee vermors je niets.
Ik begiet om de dag, m.u.v. de waterminners, die krijgen elke dag een slokje.
Maar de klimmers zoals clematis, passiflora, krijgen maar 2 x per week, en dan een flinke plens. Dat schijnt beter te zijn voor de worteling.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Framboos

Bericht door Framboos »

DDD schreef:En toch heb ik ernstig bezwaar tegen die tendens. Ik zie in mijn vriendenkring dat sommige mensen extreem consciëntieus leven, anderen gaan vier keer per jaar met het vliegtuig weg. Ik heb een heel mooie en bloeiende tuin, dat vind ik belangrijk, daar investeer ik ook flink in en de vlinders en bijen zijn er ook blij mee. En dan wil ik niet dat de bloemen dood gaan. Anderen zullen zeggen: je neemt maar planten die passen in jouw klimaat. Dat gaat niet, want mijn klimaat is meer toegesneden op tuinen van 20 vierkante kilometer en zo'n tuin heb ik gelukkig niet.

Als er te weinig water is, dan halen we maar wat water uit de (Noord)zee, dat doen ze in Israël ook. Of de waterberging elders in het rivierengebied wordt geoptimaliseerd.

Er is welvaart genoeg in Nederland om de tuinen er netjes en verzorgd bij te laten liggen.
Eens, ik vul het zwembad zonder schaamte en de hortensia's krijgen ook om de dag een flinke plons. Mijn tuin is mijn hobby en mijn passie. En kom niet aan met landsbelang, zolang hordes mensen per auto naar Frankrijk en Oostenrijk gaan enkel voor een sportwedstrijd van een paar uur. Dan durf ik met een gerust hart mijn tuin te besproeien.
DDD

Bericht door DDD »

Zo is dat. Mijn auto staat ook al drie weken stil. Maar goed, dat is weer een ander probleem. Tevredenheid over goede daden voor het milieu leidt volgens onderzoeken vaak tot overcompensatie...
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bij mij staat de sproeier ook op dit moment aan. Niet in de eerste plaats voor de planten. Er springen momenteel kleine Philpotjes onder rond die verkoeling nodig hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Dodo

Bericht door Dodo »

Mara schreef:Ik doe het gewoon met de planten en bloemen die ik heb. Sommige al jaren.
Normaliter sproeide ik met de tuinslang, dat doe ik niet meer nu het langdurig droog is, maar gebruik de gieter, daarmee vermors je niets.
Maar de klimmers zoals clematis, passiflora, krijgen maar 2 x per week, en dan een flinke plens. Dat schijnt beter te zijn voor de worteling.
Maar vaste planten hoef je toch geen water te geven? Dat doe ik vrijwel nooit. Ze moeten zich maar redden - en dat doen ze dan ook.
Maanenschijn

Re: RE: Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Maanenschijn »

Framboos schreef:
DDD schreef:En toch heb ik ernstig bezwaar tegen die tendens. Ik zie in mijn vriendenkring dat sommige mensen extreem consciëntieus leven, anderen gaan vier keer per jaar met het vliegtuig weg. Ik heb een heel mooie en bloeiende tuin, dat vind ik belangrijk, daar investeer ik ook flink in en de vlinders en bijen zijn er ook blij mee. En dan wil ik niet dat de bloemen dood gaan. Anderen zullen zeggen: je neemt maar planten die passen in jouw klimaat. Dat gaat niet, want mijn klimaat is meer toegesneden op tuinen van 20 vierkante kilometer en zo'n tuin heb ik gelukkig niet.

Als er te weinig water is, dan halen we maar wat water uit de (Noord)zee, dat doen ze in Israël ook. Of de waterberging elders in het rivierengebied wordt geoptimaliseerd.

Er is welvaart genoeg in Nederland om de tuinen er netjes en verzorgd bij te laten liggen.
Eens, ik vul het zwembad zonder schaamte en de hortensia's krijgen ook om de dag een flinke plons. Mijn tuin is mijn hobby en mijn passie. En kom niet aan met landsbelang, zolang hordes mensen per auto naar Frankrijk en Oostenrijk gaan enkel voor een sportwedstrijd van een paar uur. Dan durf ik met een gerust hart mijn tuin te besproeien.
Da's toch geen goed argument, als ik naar Frankrijk rij, mag jij je tuin sproeien? Ik ben best terughoudend met sproeien. Daar krijgen planten een goed wortelstelsel van, af en toe droogte. Mijn boomgaard sproei ik nooit. Overigens schaam ik me zeker niet om te sproeien. Ik heb een installatie die sproeit met slootwater. Ook heb ik een puls/bron. Maar die heeft helaas veel ijzer in het water.

Met kraanwater sproei ik nooit. Ik heb er gevoelsmatig veel moeite mee om dat goede water, waar veel kostbare processen voor nodig zijn geweest om zo schoon te maken te gebruiken voor tuin, en gazon.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Mara schreef:Ik doe het gewoon met de planten en bloemen die ik heb. Sommige al jaren.
Maar vaste planten hoef je toch geen water te geven? Dat doe ik vrijwel nooit. Ze moeten zich maar redden - en dat doen ze dan ook.
Ik heb geen vaste planten, alleen klimmers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dodo

Bericht door Dodo »

Clematis en passiflora zijn toch vaste planten?
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

J.C. Philpot schreef:Bij mij staat de sproeier ook op dit moment aan. Niet in de eerste plaats voor de planten. Er springen momenteel kleine Philpotjes onder rond die verkoeling nodig hebben.
Hier ook sproeier voor ons gazonnetje. Er zijn ook mensen die kunstgras neerleggen
Maar of dat zo milieu vriendelijk is.?
Als wij het gazon sproeien, worden de waterminnende planten meegenomen. En als ieder gezinslid 5 minuten korter gaat douchen, heeft dat het extra waterverbruik van een half uurtje sproeien weer op. En tja we willen nu eenmaal dat de tuinen minder steen zijn, ook vanwege het milieu.... dan moeten we niet zeuren over twee keer per week halfuurtje sproeien.
Daarnaast is door de bloeiers die niet verdorren, en het groen in onze tuin de biodiversiteit gegroeit. Erg milieuvriendelijk...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Dodo schreef:Clematis en passiflora zijn toch vaste planten?
Ja

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Dodo

Bericht door Dodo »

Van een gazon weet ik niks, maar normaal gesproken hoeven vaste planten geen extra water. Die moeten zo geworteld zijn dat ze het doen met wat in de bodem zit. Uitzondering misschien een heel warme/droge zomer.
Mijn tuin is ook heel groen, weinig steen, veel diversiteit, ontelbaar veel insecten. Ik sproei NOOIT! En het is heel groen en bloeiend allemaal. Alleen eenjarigen en nieuw geplant spul krijgt water uit de regenton.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Zo is dat. Mijn auto staat ook al drie weken stil. Maar goed, dat is weer een ander probleem. Tevredenheid over goede daden voor het milieu leidt volgens onderzoeken vaak tot overcompensatie...
Waarom verkoop je hem dan niet?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie