Beroepingswerk discussie [4]
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Ik ben geen taalkundige, en ik zie dat de afleiding in deze bron uit het Noors komt, maar ik heb toch in ieder geval een bron naast de bijbel dat deze woorden eenzelfde bron hebben, een woordenboek uit 1821:
https://books.google.nl/books?id=FatJAA ... at&f=false
Ik denk dus dat de afleiding van lede en maat onjuist is.
Goed bezig, DDD!
Ik lees daar ook iets wat betrekking heeft op een eerder gemelde (kleine) ergernis van Jongere: het woord medebroeder.
Jouw citaat zegt: 'Medelid ziet enkel op de wederkerige betrekking van het ene lid tot het andere'. Vul het maar in voor die medebroeder.

Ik lees daar ook iets wat betrekking heeft op een eerder gemelde (kleine) ergernis van Jongere: het woord medebroeder.
Jouw citaat zegt: 'Medelid ziet enkel op de wederkerige betrekking van het ene lid tot het andere'. Vul het maar in voor die medebroeder.
Promotie gemaakt....?Zeeuw schreef:En.....on topic!

Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Zie het als een open sollicitatieNasrani schreef:Promotie gemaakt....?Zeeuw schreef:En.....on topic!

-
Als je op grond hiervan het woord ledemaat ook wil gebruiken, moet je dus wel vaststellen of de kerk een "maatschappelijke" of juist een "gezellige" instelling is.DDD schreef:Ik ben geen taalkundige, en ik zie dat de afleiding in deze bron uit het Noors komt, maar ik heb toch in ieder geval een bron naast de bijbel dat deze woorden eenzelfde bron hebben, een woordenboek uit 1821:

Jantje schreef:
Gereformeerde Gemeenten
Beroepen te Carterton (Nieuw-Zeeland): oud-herder en leraar ds. A.T. Vergunst te Waupun (VS).
Dit begrijp ik niet. Waarom verlang je van een dominee dat hij steeds over de halve wereld trekt? Vice versa.
Gereformeerde Gemeenten
Beroepen te Carterton (Nieuw-Zeeland): oud-herder en leraar ds. A.T. Vergunst te Waupun (VS).
Dit begrijp ik niet. Waarom verlang je van een dominee dat hij steeds over de halve wereld trekt? Vice versa.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ja uh... wie ze in Carterton ook beroepen, er zal altijd een wereldreis gemaakt moeten worden. Dan maakt het land van afkomst toch niet uit?
-
- Verbannen
Voor die gemeente maakt dat niet uit. En bovendien: waarom zouden we in Nederland dan nog dominees van overzee beroepen?Mara schreef:Jantje schreef:
Gereformeerde Gemeenten
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Hij heeft inmiddels 3 'vaderlanden'.
Ook in NZ wonen er van zijn kinderen. Dus ik denk dat het voor hem minder erg is dan dat het voor jou zou zijn Mara...
Ook in NZ wonen er van zijn kinderen. Dus ik denk dat het voor hem minder erg is dan dat het voor jou zou zijn Mara...
Omdat hij daar al gestaan heeft, bedoelde ik, daarom v.v.Erskinees schreef:Ja uh... wie ze in Carterton ook beroepen, er zal altijd een wereldreis gemaakt moeten worden. Dan maakt het land van afkomst toch niet uit?
Ik denk dat hij hier moeilijker nog zal aarden dan in het overzeese Jantje.Jantje schreef:Voor die gemeente maakt dat niet uit. En bovendien: waarom zouden we in Nederland dan nog dominees van overzee beroepen?
Ze beroepen mij niet.helma schreef:Ook in NZ wonen er van zijn kinderen. Dus ik denk dat het voor hem minder erg is dan dat het voor jou zou zijn Mara...

Maar die kinderen zullen niet de drijfveer zijn, toch?
Het gaat mij om het nogmaals beroepen.
Why? Gun de anderen ook deze dominee.
Maakt wel uit voor degenen die de verhuiskosten gaan betalen.Jantje schreef:Voor die gemeente maakt dat niet uit. En bovendien: waarom zouden we in Nederland dan nog dominees van overzee beroepen?Mara schreef:Jantje schreef:
Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Precies. Daarom stem ik over het algemeen ook nooit een dominee die in het buitenland dienen mag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ds den Boer is in totaal 6x geëmigreerd. Als je het zelf moest betalen, deed je dat niet.
Heb ik een vraag.
Hoe vaak komt het voor dat een dominee uit een gemeente vertrekt naar elders, en vervolgens na een x aantal jaren weer terugberoepen wordt? Wat is de zin en het nut daarvan?
Zeker in de GG met een tekort van predikanten is dat toch niet eerlijk t.o.v. de andere vacante gemeentes?
En wat vinden jullie van een maximum termijn?
Na zoveel jaar rouleren.
Hoe vaak komt het voor dat een dominee uit een gemeente vertrekt naar elders, en vervolgens na een x aantal jaren weer terugberoepen wordt? Wat is de zin en het nut daarvan?
Zeker in de GG met een tekort van predikanten is dat toch niet eerlijk t.o.v. de andere vacante gemeentes?
En wat vinden jullie van een maximum termijn?
Na zoveel jaar rouleren.
8 keer als je meetelt dat hij naar de VS ging voordat hij ds was, en de verhuizing van Canada naar Sioux Center in de VS.refo schreef:Ds den Boer is in totaal 6x geëmigreerd. Als je het zelf moest betalen, deed je dat niet.
Die eerste keer zal hij zelf betaald hebben....