Gereformeerde Gemeenten

Ouderling

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Silo schreef:
Tom schreef:Er wordt tegenwoordig best vaak gewisseld en geruild onder predikers van de Gergem. Vergeleken met vroeger is dat erg toegenomen.
Dat snap ik ook. Het is voor de hoorders immers fijn om preken van verschillende personen met verschillende karakters te horen. Zeker de periode rondom Pasen en Pinksteren.
In de gemeente van Hendrik Ido Ambacht gaat de predikant de komende weken amper voor in de eigen gemeente door ruilbeurten. Is dat niet een beetje overdreven?
Het gaat hier ook niet om normale ruilbeurten
Waarom dan?
Jeschurun

Bericht door Jeschurun »

Ouderling schreef:
Silo schreef:
Tom schreef:Er wordt tegenwoordig best vaak gewisseld en geruild onder predikers van de Gergem. Vergeleken met vroeger is dat erg toegenomen.
Dat snap ik ook. Het is voor de hoorders immers fijn om preken van verschillende personen met verschillende karakters te horen. Zeker de periode rondom Pasen en Pinksteren.
In de gemeente van Hendrik Ido Ambacht gaat de predikant de komende weken amper voor in de eigen gemeente door ruilbeurten. Is dat niet een beetje overdreven?
Waarom dan?
Dat vraag ik ook af, geen normale ruilbeurten, maar ... ?
GG-er

Bericht door GG-er »

Jeschurun schreef:
Ouderling schreef:
Silo schreef:
Waarom dan?
Dat vraag ik ook af, geen normale ruilbeurten, maar ... ?
Is het dan iets om op Refoforum te bespreken?
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tom zoekt iets...

@DDD: hoe kom je er nu bij dat het niet overeenkomstig de DL is? Dat heb ik gezegd noch bedoeld.
DDD

Bericht door DDD »

Je noemt het toch een kleine ergernis dat het niet duidelijk genoeg is?

Dat snap ik niet. De glossy blijft exact bij wat de DL melden. Waarom moet het duidelijker? Duidelijkheid kan ook onjuistheden opleveren.

Bovendien krijg je dan al snel gedoe. Bijvoorbeeld over of Christus voor alle mensen gestorven is. Wat dat dan ook moge betekenen, want daar kun je ook van alles mee bedoelen. Zie ook mijn discussie met Luther daarover.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Je noemt het toch een kleine ergernis dat het niet duidelijk genoeg is?

Dat snap ik niet. De glossy blijft exact bij wat de DL melden. Waarom moet het duidelijker? Duidelijkheid kan ook onjuistheden opleveren.

Bovendien krijg je dan al snel gedoe. Bijvoorbeeld over of Christus voor alle mensen gestorven is. Wat dat dan ook moge betekenen, want daar kun je ook van alles mee bedoelen. Zie ook mijn discussie met Luther daarover.
Apart dat je weken na deze opmerking hier weer over begint. Ik heb eerlijk gezegd geen zin meer om er met jou over te discussiëren omdat ik de glossy niet meer heb en omdat de ervaring is dat het verzandt in taalspelletjes waar ik weinig behoefte aan heb.

Je zult het wel op de persoon vinden, maar ik heb er een hekel aan om om de hete brij heen te draaien. Dat pakt overigens ook niet altijd goed uit, maar jouw stijl van discussiëren maakt, dat ik het ga mijden om het gesprek met je aan te gaan.
DDD

Bericht door DDD »

Duidelijk. Ik kon er pas op reageren toen ik de glossy gelezen had. En verder vind ik dit niet op de persoon.

Ik ben in ieder geval al heel blij dat je niet zegt dat de glossy niet conform de DL is.
Ouddorp

Bericht door Ouddorp »

https://www.rd.nl/kerk-religie/ledental ... -1.1572760

Jammer, ik wordt altijd wat treurig van zulke berichten.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ouddorp schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ledental ... -1.1572760

"het aantal toetredingen tot het kerkverband beduidend lager dan het aantal onttrekkingen: 916 tegenover 2480". Dat compenseer je niet met een geboorteoverschot, nee.
~~Soli Deo Gloria~~
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ik ook. Maar ook van "dan zien we hoe onze samenleving meer en meer in het teken staat van het loslaten van God en Zijn Woord. Er zijn twee Schriftgegevens, die in dit verband al meer werkelijkheid worden: de grote afval en de openbaring van de mens der zonde.”

Klopt vast, maar voor mij ook weinig eigen boezem denken en zelfreflectie.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is maar hoe je het bekijkt.

Er zijn ook een hoop mensen die vertrekken omdat in de GG zelf God en zijn woord worden losgelaten. Al weet ik niet of dat de dominee dat er mee bedoelt.
Bruna

Bericht door Bruna »

https://www.rd.nl/kerk-religie/pkn-verl ... -1.1572614

Dit is nog treuriger.
En ook als je ziet dat de HHK nog een lichte groei maakt maar als je dit afzet tegen wat de uitstroom van GG / GGiN naar de HHK is lijkt me dat je hierover ook niet blij hoeft te zijn. Volgens mij zien we een kerkverlating....
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
GG-er

Bericht door GG-er »

DDD schreef:Dat is maar hoe je het bekijkt.

Er zijn ook een hoop mensen die vertrekken omdat in de GG zelf God en zijn woord worden losgelaten. Al weet ik niet of dat de dominee dat er mee bedoelt.
Dit begrijp ik niet. Kun je deze stelling wat nader toelichten?
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Dat is maar hoe je het bekijkt.

Ja, je weet drommels goed of de dominee dat bedoelt. Wees nu gewoon concreet DDD. Ik zie steeds dit soort posts van je.
DDD

Bericht door DDD »

Ik weet dat niet. Maar de context lijkt vooral kritisch naar buiten.

Ik weet niet wat je met concreet bedoelt, maar je denkt toch niet dat leden vertrekken omdat zij menen dat Gods Woord in de GG zo zorgvuldig klinkt? Ik weet niet hoe concreet je het wilt hebben, maar veel leden die vertrekken hebben de mening dat op dat punt het nodige mis is.

Ik snap niet wat er onduidelijk aan is en het is ook niet nodig om dat onderwerp voor de vierde keer te bespreken.
Plaats reactie