Beroepingswerk discussie [4]

Piet Puk

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Luther schreef:
Piet Puk schreef:
Adje schreef:
Piet Puk schreef:Ik las in een geknipt bericht dat bij GG Vlissingen vrouwen mee mogen stemmen? Dan is mijns inziens het beroep ongeldig, omdat het niet voldoet aan de binnen het kerkverband geldende afspraken. De consulent mag het beroep dan niet ondertekenen.
De plaatselijke kerkenraad kan over dergelijke zaken toch beslissingen nemen, of is dat niet zo binnen de GG?
Nee, ze zijn gebonden aan Gods woord en formaliteiten die hiervoor zijn. Wanneer synodes of classes hierover afspraken hebben gemaakt, dienen die gerespecteerd te worden. Anders wordt het leven in een kerkverband wel een chaotische bedoening. Is dit voor een gemeente principieel/fundamenteel niet te accepteren, dan moeten ze overwegen uit het kerkverband te stappen
Nou, nou, nou...
Je weet dat in de (hersteld) hervormde traditie en in de meeste CGK's, ook aan de behoudende kant, vrouwen meestemmen bij ambtsdragersverkiezingen? Ook in gemeenten die op grond van de Bijbel geen ruimte zien voor de vrouwelijke ambtsdrager? Lijkt me al voldoende reden om deze hoge toon even in te slikken.
Overigens ben ik het met je eens dat wanneer er op synodaal niveau afspraken over gemaakt zijn, dat iedere plaatselijke gemeente zich daaraan dient te houden. Maar voor zover ik weet, zijn die er in de GG niet.
Hoge toon? GG hanteert die 'zienswijze' voor zover ik weet. Wanneer CGK en HHK niet doen mij prima.
Mara

Bericht door Mara »

liz boer schreef:
helma schreef:Gistermorgen werd ons voor de dienst door iemand verteld dat ds Kempeneers het beroep had aangenomen.
Dat was wel even omschakelen bij de mededelingen! :bobo
Nu begrijp ik je, hij heeft gedankt!
Ik had dit er ook niet uitgehaald. :?
Wat een sof.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
KGPHP

Bericht door KGPHP »

Wat me altijd weer opvalt is dat de preekregelaars in de Ger.Gem. bijzonder actief worden als een predikant een beroep aanneemt. Drie predikanten die in het najaar in Dordrecht op de planning stonden, hebben inmiddels al een dienst in een andere gemeente toegezegd. (Ds. Joosse te Rotterdam-Centrum, Ds. Sonnevelt te Poortugaal en Ds. Silfhout te Capelle aan den IJssel-West).
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Terwijl de ongeschreven regel vaak is dat de diensten naar de te vacant wordende gemeente gaan.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Piet Puk schreef:Hoge toon? GG hanteert die 'zienswijze' voor zover ik weet. Wanneer CGK en HHK niet doen mij prima.
Direct breken met een kerkverband vanwege vrouwen die stemmen op een ledenvergadering?
Volgens mij heb je dan niet helemaal scherp wat momenteel de fronten zijn.

Zeker, in de GG gaat men er vanuit (ik ben het daar overigens mee eens) dat alleen mannen stemmen op stemmingsvergaderingen. Maar voor zover ik weet staat dat nergens in de DKO. Of wel?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
RotterS

Bericht door RotterS »

Luther schreef:
Piet Puk schreef:Hoge toon? GG hanteert die 'zienswijze' voor zover ik weet. Wanneer CGK en HHK niet doen mij prima.
Direct breken met een kerkverband vanwege vrouwen die stemmen op een ledenvergadering?

Zeker, in de GG gaat men er vanuit (ik ben het daar overigens mee eens) dat alleen mannen stemmen op stemmingsvergaderingen. Maar voor zover ik weet staat dat nergens in de DKO. Of wel?
Als het gaat om het wel of niet mogen stemmen van vrouwen moet ik altijd denken aan de eerste ledenvergadering van de kerk, toen Matthias gekozen is. Daar waren vrouwen bij aanwezig. Wie er precies de loten geworpen hebben, weten we niet. Maar ik vraag me soms wel af op basis van dit gedeelte of we kunnen volhouden dat vrouwen geen stemrecht hebben in de gemeente.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

KGPHP schreef:Wat me altijd weer opvalt is dat de preekregelaars in de Ger.Gem. bijzonder actief worden als een predikant een beroep aanneemt. Drie predikanten die in het najaar in Dordrecht op de planning stonden, hebben inmiddels al een dienst in een andere gemeente toegezegd. (Ds. Joosse te Rotterdam-Centrum, Ds. Sonnevelt te Poortugaal en Ds. Silfhout te Capelle aan den IJssel-West).
Dat is toch het goed recht van deze regelaars?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Erskinees schreef:Terwijl de ongeschreven regel vaak is dat de diensten naar de te vacant wordende gemeente gaan.
Ja? Want? Als deze tig jaar een ds hebben gehad, hebben ze dan, ongeschreven, recht op weer vaak een ds?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Luther schreef:

Goede vraag Luther. Weet jij dat Pietje Puk?
KGPHP

Bericht door KGPHP »

Zeeuw schreef:
Erskinees schreef:Terwijl de ongeschreven regel vaak is dat de diensten naar de te vacant wordende gemeente gaan.
Ja? Want? Als deze tig jaar een ds hebben gehad, hebben ze dan, ongeschreven, recht op weer vaak een ds?
Toch lijkt het me niet fijn als je vervolgens de eerste maanden alleen maar leesdiensten hebt?
Valcke

Bericht door Valcke »

RotterS schreef:
Luther schreef:

Als het gaat om het wel of niet mogen stemmen van vrouwen moet ik altijd denken aan de eerste ledenvergadering van de kerk, toen Matthias gekozen is. Daar waren vrouwen bij aanwezig. Wie er precies de loten geworpen hebben, weten we niet. Maar ik vraag me soms wel af op basis van dit gedeelte of we kunnen volhouden dat vrouwen geen stemrecht hebben in de gemeente.
Er waren maar twee loten, een voor Matthias en een voor Barsabas. Er is helemaal niet gestemd.
KGPHP

Bericht door KGPHP »

Luther schreef:

De kerkenraad beroept toch? Niet de ledenvergadering.
Hoe zij tot die stemming komen maakt, volgens mij, niet zoveel uit.
Dus als de GG Vlissingen op een gemeenteavond (geen ledenvergadering) een advies vraagt van alle belijdende leden; dan hoeft dat geen probleem te zijn.

Dat het gebruikelijk is om het anders te doen, is duidelijk.
Maar dit is het formele gedeelte.
GGotK

Bericht door GGotK »

Piet Puk schreef:Ik las in een geknipt bericht dat bij GG Vlissingen vrouwen mee mogen stemmen? Dan is mijns inziens het beroep ongeldig, omdat het niet voldoet aan de binnen het kerkverband geldende afspraken. De consulent mag het beroep dan niet ondertekenen.
De allereerste vraag is of dit inderdaad klopt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
Inderdaad. Ik meende dat er een Vlissingse forumster in ons midden meeleest, due bij onjuiste berichtgeving aan de bel trekt. Dus ik hoor graag of dit klopt. Bij mijn weten is het in ieder geval geen waar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
GGotK schreef:
Inderdaad. Ik meende dat er een Vlissingse forumster in ons midden meeleest, due bij onjuiste berichtgeving aan de bel trekt. Dus ik hoor graag of dit klopt. Bij mijn weten is het in ieder geval geen waar.

Jantje , je bedoeld zeker: "niet waar" ? "Geen waar" is geen Nederlands.

Maar goed, ik zou er maar geen problemen van maken.
Of zijn er gegronde argumenten die aangeven dat vrouwen niet mogen stemmen?
Gesloten